Irtisanoutuminen: lomapäivien pitäminen vai ottaminen rahana?
Onko käytännössä mitään väliä? Irtisanoutumisen ja uuden työn alkamisen väliin jää kuukauden väli, jolloin tietty tarvitsen jotain tuloa, niin onko sillä käytännössä väliä pidänkö tuon ajan kertyneitä palkallisia lomapäiviä vai olenko ns työttömänä ja saan lomarahat vikan palkanmaksun yhteydessä?
Kommentit (12)
Käytetyistä lomapäivistä maksetaan lomaraha edellytyksellä että palaat töihin edes päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajahan asian määrää.
Saattaa riippua tessistä, mutta itselläni työnantaja voisi nyt määrätä käyttämään 4/2018-3/2019 kerätyt "tämän kesän lomat", mutta 4/2019-> kertyneet lomat pitäisi halutessani maksaa.
Jos työnantaja haluaa että työntekijä käyttää lomaansa irtisanomisaikaan, siitä on ilmoitettava vähintään 2 viikkoa ennen loman alkua. Toisin sanoen, vain puolet kuukauden irtisanomisaikana voi olla "pakotettuna" lomalla. Kaikki muut täytyy maksaa työntekijälle lopputilin yhteydessä
Tuo 2 viikon ilmoitisaika on vuosilomalain mukainen, mikään Tes ei voi tuosta huonontaa
Meillä lomaraha maksetaan aina kesäkuussa, riippumatta siitä milloin lomansa pitää. Olen siis pitänyt jo kesäloman tälle kesälle ja irtisanoutumisen yhteydessä siis pitäisin kertynyttä ensikauden lomaa. Työnantajan puolesta siis sopii kaikki sopii. Mutta kuinka tuo lomaraha sitten, kuuluuko se minulle automaattisesti vaikka siis tulisi maksuun noista kertyneistä lomista vasta kesäkuussa 2020? Ja edellyttääkö tosiaan että tulen sitten töihin esim. syyskuun viimeiseksi päiväksi? Kysyn tietty luottamusmieheltä, mutta ajattelin täältä vielä kysellä jos tietoa löytyy :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lomaraha maksetaan aina kesäkuussa, riippumatta siitä milloin lomansa pitää. Olen siis pitänyt jo kesäloman tälle kesälle ja irtisanoutumisen yhteydessä siis pitäisin kertynyttä ensikauden lomaa. Työnantajan puolesta siis sopii kaikki sopii. Mutta kuinka tuo lomaraha sitten, kuuluuko se minulle automaattisesti vaikka siis tulisi maksuun noista kertyneistä lomista vasta kesäkuussa 2020? Ja edellyttääkö tosiaan että tulen sitten töihin esim. syyskuun viimeiseksi päiväksi? Kysyn tietty luottamusmieheltä, mutta ajattelin täältä vielä kysellä jos tietoa löytyy :)
Katso työehtosopimuksesta. Esim. omassani mainittu, että lomarahat maksetaan myös irtisanoutuessa. Muistaakseni sanotaan myös, että työntekijän purkaessa määräaikaisen työsuhteen lomarahoja ei makseta.
Pääsääntöisesti Lomarahaa ei makseta kertyneistä uusista pitämättömistä lomista. Eli et todennäköisesti tule saamaan lomakorvauksesta lomarahaa. Ani harva TES vain vaatii maksamaan sen.
Riippuu taloudellisesta tilanteestasi. Työttömyyskorvauksessa on omavastuuaika ja koska sitä haetaan takautuvasti, saat korvauksen mahdollisesti vasta sitten, kun olet jo ehtinyt aloittaa uuden työn. Käytännössä saatat siis olla tuon välikuukauden ilman tuloja.
Eikö sinulla ole irtisanomisaikaa?
Ei ole rahallisesti eikä käytännössä mitään eroa.
Ensi vuodelle kertyvistä lomapäivistä et saa lomarahaa käytit ne jo etukäteen nyt tai jos ne maksetaan ulos.
Tämä siis kun olet irtisanoutunut ja lähdössä.
Työnantajahan asian määrää.