perintö ja toimeentulotuki
estääkö perinnön vastaanottaminen toimeentulotuen saamisen. jos perin siis veljeni kanssa peräkylällä sijaitsevan talon jonka arvo on 40.000 euroa. siitä puolet kummallekkin about 20.000 e. jos taloa ei saada myytyä niin estääkö se toimeentulotuen saamisen?
Kommentit (82)
Näinhän se on että tt-tukiasiakas ei hyödy samalla tavalla perinnöstä kuin normi palkansaaja. Itse en saisi tt-tukea alunperinkään juuri siitä syystä että olen sijoittanut töissä ollessani palkastani.
Perustoimeentulotuen määrään vaikuttavat kaikkien perheenjäsenten tulot ja varat sekä menot. Rahana maksettu perintö ja helposti rahaksi muutettavissa oleva perintö kuten rahasto-osuudet ja arvopaperit otetaan huomioon toimeentulotuessa. Ne ovat perustoimeentulotuen laskelmassa heti käytettävissä olevia tuloja.
Asunnon myynti vaikutti kaksi vuotta niin ettei eläkeläinen saanut vuokra-asuntoon asumistukea ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuiko jotenkin että veli perii yksin ja sitten maksaa sinulle pimeästi pikkuhiljaa osuuksia. Ei taida noin isoista rahoista onnistua...
Tiedän tapauksia jos on hyvät välit sisaruksen kanssa ja rehellinen sisarus niin on luopunut perinnöstä ja sisarus sitten tipoittain jakanut käteisenä sen toimeentulotukea saavan sisaruksen osuuden. Pitää vaan olla luotettava sisarus tai hän voi sanoa ettei annakkaan mitään eikä haittaa vaikka välit katkeisivat kokonaan.
Tiedät tapauksia, joissa näin on tehty?
Miksi ihmeessä antavat rahaa vain tipottain? Vidduilua tuo on.
Minäkin omistan 1/4 meidän vanhasta talosta. Ollaan sovittu sisarusten kesken, että meidän vanhin veli saa asua siinä niin kauan kun haluaa ja varmaan asuu loppuelämänsä. Talo on vanha rötiskö, tontilla saattaa olla jotain arvoa. En ole minnekään ilmoittanut tuosta "omistuksesta". Ei mulla ole edes mitään paperia siitä olemassa. Paperit kaikesta on varmaan mun toisella veljellä. Saan toimeentulotukea ihan normaalisti.
Jos se tontti joskus myydään, olen sanonut sisaruksille, että jakavat sen keskenään. En halua siitä mitään, koska sisarukset hoiti äitiä ja isää ja maksoivat pitkälti heidän kulujaan. Mutta JOS mulle tulisi siitä joskus jotain rahaa, sitten en tietenkään hakisi tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuiko jotenkin että veli perii yksin ja sitten maksaa sinulle pimeästi pikkuhiljaa osuuksia. Ei taida noin isoista rahoista onnistua...
Tiedän tapauksia jos on hyvät välit sisaruksen kanssa ja rehellinen sisarus niin on luopunut perinnöstä ja sisarus sitten tipoittain jakanut käteisenä sen toimeentulotukea saavan sisaruksen osuuden. Pitää vaan olla luotettava sisarus tai hän voi sanoa ettei annakkaan mitään eikä haittaa vaikka välit katkeisivat kokonaan.
Tuen saaja ei sinänsä menetä mitään, vaikka veli olisikin huijari. Tai voi siinä välit mennä tietysti täysin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin omistan 1/4 meidän vanhasta talosta. Ollaan sovittu sisarusten kesken, että meidän vanhin veli saa asua siinä niin kauan kun haluaa ja varmaan asuu loppuelämänsä. Talo on vanha rötiskö, tontilla saattaa olla jotain arvoa. En ole minnekään ilmoittanut tuosta "omistuksesta". Ei mulla ole edes mitään paperia siitä olemassa. Paperit kaikesta on varmaan mun toisella veljellä. Saan toimeentulotukea ihan normaalisti.
Jos se tontti joskus myydään, olen sanonut sisaruksille, että jakavat sen keskenään. En halua siitä mitään, koska sisarukset hoiti äitiä ja isää ja maksoivat pitkälti heidän kulujaan. Mutta JOS mulle tulisi siitä joskus jotain rahaa, sitten en tietenkään hakisi tt-tukea.
Kertomatta jättäminen on yhtä kuin petos. Petoksesta voidaan tuomita vankeusrangaistukseen ja tämän jälkeen on turha mitään tukia hakea ainakaan kelalta. Pyrkisin rehellisyyteen näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on oikeus kieltäytyä perinnöstä, jolloin voisikin onnistua, mutta en ole varma koskeeko tuo oikeus myös toimeentulotuen asiakkaita, vai onko toimeentulotukiasiakas velvoitettu ottamaan vastaan tuollaisen itselleen kohdistuvan tulon.
