Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinistä ja perhe-elämästä. Mitä tekisit tilanteessani?

Vierailija
25.07.2019 |

Teini 16v istuu vaan huoneessaan ja pelaa. Hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan vaan huutaa vaan vastaukseksi. Ei kuulemma halua keskustella mun kanssa kun mä vaan rupeen rageemaan. No totta hitossa, kun ei tee mitä käsken. Olen viikko sitten pyytänyt imuroimaan, ei ole vieläkään tehnyt sitä. Huoneensa on kun läävä, täynnä roskia. Häntä ei kiinnosta mikään muu kuin pleikkari tai puhelin (kasvanut kiinni käteen). Kulkee kotona kuulokkeet päässä puhelin kädessä.

Mä tuun hulluksi. Eilen taas huusi mulle aamulla kun yritin keskustella ja patistaa edes hetkeks ulos. Sanoin et täytyy varmaan soittaa lastensuojeluun joka saa päättää mitä tehdä.

Mies sanoo asiaan ”joo joo, katotaan”. Eli hänestä ei oo mitään apua.

Mitä tässä tekis? Olen miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:
A)Lasuilmoitus
B) Muutan itse pois kotoa ja otan eron miehestä
C) Annan olla ja kärsin ja jatketaan samaan malliin
D) Joku muu vaihtoehto. Mikä?

Kommentit (212)

Vierailija
81/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat keksiä itsellesi kivaa tekemistä ja harrastusta jotta sulla on mukavaa menoa. Jätä nää 2 kotiin - kun alkaa arvostelu kuulua, ”että et ole koskaan kotona”. Toteat, että sua ei huvita olla töryssä ja törppöjen käytöstapojen kohteena.

Vierailija
82/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pleikka ja puhelin pois, kunnes huone imuroitu. Thats it! Äläkä jäkätä enää, se ei vaan toimi. Haet vaan pleikan ja puhelimen tyynesti pois ja kerrot, että ne saa takaisi kun huone siivottu. Äläkä provosoi tilanteessa vaan toimi kylmän rauhallisesti. 

Ei tota vaihetta kestä paria vuotta pidempään kuitenkaan. Teinit vaan on. 

Ihan pakko kysyä miksi teinin pitäisi imuroida joka toinen päivä huoneensa. Ap. kertoi, kuinka heillä imuroidaan 3kertaa viikossa koko huusholli, joka tekee joka toinen. Ja jos ap. perheenjäsenet ei tottele, miestä uhataan avioerolla ja lapsilta pitäisi takavarikoida kännykkä ja tietokoneet. Onko tossa siivousvimmassa mitään järkeä?

Mistä ihmeestä sitä pölyä tulee lattioille, jos teini nukkuu puolille päivin ja vanhemmat lienevät päivät töissä vai pitääkö koti olla yhtä puhdas kuin leikkaussali.

Ja lähestyn asiaa ihan vilpittömin mielin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen näitä kommentteja ja ihmettelen. Joidenkin mielestä on väärin vaatia teiniä siivoamaan omaa huonettaan. Tietääkseni se kuuluu ihan niihin asioihin, joka kuuluu vanhemman opettaa. Itsenäistyessä hyvä osata siivota jälkensä. Ihmekään, jos nykynuorilla on elämänhallintataidot hukassa, kun vanhemmat ei mitään enää vaadi eikä anna vastuuta mistään, edes omasta huoneesta. Ja kyllä, vastuunkantaminen omasta huoneesta tarkoittaa, että sitä siivoaa myös, eikä ainoastaan sitä millä sen täyttää.

Vierailija
84/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen näitä kommentteja ja ihmettelen. Joidenkin mielestä on väärin vaatia teiniä siivoamaan omaa huonettaan. Tietääkseni se kuuluu ihan niihin asioihin, joka kuuluu vanhemman opettaa. Itsenäistyessä hyvä osata siivota jälkensä. Ihmekään, jos nykynuorilla on elämänhallintataidot hukassa, kun vanhemmat ei mitään enää vaadi eikä anna vastuuta mistään, edes omasta huoneesta. Ja kyllä, vastuunkantaminen omasta huoneesta tarkoittaa, että sitä siivoaa myös, eikä ainoastaan sitä millä sen täyttää.

Mutta onko tuossa mitään järkeä, vaatia teinin imuroimaan joka toinen päivä huoneensa, jos hän nukkuu vielä puolille päivin ja loput vapaa-ajan on koneella. Mistä sinne lattialle kertyy pölyä niin paljon.

Vierailija
85/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa oikein lapsenne.

Vierailija
86/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

d, siivoaisin teinin huoneen ja kertoisin kuinka kivaa olla puhtaassa huoneessa ja juttelisin kivoja.

Samanlainen teini meilläkin ja huomannut että joskus hyvällä saa hyvää.

Meillä teinit 15 ja 17 vuotta.

Vierailija
87/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko tuossa mitään järkeä, vaatia teinin imuroimaan joka toinen päivä huoneensa, jos hän nukkuu vielä puolille päivin ja loput vapaa-ajan on koneella. Mistä sinne lattialle kertyy pölyä niin paljon.

No ei joka toisessa päivässä mitään järkeä olekaan, mutta tarkoitin näitä, joiden mielestä teiniä ei tarvi vaatia siivoamaan huonettaan ollenkaan.

Vierailija
88/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentään teidän teini puhuu kokonaisia lauseita. Meillä teini on taantunut kielellisesti ja sanoo parin sanan lauseita. Yleensä, ov kii, mee pois, vitt. onks ruok, ann rahaa

Yksi päivä tapahtui ihme, kun pyysin viemään roskiksen, hän sanoi "onks reiluu, kun mun täytyy tehdä kaikki kotityöt".

Ja oli niin lutunen.

Muistele ap. omaa teiniaikaa. Kiinnostiko kotityöt?

Ne on ne hormoonit ja kolmas aivolohko.

Odotahan kuinka kiukuinen sinusta ap. kuoriintuu, kun tulee vaihdevuodet ja hormoonit jyllää.

Menin teinin huoneeseen ja teini kysyi multa mitä nä haluun., rahaako?

Ai hitto mua nauratti.

Vierailija
89/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti sossuapua. Luuletteko, että joku täti tulee viemään teinin puistoon leikkimään? Jos teini ei ryyppää, peruskoulu suoritettu ja kotona ei ole varaa, ei ole minkään sossun asia puuttua pelaamiseen, ei edes teinin siivoushaluihin tai haluttomuuteen. Niillä on oikeitakin töitä hoidettavana.

Vierailija
90/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellekin tulee vaikutelma, että jotkut on ihan hukassa vanhemmuutensa kanssa, ikään kuin teiniltä ei voisi vaatia mitään koska vaikea teini-ikä. Rajat on rakkautta! Ja rajoihin lasken myös sen, että kotona eletään kodin säännöillä, ei esim. anneta oman huoneen muuttua lääväksi, josta joutuu lapioimaan paskat pois. Ihan normaalia siisteyskasvatusta on se, että oma huone siivotaan kerran viikossa - imuroidaan, pyyhitään pölyjä, kerätään roskat ja tuuletetaan / vaihdetaan petivaatteet.

Teini voi sitten toteuttaa omaa siivouskäsitystään omassa huushollissa, kunhan sinne aikanaan muuttaa. Vanhempien luona eletään vanhempien säännöillä, eikä se, että jollakin nyt vähän mielessä myllertää ole mikään peruste antaa elää kuin sika lätissään.

Jos ei vaatimukset mene perille, käytetään tarpeelliset keinot niiden viemiseksi perille. Riippuu tyypistä, onko nätti puhe tarpeeksi paljon vai vaaditaanko puhelimen takavarikointia tms.

Teininkään ei pidä istua 24/7 puhelin naaman edessä - ei se ole mikään perusoikeus. Hommat hoidetaan ja sitten tuijotetaan luuria, jos tilanne sallii.

Ihan samoilla pelisäännöillä mennään työelämässäkin, ei sielläkään saa toteuttaa itseään miten huvittaa, jos on paha olo.

Uskaltakaa olla aikuisia!

terveisin kahden teinin yksinhuoltaja

Vierailija
91/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei esim. anneta oman huoneen muuttua lääväksi, josta joutuu lapioimaan paskat pois. Ihan normaalia siisteyskasvatusta on se, että oma huone siivotaan kerran viikossa - imuroidaan, pyyhitään pölyjä, kerätään roskat ja tuuletetaan / vaihdetaan petivaatteet."

Muuttuuko teinin huone lääväksi, jos hän ei imuroi joka toinen päivä huonettaan? Niin kuin ap. tapauksessa on.

Meillä kolme teiniä ja pitävät itsestään huolta huoneensa siivouksesta ja ihan siistiä on, vaikka imuroivat reilun viikon välein.

Jos joku saa katsoa peiliin, niin se on ap. sillä ei kuulosta tuollainen tiukkapiposuus normaalilta, sillä ap. siivousintoilu on neuroottista.

Ja jos ap. vaihtoehdoista valitaan, niin ero ja yksin asuminen, jossa voi toteuttaa siivousintoilua.

Vierailija
92/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä homma meni niin, että äiti toi imurin huoneeseen ja sanoi, että se oli siivottava juuri nyt. Ei ollut vastaan naputtamista. Siinä meni vartti kun se oli imuroitu ja pölyt pyyhitty. 

Vierailija
93/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

52. Ihanaa, jokunen järjen ääni tässä ketjussa.

Minå sain myös kuulla, miten minulla on helppoa, kun on helpot lapset 😂. Kyse on ihan simppelistå asiasta. Ei on ei ja kyllä on kyllä. Ei siitå, että sanotaan ei eikä valvota ei:n toteutumista.

Sitten nämä kädettömät tulet sanomaan, että minulla on helppoa. Itse asiassa niin on. Aloitin pohjatyön, kun lapseni syntyivät.

52 tässä vastaa:

Meillä myös ei on ei huomennakin. Kotona säännöt on olleet alusta asti samat ja simppelit. Puhtaita vaatteita saa vain se, joka tuo likaiset vaatteet pyykkikoriin. Teineillä ei ole koskaan lattia lainehtinut vaatteista, koska heille on ihan selkeää, mihin likainen vaate tuodaan. Ja jos pyykkikopassa on joku selkeästi puhdas ja käyttämätön, en ryhdy siitä riitaa kehittämään. Omassa huoneessa ei syödä, siksi likaisia astioita on vain keittiössä. Tiskit laitetaan koneeseen heti, kun on syöty. Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, kukaan ei keksi protestoida.

Omasta huoneestaan vastaa lapsi itse, ei äiti tai isä. Aina autetaan, kun apua tarvitaan, mutta minulle on se ja sama, onko päiväpeite suorassa ja lelut kerätty. Kun oikeudet ovat järkevässä suhteessa velvollisuuksiin, lapsi toimii fiksusti ja kas - kaikilla huoneet ovat siinä kunnossa, että isoäiti voi koska tahansa kurkistaa sisään (ja tuo oli siis metafora, mummi ei urki huoneiden ovella).

Palstan perusteella tuntuu siltä, että moni nainen näkee lapset vihollisinaan, joille pitää olla mahdollisimman ilkeä. Puhelin pois, netti seis ja nuori pihalle - samaan aikaan äiti mussuttaa tabletin ääressä sisällä munkkia. Oma esimerkki on enemmän kuin palstamammat aavistavatkaan!

Meillä on alakouluikäistenkin kanssa käytäntö, että oma huone siivotaan itse. Asioita ei tarvi tehdä täydellisesti, pääasia on, että tekee parhaansa. apua saa ja ilman muuta autetaankin. Jos imuri tuntuu painavalta niin se autetaan huoneeseen. Äiti voi pestä lattian. Isä voi auttaa pussilakanan vaihdossa, koska se on lyhyillä käsillä vaikeaa.

Vaatteet menee joka päivä pyykkikoriin, koska tietävät, että puhtaita ei muuten tule.

Yhdessä käydään lenkillä, retkillä, myös lasten aloitteista. Kotona lapset saattavat kertoa, että kaverilla oli tosi likainen ja sotkuinen huone. Meillä imurointi 2-3 kertaa viikossa, tavarat järkkäillään joka päivä. Reissuun tai kaverille ei lähdetä niin, että huone jää levälleen. Järkkäily vie ehkä 10 min päivästä, varsinainen siivous imurointeineen ehkä 20 min. Pelkkä huoneen imurointi noin 5min. Joku kerran kauhisteli, miten kohtuutonta moinen on. Ei ole, kun se ei kuormita liikaa ja kun huone sillä keinoin pysyy kunnossa.

Nämä samaiset lapset myös vievät silloin tällöin roskapussin, tyhjentävät tai täyttävät astianpesukonetta tai käyvät vaikka puistelemassa keittiön kevyen maton. Ei joka päivä kaikkea, mutta joka päivä jokin pieni juttu, joka on lopulta aika iso.

Koti on yhteinen, ei täyshoitola eikä hotelli. Tehdessään lapset myös oppivat tekemään asioita ja ymmärtävät myös sen, ettei koti pysy itsestään kunnossa. Siistissä kodissa on myös mukava olla ja sinne on mukava pyytää kavereitakin. Lapset on myös itse todenneet tämän asian.

Tietenkin asioista joskus purnataan. Huutamalla nää tilanteet ei kuitenkaan ratkea, vaan rauhallisella keskustelulla.

Tarkennan: oman huoneen imurointi 2-3 kertaa viikossa. Järjestely myös lasten kohdalla koskee heidän omia huoneita. Muun kodin imuroivat vanhemmat :)

T. Edellinen

Onhan ihan älytöntä imuroida 2-3 kertaa viikossa!

Vierailija
94/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pleikka ja puhelin pois, kunnes huone imuroitu. Thats it! Äläkä jäkätä enää, se ei vaan toimi. Haet vaan pleikan ja puhelimen tyynesti pois ja kerrot, että ne saa takaisi kun huone siivottu. Äläkä provosoi tilanteessa vaan toimi kylmän rauhallisesti. 

Miksi ihmeessä?

Vierailija
95/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu teinistä ja sinusta, mikä toimii. Itse antasin teinille kaksi vaihtoehtoa: siivoaa huoneensa yksin tai siivotaan yhdessä. Teini saa valita kumman haluaa. Siivouspäivä sovitaan yhdessä. Puolilta päivin on varmaan hyvä aloittaa. Jos homma ei toimi, niin netti poikki.

Miksi teinille annetaan oma huone, jos teini ei saa elää siellä kuten haluaa? Jos tilanne ei ole terveydelle vaarallinen (houkuttele rottia), niin miksi siellä pitää siivota äidin kanssa? Meillä lapset ovat 6v iästä asti saaneet elää huoneissaan ihan niin kuin haluavat, siivousapua saa pyydettäessä, mutta muuten oikeudet ovat heidän. Siksi kaiketi omalla 16v ikäisellä huone on aina siisti. Koska se on oma eikä äiti määrää siellä, ei edes kyseenalaista.

Sinun teinillä on tuollainen persoona. Minun 16 v unohtaa huoneeseensa tyhjät jugurttipurkit ja lautaset, kerää kaiken keoiksi pöydälleen, ja pyykit on potkaistu sängyn alle.

Minä olen aina kunnioittanut hänen huonetta, hänellä on siellä itsellä valtuudet, en mene.

Muuten meillä on siistiä, ja yhdessä siivotaan, hän osaa kyllä ja tietää, ei vaan toteuta.

Vierailija
96/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuunkantaminen on sitä että saa kantaa sen vastuun. Meillä teinipoika on imuroinut jo ekaluokasta lähtien omn huoneensa. Osaa kyllä tehdä ruokaa ja siivota. Nykyään ei vaan viitsi. Kämppä on kuin kaaoksen jäljiltä aina. Mutta ajoittain sen ihan itse imuroi. Pyykit ja rpskat kokoaa kerran viikossa.

Tämä on aivan normaali teinivaihe. Ja onneksi tämä on meidän teinin ainoa ongelma. Voisi olla paljon pahempaakin.

Mielestäni se oma huone on oma. En puutu toisen reviiriin.

Vierailija
97/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinihän vaan tekee mitä sä itsekin. Että komennat käsket ja rageet. Lopeta se. Rupea ihmiseksi, kohtele teiniä ihmisenä.

Loppu tulos on aivan toisenlainen, kun aikuiset ymmärtäisi mitä keskustelu tarkoittaa. Etenkin miten kuunnella lasta.

Tietenkin tuo luottamus olisi pitänyt tehdä pienestä pitäen, mutta tuskin nytkään on liian myöhäistä. Ei tämänkään tarinan teini ole mitenkään paha.

Vierailija
98/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pakko kysyä miksi teinin pitäisi imuroida joka toinen päivä huoneensa. Ap. kertoi, kuinka heillä imuroidaan 3kertaa viikossa koko huusholli, joka tekee joka toinen. Ja jos ap. perheenjäsenet ei tottele, miestä uhataan avioerolla ja lapsilta pitäisi takavarikoida kännykkä ja tietokoneet. Onko tossa siivousvimmassa mitään järkeä?

Mistä ihmeestä sitä pölyä tulee lattioille, jos teini nukkuu puolille päivin ja vanhemmat lienevät päivät töissä vai pitääkö koti olla yhtä puhdas kuin leikkaussali.

Ja lähestyn asiaa ihan vilpittömin mielin.

Mustakin tuntuu, että vaihtoehto

E) hanki vaihdevuosilääkkeet että lakkaa rageemasta, ja vähennä siivous normaaliin yksi kerta viikossa.

Vierailija
99/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

d, siivoaisin teinin huoneen ja kertoisin kuinka kivaa olla puhtaassa huoneessa ja juttelisin kivoja.

Samanlainen teini meilläkin ja huomannut että joskus hyvällä saa hyvää.

Meillä teinit 15 ja 17 vuotta.

Oon itsekin joskus tehnyt näin.

Hyvällä saa aina hyvää.

Vierailija
100/212 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu teinistä ja sinusta, mikä toimii. Itse antasin teinille kaksi vaihtoehtoa: siivoaa huoneensa yksin tai siivotaan yhdessä. Teini saa valita kumman haluaa. Siivouspäivä sovitaan yhdessä. Puolilta päivin on varmaan hyvä aloittaa. Jos homma ei toimi, niin netti poikki.

Miksi teinille annetaan oma huone, jos teini ei saa elää siellä kuten haluaa? Jos tilanne ei ole terveydelle vaarallinen (houkuttele rottia), niin miksi siellä pitää siivota äidin kanssa? Meillä lapset ovat 6v iästä asti saaneet elää huoneissaan ihan niin kuin haluavat, siivousapua saa pyydettäessä, mutta muuten oikeudet ovat heidän. Siksi kaiketi omalla 16v ikäisellä huone on aina siisti. Koska se on oma eikä äiti määrää siellä, ei edes kyseenalaista.

Sinun teinillä on tuollainen persoona. Minun 16 v unohtaa huoneeseensa tyhjät jugurttipurkit ja lautaset, kerää kaiken keoiksi pöydälleen, ja pyykit on potkaistu sängyn alle.

Minä olen aina kunnioittanut hänen huonetta, hänellä on siellä itsellä valtuudet, en mene.

Muuten meillä on siistiä, ja yhdessä siivotaan, hän osaa kyllä ja tietää, ei vaan toteuta.

Ja niin mikä estää sinua käskemästä hänen viedä roskat roskiin, lautaset astianpesukoneeseen ja pyykit pyykkikoriin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi