Teinistä ja perhe-elämästä. Mitä tekisit tilanteessani?
Teini 16v istuu vaan huoneessaan ja pelaa. Hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan vaan huutaa vaan vastaukseksi. Ei kuulemma halua keskustella mun kanssa kun mä vaan rupeen rageemaan. No totta hitossa, kun ei tee mitä käsken. Olen viikko sitten pyytänyt imuroimaan, ei ole vieläkään tehnyt sitä. Huoneensa on kun läävä, täynnä roskia. Häntä ei kiinnosta mikään muu kuin pleikkari tai puhelin (kasvanut kiinni käteen). Kulkee kotona kuulokkeet päässä puhelin kädessä.
Mä tuun hulluksi. Eilen taas huusi mulle aamulla kun yritin keskustella ja patistaa edes hetkeks ulos. Sanoin et täytyy varmaan soittaa lastensuojeluun joka saa päättää mitä tehdä.
Mies sanoo asiaan ”joo joo, katotaan”. Eli hänestä ei oo mitään apua.
Mitä tässä tekis? Olen miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:
A)Lasuilmoitus
B) Muutan itse pois kotoa ja otan eron miehestä
C) Annan olla ja kärsin ja jatketaan samaan malliin
D) Joku muu vaihtoehto. Mikä?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kuin aloituksen, mutta sen verran sanon että Anna sen olla. Jos huoneen siivoaminen ei kiinnosta niin mitä sitten, itsehän se siellä asuu. Kyllä se siivoaminen sitten tapahtuu kun on jotakin tärkeää tai sitten kun aikuistuu. Esim meillä minä en koskaan siivoa lasteni huoneita, ovat jo teini-ikäisiä. Jos on läävä ja vieraat haluaa käydä katsomassa niin toki muistan aina mainita että huolehtivat itse siivouksen. Ja se yleensä toimii sen verran että tuovat tiskit ja roskat pois. Ihmeellistä nimitystä kaikki.
Nipotusta
Eiköhän tuohon ole kylvetty siemen siinä esikouluiässä kun on annettu puhelimet ja padit ja pelikoneet, ja sitten lapsi pysyikin hiljaa ja tyytyväisenä 10 vuotta. Sitten herätään siiheen että sosiaaliset taidot ovat nolla, eikä luonnollisesti kotityötkään onnistu jos niitä ei ennenkään täytynyt tehdä.
Ei kai tuossa muuta enää voi kuin antaa olla ja toivoa parasta.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä että ap miettii eroa elämänkumppanistaan vaihtoehdoissa. Ihan kuin ydinperheen hajottaminen parantaisi mitään
Puolison jättäminen on porvoolainen tapa ratkaista ongelmat.
Lähdet vkl jonnekin itseksesi rauhoittumaan.
Huoneen ei voi antaa kompostoitua, siellä kasvaa ötököt ja home samassa kasassa ja lattiat menee pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuohon ole kylvetty siemen siinä esikouluiässä kun on annettu puhelimet ja padit ja pelikoneet, ja sitten lapsi pysyikin hiljaa ja tyytyväisenä 10 vuotta. Sitten herätään siiheen että sosiaaliset taidot ovat nolla, eikä luonnollisesti kotityötkään onnistu jos niitä ei ennenkään täytynyt tehdä.
Ei kai tuossa muuta enää voi kuin antaa olla ja toivoa parasta.
Mistähän sinkkukompostista pistää päänsä esiin nämä älyttömät asiantuntijat?
Ap:n teini vaikuttaa ihan tavalliselta nuorelta. Murrosikä on vaihe, missä ennen jo mainiosti opitut tavat, kuten kyky puhua ystävällisesti, peseytyä tai siivota, saattavat hävitä muutamaksi vuodeksi. Aivoissa käy hurja hurina, kun ne kypsyvät kohti aikuisuutta. Siinä tohinassa unohtuvat myös perustavat. Ei ihme, että ap:ta suututtaa.
Kännyköillä ja tietokoneilla ei ole muuta tekemistä nuoruuden kasvumyrskyn kanssa kuin että ne tarjoavat nuorelle pakopaikan, missä yrittää selviytyä itsekseen hormonimyrskystä ja aikuistumisen haasteista.
Oon 15v tyttö. Mä en oo vihanen mun vanhemmille, mä rakastan niitä ja musta ne on toiminu just hyvin. Meillä jos huone alkaa tulla sotkuseks (tavaraa lattialla yms.) niin sanotaan että hei voisit siivota ennen ku menee pahemmaks. Sitte jos ei siivoo nii tulee tiukemmin ”siivooppa toi huone” ”huomenna sun pitää siivota huone” jos ei oikeesti yhtään tee ilman hyvää syytä (hyvä syy=paljon kokeita, treenejä yms hetken niin ettei ehi) niin äiti tai isi saattaa huutaa. Musta se on ihan ok kun kuitenki eka on sanottu ihan ystävällisesti, ei sitä huutoo tuu jos hoitaa hommat ajallaan. Myös kaikesta tekemisestä, varsinki oma-alotteisesta saa aina kehuja. Esim. ”Onpas sulla täällä siistiä!” Jos on siivonnu huoneen tai jos koulusta saa wilmaan hyvä-merkintöjä tai kokeet menee hyvin nii niistäki aina kehutaan. Tai ihan siitä jos ahkerasti lukee kokeeseen. Myöskään jos menee huonosti niin ei haukuta tai suututa vaan sanotaan että nyt pitää huolehtia toi homma. Esim veljellä (14v) todistukseen tuli pari vitosta, niin hommas koulusta pari tukiopetuskertaa, vanhemmat autto harjottelee kokeisiin, muistutti läksyistä, kannusti ja kehu paljon jos niistä aineista tuli hyvä merkintöjä. Mä en välitä pelaamisesta, mut veli pelais kyllä paljonki jos sais, ei saa pelata joka päivä ja pitää tehä muutaki. Me saadaan olla omissa huoneissa rauhassa, joskus tullaan muistuttamaan jos pitää vaikka käyttää koira tai tyhjentää tiskikone. Meillä on aina yhteinen ruoka-aika ja välillä tehään jotain yhessä esim. Ulkoillaan tai pelataan korttia tai katotaan telkkua illalla. Ja meillä ainaki jos on tehny hommat kunnolla niin on helpompi saada esim. Peliaikaa tai rahaa johonki.
Moi Outi 49 vee
Eikö kaikki mennytkään kuin luulit?
Pelkkien tukien varassa ja alkoholistin häpeävänä kakarana luulit kasvattavasi jotain ihmekrisralleja fyysikkoja ja professoreita vai?
Joko se poika pääsi vankilasta? Miksi kaikki työttömiä? Ja käyttävät kannabista ja varastelevat ???
Anna,hänen olla, niin kuin tahtoo,utta muista aina itse hymyillä ja puhua asiallisesti. Köykää kokobperheen kanssa syömäasä, keilaamassa tai jotain kivaa, äläkä yhtään moiti.
enpä lukenut koko juttua mutta kun kersat lähtee kouluun niin irroita sulakkeet taulusta ja kun tulee koulusta kerrot että nyt alkaa siivou ja kun on siiottu niin virratkin tulee ja samalla lähdet kauppaan käymään ja kerrot että oletat huoneen olevan siivottu kun tulet. sit kun tulet niin suoritat tupa kaappi ja siivoustarkastuksen aivan normaalisti
Meillä oli lapsilla myös velttoutta siivoamisen kanssa, mutta huom. se huone on nuoren omaa tilaa ja yksityistä tilaa, turva ja rauhoittumisen paikka. Nimeä nuoren huone vaikka teiniluolaksi. Pian teinisi lähtee pois kotoa ja jos hän tulee käymään luonanne, niin kasvatus on mennyt hyvin. Jos lapsenne ei enää tule käymään, niin silloin teitte itsestänne vastenmielisiä.
Mitä omista nuoristani olen oppinut niin se keskustelu ei synny teinin kanssa niin että menee huoneeseen raivona ja alkaa puhumaan siitä miten huone on kuin sikolätti. Ei kukaan syty asialliseen ja rakentavaan keskusteluun jos toinen käy pälle kuin yleinen syyttäjä.
Ne rakentavat keskustelut täytyy käydä silloin kun se tilanne on tullut luontevasti. Siis siloin (ehkä harvoinkin) kun tunnelma on hyvä. Silloin voi johdattaa puhetta siihen että miten itse kokee perheen arjen ja mitä ehkä toivoisi siinä muuttuvan. Ja ennemminkin niin päin että miten paljon se ilahduttaisi jos saisi vähän apua joskus siihen että koti pysyisi siistinä yms. Ei siis syyttelyn kautta.
Ja tämän jälkeen kannattaa olla ilahtunut kaikista pienistäkin edistyksistä eikä heti vaatia mitään täydellisyyttä tai jatkuvaa osallistumista nuorelta.
Koeta kestää, meillä on myös tuollainen yksilö makuuhuoneessa. Hän perustelee tilanteen sillä, että hän ei juo, ei polta, ei käytä huumeita eikä juuri käy ulkonakaan. Kaikki kaverit ovat netissä. Kouluun menee ja on hetkittäin ihana, mutta etupäässä vanhemmat eivät kiinnosta ja elää omaa virtuaalielämäänsä.
Meillä oli torstai siivouspäivä ja teinit tiesivät, että silloin tulee siivooja, joten lattia ja tasot piti olla tyhjinä siivoojaa varten. Toimi! Sitä en tiedä, millaiset läjät olivat oven takana kaapissa, mutta se ei minua häirinnyt, kunhan olivat pois näkyvistä,
Vaatteet pesin, jos olivat pyykkikoreissa, muuten en. Oli turha tulla valittamaan, ettei ole lempipaita puhtaana, jos se löytyi jostain kasasta kaapista.
Illallinen syötiin aina yhdessä eikä silloin pelattu/luettu uutisia tms/tekstailtu/puhuttu puhelimessa. Mielestäni aika yksinkertainen sääntö, joka koski myös vanhempia, eikä siitä kukaan valittanut. Aamupala syötiin myös yhdessä arkisin, silloin sai lukea lehtiä tai puhelinta. Viikonloppuna sai jokainen nukkua juuri niin pitkään kuin halusi ja ottaa itse aamiasta, jos ei yhtaikaa halunnut tulla pöytään. Usein halusivat, koska tiesivät, että tarjolla on herkkuja (munakasta, pekonia, hedelmäsalaattia, tuoreita sämpylöitä jne).
Kukahan nämä teinit oli opettanut käyttäytymään? Pöydästä ei noustu kiitosta sanomatta ja astiatkin löysivät tiensä koneeseen, kotiin ei tultu tai sieltä lähdetty sanomatta moi ja kertomatta, milloin aikoi palata.
Kyllä meillä ääntä korotettiin puolin ja toisin, mutta ikinä ei kiroiltu tai haukuttu ilkeästi.
Näistä teineistä on kasvanut ihan hyviä ihmisiä, jotka osaavat hoitaa asiansa.
Noh. Nämä jotka sanoo et "anna teinin olla". Ne saattavat olla tulevaisuudessa teidän lastenne puolisoita ja suhdedraamat tulee kun toinen ei siivoa, tee ruokaa jne. Kun ei ole mitään vaadittu.
Kyllä. Teini pitää jättää rauhaan joissain asioissa. Mua suorastaan v...tti jos äiti kävi siivoamassa huonern. Tavaraa paljon. Nyt ku oo 40 ja äiti kylässä nii saatttaa edelleen alkaa siivoomaan vaikka siivo täällä ok (ei kuitenkaan kliininen). Mulla oli ahdistava teini-ikä. Velipojalla ei juurikaan - mutta hänelle se tuli ikään kuin myöhässä, parikymppisenä.
Vaikka teinille suotava se oma aika ja oma tapa, niin ei se kyllä hyväksi ole että mitään ei vaadita ja kaikesta välttyy kun vaan huutaa ja jättää tekemättä. Niinhän se lapsikin tekee. Huomas ettei millään ole vaikutusta, niin mitäpä sitä tekemään.
Mä ottaisin ekana Pleikan kaniin, jos ei tapahdu pyydettyjä kotitöitä. Rahavirta katkeaa (mistä lapsi saa rahat pelien ostoon?) Happihyppely on suotavaa myös pelaajille. Sosiaalisiin kontakteihin on huono pakottaa.
Jos tarvii vaatteita, sinä lähdet lompakoksi mukaan, et anna suoraan rahaa.
Toki tässä on muistettava aina se, että jos annat ehdon "kun teet asian X, saat asian Y" että myös pidät sen. Ja muistat antaa positiivista palautetta.
Ala pelata itsekkin. Menkää peli tapahtumiin ja messuille. Kysy kiinnostaako esim. pelikoodaus ammattina. Läävässsä asumista ei voi hyväksyä, sano että mikäli huoneeseen tulee pinttynyttä likaa talon arvo laskee. Lahjo siivoamaan rahalla koko talo (oman huoneen siivouksesta ei kannata erikseen maksaa).
Kysy alkaisisitteko säästää rahaa yhdessä esim. ulkomaille johonkin peli tapahtumaan. Selvitä mitä pelejä pelaa ja ole kiinnostunut niistä. Älä tyrkytä itseäsi. Myös hyvistä koulutodistus numeroista voi antaa rahaa jos festarit ym. kiinnostaa. Näin varmistaa sen että lapsella on helpompi päästä hyvään lukioon ja sitä kautta kunnon ammattiin.
Ottakaa koira ja sano että teinin täytyy myös osallistua ulkoilutukseen koiran hyvinvoinnin vuoksi. (Näin saa liikuntaa). Jos teiniä ei koko koiran hankinta kiinnosta niin sano että tunnin lenkistä saa vaikka 10e rahaa. Yritä kannustaa liikkumaan edes vähän ettei koko kroppa surkastu. Jos lasta kiinnostaa yhtään matkailu niin lähtekää lappiin, Lofooteille, kaupunkilomille yms. paikkoihin missä voi kävellä ja ihastella paikkoja.
Poikaystäväni veli oli aiheuttanut vanhempiensa kiisteistöön homevaurion kasaamalla liian ison kasan liian märkiä vaatteita yhteen nurkkaan. Hänen isänsä eli appiukkoni oli melko vihainen asiasta.
Että jossain pisteessä kannattaa potkaista teini pihalle tai pakottaa hänet hoitamaan velvollisuutensa edes tyydyttävällä tasolla. Teinin teiniangsti voi käydä kalliiksi.
N22
Melilä myös. Tyttö 16 v makaa huoneessa energiajuomatölkkien, likaisten ja likaisten vaatteiden keskellä, kaiken heittää lattialle. Puhuu narisevalla vinkuvalla äänellä eikä edes katsettaan nosta rakkaasta kännykästään kun jotain sanoo. Vastaukset on luokkaa joo joo ja älä viitti
Olen nyt päättänyt että maatkoon paskoissaan, en kerää banaanikärpäsiä houkuttelevia lautasia joilla ruuuantähteet homehtuu, en likaisia pikkareita. Kunhan hoitaa itsensä kouluun niin muu on oma asia.
Ja ennenkuin joku ottaa masennuskortin esiin niin ei, tyttö ei ole masentunut. Laiska vain ja tahtoo vain passuuttaa.
Älä tee yhtään mitään, keskity omaan elämääsi, anna sille rapselle ruokaa ja rahaa. Rauhotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D) Kasvat aikuiseksi. Teillä on nyt siellä perheessä vähintäänkin kaksi teiniä, joista toinen ei ole koskaan kasvanut aikuiseksi ja toinen tarvitsisi tukea kasvaakseen aikuiseksi.
Sinä haluat patistaa teinin ulos, sinä haluat teinin siivoavan, sinä huudat ja meuhkaat ja ihmettelet, kun teini vastaa samalla tavalla. Ihan itse olet hänet siihen opettanut. Kun on 16 vuotta jättänyt kasvattamatta, niin karjumalla asioiden vaatiminen ei yllättäen onnistu.
Perheneuvola olisi paikka juuri sinulle. Siellä väännettäisiin rautalangasta, että vanhemmuus ei ole määräyksiä ja vaatimista. Kuka tahansa teini olisi kanssasi samanlainen kuin lapsesi. Sinun takiasi.
Sinähän se oikea kasvattaja olet.Omat kakarasi ovat varmaan niitä huligaaneja joille ei ole pidetty minkäänlaista kuria.Tuskin ap on 16 vuotta kurittamatta kasvattanut.
Kuri ja kasvatus eivät ole synonyymeja. Vanhin lapsi on lääkäri, seuraava opiskelee Aalto yliopistossa ja kuopus on abi. Ei huumeita, ei rikoksia, ei jouduttu tekemisiin poliisin kanssa. On harrastuksia ja sosiaalista elämää, vaikka äiti ei olekaan pyhittänyt elämäänsä lastensa kiusaamiselle.
Voi jessus mikä ä-m-m-ä- Se lääkäriys ja aalto eivät ihmisestä kunnollista tee jos ei siihen muuten ole edellytyksiä. Ovat nähtävästi onnistuneet välttelemään poliisia kun ovat kännissä riehuneet ja harrastaneet väkivaltaa.
Jotenkin näistä jutuista paistaa läpi juuri se että k-päisillä vanhemmilla on k-päisiä kakaroita. Hyvin todennäköisesti lapsesi ovat kiusaajia tuollaisen vanhemman takia.
Tunnen todella sympatiaa ap:n puolesta. Älä välitä tuollaisten kommenteista, niillä kun on niin kauhea pätemisen tarve. Sinä et todellakaan ole syypää. Piilota vaikka pleikkarin ohjain jos ei muu auta.
Kuri ja rangaistus on nykyvanhemmilta ihan hukassa sen huomaa nuorisosta.
Suurin osa ihan wt-sakkia.
Eri
En lukenut kuin aloituksen, mutta sen verran sanon että Anna sen olla. Jos huoneen siivoaminen ei kiinnosta niin mitä sitten, itsehän se siellä asuu. Kyllä se siivoaminen sitten tapahtuu kun on jotakin tärkeää tai sitten kun aikuistuu. Esim meillä minä en koskaan siivoa lasteni huoneita, ovat jo teini-ikäisiä. Jos on läävä ja vieraat haluaa käydä katsomassa niin toki muistan aina mainita että huolehtivat itse siivouksen. Ja se yleensä toimii sen verran että tuovat tiskit ja roskat pois. Ihmeellistä nimitystä kaikki.