Onko kukaan muu antanut vauvalleen rintamaitoa pelkästään pullosta? Täysimetyksenähän sitäkin nykyään pidetään.
Itse olen kokenut tämän tavanmukavammaksi vaikka tokihan siihen pumppaamiseen menee oma aikansa, mutta ei niin kauaa kuitenkaan. N. puolessa tunnissa saan pullon täyteen.
Ja nopeamminhan vauva pullosta sen vetäsee kuin rinnalla torkkuis koko illan. En pidä itseäni yhtään huonompana äitinä kuin ne joilla vauva roikkuu jatkuvasti rinnalla.
Samaa maitoa hän kuitenkin saa vaikka antotapa on eri. 🤗
Kommentit (84)
Lisää tietoja siitä, miksi rintamaito on parasta ilman pumppaamista: https://www.upi.com/Health_News/2018/09/24/Pumped-breast-milk-not-as-go…
Vierailija kirjoitti:
Uusimpien tutkimusten mukaan rintamaito on terveellisintä suoraan rinnasta. Katso esim.
https://www.nytimes.com/2019/06/12/health/breastmilk-microbiome-parenti…
No kyllä tää on jo nyt terveellisempää kuin korvikemaitojen antaminen, mitä jouduin esikoiselle antamaan. Ja se riittää mulle. Eikä neuvolassa eikä sairaalassa olla motkotettu yhtään tästä tavasta.
Neuvolassakin laitettiin viimeksi vauvan neuvolakorttiin merkintä, että ”täysimetyksellä”. Ap
Facebookissa on ryhmä äideille, jotka pelkästään pumppaavat maidot vauvoilleen. Siinä on monia syitä, miksi siihen ryhdytään, helppous on viimeinen asia perusteissa. Nostan hattua kaikille äideille jotka jaksavat tähän ryhtyä, vaikka imetys ei jostain syystä onnistu, mutta haluaa ja voi pumpata maitoa lapselleen. Itse en olisi pystynyt, enkä pumpulla saanutkaan kunnolla maitoa talteen. Kesti 4kk saada pakkaseen yhden vuorokauden annokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyttenkin tuli hetkessä reilu 2dl maitoa pulloon vaan tässä samalla surffaillessa ja hauskoja kotivideoita katsellessa. Rintapumppu hoitaa kaiken työn ja itse saa ottaa vaan rennosti eikä ajatella koko pumppaamishommaa ollenkaan. 🤗 Ap
Ja lisää tulee kokoajan. 😳☺️ Ap
Minkä ikäinen vauva on? Alkuun maidon noustua voi pumppaaminen olla helppoa, mutta se vaikeutuu yleensä myöhemmin.
Reilu kuukauden. Tähän mennessä on onnistunut tosi hyvin. Alussa maidon nousu oli aika tuskaisaa, mutta nyt on huimasti helpottunut. Oon huomannu, että päivällä maitoa tulee helpommin ja enemmän kuin illalla, joten päivällä on hyvää aikaa pumpata maitoa varastoon iltaakin varten. Toki illallakin pumppaan vaikkei silloin samaa määrää tuu kuin päivällä.
Jatkan tätä niin pitkään kuin jaksan ja jos tää on jatkossakin näin helppoa, uskon että jaksan ainakin sinne puoleen vuoteen saakka jatkaa tätä ”pullorumbaa”. Se on mulle ihan riittävästi. Ja vähintään puoli vuotiaaksi lasta suositellaankin pitämään täysi-imetyksessä. Ap
Imetitkö esikoista? Vai onko tuo vanhempi miehesi lapsi?
Minulle tulee mielikuva, että imetys vähän ahdistaa ja tahdot olla jotenkin kontrollissa kehostasi tai maidon määrässä tms kun tähtäät tarkoituksella pulloruokintaan etkä rinnasta imettämiseen.
Voin toki olla väärässä, mutta sellaisen kuvan vain sain. Usein kun äidit imettävät rinnasta ja pumppaavat maitoa vauvalle vain jos menoa jonnekin missä imetys ei ole mahdollista tai miehen pitää syöttää vauva äidin poissaollessa. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimpien tutkimusten mukaan rintamaito on terveellisintä suoraan rinnasta. Katso esim.
https://www.nytimes.com/2019/06/12/health/breastmilk-microbiome-parenti…
No kyllä tää on jo nyt terveellisempää kuin korvikemaitojen antaminen, mitä jouduin esikoiselle antamaan. Ja se riittää mulle. Eikä neuvolassa eikä sairaalassa olla motkotettu yhtään tästä tavasta.
Neuvolassakin laitettiin viimeksi vauvan neuvolakorttiin merkintä, että ”täysimetyksellä”. Ap
Imetys on kuitenkin se paras vaihtoehto, pumppaaminen kakkosvaihtoehto. Viime aikoina tiedejulkaisuissa on ollut myös asiaa siitä, että pumpattu maito on bakteerikannnan puolesta huonompi kuin imetys. Jos on vaihtoehtoja valita, imetys on ilman muuta parempi vaihtoehto.
https://www.newscientist.com/article/2193868-breast-pumps-may-introduce…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyttenkin tuli hetkessä reilu 2dl maitoa pulloon vaan tässä samalla surffaillessa ja hauskoja kotivideoita katsellessa. Rintapumppu hoitaa kaiken työn ja itse saa ottaa vaan rennosti eikä ajatella koko pumppaamishommaa ollenkaan. 🤗 Ap
Minkä ikäinen vauva on? Alkuun maidon noustua voi pumppaaminen olla helppoa, mutta se vaikeutuu yleensä myöhemmin.
Reilu kuukauden. Tähän mennessä on onnistunut tosi hyvin. Alussa maidon nousu oli aika tuskaisaa, mutta nyt on huimasti helpottunut. Oon huomannu, että päivällä maitoa tulee helpommin ja enemmän kuin illalla, joten päivällä on hyvää aikaa pumpata maitoa varastoon iltaakin varten. Toki illallakin pumppaan vaikkei silloin samaa määrää tuu kuin päivällä.
Jatkan tätä niin pitkään kuin jaksan ja jos tää on jatkossakin näin helppoa, uskon että jaksan ainakin sinne puoleen vuoteen saakka jatkaa tätä ”pullorumbaa”. Se on mulle ihan riittävästi. Ja vähintään puoli vuotiaaksi lasta suositellaankin pitämään täysi-imetyksessä. Ap
Imetitkö esikoista? Vai onko tuo vanhempi miehesi lapsi?
Minulle tulee mielikuva, että imetys vähän ahdistaa ja tahdot olla jotenkin kontrollissa kehostasi tai maidon määrässä tms kun tähtäät tarkoituksella pulloruokintaan etkä rinnasta imettämiseen.
Voin toki olla väärässä, mutta sellaisen kuvan vain sain. Usein kun äidit imettävät rinnasta ja pumppaavat maitoa vauvalle vain jos menoa jonnekin missä imetys ei ole mahdollista tai miehen pitää syöttää vauva äidin poissaollessa. -eri
Yritin imettää ja saada maidon nousemaan käsikäyttöisellä rintapumpulla. Esikoisella oli samaa ongelmaa kuin kuopuksella, että hänellä oli bilirubiiniarvot koholla ja joutui olemaan sinivalolampun alla. Hänelläkään ei meinannut rinnasta syöminen onnistua millään kun oli niin väsähtänyt eikä maito lähtenyt kunnolla nousuun. Jouduin aloittamaan hänellä korvikemaidot hänen ollessaan parin kk ikäinen. Toivon että nykyisen vauvan kanssa pystyn antamaan omaa maitoa edes vähän pidempään. 🥰 Ap
Ihme syyllistämistä täällä siitä, että joku antaa pullosta rintamaitoa vauvalleen. Suututtaa, kun aina tulee joku, joka tekee asiat mukamas paremmin, kuin itse.
Ap:lle vinkiksi, että maidontulo tasaantuu viimeistään 4kk kohdalla, jolloin voi tuntua, että maitoa tulee niukemmin. Rinnat tuntuu tyhjiltä ja heruminen hidastuu. Se ei tarkoita sitä, että maidon tulo loppuisi, vaan kysyntä ja tarjonta on tasaantunut. Silloin vain lisää niitä pumppaushetkiä pari kolme lisää muutaman päivän ja maidontuotanto nousee. Paljon ihokontaktia vauvaan, se edesauttaa hormonituotannon ylläpitoa.
En oo kyllä aikaisemmin kuullut, että pulloruokittua lasta pidettäisiin täysimetettynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maidontuotannossa toimii kysynnän ja tarjonnan -laki. Mä ainakin pystyn edelleen pumppaamaan runsaita määriä maitoa, vaikka lapseni on lähes 2v. Mutta en sitten tiedä vaikuttaako se yhtään, että itse lähinnä aina imetän rinnasta. Että riittääkö pelkkä pumppaus vai tarvitaanko vauvan imua ylläpitämään tuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme syyllistämistä täällä siitä, että joku antaa pullosta rintamaitoa vauvalleen. Suututtaa, kun aina tulee joku, joka tekee asiat mukamas paremmin, kuin itse.
Ap:lle vinkiksi, että maidontulo tasaantuu viimeistään 4kk kohdalla, jolloin voi tuntua, että maitoa tulee niukemmin. Rinnat tuntuu tyhjiltä ja heruminen hidastuu. Se ei tarkoita sitä, että maidon tulo loppuisi, vaan kysyntä ja tarjonta on tasaantunut. Silloin vain lisää niitä pumppaushetkiä pari kolme lisää muutaman päivän ja maidontuotanto nousee. Paljon ihokontaktia vauvaan, se edesauttaa hormonituotannon ylläpitoa.
Kiitos kullanarvoisesta vinkistä. Muistan tämän varmasti.👍 🤗 Ap
Jos toivot että pystyt ylläpitämään maidontuotantoa kuten sanoit, imetys on siihen ylivertainen keino. Lisäksi imetys on vauvalle myös terveellisempi vaihtoehto kuin pumpatun maidon juottaminen pullosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maidontuotannossa toimii kysynnän ja tarjonnan -laki. Mä ainakin pystyn edelleen pumppaamaan runsaita määriä maitoa, vaikka lapseni on lähes 2v. Mutta en sitten tiedä vaikuttaako se yhtään, että itse lähinnä aina imetän rinnasta. Että riittääkö pelkkä pumppaus vai tarvitaanko vauvan imua ylläpitämään tuotantoa.
Mulle sanottiin, että vauvan kuvien katselu, vaatteiden haistelu ja vauvan katselu edesauttaa tämän oksitoniinihormoonin eli mielihyvähormoonin tuotantoa joka edesauttaa sitten tätä maidon herumista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin, että vauvan kuvien katselu, vaatteiden haistelu ja vauvan katselu edesauttaa tämän oksitoniinihormoonin eli mielihyvähormoonin tuotantoa joka edesauttaa sitten tätä maidon herumista. Ap
Maidontuotantoa edistää imettäminen. Mikä siinä imetyksessä on niin vastenmielistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselet vauvan kuvia ja haistelet vaatteita? Vauvan kanssa!!??
Mä en nyt oikein tajua. Siis eihän tuo ole mikään joko tai juttu. Voihan sitä pumpata+imettää samanaikaisesti. Ap ei nyt jostain syystä voi myöntä, ettei vain halua imettää. Siltähän tuo vaikuttaa. Ja ei se mitään haittaa. Mutta outoa selittää, että tuo olisi muka jotenkin helpompaa ja nopeampaa. Suora rinnasta imetys tai sitten korvike pullosta on ne nopeammat vaihtoehdot. Rinnastapumppaus ja pullosta antaminen on työlästä ja sitovaa puuhaa.
Tää menee koko ajan vaan hullumpaan suuntaan...
Teidän vauvanne on vasta kuukauden ikäinen ja sen tarvitsemat maitomäärät kasvavat koko ajan. Saat tietysti pumpata ja syöttää vauvaa haluamallasi tavalla. Maidon riittävyys vain voi helpommin tulla vastaan tuolla pumppaustyylillä kuin rinnasta imettäen. Lapsi voisi kuitenkin vielä oppia rinnallekin esim. rintakumin avulla ja se kyllä helpottaisi elämää. Ja auttaisi maidon riittävyyteen sinne puolivuotiaaksi helpommin. Mutta saat tietenkin ajatella asiasta miten haluat. Tosi hienoa sekin, että jaksat nähdä vaivaa etkä heti aloita korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tätä pidetään kovin työläänä? Pullot keittyy kattilassa, sillä välin ehtii tehdä jotain muuta. Pumppaa Maito pulloon, laita korkki pulloon ja pullo vauvan suuhun. Useampi pullo ja kaikki pesee ja keittää illalla ennen nukkumaanmenoa. Helppoa ja suht nopeaa.
No jos vertailukohtana on rinta, joka on aina mukana ja jota ei tarvitse koskaan tiskata, steriloida tai lämmittää, niin onhan tuo ihan todella monimutkaista.
Mutta hienoa että vauvasi saa äidinmaitoa.
Jos vauva syö tuttia, niin pitäähän nekin välillä steriloida. Tai maidonkerääjät. Siinä samassa kai pullot menevät?
Maidon pumppaaminen ja sen pullosta syöttäminen on mielestäni vaihtoehto korvikkeelle. Jos imetys ei onnistu, niin pumpataan, ettei tarvitse korviketta antaa. Pulloruokinnan ja korvikepurkkien kanssa puljaavalle pumppaus ei lisää niin paljoa vaivaa(?). Mutta, että vaihtais imetyksen tarkoituksella helppouden ja kätevyyden nimissä pumppaamiseen, niin se on hieman kyseenalaista. Pumppamiseen korvikkeen annon sijaan pitäisi sairaalassa ja neuvolassakin kannustaa enemmän. Se olisi vauvalle seuraavaksi paras vaihtoehto.