Lahtelainen ihmishirviö tuomiolla, 2 v EHDOLLISTA lapsen vuosikausien kidutuksesta
Olisko äitipuoli. Tuli jotenkin Erikan tapaus mieleen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006183452.html
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Lehti kirjoittaa mitä kirjoittaa, todellisuus on varmasti ihan toinen. Lapsi on todella vaikea ja ilkeä, jolle ei mikään muu ole tepsinyt. En usko tippaakaan. Nostettu vain yksittäisiä asioita esille.
Varmasti asioita "paremmin selittävää" jätetään usein kertomatta, koska siten saa enimmät klikit ja pöyristymiskeskustelut.
Mutta mikään lapsen "hankaluus" ei oikeuta pahoinpitelyä. Jos ei muuta keinoja keksi, tarvitsee ulkopuolista apua.
Vierailija kirjoitti:
2 vuotta ehdollista, koska tekijä on nainen.
Jos mies olisi tehnyt vastaavat hirveydet, niin tuomio olisi ollut 9 vuotta vankeutta.
Tämä on muuten totta! Ihmettelin itsekin tuomion pienuutta, mutta nyt tajusin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä kumpi on sairaampi kiduttaja vai lain laatijat + tuomarit.
Eikö tosiaan voinut antaa ankarampaa tuomiota, lakihan on tulkintaa ja usein käräjäoikeus ja hovi päätyvät aivan eri tuomioihin samoissa jutuissa - tulkitsevat lakia eri tavalla.
Se on ihan systemaattista ja haisee siltä että asianajajat työllistävät toisiaan. Valtio maksaa. Ei näillä useilla rikollisilla ole varoja edes pitzaan saati muuhun.
Missään yhtiössä ei katsottaisi suopeudella jos alakerta toisi väärin tehtyjä töitä ylemmäksi jossa se tehtäisiin uudestaan. Silkkaa rahastusta. Eikö koulutus onnistu että päätökset tehdään alakerrassa jo kerralla oikein.
Lapsille saa Suomessa tehdä näköjään mitä vain ilman kunnon seuraamuksia. Tuntuu aivan kauhealta.
Ihan kauhea tapaus! Pieni lohtu tässä on, että uhri saa rahallista korvausta ja hoitoa. MInua pahoinpidetiin ja nöyrytettiin lapsena ihan samoilla tavoilla oksennuksen syöttämistä lukuunottamatta, silloin 70-luvulla ei kukaan tuntunut välittävän. Nyt aikuisena olen alkanut oireilemaan psyykkisesti johtuen lapsuudestani. Terapiani maksan itse. Olisipa minuakin joku auttanut lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä kumpi on sairaampi kiduttaja vai lain laatijat + tuomarit.
Eikö tosiaan voinut antaa ankarampaa tuomiota, lakihan on tulkintaa ja usein käräjäoikeus ja hovi päätyvät aivan eri tuomioihin samoissa jutuissa - tulkitsevat lakia eri tavalla.
Se on ihan systemaattista ja haisee siltä että asianajajat työllistävät toisiaan. Valtio maksaa. Ei näillä useilla rikollisilla ole varoja edes pitzaan saati muuhun.
Missään yhtiössä ei katsottaisi suopeudella jos alakerta toisi väärin tehtyjä töitä ylemmäksi jossa se tehtäisiin uudestaan. Silkkaa rahastusta. Eikö koulutus onnistu että päätökset tehdään alakerrassa jo kerralla oikein.
Samaa olen itsekkin miettinyt. Miksi pienistäkin asioista valiteaan hoviin. Syyttäjä tai toinen osapuoli.
Mutta kun maksaja on valtio ei sillä ole väliä vaikka aikaa kuluisi pari vuotta lisää.
Eikä kukaan puutu asiaan. Poliitikot herätkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hiivatti tätä Suomen rangaisuskäytäntöä. Jos kohdistaa 10 vuotta törkeää pahoinpitelyä lapseen, niin saa kaksi vuotta ehdollista. Maksimirangaistus törkeästä pahoinpitelystä on 10 vuotta vankeutta. En pysty kuvittelemaan miten pitäisi pahoinpidellä saadakseen maksimirangaistuksen. Varmaan pitäisi irroitella raajoja säännöllisesti tms.
Ei kymmentä vuotta törkeää pahoinpitelyä, vaan tekojen sarja, esim. tukistamista, joka yhdessä oli jo niin paha, että se katsottiin törkeäksi pahoinpitelyksi.
Mutta ehdoton olisi kyllä voinut olla jo paikallaan.
Jos sinulla on parempaa tietoa niin antaa tulla. Minä olen sen varassa mitä lehdessä luki: "Lahtelainen 52-vuotias nainen syyllistyi kymmenen vuoden ajan lapsen törkeään pahoinpitelyyn."
Yksittäinen törkeä pahoinpitely edellyttää RL 21:6:n mukaan esim. vaikeaa ruumiinvammaa tai teräaseen käyttöä. Jutussa kuvattiin tekoja, ja yksittäisinä ne olisivat lieviä/tavallisia pahoinpitelyjä, esim. ne tukistamiset. Itsekin olen vain lehtijutun varassa, mutta sitä tuskin on kirjoittanut rikostoimittaja. Kuulosti siltä, että nimenomaan teon kokonaisuus ja kesto on kääntänyt sen törkeän tekomuodon puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Lehti kirjoittaa mitä kirjoittaa, todellisuus on varmasti ihan toinen. Lapsi on todella vaikea ja ilkeä, jolle ei mikään muu ole tepsinyt. En usko tippaakaan. Nostettu vain yksittäisiä asioita esille.
Oletko tekijä itse?
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsi ole käynyt koulua? Ja mitään erikoista ei ole havaittu;likaiset vaatteet,kova ruokahalu, levottomuus,apaattisuus,itkuisuus...jotain olisi pitänyt havaita jo ihan tavallisella arkikeskustelulla. Naapurit? Kaverit? Ei kukaan?
Tuo ehdollinen on loukkaus.
Oma lapsuus oli aikalailla samaa. Jäljet peitettiin pitkähihaisilla villapaidoilla, kasvoihin ei lyöty. Lapsena käskettiin pitää asiasta suu supussa ja syyllistettiin. Ja tietty muksuna nuo jutut uskoi ja oletti että jokaisessa perheessä tapahtuu tälläistä.
Tämä on kuin kuvailu minun lapsuudesta. Tosin väkivaltaa teki kumpikin vanhempi ja sisarukset. Olin alinta pohjasakkaa perheessä, vaikka olin kiltti ja hyvä koulussa. Lukuisat kerrat olin koulussa silmä mustana jne ja ihmettelen, että kukaan ei kysynyt mitään tai puuttunut.
Kerran meille tuli sossut ja siitä kerrottiin etukäteen . Minua hakattiin jo etukäteen ja kerrottiin että lisää nyrkkiä tulee, jos en tee niin kuin vanhemmat sanoi sossujen tullessa. Vanhemmat pisti väkivallan äänet asunnosta minun piikkiin ja minun piti kertoa sossulle, että aina huudan ja hakkaan seinää yksin.
En ole aikuisena uskaltanut näistä puhua kenelmekään. Sisarukseni tekivät itsemurhan aika nuorina ja olen ainut mitä vanhemmilla enää on. Olisi aika ilkeää alkaa heidän vanhoilla päivillä puimaan asioita
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuin kuvailu minun lapsuudesta. Tosin väkivaltaa teki kumpikin vanhempi ja sisarukset. Olin alinta pohjasakkaa perheessä, vaikka olin kiltti ja hyvä koulussa. Lukuisat kerrat olin koulussa silmä mustana jne ja ihmettelen, että kukaan ei kysynyt mitään tai puuttunut.
Kerran meille tuli sossut ja siitä kerrottiin etukäteen . Minua hakattiin jo etukäteen ja kerrottiin että lisää nyrkkiä tulee, jos en tee niin kuin vanhemmat sanoi sossujen tullessa. Vanhemmat pisti väkivallan äänet asunnosta minun piikkiin ja minun piti kertoa sossulle, että aina huudan ja hakkaan seinää yksin.
En ole aikuisena uskaltanut näistä puhua kenelmekään. Sisarukseni tekivät itsemurhan aika nuorina ja olen ainut mitä vanhemmilla enää on. Olisi aika ilkeää alkaa heidän vanhoilla päivillä puimaan asioita
Miksi se olisi ilkeää? Hehän ovat varastaneet sinulta koko elämäsi.
Veikkaan äitipuolta. Uusperhe syntynyt kun lapsi on ollut 5-vuotias ja siitä se eriarvoistuminen sitten on lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi yhtään ilkeää! Ei se tekoja poista vaikka ovat jo vanhoja. Sietäisivät hävetä!
Äitupuoli tai täti tms jolle lapsi sijoitettu.
Jos äitipuoli niin isä taas muna pystyssä katsellut vierestä ! Voi prkl että pistää vihaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.... Lahti. Ja lahtelaiset. Eiku anteeksi, lahelaiset.
Suomen vitsaus.
Ääliö. Lahessa asuu lahtelaisia.
Katsos, lahelainen tuli selittämään ylpeänä murteestaan. Terveisiä vaan sinne Laheen.
No, ei teillä ole paljoa muuta kuin teidän puhevamma.
Kai sä tulet tämänkin korjaamaan, koska olet lahesta?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea tapaus! Pieni lohtu tässä on, että uhri saa rahallista korvausta ja hoitoa. MInua pahoinpidetiin ja nöyrytettiin lapsena ihan samoilla tavoilla oksennuksen syöttämistä lukuunottamatta, silloin 70-luvulla ei kukaan tuntunut välittävän. Nyt aikuisena olen alkanut oireilemaan psyykkisesti johtuen lapsuudestani. Terapiani maksan itse. Olisipa minuakin joku auttanut lapsena.
Eihän tätäkään uhria kukaan auttanut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tätäkään uhria kukaan auttanut...
Tarkointinkin tällä sitä, että hän on päässyt psyykkisen avun piiriin lapsena. Minä vasta yli 40-vuotiaana.