Onko kukaan muu antanut vauvalleen rintamaitoa pelkästään pullosta? Täysimetyksenähän sitäkin nykyään pidetään.
Itse olen kokenut tämän tavanmukavammaksi vaikka tokihan siihen pumppaamiseen menee oma aikansa, mutta ei niin kauaa kuitenkaan. N. puolessa tunnissa saan pullon täyteen.
Ja nopeamminhan vauva pullosta sen vetäsee kuin rinnalla torkkuis koko illan. En pidä itseäni yhtään huonompana äitinä kuin ne joilla vauva roikkuu jatkuvasti rinnalla.
Samaa maitoa hän kuitenkin saa vaikka antotapa on eri. 🤗
Kommentit (84)
Ja sekin on todella kätevää, että nykysuositusten mukaan äidinmaito kestää käyttökelpoisena huoneen lämmössä 6h ja sen voi ottaa yhtä näpsäkästi hoitolaukkuun mukaankin kuin äidin oman tissin. Eikä tartte erikseen missään lämmitellä maitoa. Samantien vain vauvan suuhun oli tilanne tai paikka mikä tahansa. Ei tartte puljata paljaan tissin kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja sekin on todella kätevää, että nykysuositusten mukaan äidinmaito kestää käyttökelpoisena huoneen lämmössä 6h ja sen voi ottaa yhtä näpsäkästi hoitolaukkuun mukaankin kuin äidin oman tissin. Eikä tartte erikseen missään lämmitellä maitoa. Samantien vain vauvan suuhun oli tilanne tai paikka mikä tahansa. Ei tartte puljata paljaan tissin kanssa. Ap
Kuulostaakin tosi hygieeniseltä kuljetella kuusi tuntia äidinmaitoa hoitolaukussa helteellä.
Kyllä se tissi on kaikin tavoin kätevämpi.
Ja samalla tyhjentää vaikka tiskikoneen kun rintapumpun osat steriloituu kattilassa. Eli senkin ajan saa hyötykäyttöön. Ap
Enemmän mä nään kyllä hyviä puolia pulloruokinnassa kuin rintaruokinnassa. Ap
Ei mulla kolmen lapsen äitinä olisi mitenkään aika riittänyt tuollaiseen. Onneksi pystyin imettämään.
En ymmärrä miksi tätä pidetään kovin työläänä? Pullot keittyy kattilassa, sillä välin ehtii tehdä jotain muuta. Pumppaa Maito pulloon, laita korkki pulloon ja pullo vauvan suuhun. Useampi pullo ja kaikki pesee ja keittää illalla ennen nukkumaanmenoa. Helppoa ja suht nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tätä pidetään kovin työläänä? Pullot keittyy kattilassa, sillä välin ehtii tehdä jotain muuta. Pumppaa Maito pulloon, laita korkki pulloon ja pullo vauvan suuhun. Useampi pullo ja kaikki pesee ja keittää illalla ennen nukkumaanmenoa. Helppoa ja suht nopeaa.
No jos vertailukohtana on rinta, joka on aina mukana ja jota ei tarvitse koskaan tiskata, steriloida tai lämmittää, niin onhan tuo ihan todella monimutkaista.
Mutta hienoa että vauvasi saa äidinmaitoa.
Olen aina pitänyt lypsetyllä pullomaidolla lapsensa ruokkineita äitejä sankareina. Jos sitä jaksaa tehdä useamman kuukauden, niin se on todellinen saavutus. Ensimmäistä kertaa kuulen, että se olisi helpompaa kuin rintaruokinta.
Minulla yksi lapsista sai alussa maitoa pullosta, koska ei jaksanut imeä tarpeeksi hyvin. En pitänyt pulloruokinnasta yhtään. Kolme lasta olen imettänyt yli 1,5-vuotiaiksi ja se oli mielestäni vaivatonta.
Tässä todella hyvät ohjeet maidonnousun onnistumiseen jos haluaa antaa maidon pullosta. Itsekin luin nämä ohjeet vasta jälkikäteen, toimin siis varmaan vaistonvaraisesti ihan oikein. Eli ajattelen pumpatessa jotain ihan muuta kuin pumppaamista, eli surffailen ja kattelen leffoja samalla esimerkiksi. Vauvan katseleminen, vauvan kuvien katselu ja vauvan vaatteiden nuuhkuttelu neuvottiin sairaalassa.
http://babyidea.fi/imetys/ipalsta/pumppaaminen.html
Näillä ohjeilla mun pumppaaminen on onnistunut. Sekä siksi että meidän esikoinen on jo 11v ja iso apu vauvan hoidossa sekä vauva on todella helppo, viihtyy hyvin itsekseen ja on tyytyväinen vähään. Eli on ollut hyvin aikaa pumppaamiseen. Nämä on mahdollistaneet mun maidon pullosta antamisen.
Ymmärrän kyllä että kaikilla ei onnistu yhtä hyvin. Ei mullakaan onnistunut esikoisen kanssa, koska taistelin silloin käsikäyttöisen rintapumpun kanssa ja stressasin asiaa ja lopulta väsähdin koko hommaan eikä maito noussut kunnolla ollenkaan. Oon tyytyväinen että tällä kertaa olin fiksumpi ja hankin samantien rintapumpun ja sain jo sairaalassa mahdollisuuden sähkökäyttöisen rintapumpun käyttöön. Oon onnellinen että tää kerta on onnistunut niin paljon paremmin kuin esikoisen kanssa aikanaan. 🥰 Ap
18 vuotta sitten esikoinen sai pumpattua rintamaitoa imetyksen sijaan. Vietti lasten teholla ensimmäiset pari viikkoa, eikä sitten sen jälkeen suostunut rintaa imemään, vaikka kuinka yritettiin. Puoli vuotta sitä pullosirkusta kesti, sitten pikkuhiljaa menin umpeen. Jatkettiin sitten tuttelilla.
Kolme seuraavaa vauvaa imetin normaalisti.
Nyttenkin tuli hetkessä reilu 2dl maitoa pulloon vaan tässä samalla surffaillessa ja hauskoja kotivideoita katsellessa. Rintapumppu hoitaa kaiken työn ja itse saa ottaa vaan rennosti eikä ajatella koko pumppaamishommaa ollenkaan. 🤗 Ap
Ja vauva nukkuu vieressä sitterissä. 😍 Ihanan rauhallinen aamu ja laatuhetki ison veljen kanssa hauskoja kotivideoita katsoen. 👍 Ap
Olen syöttänyt esikoiselle rintamaitoa lähes pelkästään pullosta. Hän joutui synnärillä teholle ja jotenkin ryssin sitten pullojen kanssa eikä vauva oppinut enää saamaan otetta rinnasta vaan se oli yhtä rintaraivaria viikosta toiseen. Pumppasin sitten vaan.
+ Hyvä puoli oli, että sai olla aika laiska, pari kertaa päivässä pumppasin. Vuorotellen syötettiin vauvaa pullosta miehen kanssa ihokontaktissa, minä nyt useammin kun olin kotonaoleva.
+ Iso plussa oli myös, että se oli aika siistiä hommaa, ei suihkunnut maitoa tisseistä joka paikkaan kun pumpaytessa oli toisessa rinnassa kerääjä kun pumppasin touista.
+ Eikä vauvakaan puklaillut niin paljon (myöhemmin nuoremmat lapset ovat vetäneet suihkurinnoista itsensä ihan ähkyyn lähes sekunneissa. Ei siis aina pidä paikkaansa, että pullosta saisi syötyä nopeammin).
---- Miinuksina se hitaus ja pullojen keittely ja ettei maito ollut ihan aina valmiina. Sujuvassa rintaruokinnassa riittää tissi suuhun eikä tule siivottavaa kun pulloruokinnassa pitää ennakoida enemmän, lämmittää vesihauteita ja pestä pumppuja, kerääjiä, pulloja..
Itse tykkään imettää ihan normaalisti, mutta makuja saa olla monia. Hyvä puoli tuossa pullorumbassa oli vielä, ettei rinnat kipeytyneet niin pahasti alkuun. Toisaalta maitotiehyttukoksia oli välillä, ei onneksi tulehtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Nyttenkin tuli hetkessä reilu 2dl maitoa pulloon vaan tässä samalla surffaillessa ja hauskoja kotivideoita katsellessa. Rintapumppu hoitaa kaiken työn ja itse saa ottaa vaan rennosti eikä ajatella koko pumppaamishommaa ollenkaan. 🤗 Ap
Vauva taitaa olla aika pieni? On vaikeaa pidemmän päälle ylläpitää maidontuotantoa pumppaamalla. Parhaiten se onnistuu kun vauva on alle kuukauden ikäinen ja maidontulo on juuri käynnistynyt.
Jos jatkat pulloruokintaa, vauva ei kohta osaa juoda enää rinnasta ja maito ei välttämättä enää heru yhtä hyvin pumpun avulla.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisää tulee kokoajan. 😳☺️ Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva taitaa olla aika pieni? On vaikeaa pidemmän päälle ylläpitää maidontuotantoa pumppaamalla. Parhaiten se onnistuu kun vauva on alle kuukauden ikäinen ja maidontulo on juuri käynnistynyt.
Jos jatkat pulloruokintaa, vauva ei kohta osaa juoda enää rinnasta ja maito ei välttämättä enää heru yhtä hyvin pumpun avulla.
Vauva on reilu kuukauden ikäinen. Jos tää homma toimii puoleen vuoteenkin saakka, oon täysin tyytyväinen. Sitten saa maito vähentyäkin kun kiinteiden syönti alkaa. 👍 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisää tulee kokoajan. 😳☺️ Ap
Minkä ikäinen vauva on? Alkuun maidon noustua voi pumppaaminen olla helppoa, mutta se vaikeutuu yleensä myöhemmin.
Uusimpien tutkimusten mukaan rintamaito on terveellisintä suoraan rinnasta. Katso esim.
https://www.nytimes.com/2019/06/12/health/breastmilk-microbiome-parenti…
Mulle tuli jälkisupistukset vasta, kun sain vauvan syliin ja rinnalle viikon ikäisenä ja kovaa tulikin. Pumppauksella ei tullut minkäänlaisia.
Minusta imetys oli vauva-aikana parasta. Imettäessä pystyin rentoutumaan ja vaan olemaan. Imetys oli minusta vaivatonta, koska se onnistui missä vain ja milloin vain.
Ymmärrän kyllä senkin, että kaikille imetys ei sovi ollenkaan. Onneksi ei ole pakko imettää, jos ei halua.