Mistä toimeentulotuen myöntäjä voi tietää olisiko joku saanut perintöä eikä ole ottanut vastaan. Tai olisiko saanut lottovoiton mutta ei ole ottanut vastaan, luovutti kupongin jollekkin muulle.[/quote
Verottajalla on tiedot perinnöstä, perunkirjoituksesta ja osituksesta.
Minä sain perintönä osuuden sukumökistä, minun osuuden arvo on noin 150.000€. Ei vaikuttanut toimeentulotukeen, koska sitä on mahdoton realisoida.
Jos talon tai osuuden siitä, joudut myös maksamaan perintöveroa, muistathan sen? Vaikka siihen jäisi joku asumaan, niin veroa lankeaa silti maksettavaksesi.
Pimeästi maksaminen ei nykyään onnistu enää niin helposti, ellet tosiaan kätke rahoja patjan alle tai käytä niitä käteisenä poiskin, koska pankit kiinnittää epätavalliseen rahaliikenteeseen helposti huomiota. Laskuja on vaikea maksaa käteisenä, monet vaatii sen pankkisuorituksen.
Inhottavaa, että köyhä ei pysty tilannettaan parantamaan pienellä perinnöllä.
Jos on onnistunut työtä saamaan, on palkka parempi kuin työttömällä j a lisäksi perinnöt ovat mukava lisä.
Jos pystytte varautumaan, vaihtakaa kaikki rahaksi. Ja se seteleinä sitten annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos talon tai osuuden siitä, joudut myös maksamaan perintöveroa, muistathan sen? Vaikka siihen jäisi joku asumaan, niin veroa lankeaa silti maksettavaksesi.
Pimeästi maksaminen ei nykyään onnistu enää niin helposti, ellet tosiaan kätke rahoja patjan alle tai käytä niitä käteisenä poiskin, koska pankit kiinnittää epätavalliseen rahaliikenteeseen helposti huomiota. Laskuja on vaikea maksaa käteisenä, monet vaatii sen pankkisuorituksen.
*Jos perit...
Vierailija kirjoitti:
Minä sain perintönä osuuden sukumökistä, minun osuuden arvo on noin 150.000€. Ei vaikuttanut toimeentulotukeen, koska sitä on mahdoton realisoida.
Miksi tälle alanuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertomatta jättäminen on yhtä kuin petos. Petoksesta voidaan tuomita vankeusrangaistukseen ja tämän jälkeen on turha mitään tukia hakea ainakaan kelalta. Pyrkisin rehellisyyteen näissä asioissa.
Tehköön joku sitten rikosilmoituksen minusta. En ole saanut penniäkään tuosta kotitalon omistuksesta, enkä tule saamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tullut perintöveromaksuja minulle tuosta talonrötisköstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tullut perintöveromaksuja minulle tuosta talonrötisköstä.
Onko perukirjat tehty kuitenkin asianmukaisesti? Sitten talo voi olla niin arvoton, ettei sinun osuutesi ole edes niin iso, että siitä pitäisi maksaa perintöveroa.
Vierailija kirjoitti:
Minä perin äidiltäni vain 4200 euroa, ja kyllä se vähennettiin toimeentulotuesta. Eli en "hyötynyt" perinnöstä mitään.
Käyn töissä. Olen käynyt jo kaksikymmentäviisi vuotta. En ole koskaan saanut markkaakaan/euroakaan toimeentulotukea tai asumistukea. Eli en ole ”hyötynyt” töiden tekemisestä mitään. Dammit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä harhamaailmoissas kuvittelet ettei rikoksen tehnyt muka saisi kelan lakisääteisiä tukia? Hahhhaa. Siitä ne rahahanat vasta aukeaakin. Vangitkin saa totua, totta kai. Täys ylläpito a la valtuo eli kela. Saa heittää hyvästit rahahuolille jos vankilaan joutuu/ pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on oikeus kieltäytyä perinnöstä, jolloin voisikin onnistua, mutta en ole varma koskeeko tuo oikeus myös toimeentulotuen asiakkaita, vai onko toimeentulotukiasiakas velvoitettu ottamaan vastaan tuollaisen itselleen kohdistuvan tulon.
Mistä toimeentulotuen myöntäjä voi tietää olisiko joku saanut perintöä eikä ole ottanut vastaan. Tai olisiko saanut lottovoiton mutta ei ole ottanut vastaan, luovutti kupongin jollekkin muulle.[/quote
Verottajalla on tiedot perinnöstä, perunkirjoituksesta ja osituksesta.Joo, kyllä ne saa verottajalta tiedot näistä. Ne ketut ei jätä kiveäkään kääntämättä että saisivat tyydyttää sadistisen himonsa.
Rahana maksettu perintö otetaan huomioon.
Kela.