Milloin menee pois muodista isot olohuone, keittiö, ruokailutila yhdistemät?
Talovalmistajat eivät näytä muuta tarjoavan, asuntomessuilla KAIKISSA asunnoissa oli samanlainen pohja: yhtenäinen keittiö, ruokailutila ja olohuone yhdistelmä. Milloin tämä menee pois muodista?
Kommentit (149)
Tupakeittiö on niin vanha perinne, että löydät vastaavia ratkaisuja vanhoista mökeistä ja maalaistaloista. (Erilliset keittiöt olivat silloin kartanoissa ja vauraammissa maalaistaloissa, joissa oli sitten oma palveluskuntansa hääräämässä pois isäntäväen silmistä.)
Tupakeittiö nousee yhä uudelleen trendikkääksi, vuosikymmenistä toisiin, joten luulisin, ettei toiveesi tule koskaan totetumaan.
Meillä on erillinen keittiö (neljän hengen ruokapöytä), mutta vielä yhtenäinen ruokailutila (iso ruokapöytä 140*210) ja olohuone (yhteensä 45m2)
Tämä on mielestäni paras ratkaisu meille.
Erillinen, tilava keittiö on mahtava! Onneksi vanhoissa taloissa vielä on, jos ei ole remontoitu piloille. Ei enää hurinaa, kolinaa, vesiloisketta, ruonkäryä ja pinttynyttä rasvaa pinnoilla muissa huoneissa. Ei avokeittiötä enää minulle, ikinä.
Toivottavasti pian.
Etsin juuri parhaillaankin asuntoa missä olisi keittö erikseen. Ovea ei ole pakko olla mutta kuitenkin erillisenä huoneena. En voi sietää ruoan käryä ja likasten astioiden näkymistä olohuoneeseen. Tulee niin köyhä ja epäviihtyisä fiilis. Haluan olohuoneen olevan siisti ja kaunis rentouttava tila, jonne voi kutsua vieraitakin ilman, että kaikki keskeneräiset kokkailut ja käryt ovat samassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Erillinen, tilava keittiö on mahtava! Onneksi vanhoissa taloissa vielä on, jos ei ole remontoitu piloille. Ei enää hurinaa, kolinaa, vesiloisketta, ruonkäryä ja pinttynyttä rasvaa pinnoilla muissa huoneissa. Ei avokeittiötä enää minulle, ikinä.
En kyllä ymmärrä, miten ihmiset kokkaavat. En ole koskaan onnistunut roiskuttamaan rasvaa, vettä tai muutakaan useiden metrien päähän. Jääkaappi ja pakastin pitävät hyvin pientä hurinaa, tiskikone on lähes äänetön. Eivät kuulu sohvalle, joka on kuuden metrin päässä. Meillä tehdään ihan siististi ruokaa ja laitetaan likaiset astiat saman tien tiskikoneeseen. Avotilan olohuoneen puolella on täysin siistiä, ei mitään ruuanroiskeita. Ehkä nämä erilliset huoneet ovatkin mämmikourakokeille tarkoitettuja? Heillä mahtaa olla sen erilliskeittiön seinät täynnä sontaa?
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun palvelusväki valmistelee ruokaa, on se mukava, että he ovat pois näkyvistä. Tämän takia erillinen keittiö on ihan ehdoton.
Niin juuri. Vaikka se palvelusväki olenkin minä. Haluan valmistella tarjottavat ilman, että tunnen koko ajan vieraiden pistävät silmät selässäni.
Tupa on aina kuulunut suomalaiseen elämäntapaan.
Vierailija kirjoitti:
Tupa on aina kuulunut suomalaiseen elämäntapaan.
Niin, köyhillä maalaisilla. Ei koskaan kaupungissa.
Kyllä olen näillä helteillä onnellinen erillisestä keittiöstä jonka oven voi laittaa kiinni kun uuni päällä, ei kuumuus leviä koko asuntoon.
Ehdotan myös että rakentakaa kevyt väliseinä jos muuten löytyy mieleinen asunto.
Nykyään on tai ainakin pitäisi olla hyvä liesituuletin niin ei käryt leviä. Tosin osa säästää tässäkin asiassa vaikka ei kannattaisi.
Tämä on ihan samanlainen muotiasia kuin vaikka pillifarkut. Pitkään vannotaan, ettei koskaan bootcutteja enää, koska nää on niin paljon paremmat ja sitten, kappas, pikkuhiljaa alkaa muoti muuttua. Tai boordien, vesisängyn, pyökin, tehosteseinän, kiiltävävalkoisen ja rosterin aika. Siellä se oli ja sinne jäi. Toiset muotivirtaukset vanhenevat nopeammin kuin toiset. Ihan turha väittää ettei kyse ole trendistä kun se on.
Meillä on iso keittiö keskellä kotia ja aina on siistiä eikä käryjä kun on tosiaan kunnollinen liesituuletin.
Kodinkoneet on myös tosi hiljaisia.
Ettekö te siivoa astioita heti käytön jälkeen pois vai mitä ihmettä tämä "en halua nähdä olohuoneesta keittiön sotkuja" marina oikein on? Ihme possuja olette.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa talon muodin mukaan eikä oman mieltymyksen?
Samat ihmiset, jotka käyttää vyölaukkua muodin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pian.
Etsin juuri parhaillaankin asuntoa missä olisi keittö erikseen. Ovea ei ole pakko olla mutta kuitenkin erillisenä huoneena. En voi sietää ruoan käryä ja likasten astioiden näkymistä olohuoneeseen. Tulee niin köyhä ja epäviihtyisä fiilis. Haluan olohuoneen olevan siisti ja kaunis rentouttava tila, jonne voi kutsua vieraitakin ilman, että kaikki keskeneräiset kokkailut ja käryt ovat samassa tilassa.
Onko ruuan käry sama kuin ruuan tuoksu? Tätä olen aina ihmetellyt, kun minua ei ole koskaan haitannut jos jossain tuoksuu hyvä ruoka.
Ehdottomasti erillinen keittiö ja sitten olohuone yhdistettynä ruokailutilaan.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te siivoa astioita heti käytön jälkeen pois vai mitä ihmettä tämä "en halua nähdä olohuoneesta keittiön sotkuja" marina oikein on? Ihme possuja olette.
Samaa mietin. Ei mulla ole mitään ”keittiön sotkuja.” Kun tekee ruokaa, niin siivoaa jäljet. Mut kai se on sitten niiiin vaikeaa tämä elämä joillekin, että pitää oikein joku kokonainen päivä varata keittiön sotkujen siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan tykkää katsoa keittiötä olohuoneesta. ja sen takia erillinen keittiö toimii paremmin.
Olinpa juhlissa talossa, jossa keittiö on yhdessä olohuoneen ja ruokailutilan kanssa, suurta avointa tilaa. Pitopalvelun oli mukava häärätä siinä kaikkien vieraiden edessä. Ei kiitos.
Meillä on keittiön ja olohuoneen välillä seinä. Unelmani on rakennuttaa talo, jossa keittiö on erillisen oven takana, oma huoneensa. Olkoot trendit mitä tahansa.
Silloin kun palvelusväki valmistelee ruokaa, on se mukava, että he ovat pois näkyvistä. Tämän takia erillinen keittiö on ihan ehdoton.