Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin menee pois muodista isot olohuone, keittiö, ruokailutila yhdistemät?

Vierailija
25.07.2019 |

Talovalmistajat eivät näytä muuta tarjoavan, asuntomessuilla KAIKISSA asunnoissa oli samanlainen pohja: yhtenäinen keittiö, ruokailutila ja olohuone yhdistelmä. Milloin tämä menee pois muodista?

Kommentit (149)

Vierailija
141/149 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin menee enää koskaan pois muodista. Taloissa on aina ollut tupa tai pirtti, nykyään se sama on open concept. Poikkeus oli 60- ja 70-luku kun ajateltiin että kotona käydään vain nukkumassa, eikä siellä tarvi olla viihtyisää.

Silloin kun taloissa oli tupa tai pirtti, niin haisevammat ja epäsiistimmät ruokahommat ja mm. pyykinpesu tehtiin navetan yhteydessä olevassa karjakeittiössä, saunassa tai ulkona.

Ei, vaan pyykit pyykättiin rantasaunalla tai pyykkikodassa. Pihassa saattoi olla kesäkeittiö/pakari jossa leivottiin ja paistettiin lihoja ettei päärakennus lämpene entisestään kesällä.

Miten niin ei? Luettelet vain lisää vaihtoehtoja, mutta nuo edellisetkin pitävät paikkaansa.

Vierailija
142/149 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen meidän perheessä ruuan, enkä halua olla yksin jossain asunnon perällä umpinaisessa tilassa. Syömme 5 krt päivässä.

Nyt meillä pieni huoneisto jossa avokeittiö ja voin sanoa, että keittiö-ruokatilaa käyttää koko perhe (syödään, lapset tekee läksyjä, pelataan, ommellaan, askarrellaan ison pöydän ääressä) mutta sohvaa ja tv.tä käytäm lähinnä minä. Lapset ja nuoriso katsoo vähäisiä ohjelmia tableteiltaan, joskus illalla voimme jonkun kanssa katsoa elokuvan, mutta silloin en enää laita ruokaa joten erillinen olohuone olisi meille liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/149 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän pääpointti ole se, että jokaisella on mieltymyksensä ja tapansa keittiöidenkin suhteen. Aloituksessa viitattiin asuntomessujen huusholleihin joissa kaikissa oli avokeittiöratkaisu. Kannattaisi olla vähän enemmän monimuotoisuutta niissä.

Tämän lisäksi, kuten joku jo aiemmin kirjoitti, on harmi, että ihmiset repivät seinät pois ja ta-daa! avokeittiö on syntynyt olohuoneen peräseinälle. Olen nähnyt alkuperäisen paikalleen umpipuusta rakennetun työtehoseuran suunnitteleman 50-luvun keittiön tuhotun tässä vimmassa. Se keittiö oli sen asunnon helmi. Voin kertoa, että se oli mittasuhteiltaan ja toiminnoiltaan ihannekeittiö!

Että jos ei ihan kaikkea samaan muottiin tehtäisi, ja ainakin säilytettäisiin talon ja asunnon omaleimaisuus.

Tässäkin keskustelussa huomaa kirjoittajien eri iät! Ei siinä mitään, mutta kun joku kuvitteli, että erilliskeittiöt on 70-luvulla tulleet :D Ei löydy Helsingistä ainoatakaan 1900 luvun alkupuolella rakennettua kivitaloa, jossa olisi tupakeittiö! Kyllä silloin keittiöt suunniteltiin mahdollisimman kauas oleskelu- ja seurustelutiloista. Niitä ei luojan kiitos yleensä voi purkaa, koska useimmiten rakenteet ovat kantavia myös näissä väliseinissä.

Se, jonka mielestä erilliskeittiöt tulivat 70-luvulla, ajattelee kai sitä kaavaa, että sinne asti elettiin maalla hyvin vaatimattomissa oloissa. Sitten muutettiin kaupunkiin elementtikerrostaloon,

Tupa oli oleskelu-ja työtila sekä makuuhuone isolle perheelle. Aiemmin maalaistalossa jos oli renkejä ja piikoja, nämäkin nukkuivat siellä samassa huoneessa. Porvaristo piti 1800-luvulla tällaista jo vähän sopimattomana, eri sukupuolta olevat ja perheenjäsenet ja muut samassa tilassa. Vietin itse lapsuuteni puutaloistaan tunnetussa pikkukaupungissa ja sekä näissä vanhoissa porvaristaloissa, rintamamiestaloissa ja ennen 1950-lukua rakennetuissa kerrostaloissa oli aina erilliset keittiöt. Vain yhden sukulaisen 1800-luvun talossa oli valtava tupa, ja iäkäs sukulaiseni kertoi, millä tuvan penkillä kukakin renki nukkui. Vieraat kestittiin salissa, jonne eivät arkisen tuvan touhut näy.

Olen aikuisena asunut yhdessä asunnossa, jossa oli avokeittiö, en oppinut tykkäämään. Onhan kodissa muutenkin erillisiä tiloja. Ymmärrän myös, miksi monet, nähtävästi usein lapsiperheessä elävät pitävät avokeittiöstä. Nimittely, omien mieltymysten näkeminen ainoana oikeana ja toisten ihmisten leimaaminen jotenkin likaisemmiksi ja huonommaksi keittiömieltymysten takia menee yli oman ymmärrykseni.

Vierailija
144/149 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea on saada asuntomessuille monimuotoisuutta väkisin, kun omistajat kuitenkin itselleen ne talot sinne rakentavat. Jos kaikki tykkäävät avokeittiöstä niin sittenhän kaikissa on avokeittiö.

Kyllä näin ja tämäkin todistaa kyseessä olevan tämän hetken trendin. Ihmiset aina luulevat olevansa uniikkeja omine makumieltymyksineen, mutta kovasti juuri asuntomessuilla näkee mitkä asiat ovat pinnalla. Kymmenen vuoden takaiset messutalot näyttävät tietyiltä ratkaisuiltaan jo vähän vanhanaikaisilta (kiiltävät pinnat, tehosteseinät, rosterikoneet kun nyt on mattaa ja koko huoneen tapetointia ja integroidut koneet). Aika harva osaa tai haluaa tehdä ajatonta ja toisaalta onko sen väliäkään kun itse tykkää.

Vierailija
145/149 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on osittain avoin keittiö 80-luvun kaksiossa, jossa on hieman alle 50 neliötä. Luulenpa, että tämä on ollut rakennusaikanaan ns. "köyhäilyratkaisu". Hassua, että tämä köyhäily on saatu markkinoitua ihmisille oikein halutuksi systeemiksi, niin ettei kukaan mitään muuta enää huolikaan.

Vierailija
146/149 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä pakettitaloja saa muunnella. Ihan varmasti ne talotehtaalla pykää teille väliseinän olohuoneen ja keittiön väliin, jos pyydätte.

Vierailija
147/149 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava trendi on pienet ja ahtaat olohuone, keittiö, ruokailutila yhdistemät. Ruodaa niissä ei tosin mahdu laittamaan eikä syömään, mutta onkin tarkoitus että syödä voi ulkona ravintolassa.

Vierailija
148/149 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava trendi on pienet ja ahtaat olohuone, keittiö, ruokailutila yhdistemät. Ruodaa niissä ei tosin mahdu laittamaan eikä syömään, mutta onkin tarkoitus että syödä voi ulkona ravintolassa.

Tämähän on muodissa jo nyt.

Vierailija
149/149 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle unelmaratkaisu olisi L-mallinen yhtenäinen tila, jossa itse keittiö olisi puoliksi siellä "kulman takana", mutta kuitenkin lähellä ja tilaa isolle ruokapöydälle olohuoneen puolella. Vielä kun saisi siihen kätevän, esim. seinän sisään uppoavan liukuoven niin tarvittaessa saisi keittiön "kiinni" ja halutessa taas osaksi muuta tilaa... mutta kuitenkin niin, ettei tiskipöytää näe sohvalta. Ja ei, emme ole possuja, mutta kyllä sitä usein aina jotain siinä tiskipöydällä/työtasoilla pyörii.

Tai oikeastaan mun unelmakeittiöön sisältyisi myös ns. aamiaiskaappi, jolloin sähkölaitteet saisi myös oven taakse piiloon sekä kaksi tiskikonetta.