Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tänään tietää odottavani down-syndroomaista

Vierailija
23.07.2019 |

Kamala tilanne, ajatukset ovat ihan sekaisin, enkä tiedä kuinka tämän kertoisin miehelleni. Pelkään tuntevani hänet sen verran hyvin että haluaa keskeytyksen...miten aina käy huonosti, ikääkin vasta alle 30 :((

Kommentit (641)

Vierailija
401/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortoisin Downin syndroomaisen sikiön heti, ei tarvitsisi hetkeäkään miettiä.

Vierailija
402/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri osa downeista on taloudellisesti itsenäisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kerro nopeasti miehellesi ja tee päätös.

Vierailija
404/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein abortin. Mies empi, mutta mun oli todettava, että meidän voimavarat ei olisi riittänyt (oli 2 vanhempaa lasta). Olen myös huolissani tulevaisuudesta, eikä me olla mitään miljonäärejä, jolla on varaa sit laittaa omaa rahaa loputtomiin pöytään, jos yhteiskunnan tukia heikennetään. Kävin asian takia terapiassa noin vuoden ajan. Päätös oli raskas ja sattui todella paljon, mutta ajattelin niin, että tein sen täydestä rakkaudesta lapsiani kohtaan.

Osanottoni, tuo on hirveä paikka. Joo Ikääkuin keskenmenon suru ja abortin syyllisyys päällekkäin.

Vierailija
405/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abortoisin Downin syndroomaisen sikiön heti, ei tarvitsisi hetkeäkään miettiä.

En siis mitenkään kevyellä mielellä, lisään vielä. En tiedä pääsisinkö asiasta koskaan yli, mutta ehdottomasti tekisin keskeytyksen.

Vierailija
406/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen allergia ja siihen liittyvät verikokeet on jo ikäviä pikkulapsen kanssa. Tai joku yksittäinen korvatulehdus.

Saati sitten tuollainen lista.

En todellakaan haluaisi ehdoin tahdoin sairastavaa lasta.

Vierailija
407/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein abortin. Mies empi, mutta mun oli todettava, että meidän voimavarat ei olisi riittänyt (oli 2 vanhempaa lasta). Olen myös huolissani tulevaisuudesta, eikä me olla mitään miljonäärejä, jolla on varaa sit laittaa omaa rahaa loputtomiin pöytään, jos yhteiskunnan tukia heikennetään. Kävin asian takia terapiassa noin vuoden ajan. Päätös oli raskas ja sattui todella paljon, mutta ajattelin niin, että tein sen täydestä rakkaudesta lapsiani kohtaan.

Osanottoni, tuo on hirveä paikka. Joo Ikääkuin keskenmenon suru ja abortin syyllisyys päällekkäin.

Kiitos. Tilanne oli hirveä ja tietenkin vieläkin jollain tavalla sattuu (asiasta on nyt kolme vuotta). Siinä oli monenlaisia tunteita sekaisin. Siinä oli monenlaista, kun mieskin otti asian tosi raskaasti ja lapset myös, niin se ei ollut mitenkään helppoa aikaa.

Vierailija
408/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen Downin oireyhtymää sairastava sairastuu jossain elämänsä vaiheessa dementiaoirein ilmenevään Alzheimerin tautiin. Down-naisilla dementiaoireet ilmenevät keskimäärin noin 40 vuoden ja miehillä noin 46 vuoden iässä.[5] Vuonna 2013 julkaistun tutkimuksen mukaan kaikilla 40-vuotiailla Downin oireyhtymäisillä on havaittavissa diagnoosiin riittävät Alzheimerin taudin elimelliset oireet, mutta vain 2–5 prosentilla esiintyisi dementiaoireita jo tuossa iässä. Osuus kasvaa 70 prosenttiin 70-vuotiaiden ryhmässä.[6]

Myös vanheneminen tapahtuu muuta väestöä nopeammin. Oireyhtymän arvioidaan vähentävän elinajanodotetta noin 10–30 vuodella, mutta nykyaikana eliajanennuste on selvästi kohonnut.

Down-henkilöillä on muuhun väestöön verrattuna noin 40 kertaa suuremmalla todennäköisyydellä synnynnäinen sydänvika. Kilpirauhasen vajaatoiminnan riskit kasvavat, ja down-lapset ovat tavanomaista alttiimpia hengitystie- ja korvatulehdukselle. Näiden lisäksi heillä on tavallista suurempi riski saada muun muassa ruokatorven refluksitauti ja uniapnea, sekä mihin hyvänsä ruumiin osaan vaikuttavia vakavia poikkeamia.[7] Sappikivitauti ja keliakia ovat Down-henkilöillä tavallista yleisempiä.[8]

Leukemian esiintyvyys on Down-henkilöillä noin 20-kertainen muuhun väestöön verrattuna.[9][10] Leukemian ennuste on kuitenkin heillä parempi kuin muilla, mikä johtuu ilmeisesti Downin syndroomassa tavattavasta mutaatiosta.[11]

Arviolta noin kuudella prosentilla downin oireyhtymäisistä on autismikirjon häiriö[12].

Downin oireyhtymä aiheuttaa myös sukupuolielinten pienuutta[13] ja lisääntymishäiriöitä. Sukupuolivietti on yleensä tavallista heikompi[14] ja noin puolet Down-naisista on hedelmättömiä. Myös down-miehillä on selvästi alentunut hedelmällisyys. Down-äitien lapsilla on noin 35–50 prosentin todennäköisyydellä downin oireyhtymä tai jokin muu kehitysvamma.[15] [16][17]

Downin oireyhtymää ei sairasteta. Kaikille ei tule dementiaa. Yleensä tuollaiset " vikalistat" ovat ihan turhia ja käsittämättömiä. Kaikki mainittu voi tulla kenelle tahansa ilman downia. Useimpiin listatuihin down aiheuttaa vähän suuremman riskin. Kaikille downeille ei tule noista mitään ja vaikka jotain tulisikin, niitä hoidettaisiin kuten kenellä tahansa muullakin.

Vierailija
409/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin viestiin 408 liittyen (en haastaen). Down on kehitysvammaa aiheuttava oireyhtymä, jossa kehitysvammaa on monen tasoista ja laatuista. Tilastot puhuvat kyllä puolestaan, mutta niistä puuttuu kaikki inhimillinen rikkaus ja hyvä jota downin syndrooman kanssa voi kokea sekä ihminen itse että hänen lähimmäisensä. Esimerkiksi lyhentynyt elinajanodote ei suoraviivaisesti tarkoita huonoa ja merkityksetöntä elämää ja kolmasosa ilman kehitysvammaa syntyneistä ihmisistä sairastuu myös johonkin muistisairauteen. Ne meistä, jotka eivät sairastu muistisairauteen, sairastuvat todennäköisesti syöpään tai aivoverenkierron häiriöön. Down-lasten abortointi on vähentänyt syndrooman esiintyvyttä väestössä, mikä kuvaa hyvin tätä erilaisuutta kammoksuvaa hyötyajatteluun keskittynyttä maailmankatsomusta.

Vierailija
410/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin viestiin 408 liittyen (en haastaen). Down on kehitysvammaa aiheuttava oireyhtymä, jossa kehitysvammaa on monen tasoista ja laatuista. Tilastot puhuvat kyllä puolestaan, mutta niistä puuttuu kaikki inhimillinen rikkaus ja hyvä jota downin syndrooman kanssa voi kokea sekä ihminen itse että hänen lähimmäisensä. Esimerkiksi lyhentynyt elinajanodote ei suoraviivaisesti tarkoita huonoa ja merkityksetöntä elämää ja kolmasosa ilman kehitysvammaa syntyneistä ihmisistä sairastuu myös johonkin muistisairauteen. Ne meistä, jotka eivät sairastu muistisairauteen, sairastuvat todennäköisesti syöpään tai aivoverenkierron häiriöön. Down-lasten abortointi on vähentänyt syndrooman esiintyvyttä väestössä, mikä kuvaa hyvin tätä erilaisuutta kammoksuvaa hyötyajatteluun keskittynyttä maailmankatsomusta.

Ei kukaan olekaan väittänyt etteikö voisi olla ihania hetkiä ja iloa ja onnea. Oli minulla ihania hetkiä myös Alzheimeria sairastavien vanhempieni kanssa mutta silti toivoin etteivät he olisi sairastaneet Alzheimia. Odotan innolla miten hienoa hetkiä lapsillani on sitten kanssani kun sairastun Alzheimeriin ja niiden hienojen hetkien välissä yritän karata jonnekin ja tarvin apua vessatoimissa.

En ymmärrä tuota logiikkaa, kun sanotaan että faktoista puuttuu kaikki hyvä? Ei faktoista puutu mitään, kun ne ovat sillä lailla itsenäisiä. Jos sinulla on näyttöä tarjota miten paljon enemmän inhimillistä hyvää downeilla on, niin laita listan jatkoksi.

Tai hanki muutama down-lapsi jollain koeputkihedelmöityksellä vaikka, jos niin preferoit, mutta ole hyvä ja kustanna mielihyvä&elämyshakuinen elämäntapasi itse.

Vierailija
411/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä siihen seulontaan mennään juuri siksi että voi tehdä nopeasti keskeytyksen. Meillä oli toinen syy, mutta kuitenkin tehtiin keskeytys lääkärit suosittelivat. Nyt on terveitä lapsia kaksi. Tytär tuli pian uudelleen raskaaksi. Olin tukena mukana. Parilla ystävälläni on vaikeavammainen lapsi, elämä on pelkkää sairaalaa. Myös sisarukset ovat kovilla. Päätös on raskas, mutta suosittelen keskeytystä. Ei vammaiset ole onnellisia. Ihmiset ovat niin tekopyhiä.

Kyllä se riippuu ihan ihmisestä itsestään, onko hän onnellinen vai ei. Itse olen vammautunut auto-onnettomuudessa. Elämäni ei ole helppoa, mutta olen silti onnellinen ja kiitollinen, etä olen elossa.

Et ole selvästikään kovin pahasti vammautunut kun pystyt kirjoittelemaan palstallekin...

Vierailija
412/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan olekaan väittänyt etteikö voisi olla ihania hetkiä ja iloa ja onnea. Oli minulla ihania hetkiä myös Alzheimeria sairastavien vanhempieni kanssa mutta silti toivoin etteivät he olisi sairastaneet Alzheimia. Odotan innolla miten hienoa hetkiä lapsillani on sitten kanssani kun sairastun Alzheimeriin ja niiden hienojen hetkien välissä yritän karata jonnekin ja tarvin apua vessatoimissa.

En ymmärrä tuota logiikkaa, kun sanotaan että faktoista puuttuu kaikki hyvä? Ei faktoista puutu mitään, kun ne ovat sillä lailla itsenäisiä. Jos sinulla on näyttöä tarjota miten paljon enemmän inhimillistä hyvää downeilla on, niin laita listan jatkoksi.

Tai hanki muutama down-lapsi jollain koeputkihedelmöityksellä vaikka, jos niin preferoit, mutta ole hyvä ja kustanna mielihyvä&elämyshakuinen elämäntapasi itse.

Siis mistä tämä raivo kumpuaa? :Dd taisin todella sohaista muurahaispesää. Anteeksi, toivottavasti verenpaineesi laskee ennen yöunia. Et todellakaan ole ainoa lumihiutale joka noista kansantaudeista kärsii.

Vierailija
413/641 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet niin onnekas että kuolet iäkkäänä muistisairauteen, niin ole hyvilläsi. Maailma on puolillaan huonompia vaihtoehtoja.

Vierailija
414/641 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän on ihmisen arvoinen vauva silti, jos minulla olisi down lapsi, olisin onnellinen. Hän olisi kanssani aina. T. Isä

Heillä on paljon rakkautta antaa ja ihmisinä monesti paljon parempia, kuin ns. normaalit

Et tajua yhtään mistä puhut. Kysy keski-ikäisten kehitysvammaisten vanhenevilta ja väsyneitä vanhemmilta. Onko vaikka kiva toimia 24/7 tukipuhelimena niin että puhelin piippaa kerran tunnissa, kaksi kertaa...

Hel vetin huonosti järjestetyt tukitoimet tai munattomat vanhemmat, jotka ei osaa rajoja asettaa aikuiselle lapselleen. (Kehitysvammaisuus on tuossa sivuseikka)

Terv. ohjaaja vammaispalveluista

Jos ihan oikeasti olet vammaisten ohjaaja niin ymmärtäisit, että väsymys on myös henkistä, jatkuvaa tuskaa lapsen pärjäämisestä. Se kun et näe koskaan lapsesi saavuttavan normaaleita asioita elämässä, down-lapsi ei pysty opiskelemaan tutkintoa, ei saa lapsia, eikä lapsessa näy suvun jatkuvuus, syy, miksi useat hankkivat lapsia. Ei se ole ruusuista vanhemmuutta, vaan paljon raskaampaa kuin normaaleilla lapsilla.

Joo, olin nelikymppinen ensimmäisen raskauden aikaan ja kävin otattamassa lapsivesipunktion myös heti toisessa raskaudessa. Päätin jo etukäteen, että jos down tms. abortti saman tien. Halusin omannäköiset ja terveet lapset, joilla olisi kaikki mahdollisuudet elämässään.

Jatkan vielä, että molemmat ovat nyt kauniita, älykkäitä ja terveitä tyttöjä, koulussa menee todella hyvin. Toinen haluaa lääkäriksi, toinen ei vielä osaa sanoa tulevaa alaansa. Down tms. koneisto ei olisi toiminut ja riittänyt kokonaisvaltaiseen elämään. Suosittelen kyllä aborttia. Mongoloideja on riittämiin jo ns. 'terveissäkin'.

Mitä jos jompikumpi ei olisikaan kaunis, älykäs tai terve?

Noh, jos seulonnasta huolimatta toisella tai molemmilla olisi ollut jokin kehitysvamma, rakastaisin varmaan yhtä paljon. Onneksi kuitenkin ovat olleet tähän asti terveitä. Ja kauniitakin :). Tuskin kukaan toivoo vammaista lasta.

Vierailija
415/641 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni poika sairastaa lihassairautta jonka vuoksi nyt aikuisiässä on rullatuolissa ja avustettavana päivittäin.  Hän on ihanan valoisa, ansiokasta työtä tekevä mies.

Toimii monissa harrastuksissa jne.

Jos häneltä kysyttäisiin olisiko hän halunnut tulla abortoiduksi...

Sairaillakin on oikeus elämään.

En toki väitä etteikö jollekulle abortti (kuolemantuottamus) ole ratkaisu.  Itse en kykenisi päättämään saako joku elää, ellei olisi kyseessä elämän ja kuoleman vaihtoehdon välillä, vaikka tietäisin ettei taimesta tule ihan suoraa puuta.

Johonkin kotiin laittaminen on ihan hyvä vaihtoehto jos ei jaksa kotona hoitaa, ei se tee vanhempia huonoiksi vanhemmiksi.

Vierailija
416/641 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhhuh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskeytys on varsin järkevä ratkaisu.

kaikilla on oikeus syntyä.olettepa julmia. olette nousseet itsekkäät luojaa vastaan

Olisitko itse halunnut syntyä tähän nipeasti muuttuvaan maailmaan vaikeasti vammaisena tai älyllisesti jälkeenjääneenä? Mieti.

Vierailija
417/641 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus vuonna 2019. Lapsi jo syntynyt.

Vierailija
418/641 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju aloitettu yli vuosi sitten, joten ap varmasti jo tehnyt ratkaisunsa. Toki asiasta voi muuten keskustella, mutta ap ei enää tarvitse neuvoja siihen, mitä tekisi asian suhteen.

Vierailija
419/641 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja on täällä kasapäin, mutta lapsuuden ystävälläni oli pahasti vammainen sisarus, ei kuitenkaan yhtä pahasti kuin monet down-ihmiset. Ystäväni lapsuus oli rankka, hän jäi huomiotta kun kaikki energia meni vammaiseen lapseen. Lapsi asui välillä myös hoitokodissa, joka helpotti perheen elämää, mutta tuntuisi sekin raa'alta että jättäisi osittain tiedottoman lapsensa toiseen paikkaan moniksi viikoiksi. Tietysti ymmärrän vanhempien halunneen levätä ja varmasti kuka tahansa haluaisi samassa tilanteessa, mutta jos saisin päättää, en haluaisi tilanteeseen ollenkaan. Tsemppiä sinne kuitenkin!

Vierailija
420/641 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä siihen seulontaan mennään juuri siksi että voi tehdä nopeasti keskeytyksen. Meillä oli toinen syy, mutta kuitenkin tehtiin keskeytys lääkärit suosittelivat. Nyt on terveitä lapsia kaksi. Tytär tuli pian uudelleen raskaaksi. Olin tukena mukana. Parilla ystävälläni on vaikeavammainen lapsi, elämä on pelkkää sairaalaa. Myös sisarukset ovat kovilla. Päätös on raskas, mutta suosittelen keskeytystä. Ei vammaiset ole onnellisia. Ihmiset ovat niin tekopyhiä.

Kyllä se riippuu ihan ihmisestä itsestään, onko hän onnellinen vai ei. Itse olen vammautunut auto-onnettomuudessa. Elämäni ei ole helppoa, mutta olen silti onnellinen ja kiitollinen, etä olen elossa.

Et ole selvästikään kovin pahasti vammautunut kun pystyt kirjoittelemaan palstallekin...

Voihan kommentoijalla olla alaraajat vammautuneet, joten pystyy sitten käsiään tai toista kättään käyttämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä