Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinistä ja perhe-elämästä. Mitä tekisit tilanteessani?

Vierailija
25.07.2019 |

Teini 16v istuu vaan huoneessaan ja pelaa. Hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan vaan huutaa vaan vastaukseksi. Ei kuulemma halua keskustella mun kanssa kun mä vaan rupeen rageemaan. No totta hitossa, kun ei tee mitä käsken. Olen viikko sitten pyytänyt imuroimaan, ei ole vieläkään tehnyt sitä. Huoneensa on kun läävä, täynnä roskia. Häntä ei kiinnosta mikään muu kuin pleikkari tai puhelin (kasvanut kiinni käteen). Kulkee kotona kuulokkeet päässä puhelin kädessä.

Mä tuun hulluksi. Eilen taas huusi mulle aamulla kun yritin keskustella ja patistaa edes hetkeks ulos. Sanoin et täytyy varmaan soittaa lastensuojeluun joka saa päättää mitä tehdä.

Mies sanoo asiaan ”joo joo, katotaan”. Eli hänestä ei oo mitään apua.

Mitä tässä tekis? Olen miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:
A)Lasuilmoitus
B) Muutan itse pois kotoa ja otan eron miehestä
C) Annan olla ja kärsin ja jatketaan samaan malliin
D) Joku muu vaihtoehto. Mikä?

Kommentit (212)

Vierailija
21/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu teinistä ja sinusta, mikä toimii. Itse antasin teinille kaksi vaihtoehtoa: siivoaa huoneensa yksin tai siivotaan yhdessä. Teini saa valita kumman haluaa. Siivouspäivä sovitaan yhdessä. Puolilta päivin on varmaan hyvä aloittaa. Jos homma ei toimi, niin netti poikki.

Miksi teinille annetaan oma huone, jos teini ei saa elää siellä kuten haluaa? Jos tilanne ei ole terveydelle vaarallinen (houkuttele rottia), niin miksi siellä pitää siivota äidin kanssa? Meillä lapset ovat 6v iästä asti saaneet elää huoneissaan ihan niin kuin haluavat, siivousapua saa pyydettäessä, mutta muuten oikeudet ovat heidän. Siksi kaiketi omalla 16v ikäisellä huone on aina siisti. Koska se on oma eikä äiti määrää siellä, ei edes kyseenalaista.

Ja aikuiset hokee aina sitää kuinka tarvitsee sitä omaa aikaa. Sitä tarvitsee myös lapset. Ehkä se teinikin siitä leppyy, kun sen ottaa mukaan itseään koskeviin asioihin. Hehän kuitenkin ovat jo itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä. Joten anna se oma tila ja oma aika. Ja sovitte yhdessä ne säännöt mitä hänen tulee tehdä perheen eteen, että saa sen oman aikansa.

Vierailija
22/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu teinistä ja sinusta, mikä toimii. Itse antasin teinille kaksi vaihtoehtoa: siivoaa huoneensa yksin tai siivotaan yhdessä. Teini saa valita kumman haluaa. Siivouspäivä sovitaan yhdessä. Puolilta päivin on varmaan hyvä aloittaa. Jos homma ei toimi, niin netti poikki.

Minä en puuttuisi siihen teinin omaan tilaan. 

Jos huone on oikeasti kuin sikolätti, niin siivoaminen siivoamiseen tottumattomalle voi olla liikaa vaadittu. Onhan näitä perheellisiä äitejäkin, jotka päästävät kodin kammottavaan kuntoon ja eivätkä selviydy siivoamisesta omin avuin, vaan tarvitsevat tukea siivouksen aloitukseen. Siksi en jäisi odottelemaan, vaan vaatisin, että ainakin roskat pois ja imurointi. Johan sinne alkaa tulla toukkia ja muita ötököitä, jos ruuantähteitä yms on lattioilla. Uskon, että siistimmässä kämpässä nuorenkin on parempi olla. Itse olisin puuttunut asiaan jo siinä vaiheessa, kun ensimmäiset roskat ovat lattioilla - meillä käytiin tämä läpi jo 8-vuotiaana yhden lapsen kanssa, mutta kävisin saman läpi kenen tahansa perhenjäsenen kanssa iästä riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 11v on samanlainen, pelaisi kaikki päivät mutta olen ikävä äiti ja välillä pistän netin kokonaan päiväksi kiinni. Ulos pitää mennä ja kavereita tapaamaan, vaikka sitten vaan pelaisi sitä pleikkaa jonkun toisen kotona kaverinsa kanssa niin sentään on välillä oikea ihmiskontakti siihen kaveriin.

En niinkään ole huolissani siitä pelaamisesta vaan siitä että eristäytyy pelaamalla oikean elämän sosiaalisista suhteista.

Vierailija
24/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis herätit aamulla ja hämmästyit ettei tykkää.

Anna sen olla, koulu alkaa pian.

Laita huoneen ovi kiinni. Ei ole sun sotkuja.

Koita saada itsesi rauhoittumaan, ehkä pääsette keskusteluyhteyteen. Teinin kanssa siihen ei pääse käskyttämällä.

En herättänyt. Oli hereillä kun menin huoneeseensa.

Ap

No, kai edes koputit.

Vierailija
25/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen ehkä se paska tässä...parhaani olen yrittänyt mutta loppuu voimat ja mielenkiinto koko hommaan kun joka asiaan saa vastaukseksi huutoa ja tiuskimista. Ärsyttää vaan kun tyyppi elää kuin hotellissa.

Eilisaamusta lähtien en ole teiniä noteerannut mitenkään. Pitäköön läävänsä. Onneks astioita riittää, vaikka sitten kertisastioita käytetään jos haluaa elää keskellä homeisia astioita.

Live-kavereita ei teinillä ole, vaan siellä peleissä. Ei harrastuksia. Kouluakaan ei hoitanut. Saa nähdä miten koulun kans käy nyt syksyllä.

Meillä kotona oli tiukka kuri ja kasvatus mutta miehellä taas ihan päinvastainen kasvatus.

Olen yrittänyt keskustella säännöistä rauhallisesti ja asiallisesti, mutta ei, häipyy ovet paukkuen huoneeseensa. Hänen elämänsä on pelkkää paskaa. Juu, kiitos samoin vaan niin on minunkin.

Lähdenkin tästä aamupalalle ja suihkuun. Sit lähden anopin kanssa perunan-nostoon. Sit voiskin tulla kotiin kitkemään kukkapenkkiä ja lukemaan kirjaa.

Ap

Vierailija
26/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D) Kasvat aikuiseksi. Teillä on nyt siellä perheessä vähintäänkin kaksi teiniä, joista toinen ei ole koskaan kasvanut aikuiseksi ja toinen tarvitsisi tukea kasvaakseen aikuiseksi.

Sinä haluat patistaa teinin ulos, sinä haluat teinin siivoavan, sinä huudat ja meuhkaat ja ihmettelet, kun teini vastaa samalla tavalla. Ihan itse olet hänet siihen opettanut. Kun on 16 vuotta jättänyt kasvattamatta, niin karjumalla asioiden vaatiminen ei yllättäen onnistu.

Perheneuvola olisi paikka juuri sinulle. Siellä väännettäisiin rautalangasta, että vanhemmuus ei ole määräyksiä ja vaatimista. Kuka tahansa teini olisi kanssasi samanlainen kuin lapsesi. Sinun takiasi.

C/D Elät omaa elämääsi, ja kestät tämän teiniajan sillä että sinulla on muutakin elämää kuin teinistä ärsyyntyminen.

Se että teini pelaa eikä toimi vanhempien ohjeiden mukaan ei tarkoita sitä että kukaan olisi jäättänyt kasvattamasta ketään. Tämä on vain nykyajan typeryksien somemärinää, jolla pyritään saamaan kohteelle olo että hän olisi jotenkin epäonnistunut vanhempana. Kaikki teinit pettyvät vanhempiinsa, ja kaikkia vanhemmat teineihinsä, ja mikäli näin ei tapahdu, on syytä olla huolissaan. 

Someaddiktoituminen on myös yhteiskunnassta ja ympäristöstä lähtenyt ongelma, koska some ja muu nettitouhu on hyväksytty, ja siihen on kannustettu kaikkia, ja sitä on pidetty vain hyvänä asiana. Vanhempien huolella ei tuossa ole mitään jakoa, koska ketään ei voi pitää nettipimennossa. Kuitenkin pelaaminen ja some on addiktoivaa, jolloin aina joku jää koukkuun, mutta vastuu kaadetaan yleensä aina sen niskaan joka on ainoa joka on yrittänyt asiaa omalla toiminnallaan estää, eli vanhempien niskaan, ja yleisimmin juuri äidin. 

Kyllä se siitä tokenee se sun mukulas kun ikää tulee, ja jos ei tokene, niin sitten vain 8-veenä omaan kämppään pelailemaan. Annat lapselle mahdollisuuden kuunnella ohjeesi ja neuvosi, ja tehä hänen itse sen valinnan että huutaako vain takaisin vai keskusteleeko ja kuunteleeko. Et voi väkisin tuon ikäistä enää opettaa, joten sanot että mahdollisuus on, ja sinä autat kyllä, kunhan hän itse sitä pyytää. Sitten annat olla ja katsot mitä tapahtuu. lähetät hänelle vaikka wa:la peliongelmaisjuttuja ja auttavia puhelimia, sekä linkkaat kaikkea mitä nuori tulee tarvitsemaan tiedoksi elämässään kohtapuoliin. Itsepä valitsee kuunteleeko vai ei. Ja jos teinistä ei "mitään tule" niin oletpa ainakin kaikkesi tehdyt. LAsua on ihan turha sotkea, (voin kokemuksesta sanoa), perheneuvolassa voit käydä, mutta teini ei ala mystisesti käyttäytymään paremmin kun sinä menet neuvolaan, että älä odota liikoja. 

Vanhempien tulee myös huutaa teineille mikäli tilanne sitä vaatii, ja näyttää omat tunteensa, jotta teini tietää mitä hän toisissa aiheuttaa, siitä ällä huoli, kunhan etä lähde haukkumaan etkä mollaamaan.

Tsemppiä.

Vierailija
27/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, olen ehkä se paska tässä...parhaani olen yrittänyt mutta loppuu voimat ja mielenkiinto koko hommaan kun joka asiaan saa vastaukseksi huutoa ja tiuskimista. Ärsyttää vaan kun tyyppi elää kuin hotellissa.

Eilisaamusta lähtien en ole teiniä noteerannut mitenkään. Pitäköön läävänsä. Onneks astioita riittää, vaikka sitten kertisastioita käytetään jos haluaa elää keskellä homeisia astioita.

Live-kavereita ei teinillä ole, vaan siellä peleissä. Ei harrastuksia. Kouluakaan ei hoitanut. Saa nähdä miten koulun kans käy nyt syksyllä.

Meillä kotona oli tiukka kuri ja kasvatus mutta miehellä taas ihan päinvastainen kasvatus.

Olen yrittänyt keskustella säännöistä rauhallisesti ja asiallisesti, mutta ei, häipyy ovet paukkuen huoneeseensa. Hänen elämänsä on pelkkää paskaa. Juu, kiitos samoin vaan niin on minunkin.

Lähdenkin tästä aamupalalle ja suihkuun. Sit lähden anopin kanssa perunan-nostoon. Sit voiskin tulla kotiin kitkemään kukkapenkkiä ja lukemaan kirjaa.

Ap

Otit sitten mykkäkoulun käyttöön. Sehän on hieno tapa auttaa lastaan.

Kai se koulun hoiti, kun on menossa seuraavaan.

Ainoa mistä olisin huolissani on tuo kavereiden puute. Se on iso riski. Tästä tuntisin myötätuntoa, en mitään kiukkua yhtään mistään muusta asiasta. Olisi se kurjaa, jos ei ole kavereita eikä kotonakaan välitetä. Äiti "ei noteeraa mitenkään".

Vierailija
28/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus vuodelta 2007... Kuka näitä nostelee?

Vierailija
29/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ainoa mistä olisin huolissani on tuo kavereiden puute. Se on iso riski. Tästä tuntisin myötätuntoa, en mitään kiukkua yhtään mistään muusta asiasta. Olisi se kurjaa, jos ei ole kavereita eikä kotonakaan välitetä. Äiti "ei noteeraa mitenkään".

Miten pitäisi noteerata kun toinen istuu ovi kiinni huoneessaan. Tunkea sinne väkisin höpöttämään? Olen touhunnut omia juttuja koko päivän.

Ap

Vierailija
30/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus vuodelta 2007... Kuka näitä nostelee?

Täh?

Vierailija
31/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten pitäisi noteerata kun toinen istuu ovi kiinni huoneessaan. Tunkea sinne väkisin höpöttämään? Olen touhunnut omia juttuja koko päivän.

Ap

Aha. Et siis mitenkään luo huonoa ilmapiiriä. Etkä kiukuttele kuin lapsi. Hyvä juttu.

Vierailija
32/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ensimmäinen neljästä lapsestani tuli teini-ikään kaikkine oireineen, oli oma vastaava aika niin tuoreesti muistissa, että annoin olla rauhassa.

Teinin kanssa voi puhua kuten aikuisen kanssa, silloin kun hänelle sopii. Muuten pitää pysyä poissa häiriköimästä ihan juuri sen oman mielenrauhan takia.

Jos itsellä on asiaa, puheenvuoron saa parhaiten silloin kun teini tarvitsee rahaa (aina tarvii toki). Äidillä se puheenvuoro on siihen asti, kunnes raha vaihtaa omistajaa, joten puhu ne asiasi, ennen kuin irrotat otteesi setelistä.

Muutoin vastaat lyhyesti ja asiallisesti, jos teini kysyy. Ole korostetun kohtelias. Älä loukkaannu teinin epäkohteliaisuudeksi tulkitsemastasi lyhytsanaisuudesta.

Omasta katraastani tytöillä oli vaikea teini-ikä, pojista tuskin huomasi.

- Kun olin 15-16 -vuotias, minulla oli tosi vaikeata henkisesti itseni kanssa. Tajusin, että olen tulossa aikuiseksi ja pitäisi alkaa ottaa vastuuta ja huolehtia itsestään. Aikuisten maailma näyttäytyi niin ikävänä ja pelottavana, että mietin myös itsemurhaa, koska ajattelin, etten halua, en jaksa, enkä selviydy.

- Että semmoisia ajatuksia teinienne päässä saattaa pyöriä: pelkoa, epävarmuutta, voimattomuuden tunnetta suhteessa tulevaisuuteen. Kaveripiirissä voi olla kiusaamista jne. Keho muuttuu ja tuntuu vieraalta ja rumalta jne.

Neuvoisin siis antamaan teinillenne kasvurauhan, kunnioittamaan hänen yksityisyyttään ja olemaan loukkaantumatta hänen maailmantuskastaan.

Teini ei halua loukata, mutta ei tuossa kipeimmässä vaiheessa myöskään pysty parhaaseen mahdolliseen kommunikaatioon. Usein tämä "epäsosiaalisuus" kohdistuu juuri äitiin, häneen, joka siihen asti on ollut se läheisin aikuinen. On siis kysymys myös irrottautumis- ja itsenäistymisprosessista.

Kirjastoon lainaamaan aihetta käsittelevää kirjallisuutta, niin löytyy tietoa ja ohjetta, miten vanhempi voi ymmärtää tilannetta ja tukea teiniä tänä haastavana ajanjaksona. - Parissa vuodessa tilanne paranee olennaisesti ja hankalasta teinistä kuoriutuu mukava nuori aikuinen :)

Tsemppiä siis "teinivuosiinne", hyvät vanhemmat!

Vierailija
33/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D) Kasvat aikuiseksi. Teillä on nyt siellä perheessä vähintäänkin kaksi teiniä, joista toinen ei ole koskaan kasvanut aikuiseksi ja toinen tarvitsisi tukea kasvaakseen aikuiseksi.

Sinä haluat patistaa teinin ulos, sinä haluat teinin siivoavan, sinä huudat ja meuhkaat ja ihmettelet, kun teini vastaa samalla tavalla. Ihan itse olet hänet siihen opettanut. Kun on 16 vuotta jättänyt kasvattamatta, niin karjumalla asioiden vaatiminen ei yllättäen onnistu.

Perheneuvola olisi paikka juuri sinulle. Siellä väännettäisiin rautalangasta, että vanhemmuus ei ole määräyksiä ja vaatimista. Kuka tahansa teini olisi kanssasi samanlainen kuin lapsesi. Sinun takiasi.

Sinähän se oikea kasvattaja olet.Omat kakarasi ovat varmaan niitä huligaaneja joille ei ole pidetty minkäänlaista kuria.Tuskin ap on 16 vuotta kurittamatta kasvattanut.

Vierailija
34/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone pois ja kännykäksi sellainen, jossa ei ole mitään älyä, vaikkapa doro. Sillä ryhtyy kyllä tekemään muutakin. Tällaisella säällä pitää ulkoilla. Se, että on teini, ei anna oikeutta käyttäytyä kuin eläin.

Vierailija
35/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Koko päivän eli kokonaisen tunnin! Eka viesti oli klo 7:59 ja nyt olet touhunnut omia juttuja "koko päivän".

Kuten kirjoitin, teillä on siellä 2 teiniä, joista näköjään tämä isompi on myös tyhmä.

Vierailija
36/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän se oikea kasvattaja olet.Omat kakarasi ovat varmaan niitä huligaaneja joille ei ole pidetty minkäänlaista kuria.Tuskin ap on 16 vuotta kurittamatta kasvattanut.

Kuri ja kasvatus eivät ole synonyymeja. Vanhin lapsi on lääkäri, seuraava opiskelee Aalto yliopistossa ja kuopus on abi. Ei huumeita, ei rikoksia, ei jouduttu tekemisiin poliisin kanssa. On harrastuksia ja sosiaalista elämää, vaikka äiti ei olekaan pyhittänyt elämäänsä lastensa kiusaamiselle.

Vierailija
37/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitettiin nettiyhteys illalla poikki ja otettiin puhelin pois eikä viikkorahaa tullut, jos sovitut hommat jäivät hoitamatta. Kyllä asioista tuli monestikin sanomista, mutta olimme mieheni kanssa yhtä jääräpäisiä kuin teinit. Nyt kaikki kolme ovat luojan kiitos yli kaksikymppisiä, fiksuja nuoria aikuisia, jotka osaavat siivota ja laittaa ruokaa. Kämpät ovat olleet siistejä ainakin silloin kun minä olen käynyt kylässä. Kyllä se pahin vaihe ohi menee, huoli pois!

Vierailija
38/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helvettiä mä luen???

Annatteko teinienne asua haisevissa läävissään? Minulla on 2 teiniä, joiden yh olen ja siitä huolimatta meillä on yhä säännöt ja teinit tietävät kuka on perheen ”päälystöä”. Minä sanon sen viimeisen sanan.

Meillä on siivouspvä kerran viikossa ja ilmoitan edellisenä päivänä, että huomenna huone on sellaisessa kunnossa, että sinne pääsee imurin kanssa. Jos ei ole, niin mainitsen asiasta. Jos teini ei satu olemaan kotona ja homma on hoitamatta, niin imuri odottaa keskellä huoneen lattiaan ja teini hoitaa homman itse. Pyykit on kannettu alle kaksivuotiaasta pyykkikoppaan, joten oletan, että lähes aikuinen osaa homman myös. Jossain vaiheessa vaatteet loppuvat, jos niitä ei koppaan vie.

Tietokoneet ja puhelin otetaan pois, jos teini ei selviydy yhteisistä toimista.

Kummalatakin on ollut muutaman päivän laitteet poissa ja eivät selvästi halua niistä enää ikinä luopua, kun homma toimii.

SINÄ olet aikuinen ja sinä päätät tietyistä asioista. Maalaisjärkeä siihen kasvatukseen.

Vierailija
39/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen yrittämään ajattelua teinin näkökulmasta. Jos hänellä ei ole kavereita muuten kuin netissä, hän on luultavasti asiasta pahoillaan, ehkä jopa masentunut ja purkaa sen huutamalla ja tiuskimalla, varsinkin jos hänelle puhutaan samalla tavalla.

Mun veli oli ihan samanlainen ikävuodet 12-22. Ei kavereita, ei harrastuksia, huusi ja raivosi pelatessaan niin että tietokonepöytä hajosi moneen kertaan, en saanut nukuttua kun viereisessä huoneessa yritin, huone sikolätti, ei tehnyt kotitöitä, vanhemmat kotiin tultuaan aina raivosivat veljelle ja vetivät nettipiuhaa irti. Koulun kyllä veli hoiti ihan ok. Nykyään hän opiskelee yliopistossa toisella paikkakunnalla, on tyttöystävä ja paljon hyviä kavereita, mekin tullaan hyvin toimeen. Aikuistui kun muutti pois kotoa. Soitti minulle pari vuotta sitten ja vuodatti 2-3h nuoruudestaan, kuinka olisi toivonut vaan että äiti tai isä olisi puhunut hänen kanssaan ystävällisesti kuin ihminen toiselle ihmiselle. Viettänyt aikaa, jaksanut sitä teini-iän angstia nolaamatta ja ivaamatta. Onneksi hänelle kävi kumminkin ihan hyvin. 

Kannattaa koittaa puhua ihan normaaleista asioista teinille, pitää yhteiset ruoka-ajat illalla tms.  Sanoa rauhallisesti niistä asioista joiden toivoo muuttuvan. Jos ei toimi, niin ei se raivoaminenkaan toimi. 

Vierailija
40/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä mä luen???

Annatteko teinienne asua haisevissa läävissään? Minulla on 2 teiniä, joiden yh olen ja siitä huolimatta meillä on yhä säännöt ja teinit tietävät kuka on perheen ”päälystöä”. Minä sanon sen viimeisen sanan.

Meillä on siivouspvä kerran viikossa ja ilmoitan edellisenä päivänä, että huomenna huone on sellaisessa kunnossa, että sinne pääsee imurin kanssa. Jos ei ole, niin mainitsen asiasta. Jos teini ei satu olemaan kotona ja homma on hoitamatta, niin imuri odottaa keskellä huoneen lattiaan ja teini hoitaa homman itse. Pyykit on kannettu alle kaksivuotiaasta pyykkikoppaan, joten oletan, että lähes aikuinen osaa homman myös. Jossain vaiheessa vaatteet loppuvat, jos niitä ei koppaan vie.

Tietokoneet ja puhelin otetaan pois, jos teini ei selviydy yhteisistä toimista.

Kummalatakin on ollut muutaman päivän laitteet poissa ja eivät selvästi halua niistä enää ikinä luopua, kun homma toimii.

SINÄ olet aikuinen ja sinä päätät tietyistä asioista. Maalaisjärkeä siihen kasvatukseen.

Meillä ei ole imurointpalvelua ollut yli 7-vuotiailla. Teini imuroi itse tietenkin. Ja kokoaa lattialta pyykkinsä koriin kerran viikossa, jolloin ne pesen. Joskus se imuri odottaa pitkään käyttöä. Ei ole minun ongelmani.

En koskaan vie laitteita tai nettiä. Ei tulisi mieleenkään.

Maalaisjärkeä on se, ettei ole niin ehdoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi