Milloin menee pois muodista isot olohuone, keittiö, ruokailutila yhdistemät?
Talovalmistajat eivät näytä muuta tarjoavan, asuntomessuilla KAIKISSA asunnoissa oli samanlainen pohja: yhtenäinen keittiö, ruokailutila ja olohuone yhdistelmä. Milloin tämä menee pois muodista?
Kommentit (149)
Toiset tykkää erillisestä keittiöstä, toiset eivät, riippumatta siitä mikä milloinkin on muodissa.
Minulla on keittiö erillisenä huoneena talomme katolla. Ei häiritse käryt ja hyvä näköala, kun kokkailee.
Toivottavasti ei ikinä. Erotellut kopperot ovat turn off sekä visuaalisesti että käytännöllisesti. Avara, korkea tila toimii.
Avaruudesta onkin tosi näppärää hinkata pinttynyttä rasvaa pois. Siitä tulee kunnon kalvo myös lähellä oleviin tekstiileihin. Vähän kuin tupakoitaisiin sisällä.
Omakotitalon osto edessä. Pohjaratkaisussa on tärkeää
A) Keittiö ja olohuone samaa tilaa
B) Vessa erillään kylpyhuoneesta tai vaihtoehtoisesti 2 WC:tä, josta toinen erikseen.
Itse rakennettiin sellainen, missä ruokatila-keittiö on erillään olohuoneesta. Tässä on puolensa ja puolensa. Kiva ettei tarvitse katsella keittiön "sotkuja" olohuoneessa, toisaalta väkisinkin on vähän pienemmän tuntuinen kun on kaksi erillistä tilaa, vaikkei kumpikaan sinänsä ole pieni.
Mutta toivottavasti joku ostaa, jos joskus myydään.
Ei varmasti koskaan. Itse en pidä ruuan kärystä, en hajusta enkä oikein muutenkaan. Pakko kuitenkin syödä. Tuollaisen avonainen ratkaisu on minun silmissä yhtä visuaalisesti mielekäs kuin laittaa vessa keskelle olohuonetta.
Tällaisen yhtenäistilan nimi suomeksi on tupa. Se on ollut muotia noin 10000 vuotta. Saapa nähdä, milloin poistuu muodista.
Eivät varmaan mene pois muodista ihan hetkeen.
Itse olen vanhan kansan ihminen ja kaipaan nimenomaan erillistä tilaa, jossa kokkailla. Nimenomaan en halua, että vieraat näkevät kaikkea tiskiä ja muuta sotkua mitä keittiössä väkisin on. Minä pidän eriöistä ja vielä parempi, jos keittiössä on ovi tai edes liukuovi.
Kun etsin asuntoa niin jätän avoimet tilat muille. Meitä on niin moneen junaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmaan mene pois muodista ihan hetkeen.
Itse olen vanhan kansan ihminen ja kaipaan nimenomaan erillistä tilaa, jossa kokkailla. Nimenomaan en halua, että vieraat näkevät kaikkea tiskiä ja muuta sotkua mitä keittiössä väkisin on. Minä pidän eriöistä ja vielä parempi, jos keittiössä on ovi tai edes liukuovi.
Kun etsin asuntoa niin jätän avoimet tilat muille. Meitä on niin moneen junaan. :)
Eriö= vessa
T. Ohis
Meillä on semiratkaisu, eli normaali oviaukkoa isompi aukko olkkarista keittiöön, sekä lisäksi vielä toinen pienempi aukko seinässä. äin kätevästi keittiö on ian erillinen, mutta sieltä pystyy olemaan kuulo ja tarvittaessa näköetäisyydellä helposti.
Meillä näkee keittiöstä suoraan olohuoneeseen. Kätevää kun näkee lapset ruokaa laittaessa. Ei tarvitse turhaan istuttaa syöttötuolissa missä ei viihdy.
Eihän se ole kuin rakentaa pari väliseinää, jos ei tykkää yhtenäisestä tilasta.
Meillä ei ainakaan ikinä:)
3. talo jossa avoin/lähes avoin keittiö, ruokailutila ja oh. Rakastan tätä todella!
Meillä kaikki osallistuvat ruuanlaittoon (usein jopa vieraatkin) joten on hyvä että on tilaa liikkua. Ja kun isolla porukalla syödään oh:n yli 3m pöydän ääressä niin on kätevää ettei keittiö ole kaukana ja erillään
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole kuin rakentaa pari väliseinää, jos ei tykkää yhtenäisestä tilasta.
Niinpä. Me tehtiin kevyt väliseinä, kun muuten kivan talon ainoita miinuksia oli yhtenäinen tila.
thaimaalaiset kalakastikkeet pannulle + chilit, kyllä alkaa samantien kaipaan erillistä keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
thaimaalaiset kalakastikkeet pannulle + chilit, kyllä alkaa samantien kaipaan erillistä keittiötä.
Normaali länsimaalainen ei tuollaista paskaa syö.
Miksi pitäisi mennä muodista? Kävin vuosi sitten katsomassa Kannustalon Vihervaara taloa Espoossa. Ei käynyt talo kaupaksi, muutkin katsojat sanoivat syyksi erillisen keittiön.