Onko kukaan muu antanut vauvalleen rintamaitoa pelkästään pullosta? Täysimetyksenähän sitäkin nykyään pidetään.
Itse olen kokenut tämän tavanmukavammaksi vaikka tokihan siihen pumppaamiseen menee oma aikansa, mutta ei niin kauaa kuitenkaan. N. puolessa tunnissa saan pullon täyteen.
Ja nopeamminhan vauva pullosta sen vetäsee kuin rinnalla torkkuis koko illan. En pidä itseäni yhtään huonompana äitinä kuin ne joilla vauva roikkuu jatkuvasti rinnalla.
Samaa maitoa hän kuitenkin saa vaikka antotapa on eri. 🤗
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vauva syö alle 10 minuuttia 2-3 tunnin välein. En jaksaisi sekä pumpata että syöttää ilman mitään syytä.
Vauva vetäsee 5-10minuutissa desin maitoa pullosta jonka saan pumpattua parin kolmen tunnin välein rinnasta n. parissa kymmenessä minuutissa. Ainu mam pull8t saa steriloitua mikrossa kolmessa minuutissa. Rintapumpun osat steriloi melkein samassa ajassa kattilassa. Ei paha rasti mun mielestä ja nopeasti hoidan pois alta vaikka silmät ristissä. Ap
Minä tein noin vauvan ollessa 2-5 kk ikäinen. Parikuisena opetettiin erästä työmenoa varten syömään myös pullosta, jonka jälkeen vauva lopetti tissin syömisen täysin. Ja kaikki keinot kyllä kokeiltiin, mutta tissi ei vaan koskaan enää kelvannut. Pomppasin 5 kk ikään asti jolloin maito hyytyi ja jouduttiin korvikkeelle.
Jaa saako vauva 10minuutissa rinnasta yhtä paljon maitoa kuin samassa ajassa pullosta juotuna? Ap
No, pääasia on, että itse olet tyytyväinen tuohon systeemiin ja vauva ruokittu.
Itse en kyllä olisi jaksanut tuollaista ruljanssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva syö alle 10 minuuttia 2-3 tunnin välein. En jaksaisi sekä pumpata että syöttää ilman mitään syytä.
Vauva vetäsee 5-10minuutissa desin maitoa pullosta jonka saan pumpattua parin kolmen tunnin välein rinnasta n. parissa kymmenessä minuutissa. Ainu mam pull8t saa steriloitua mikrossa kolmessa minuutissa. Rintapumpun osat steriloi melkein samassa ajassa kattilassa. Ei paha rasti mun mielestä ja nopeasti hoidan pois alta vaikka silmät ristissä. Ap
Ei, kyllä tuo kuulostaa huomattavasti työläämmältä kuin vain tissi suuhun menetelmä. Noin 5 ja max 10 min on omat vauvat syöneet rinnalla. Eivät ole koko iltaa edes vastasyntyneenä asustanut. Onko sulla siis jokin kiire johonkin vai miksi mietit tuota ajankäyttöä vauvan ruokkimisessa? Ja siis, jos et muuten vain välitä imetyksestä, mutta jaksat kuitenkin sentään pumpata omaa maitoa ja syöttää pullosta, niin sehän on hienoa.
Mä pumppasin maitoa vauvalle, koska imetys ei onnistunut vauvan suulakihalkion vuoksi. Jaksoin 14kk ja maitoa riitti pakkasesta vielä neljäksi kuukaudeksi. Korviketta ei tarvittu lainkaan. Kyllähän siihen hommaan aikaa tuhraantui, mutta pidin sitä kuitenkin niin tärkeänä asiana, että jaksoin rumban läpi. Kolme lasta olin sitä ennen imettänyt ja olihan se pullojen kanssa pelaaminen hankalampaa. Ainoa plussa oli se, että ei tosiaan tarvinnut koko iltaa viettää vauva tissillä roikkuen. Meillä kaikki vauvat oli jossain iässä tissillä kaiket illat roikkuvaa sorttia. Ai niin ja sekin oli kiva, että teisi tarkalleen kuinka paljon vauva söi.
Huvikseen pumpun ja pullon kautta en kyllä lähtis maitoa kierrättämään ihan jo hygieniasyistä. Riski, että maito jollain tapaa saastuu on melkoisen suuri.
Tein noin, koska vauva viihtyi tissillä 12-16 tuntia vuorokaudesta. Koin sen todella raskaaksi ja en kyennyt tekemään mitään muuta kuin istumaan ja imettämään. Kun aloin antamaan pullon kautta, lyhenivät ruokailut 10 min pituisiksi ja vauva oli paljon tyytyväisempi. Helpotti todella paljon arkeani.
Vierailija kirjoitti:
Ohoh! Enpä oo koskaan tällaisesta kuullut. Mulla tuli aika huonosti pumpulla maitoa, tokan lapsen kohdalla sain vain pieniä tippoja lypsettyä. Miten kauan maitoa mahtaa tuolla systeemillä tulla?
Aika hyvin tulee. Sama kysynnän ja tarjonnan laki tässäkin tepsii, eli mitä useemmin ja mitä tyhjemmäksi rinnat pumppaa, sitä enemmän rinnat tuottaa maitoa. Ja maitoa nousee niin hyvin että välillä ihan kivistää.
Sähköpumppu on mulle tässä kullanarvoinen. Esikoisen kanssa yritin samaa käsikäyttöisen kanssa, mutta väsähdin, stressaannuin ja lopulta lopetin koko homman.
Sähkökäyttöisellä on niin paljon helpompaa. Pystyy keskittymään vaikka surffailuun, elokuvien kattomiseen, ystävien kanssa surffailuun kun toinen käsi on kokoajan vapaana. Syöminenkin onnistuu samalla. 🤗 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohoh! Enpä oo koskaan tällaisesta kuullut. Mulla tuli aika huonosti pumpulla maitoa, tokan lapsen kohdalla sain vain pieniä tippoja lypsettyä. Miten kauan maitoa mahtaa tuolla systeemillä tulla?
Aika hyvin tulee. Sama kysynnän ja tarjonnan laki tässäkin tepsii, eli mitä useemmin ja mitä tyhjemmäksi rinnat pumppaa, sitä enemmän rinnat tuottaa maitoa. Ja maitoa nousee niin hyvin että välillä ihan kivistää.
Sähköpumppu on mulle tässä kullanarvoinen. Esikoisen kanssa yritin samaa käsikäyttöisen kanssa, mutta väsähdin, stressaannuin ja lopulta lopetin koko homman.
Sähkökäyttöisellä on niin paljon helpompaa. Pystyy keskittymään vaikka surffailuun, elokuvien kattomiseen, ystävien kanssa surffailuun kun toinen käsi on kokoajan vapaana. Syöminenkin onnistuu samalla. 🤗 Ap
Ei tuossa pumppaamisessa päde samalla tavalla kysynnän ja tarjonnan laki kuin imettämisessä, koska hormonit saavat aikaan maidontuotannon, ei pelkkä mekaaninen ärsytys. Siis toki toisilla se onnistuu, mutta monilla pumppaaminen ei onnistu kovin pitkään, ja kuten tuossa sanoin, mulla ei tullut maitoa hyvin pumpulle. (Jos nyt lehmään vertaa, niin kyllähän lehmälläkin teeteään uusi vasikka joka vuosi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä tuo kuulostaa huomattavasti työläämmältä kuin vain tissi suuhun menetelmä. Noin 5 ja max 10 min on omat vauvat syöneet rinnalla. Eivät ole koko iltaa edes vastasyntyneenä asustanut. Onko sulla siis jokin kiire johonkin vai miksi mietit tuota ajankäyttöä vauvan ruokkimisessa? Ja siis, jos et muuten vain välitä imetyksestä, mutta jaksat kuitenkin sentään pumpata omaa maitoa ja syöttää pullosta, niin sehän on hienoa.
Kaikki vauvat eivät todellakaan syö vain 5-10 minuuttia! Itselläni imetys kesti aina tunnin. Kiva oli mihinkään kotoa poistua, kun tiesi jäävänsä tunniksi jumiin imettämään sinne missä nyt ikinä olikin milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain tällä kertaa jo sairaalassa maidon hyvin nousuun kun sain siellä käyttää sähkökäyttöstä rintapumppua ja mulla oli aikaa pumppailla kun vauva joutui köllöttelemään sinivalon alla. Ap
Ja lyhyt aikahan se 6kk-12kk loppujen lopuksi on lapsen elämässä, ihan sama miten hän ravintonsa tuon ajan saa. Nopeasti tuo aika menee ohi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys: MIKSI?
No onhan tässä kerrottu jo montakin syytä. Siksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys: MIKSI?
Ruokailut nopeampia, myös isä voi syöttää, ei tarvitse huolehtia julki-imetyksestä, helppous.
Vauva oli väsynyt eikä saanut rinnasta mitään ulos kun torkahteli vaan sairaalassa koska bilirubiinit oli koholla ja kätilöt yritti vaan kaikin keinoin saada vauvaa syömään vain rinnasta. Kaikki ruiskut ja imetystukilaitteet käytiin tuloksetta läpi kunnes eräs iäkkäämpi kätilö kysyi, että ootko kokeillu pulloa. Että tärkeintä olisi saada kaikki tärkeimmät äidinmaitotipat suoraan vauvan suuhun mielummin kuin paidan rinnuksille. Se oli mun ja vauvan pelastus. Vauvakin piristyi silmissä kun rupesi saamaan enemmän ravintoa pullolla kuin rinnalla raivotessa ja torkahdellessa.
Ja sille tielle jäätiin. 🤗 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle nimenomaan yksi tuttu äiti sanoi että olisi hänenkin pitänyt opettaa vauva sinnikkäämmin pullolle kun hänen lapselleen ei kelvannut kuin äidin tissi ja äiti joutui olemaan kokoajan käytettävissä, eikä saanut levätä koskaan pidempää pätkää eikä tehdä mitään omassa rauhassaan. Vauvan hoito kaatui täysin hänen niskaansa.
Meillä mieskin pystyy osallistumaan täysipainoisesti vauvan hoitoon. Saa vaikka pumpattua isommatkin määrät jääkaappiin maitoa siltä varalta jos oon pidempään pois kotoa. Ei jää miehellä hätä käteen samalla tavalla kun kävisi silloin jos vauvalle kelpais vaan äidin tissi eikä pullo. Yhtä sidottu kotiin äiti silloinkin olisi. Tai joutuisi ottamaan vauvan joka paikkaan mukaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa pumppaamisessa päde samalla tavalla kysynnän ja tarjonnan laki kuin imettämisessä, koska hormonit saavat aikaan maidontuotannon, ei pelkkä mekaaninen ärsytys. Siis toki toisilla se onnistuu, mutta monilla pumppaaminen ei onnistu kovin pitkään, ja kuten tuossa sanoin, mulla ei tullut maitoa hyvin pumpulle. (Jos nyt lehmään vertaa, niin kyllähän lehmälläkin teeteään uusi vasikka joka vuosi.)
Mulle ihan sairaalassa ja neuvolassa sanottiin että näin on, joten uskon heitä kyllä. Kyllä mulle tuli jälkisupistuksetkin ihan samalla tavalla rinnasta pumpulla pumppaamalla kuin vauva olis rintaa imeny. Ja kyllä kivuliaat supistukset olikin.
Ja nää samat supistukset saa aikaiseksi sama oksitoniinihormooni joka lisää maidontuotantoa. Ap
Itse tein just noin eli pumppasin ja vauva joi maidon pullosta. Vauva ei oppinut kunnon imuotetta ja imetys ei vaan toiminut, vaikka maitoa tuli vaikka kuinka. Pulloruokinta onnistui kumminkin hyvin.
Sähköpumpulla pumppasin, se sujui nopsasti. Päivän aikana pulloille ja pumpulle riitti pesu ja päivän päätteeksi latasin pullot ja pumpun sterilaattoriin ja se oli siinä. Noin 9 kk ajaksi riitti maitoa ihan hyvin, sitä oli aina jääkaapissa pullon tai pari varastossa ja jopa pakastimessakin välissä jemmassa. Lisäksi isän tai vaikka isovanhempien oli helppo osallistua vauvan hoitoon.
Kukin tyylillään, meille tuo oli paras ratkaisu enkä pitänyt sitä mitenkään työläänä tai aikaa vievänä. Jollekulle toiselle taas joku muu tapa toimii.
Itse pumppasin "vaan" 2 kk kun imetys ei onnistunut. 2 kk jälkeen rupes vihdoin onnistumaan ja ai että oli mukavaa kun ei tarvinnut enää pestä niitä pulloja ja pumpun osia!