Lapsikateus tuhoaa välit
Ystäväpiiriini koostuu 30-40 -vuotiaista naisista ja miehistä. Harmikseni olen huomannut ja kuullut, että osa heistä välttelee seuraani kuultuaan, että odotan nyt toista lastamme. He kaikki ovat lapsettomia naisia, jotka toivovat omaa perheenlisäystä. Yksikin ystäväni yrittää nyt lämmittää välejämme, kun on itse raskaunut. Hän vältteli minua lähes kolme vuotta, kun sai tietää ensimmäisestä raskaudestani.
Vaikka yritän ymmärtää, tuntuu pahalta. Onko tällaiset tilanteet normaaleja? Onko minulla oikeus loukkaantua?
Kommentit (24)
Vai välttelee seuraasi? Tai sitten jollain oli puheenaiheet vähissä viime vuodet (minäminäminä ja mun masuasukki) ja nyt se alkoi uudestaan eikä mihinkään voi lähteä/tehdä koska raskaus.
Olet nyt siis paskaa seuraa, se on eri asia kuin kateus.
Lapsikateus. Hulluutta. Eivät tiedä mitä lapsiperheen arki on ja siten maalailevat siitä ruusuista kuvaa. Ei lapsista kannata olla kateellisia. Tulevat sen itsekin huomaamaan aikanaan, mikäli raskautuvat. Se on ihmisillä niin että juuri se mitä ei voi saada, tuntuu kaikista tärkeimmältä ja tavoittelemisen arvoiselta. Kertoisin tämän noille kadehtijoille.
Vierailija kirjoitti:
Lapsikateus. Hulluutta. Eivät tiedä mitä lapsiperheen arki on ja siten maalailevat siitä ruusuista kuvaa. Ei lapsista kannata olla kateellisia. Tulevat sen itsekin huomaamaan aikanaan, mikäli raskautuvat. Se on ihmisillä niin että juuri se mitä ei voi saada, tuntuu kaikista tärkeimmältä ja tavoittelemisen arvoiselta. Kertoisin tämän noille kadehtijoille.
Itse en kyllä vaihtaisi lastani mihinkään. Vaikka vaikeita hetkiä on paljon, niin silti en ole koskaan katunut hänen saamistaan ja koen elämäni lapsiperheenä parempana, kuin mitä se oli ennen sitä.
Lapsettomuutta ehdittiin kokea liki kolme vuotta, joten siinä ehti kyllä moneen otteeseen miettiä niitä lapsiperheen plussia ja miinuksia.
Ensinnäkin kannattaisi miettiä, että miten itse olet käyttäytynyt lapsetonta kohtaan. Moni tuntee oikeudekseen hieroa omaa vauvaonneaan päin lapsettoman naamaa, vaikka tietää tämän olevan tahattomasti lapseton.
Ja oikeutuksena tälle aina se "ei ole sinulta pois!".
Ehkä ei, mutta huono käytös tuppaa yleensä viilentämään välejä.
Omana lapsettomuusaikana kaksi läheistäni tuli raskaaksi, molemmat siis tiesivät tahattomasta lapsettomuudestani.
Toinen näistä tuli silloiselle työpaikalleni ilmoittamaan raskaudestaan maireasti hymyillen. Vartavasten tuli siis lapsettomuudesta kärsivän työpaikalle hehkuttamaan alkanutta raskauttaan, sen sijaan että olisi odottanut työpäiväni loppuun.
Kun työpäivän jälkeen kerroin tuon olleen kurja temppu, niin suuttui ja sanoi juurikin tuon ylläolevan lauseen "ei tämä oo teiltä pois!".
Välit viileni tuon jälkeen.
Toinen läheinen taas kertoi raskaudestaan niin, että oltiin rauhassa kahdestaan. Kertomisen yhteydessä toivoi vilpittömästi, että toivottavasti mekin saisimme pian omamme.
Häneen ei välit viilentyneet pätkääkään ja olin aidosti iloinen hänen puolestaan. Sitä kun se ystävyys on, että otetaan toisensa huomioon eri tilanteissa.
Ja muuten, silloin kun viimein sain lapsen, niin tuo ensimmäiseksi kertomani läheinen alkoi ulista, miten hänestä tuntuu niin pahalta kun kaikki saavat lapsia, mutta hän ei saa toista lasta (miehensä ei siis halunnut toista).
Silloin kyllä mietin, että olisiko pitänyt ihan vaan kuittina heittää tuo "no mutta eihän toisten lapset ole sulta pois :))", mutta jätin sanomatta.