Vierailija
Poiminta

Teini 16v istuu vaan huoneessaan ja pelaa. Hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan vaan huutaa vaan vastaukseksi. Ei kuulemma halua keskustella mun kanssa kun mä vaan rupeen rageemaan. No totta hitossa, kun ei tee mitä käsken. Olen viikko sitten pyytänyt imuroimaan, ei ole vieläkään tehnyt sitä. Huoneensa on kun läävä, täynnä roskia. Häntä ei kiinnosta mikään muu kuin pleikkari tai puhelin (kasvanut kiinni käteen). Kulkee kotona kuulokkeet päässä puhelin kädessä.

Mä tuun hulluksi. Eilen taas huusi mulle aamulla kun yritin keskustella ja patistaa edes hetkeks ulos. Sanoin et täytyy varmaan soittaa lastensuojeluun joka saa päättää mitä tehdä.

Mies sanoo asiaan ”joo joo, katotaan”. Eli hänestä ei oo mitään apua.

Mitä tässä tekis? Olen miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:
A)Lasuilmoitus
B) Muutan itse pois kotoa ja otan eron miehestä
C) Annan olla ja kärsin ja jatketaan samaan malliin
D) Joku muu vaihtoehto. Mikä?

Sivut

Kommentit (212)

Vierailija

Siis herätit aamulla ja hämmästyit ettei tykkää.

Anna sen olla, koulu alkaa pian.

Laita huoneen ovi kiinni. Ei ole sun sotkuja.

Koita saada itsesi rauhoittumaan, ehkä pääsette keskusteluyhteyteen. Teinin kanssa siihen ei pääse käskyttämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

D) Kasvat aikuiseksi. Teillä on nyt siellä perheessä vähintäänkin kaksi teiniä, joista toinen ei ole koskaan kasvanut aikuiseksi ja toinen tarvitsisi tukea kasvaakseen aikuiseksi.

Sinä haluat patistaa teinin ulos, sinä haluat teinin siivoavan, sinä huudat ja meuhkaat ja ihmettelet, kun teini vastaa samalla tavalla. Ihan itse olet hänet siihen opettanut. Kun on 16 vuotta jättänyt kasvattamatta, niin karjumalla asioiden vaatiminen ei yllättäen onnistu.

Perheneuvola olisi paikka juuri sinulle. Siellä väännettäisiin rautalangasta, että vanhemmuus ei ole määräyksiä ja vaatimista. Kuka tahansa teini olisi kanssasi samanlainen kuin lapsesi. Sinun takiasi.

Vierailija

Ekaksi se puhelin ja pleikkari pois siltä teiniltä. Näytät, kuka on vanhempi talossa. Niinhän se menee tässä maailmassa, että sen lauluja laulat, kenen leipää syöt tai kenen pöydän alla jalat on. Aikuisillakin. Olet antanut periksi jo aikaisemmin? Nyt niität sitä, mitä olet kylvänyt. Maksatko sen teinin puhelinlaskun? Voisit muistuttaa siitä, jospa se keskusteluyhteys aukeaisi siitä, kuka maksaa, se määrää..

Vierailija

Annat teinin kompostoitua huoneessaan, mikäli koulunsa hoitaa. Ihme kyllä näistäkin ihan ihmisiä kuoriutuu kunhan tämä teiniangstivaihe menee ohi. Ehkä sinun pitäisi vaihtaa sitä kommunikointityyliäsi ettei se teinin korviin kuuluisi rageamiselta. Toki voit käyttää uhkailua, lahjontaa ja kiristämistä siihen, että tekisi muutakin kun pelaa. Rahahanat sulku on aina tehokas keino.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Koita saada itsesi rauhoittumaan, ehkä pääsette keskusteluyhteyteen. Teinin kanssa siihen ei pääse käskyttämällä.

En herättänyt. Oli hereillä kun menin huoneeseensa.
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ekaksi se puhelin ja pleikkari pois siltä teiniltä. Näytät, kuka on vanhempi talossa. Niinhän se menee tässä maailmassa, että sen lauluja laulat, kenen leipää syöt tai kenen pöydän alla jalat on. Aikuisillakin. Olet antanut periksi jo aikaisemmin? Nyt niität sitä, mitä olet kylvänyt. Maksatko sen teinin puhelinlaskun? Voisit muistuttaa siitä, jospa se keskusteluyhteys aukeaisi siitä, kuka maksaa, se määrää..

Uhkailu ja kiristys<3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
D) Kasvat aikuiseksi. Teillä on nyt siellä perheessä vähintäänkin kaksi teiniä, joista toinen ei ole koskaan kasvanut aikuiseksi ja toinen tarvitsisi tukea kasvaakseen aikuiseksi.

Sinä haluat patistaa teinin ulos, sinä haluat teinin siivoavan, sinä huudat ja meuhkaat ja ihmettelet, kun teini vastaa samalla tavalla. Ihan itse olet hänet siihen opettanut. Kun on 16 vuotta jättänyt kasvattamatta, niin karjumalla asioiden vaatiminen ei yllättäen onnistu.

Perheneuvola olisi paikka juuri sinulle. Siellä väännettäisiin rautalangasta, että vanhemmuus ei ole määräyksiä ja vaatimista. Kuka tahansa teini olisi kanssasi samanlainen kuin lapsesi. Sinun takiasi.

Perheneuvola on oikeasti hyvä paikka, ei tuollainen negatiivinen ja vanhempaa syyllistävä niinkuin tuo viesti.

On aikuisuutta ja rakkautta myös hakea apua.
Tuolta voit saada myös neuvoja jonkin vertaistukiryhmän löytämiseen.

Vierailija

Itsellä saman ikäinen ja samanlailla menee kuten myös monella ystävien samanikäisillä lapsilla,älä murehdi kyllä se siitä,koulut kun alkaa niin arki ja rytmi palaa,toivottavasti. Teinien huoneet ovat kuin läävä,etenkin pojilla,vaatteet hujan hajan,tyhjiä limsapulloja,karkkipapereita,puoliksi syötyjä pitsoja..joskus siivoan puolesta joskus en. Tämäkin on ohi menevä vaihe,pitkää pinnaa tosin tarvitaan. Mutta kun on kyseessä jo 16 vuotias hänellä on riittävät taidot selviytyä ja tajuta vastuu omasta elämästä. Tuon ikäisistä osa muuttaa eri paikkakunnalle opiskeleen ja pois hotellipalveluiden ääreltä. Vastuuta on opittava ottamaan ennemmin tai myöhemmin. Anna olla ja vedä ovi perässä kiinni. He ei keskustele tai puhu muutenkaan liikaa,sitten kun heillä on asiaa on oltava kuulolla...kiristäminen toimii myös,ei tipu rahaa tai uutta vaatetta mikäli ei tee jotain sen eteen. Koita kestää,ohi tuokin vaihe menee.

Vierailija

”Keskusteluyhteys” = yksisuuntaista käskyttämistä, komentamista, suuttumista?

Ehkä ap kannattaisi miettiä omaa kommunikointityyliä ja joskus vaikka jutella ihan muista asioista eikä vain kotitöistä tai siitä miten pettynyt olet lapseesi.

Vierailija

Riippuu teinistä ja sinusta, mikä toimii. Itse antasin teinille kaksi vaihtoehtoa: siivoaa huoneensa yksin tai siivotaan yhdessä. Teini saa valita kumman haluaa. Siivouspäivä sovitaan yhdessä. Puolilta päivin on varmaan hyvä aloittaa. Jos homma ei toimi, niin netti poikki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Annat teinin kompostoitua huoneessaan, mikäli koulunsa hoitaa. Ihme kyllä näistäkin ihan ihmisiä kuoriutuu kunhan tämä teiniangstivaihe menee ohi. Ehkä sinun pitäisi vaihtaa sitä kommunikointityyliäsi ettei se teinin korviin kuuluisi rageamiselta. Toki voit käyttää uhkailua, lahjontaa ja kiristämistä siihen, että tekisi muutakin kun pelaa. Rahahanat sulku on aina tehokas keino.

Juuri näin. En edes sulkenut rahahanoja vaan lahjoin. Annoin 50e koko talon imuroinnista. Teki sen ihan huolella kuulokkeet korvissa. Ensin olin antamassa sen rahan muutenkin, kun oli menossa festareille ja rahat vähissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En herättänyt. Oli hereillä kun menin huoneeseensa.
Ap

Onpa outoa. Ei meidän sotkeva teini herää ennen puoltapäivää enkä minä mene hänen huoneeseensa koskaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Riippuu teinistä ja sinusta, mikä toimii. Itse antasin teinille kaksi vaihtoehtoa: siivoaa huoneensa yksin tai siivotaan yhdessä. Teini saa valita kumman haluaa. Siivouspäivä sovitaan yhdessä. Puolilta päivin on varmaan hyvä aloittaa. Jos homma ei toimi, niin netti poikki.

Minä en puuttuisi siihen teinin omaan tilaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Perheneuvola on oikeasti hyvä paikka, ei tuollainen negatiivinen ja vanhempaa syyllistävä niinkuin tuo viesti.

On aikuisuutta ja rakkautta myös hakea apua.
Tuolta voit saada myös neuvoja jonkin vertaistukiryhmän löytämiseen.

Syyllistämistä on se, että kertoo vian olevan aikuisessa, ei teinissä.

Jos äiti on tuollainen, niin tietenkin teini pyrkii kaikin tavoin pakenemaan luotaan. Jos se ei onnistu fyysisesti, voi yrittää vaimentaa puutoa kuulokkeilla ja sulkeutua huoneeseensa toivomaan, että tapahtuu ihme.

Hankalia teinejä on vain hankalilla aikuisilla. Aina ei tarvitse olla sovussa, erilaiset mielipiteet kuuluvat elämään, mutta teinin elämän tekeminen mahdollisimman kamalaksi aiheuttaa onnellisen lopun sijaan pahimmillaan sen teinin elämän tuhoutumisen. Ei nuorisokodeissa ole kamalia nuoria, siellä on nuoria, joilla on ollut kamalat vanhemmat.

Teinin voi antaa olla rauhassa. Jostain syystä nuoruuteen auttaa samat asiat kuin flunssaankin eli lepo, lämpö ja lempeys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi teinille annetaan oma huone, jos teini ei saa elää siellä kuten haluaa? Jos tilanne ei ole terveydelle vaarallinen (houkuttele rottia), niin miksi siellä pitää siivota äidin kanssa? Meillä lapset ovat 6v iästä asti saaneet elää huoneissaan ihan niin kuin haluavat, siivousapua saa pyydettäessä, mutta muuten oikeudet ovat heidän. Siksi kaiketi omalla 16v ikäisellä huone on aina siisti. Koska se on oma eikä äiti määrää siellä, ei edes kyseenalaista.

Vierailija

Jos nämä on ne ongelmat, aika hyvä tilanne. Käy koulua, ei päihteitä, ei ole ilmoittamatta yötä pois, on kuitenkin kavereita? Talvella joku harrastus?

Silloin voi sulkea silmänsä. Sen verran nytkin olla hereillä, ettei teini ole masentunut tai yksinäinen. Ainoa mistä olen itse huolissani tuon sotkevan ja puhumattoman pojan kanssa.

Onneksi käy kavereiden kanssa ulkona.

En ole isestäni tai sotkusta huolissani, vaan lapseni onnellisuudesta ja terveydestä.

Koitan olla aikuinen. Tukea ja kannustaa. Teinin kohdalla ei enää käskytys toimi. Joskus kävin räksyttämässä ja muistuttamassa, se sai vaan uhmaa aikaseksi. Silloin ei tehnyt vähääkään. K6n saa itse päättää milloin ja miten asiansa tekee, se toimiin. Tai toimii ja toimii, huone on kuin pommin jäljiltä., ei kiusaa minua vähääkään. Joskus ärsyttää, kun lautaset alkaa loppua.... ja silloin ne tuodaan tiskiin. Ilman mitään reaktioita.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat