Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikkis yrittää saada minua vaihtamaan Linuxiin. Mitä haittaa siitä voi olla?

Vierailija
21.07.2019 |

Kannattaako ylipäätään vaihtaa jos tietokonetta käyttää lähinnä opiskeluun?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä. Vaatii jatkuvaa nysväämistä ja säätöä ihan peruslisälaitteiden tai ohjelmistojen vuoksi. Plug and playn voi unohtaa.

Meillä oheislaitteet ja ohjelmistot toimii varsin hyvin kunhan laitteiden osalta muistaa varmistaa ennen ostopäätöstä että niitä tuetaan ytimessä.

Miksi pitää nykyään varmistaa? Joskus melkein 20 vuotta sitten oli ongelmia usb-modeemien kanssa. Kenellä on nykyään ongelmia? Kaikkia laitteet ovat toimineet heittämällä melkein 20 vuotta.

Vierailija
42/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikkis taitaa olla kunnon nörtti. Ei ole mitään hyötyä vaihtaa LInuxiin, ellei nyt erityistä harrastuneisuutta ole nysvätä ja kuvitella olevansa joku tehokäyttäjä. 

Itseasiassa Linux on Windowsia vakaampi ja helpompi hoitaa.

Hoitaminen on ihan eri asia kuin käyttäminen. Siinä Windows on valovuosia edellä.

Tämä on ihan oma mielipiteesi. Suuri osa käyttämisessä on tottumista. Minä olen käyttänyt linuxia noin 20 vuotta, sitä ennen macciä. Losedosin käyttäminen niissä harvoissa tilanteissa, kun sitä on joutunut käyttämään, on ollut raivostuttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikkis taitaa olla kunnon nörtti. Ei ole mitään hyötyä vaihtaa LInuxiin, ellei nyt erityistä harrastuneisuutta ole nysvätä ja kuvitella olevansa joku tehokäyttäjä. 

Toki "nörtille" mut kun pitäisi ohjelma asentaa niin 99% ihmisistä menee sormi suuhun linuxin kanssa...

Mitä vaikeaa on siinä, että kirjoittaa Software Centerin hakuruutuun ohjelman nimen, ohjelma näytetään hakutuloksissa, sitten painaa Install?

Vierailija
44/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisi poikaystävä vaihtoon jos se jaksaisi nähdä vaivaa minun käyttöjärjestelmästäni. Tuollaiset ihmiset ovat todella rasittavia. Minä minä minä ja minun valintani ja mielipiteeni, vaihda samaan tai olet ihan tyhmä!!11

Ei jatkoon.

Suhtaudutko samoin poikaystäviin, jotka tietävät joistain asioista enemmän kuin sinä? Automekaanikkopoikaystävä varoittaa sinua ostamasta ranskalaista autoa: poikaystävä vaihtoon!

Vierailija
45/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Windows, vaatii vähemmän säätöä, päivitykset automaattisia, ohjelmat, pelit ja laitteet toimii suoraan ja varmemmin.

Höpöhöpö.

Vierailija
46/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Windows, vaatii vähemmän säätöä, päivitykset automaattisia, ohjelmat, pelit ja laitteet toimii suoraan ja varmemmin.

Höpöhöpö.

Linuxhörhöt elää jotain 90-lukua. Windows on kehittynyt sitten 95 ja 98 versioiden.

Toki linuxissakin on hyviä puolia, ilman sitä Mac OS olisi maailman huonoin käyttöjärjestelmä.

Vierailija
47/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaihtaisi jos ei erityisesti kiinnosta opetella Linuxia, et peruskäytössä hyödy mitään ja saat todennäköisesti lisää säädettävää.

Mitäköhän opettelua linuxin kanssa on peruskäytössä? Mitä lisäsäätöä tulee lisää elämään?

Vierailija
48/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaminen on ihan eri asia kuin käyttäminen. Siinä Windows on valovuosia edellä.

Voi olla mutta siinä Linux on edellä ettei se ole sitä mieltä että konetta päivitetään nyt useita tunteja eikä käyttäjä voi sillä välin muuta kun odottaa.

Tuo "useita tunteja" on jo niin naurettava väite ettei enää edes naurata...

Niin minäkin olisin luullut, mutta niin vaan vuonna 2019 Windows 10 kanssa päivittäminen on kestänyt tunteja. Ja sitä paitsi halpisläppärillä (32/64 Gb kovalevytilaa) päivittäminen ei edes onnistu!

Vierailija
49/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linux kusee tekstitiedostojen muotoilun eivätkä LibreOfficen työkalut ole sellaisia, että tiedostoja voisi muokata sujuvasti sekä sillä että esim. MS Officella. Lisäksi Excelin osaamisesta on enemmän hyötyä kuin siitä, että opettelee auttavasti perusasiat sekä Excelistä että LibreCalcista.

T: yritin opiskella Ubuntua käyttäen. Käytännössä elämäni helpottui, kun kotikone oli yhteensopiva yliopiston koneiden kanssa.

Ah Excel, tuo kaiken mitta!

Vierailija
50/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Linuxhörhöt elää jotain 90-lukua. Windows on kehittynyt sitten 95 ja 98 versioiden.

Toki linuxissakin on hyviä puolia, ilman sitä Mac OS olisi maailman huonoin käyttöjärjestelmä.

Linuxhörhö täällä. En käyttänyt Losedosia 90-luvulla, enkä 95 tai 98, 90-luvulla käytin macciä, joten ei ole edes pahemmin tietoa siitä, minkälainen 95 tai 98 oli...

Vierailija
51/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

OSX pohjautuu FreeBSD:n sekä Darwiniin.

Vierailija
52/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä ohjelmia tarttee, kaikkia ei saa linuxille

Mitä ihan perusjampan ohjelmaa linuxille ei saa?

Kuvankäsittelyohjelmaa.

Ai niin, onhan Gimp, maailman ainoa kuvankäsittelyohjelma, joka ei tue RAW-formaattia.

Darktable?

Vierailija
53/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hemmetin vanhoja ja kuppasia koneita teillä on jos niitä täytyy jatkuvasti olla elvyttelemässä? Meillä toimii uudet ja vanhat yskimättä ihan ilman elvyttämisiä. Jos tarve on pelkästään pienelle nettikäytölle kuten käydä facessa tai instassa seuraamassa suvun ja kavereiden tilejä ja ehkä lisäillä itsekin jotain niin sillähän ei ole kauhiasti väliä mikä käyttis koneessa on. Sanotun tason it-taidoilla varustettu ei asentele itse yhtään mitään joten siitäkään ei tule ongelmaa. Itse en välitä tuplatsekata asetuksia yms. joten meillä toimii win/ios. Android tabletissa.  Jos ihan tarkkoja ollaan niin yhteen ikivanhaan läppäriin asensin ubuntun, toimii vieraskäytössä ja hätävarana. Ja nimenomaan pelkkään surffailuun. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ubuntun kun asentaa niin toimii ikuisesti eikä vaadi samanlaista asiantuntemusta kuin Windows. Itse käytän Ubuntua töissä ja kotona. Lisäksi meillä 70-vuotias isäni käyttää Ubuntua onnellisena ilman Windows-ongelmia. Ei muuten sitten kannata uskoa kokemattomien Windows-uskovaisten valheita!

Juurikin näin. Olen muutamalle iäkkäämmälle tutulle laittanut linuxin ihan sillä ettei tarvi sitten joka viikko olla elvyttämässä sitä konetta. Linuxin kun kerran sorvaa kuntoon niin se myös pysyy kunnossa. 

Vierailija
54/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa. Windowsin saa niin halvalla ja se on vaivaton.

Heh.

Windows 10 Pro 32/64-bit Microsoft.comista: 259 €.

Ubuntu 19.04 Ubuntu.comista tai mistä tahansa: 0 €.

Vierailija
55/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Miten hemmetin vanhoja ja kuppasia koneita teillä on jos niitä täytyy jatkuvasti olla elvyttelemässä? Meillä toimii uudet ja vanhat yskimättä ihan ilman elvyttämisiä. Jos tarve on pelkästään pienelle nettikäytölle kuten käydä facessa tai instassa seuraamassa suvun ja kavereiden tilejä ja ehkä lisäillä itsekin jotain niin sillähän ei ole kauhiasti väliä mikä käyttis koneessa on. Sanotun tason it-taidoilla varustettu ei asentele itse yhtään mitään joten siitäkään ei tule ongelmaa. Itse en välitä tuplatsekata asetuksia yms. joten meillä toimii win/ios. Android tabletissa.  Jos ihan tarkkoja ollaan niin yhteen ikivanhaan läppäriin asensin ubuntun, toimii vieraskäytössä ja hätävarana. Ja nimenomaan pelkkään surffailuun.

No, minua ainakin on pyydetty korjaamaan esmes solmuun mennyttä wintoosaa, kun tyyppi (vanhahko IT-osaamaton mieshenkilö) oli asentanut siihen vaikka mitä paskaa. Ja myös isän ongelmia, kun vuosia sitten ostettu ohjelma ei enää toimikaan kuin ennen, ja muita vaihtoehtoja ei edes haluta kokeilla. Tietenkään asioille en voinut mitään.

Vierailija
56/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä on selvä riski, että se poikkis alkaa määräilemään sinua ja ehkä jättää sinut seksuaalisesti tyydyttämättä.

Vierailija
57/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki "nörtille" mut kun pitäisi ohjelma asentaa niin 99% ihmisistä menee sormi suuhun linuxin kanssa...

Mitä vaikeaa on siinä, että kirjoittaa Software Centerin hakuruutuun ohjelman nimen, ohjelma näytetään hakutuloksissa, sitten painaa Install?

Tai mielummin apt-get install mikäliekään.

Vierailija
58/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä seuraavat asiat ennen linuksiin siirtymistä:

1. Internet yhteys (mobiilin kanssa saat säätää, eikä välttämättä tukkea ole, kiinteä ok, mutta wlanin kanssa säätöä tiedossa)

2. Onko koneessa takuuta jäljellä, se loppuu sillä sekunnilla kun asennat siihen linuksin

3.Oletko ostanut siihen koneesees officen paketin/jotain muita ohjelmia, joita haluat käyttää?

4 Mitä ohjelmia tarvit opiskeluun?

Noitten jälkeen, jos kaikki ok, voit asentaa linuksin (jos tahdot). Tai jos sulla on pöytäkone ja hitosti tilaa niin asenna vaikka 2 käyttistä, ei sun oo pakko sen windowssin päälle kirjoittaa.

Vierailija
59/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisi poikaystävä vaihtoon jos se jaksaisi nähdä vaivaa minun käyttöjärjestelmästäni. Tuollaiset ihmiset ovat todella rasittavia. Minä minä minä ja minun valintani ja mielipiteeni, vaihda samaan tai olet ihan tyhmä!!11

Ei jatkoon.

Suhtaudutko samoin poikaystäviin, jotka tietävät joistain asioista enemmän kuin sinä? Automekaanikkopoikaystävä varoittaa sinua ostamasta ranskalaista autoa: poikaystävä vaihtoon!

Kyllä minulle saa sanoa, että koita Linuxia/osta tällainen auto/älä osta tällaista asiaa x, koska se on huono ja tämä on parempi. Mutta siihen se jää. Jankkaaja menee vaihtoon heti, ylemmyydentuntoiset ja itseään kaikkitietävänä pitävät ihmiset aiheuttavat lähinnä ärsytystä.

/Se jolle vastasit

Vierailija
60/103 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linux on jäänyt sinne win98 tasolle. Jos 90-luvun käyttis kelpaa niin tervemenoa.