Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin menee pois muodista isot olohuone, keittiö, ruokailutila yhdistemät?

Vierailija
25.07.2019 |

Talovalmistajat eivät näytä muuta tarjoavan, asuntomessuilla KAIKISSA asunnoissa oli samanlainen pohja: yhtenäinen keittiö, ruokailutila ja olohuone yhdistelmä. Milloin tämä menee pois muodista?

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olinpa juhlissa talossa, jossa keittiö on yhdessä olohuoneen ja ruokailutilan kanssa, suurta avointa tilaa. Pitopalvelun oli mukava häärätä siinä kaikkien vieraiden edessä. Ei kiitos.

Meillä on keittiön ja olohuoneen välillä seinä. Unelmani on rakennuttaa talo, jossa keittiö on erillisen oven takana, oma huoneensa. Olkoot trendit mitä tahansa.

Juu, yksien pitopalvelujuhlien takia noiden ihmisten olisi siis sun mielestä pitänyt ymmärtää ostaa sellainen asunto, jossa erillinen keittiö. :D

Vierailija
42/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järjestän isoja juhlia kotonani. Joten liputan erillisen keittiön puolesta, jossa cateringin kokki saa häärätä omassa rauhassaan ja tarjoilija kantaa likaiset astiat sinne pois näkyvistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pian.

Etsin juuri parhaillaankin asuntoa missä olisi keittö erikseen. Ovea ei ole pakko olla mutta kuitenkin erillisenä huoneena. En voi sietää ruoan käryä ja likasten astioiden näkymistä olohuoneeseen. Tulee niin köyhä ja epäviihtyisä fiilis. Haluan olohuoneen olevan siisti ja kaunis rentouttava tila, jonne voi kutsua vieraitakin ilman, että kaikki keskeneräiset kokkailut ja käryt ovat samassa tilassa.

Onko ruuan käry sama kuin ruuan tuoksu? Tätä olen aina ihmetellyt, kun minua ei ole koskaan haitannut jos jossain tuoksuu hyvä ruoka.

Ehkä jotkut tykkää pskasta ruoasta enemmän kuin hyvästä.

Vierailija
44/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te siivoa astioita heti käytön jälkeen pois vai mitä ihmettä tämä "en halua nähdä olohuoneesta keittiön sotkuja" marina oikein on? Ihme possuja olette.

Minä en vaan tykkää katsoa keittiötä olohuoneesta. ja sen takia erillinen keittiö toimii paremmin. 

No tämä nyt on ihan eri asia kuin valitus siitä, että olkkarista ei halua nähdä keittiön sotkuja.

Vierailija
45/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pian.

Etsin juuri parhaillaankin asuntoa missä olisi keittö erikseen. Ovea ei ole pakko olla mutta kuitenkin erillisenä huoneena. En voi sietää ruoan käryä ja likasten astioiden näkymistä olohuoneeseen. Tulee niin köyhä ja epäviihtyisä fiilis. Haluan olohuoneen olevan siisti ja kaunis rentouttava tila, jonne voi kutsua vieraitakin ilman, että kaikki keskeneräiset kokkailut ja käryt ovat samassa tilassa.

Onko ruuan käry sama kuin ruuan tuoksu? Tätä olen aina ihmetellyt, kun minua ei ole koskaan haitannut jos jossain tuoksuu hyvä ruoka.

En ole niin täydellinen kokki, etteikö joskus tulisi ihan sanan mukaisesti käryä. Palaneen käryä juurikin. 

Sitä paitsi, minusta on kiva, ettei hyväkään ruoan tuoksu leiju raskaana pilvenä olohuoneessa.

Vierailija
46/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te siivoa astioita heti käytön jälkeen pois vai mitä ihmettä tämä "en halua nähdä olohuoneesta keittiön sotkuja" marina oikein on? Ihme possuja olette.

Samaa mietin. Ei mulla ole mitään ”keittiön sotkuja.” Kun tekee ruokaa, niin siivoaa jäljet. Mut kai se on sitten niiiin vaikeaa tämä elämä joillekin, että pitää oikein joku kokonainen päivä varata keittiön sotkujen siivoamiseen.

No niimpä. Aina ruoan laiton ja ruokailun päätteeksi likaiset astiat koneeseen (puhtaat astiat on tottakai?? siivottu pois koneesta jo aijemmin) ja tasojen pyyhkiminen niin ei tarvitse ikinä katsoa sotkuista keittiötä.

Pysyykö näillä ihmisillä muutkaan huoneet sotkuttomina jos keittiöstä ei osata huolehtia?

Vierailija
47/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti erillinen keittiö ja sitten olohuone yhdistettynä ruokailutilaan. 

Tämä oli edellisessä asunnossamme (jossa tilanpuutteen vuoksi suurempi ruokailuryhmä ei mahtunut keittiöön) rasittavaa varsinkin juhlien aikaan, jos vieraita kävi tipotellen ja halusi esim. kakut nostaa välillä kylmään. Myös arkena ärsyttävää, kun joutuu kulkemaan huoneesta toiseen pöytää kattaessa ja siivotessa.

Vierailija
48/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pian.

En ole niin täydellinen kokki, etteikö joskus tulisi ihan sanan mukaisesti käryä. Palaneen käryä juurikin. 

Sitä paitsi, minusta on kiva, ettei hyväkään ruoan tuoksu leiju raskaana pilvenä olohuoneessa.

Ikkuna yleensä avataan silloin, jos ruoka on palanut uunissa ja käryää. Mutta jos toki sen takia haluaa erillisen keittiön, niin..

Vierailija
49/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä järjestän isoja juhlia kotonani. Joten liputan erillisen keittiön puolesta, jossa cateringin kokki saa häärätä omassa rauhassaan ja tarjoilija kantaa likaiset astiat sinne pois näkyvistä.

Meillä on apukeittiö ja pieni kylmiö avokeittiön vieressä, ihan paras ratkaisu juhlien kannalta.

Vierailija
50/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pian.

Ikkuna yleensä avataan silloin, jos ruoka on palanut uunissa ja käryää. Mutta jos toki sen takia haluaa erillisen keittiön, niin..

Niin, jos on ikkuna. Nykyisissä pohjaratkaisuissa on sekin huono puoli, että usein siellä keittön nurkassa ei ole ikkunaa!

Lähin ikkuna on olohuonessa ja niinpä kaikki käryt leijuvat olohuoneen läpi ulos. Jos leijuvat ... sillä vastassa on lasitetu parveke ja parvekelasitkin pitäisi olla auki.

Vierailija
51/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varsinaisessa kodissa avonainen ratkaisu, keittiö/ruokailutila/olohuone on yhtä tilaa jonka jakaa massiivinen takka. Kakkoskoti on vanha huvila jossa on erillinen huone keittiölle. Tykkään jälkimmäisestä enemmän ja jos nyt rakennettaisiin talo niin keittiö tulisi omaksi huoneekseen. Vaikka meillä kaunis keittiö onkin, pidän enemmän että olkkarista ei näy keittiökaapistot.

Vierailija
52/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on varsinaisessa kodissa avonainen ratkaisu, keittiö/ruokailutila/olohuone on yhtä tilaa jonka jakaa massiivinen takka. Kakkoskoti on vanha huvila jossa on erillinen huone keittiölle. Tykkään jälkimmäisestä enemmän ja jos nyt rakennettaisiin talo niin keittiö tulisi omaksi huoneekseen. Vaikka meillä kaunis keittiö onkin, pidän enemmän että olkkarista ei näy keittiökaapistot.

Ai niin pitääpä lisätä vielä yksi asia mikä on erillisessä keittiössä hyvä, että tiskikoneen tai minkään muunkaan laitteen käymisääni (meillä esim jääkaappi on poikkeuksellisen äänekäs yksilö, ja juu korjaaja on käynyt katsomassa, on kunnossa) ääni ei häiritse olkkarissa istujaa.

Vierailija
53/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti erillinen keittiö ja sitten olohuone yhdistettynä ruokailutilaan. 

Tämä oli edellisessä asunnossamme (jossa tilanpuutteen vuoksi suurempi ruokailuryhmä ei mahtunut keittiöön) rasittavaa varsinkin juhlien aikaan, jos vieraita kävi tipotellen ja halusi esim. kakut nostaa välillä kylmään. Myös arkena ärsyttävää, kun joutuu kulkemaan huoneesta toiseen pöytää kattaessa ja siivotessa.

Meillä erillinen keittiö on heti sen ruokailutilan vieressä ja sitten olohuone avautuu erikseen. 

Ei mitään tuollaisia ongelmia. 

Vierailija
54/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pian.

Niin, jos on ikkuna. Nykyisissä pohjaratkaisuissa on sekin huono puoli, että usein siellä keittön nurkassa ei ole ikkunaa!

Lähin ikkuna on olohuonessa ja niinpä kaikki käryt leijuvat olohuoneen läpi ulos. Jos leijuvat ... sillä vastassa on lasitetu parveke ja parvekelasitkin pitäisi olla auki.

Juu ei ikkunat ole enää itsestäänselvästi avautuvia. Minäkin sain suorastaan tapella viisi vuotta sitten taloa rakentaessani rakennustarkastaja-arkkitehdin kanssa, että saanko tuuletusikkunat ikkunoihin vai onko pelkästään koneellinen ilmanvaihto. Kyllä on näilläkin helteillä ihanaa, kun yöksi voi avata tuuletusikkunan - ja keittiössä, jos sattuu jokin kärtsähtämään.

Vierailija
55/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun palvelusväki valmistelee ruokaa, on se mukava, että he ovat pois näkyvistä. Tämän takia erillinen keittiö on ihan ehdoton.

Niin juuri. Vaikka se palvelusväki olenkin minä. Haluan valmistella tarjottavat ilman, että tunnen koko ajan vieraiden pistävät silmät selässäni.

Minä teen tarjottavat etukäteen. Sitten vain nostelen pöytään. Miksi sinä tarvitset ruokia laittaessasi yksityisyyttä? Kaivatko nenää tai jotain?

Vierailija
56/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun palvelusväki valmistelee ruokaa, on se mukava, että he ovat pois näkyvistä. Tämän takia erillinen keittiö on ihan ehdoton.

Niin juuri. Vaikka se palvelusväki olenkin minä. Haluan valmistella tarjottavat ilman, että tunnen koko ajan vieraiden pistävät silmät selässäni.

Minä teen tarjottavat etukäteen. Sitten vain nostelen pöytään. Miksi sinä tarvitset ruokia laittaessasi yksityisyyttä? Kaivatko nenää tai jotain?

Joo, just. Juurikin siihen minä tarvitsen keittiössä yksityisyyttä ja rauhaa.

Vierailija
57/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 70-luvun lopun rivavissa puoliksi avoin ratkaisu, jossa keittiön ja olohuoneen erottaa kaappi"saareke". Minusta tämä on hyvä välimalli, vaikka meille onkin näillä näkymin tulevaan taloon rakentumassa hyvinkin avoin k+rt+oh.

Meillä ainakin seurustelua ja tv:n katselua häiritsee ruoanlaitosta tulevat äänet, varsinkin jos valuttaa hanasta vettä. Myös pakastin hurisee niin, että siihen kiinnittää olohuoneessa huomion. Meillä on myös sitten aika pieni alakerta, joten en osaa sanoa miten äänet kaikuu ja häiritsee jos neliöitä alkaa olla yli 40, kuten uusissa taloissa usein on.

Akustiikkaan varmaan kannattaa kiinnittää huomio, samoin satsata hiljaisiin kodinkoneisiin. Itseäni ei siistinä ihmisenä keittiön satunnaiset sotkut häiritse vaikka vieraat ne näkisi, enemmän mietin tuota äänimaailmaa.

Vierailija
58/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

thaimaalaiset kalakastikkeet pannulle  + chilit,  kyllä alkaa samantien kaipaan erillistä keittiötä.

Liesituuletin?

Vierailija
59/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en tykkää tupakeittiöistä. Pitää olla useampi tila johon päästä "pakoon" kun ei jaksa perheenjäsenten naamoja.

Vierailija
60/149 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vieraita, niin ei sitä nyt mielellään raada keittiöorjana kaikkien pällisteltävänä. Kyllä joku näkösuoja keittiöön on ainakin minun makuuni ehdoton.