Puoliso kutsuu vieraita kylään eikä itse tee mitään!
Alkaa jo ihan tosissaan nyppiä puolison toiminta. En usko että mitenkään ilkeyttään tätä tekee, mutta miten ei vaan tajua...
Esimerkiksi eilisillalle puoliso oli kutsunut viisi vierasta meille kyläilemään. Totta kai oletus on vieraiden tullessa, että koti olisi suunnilleen ok kunnossa ja jotain tarjottavaakin löytyisi.
Kuitenkin itse kotiutui vasta noin puolta tuntia ennen vieraiden tuloa, eli ei siis ehtinyt tehdä kaverina mitään. Minä taas hoidin lapset, koetin kokkailla isolle porukalle, leipoa, siivoilla...
Tänään mies ilmoitti, että on taas pyytänyt meille tiistaiksi porukkaa vieraisille. Tämä on mun työpäivän jälkeen, miehellä taisi olla vapaa. Mutta oletus lienee taas se, että minä hoidan ja hän touhuilee muuta ilmestyen taas paikalle vähän ennen porukan tuloa.
Mitäpä, jos minäkin vain tästä häviäisin johonkin ja kotiutuisin niukin naukin ennen kuin vieraita meille tulee? Asiasta on siis juteltu, mutta mies ei vain muuta toimintaansa. Myöntelee kyllä. Konkreettisesti ei kuitenkaan ole vastaavaan tilanteeseen ennen joutunut. Siis että olisi joutunut huolehtimaan tai viime tingassa keksimään itse, miten asian aikoo ratkaista.
Kotimme on perussiisti eikä kahden lapsen kanssa arkisten sotkujen siivoaminen vaadi suuria. Mies vaan olettaa että aina ennen vieraiden tuloa kuuluu siivota, leipoa, ehkä kokatakin.. Vieraat on mukavia, ja ihan mielelläni leivon, kokkaan ja laitan, mutta ei kai munkaan mikään pitopalvelu tarvi olla?
Kommentit (73)
Niin typerä en olisi, että katselisin noin ikävää puolisoa. Syytä itseäsi äläkä valita.
No, älä stana tee, hlvetin vinkuja!!!
Itse olet totuttanut miehesi siihen että hänen ei tarvitse tehdä mitään, sinä teet.
En usko että tämä kuvio yhtäkkiä nyt syntyi vaan että nyt vasta alat huomata sen itsekin.
Sanot nyt jo tänään ja huomenna että mies vastaa tiistain siivouksesta ja kokkailusta
Tuskinpa miehesi on muutenkaan kovin fiksu, joten itsepä olet helmesi valinnut ja hänen kanssaan lisääntynyt. Sinuna katoaisi paikalta kuitenkin ja siellä hiljaisuudessa mietistelisin erilaisia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin typerä en olisi, että katselisin noin ikävää puolisoa. Syytä itseäsi äläkä valita.
Kyllä mieheltä kaikki muut hommat hoituu ihan oma-aloitteisesti mutta tätä vieraskuviota hän ei vain tunnu tajuavan. Tiedä sitten, mistä johtuu.
-ap
No mutta tuo tiistaihan on mitä paras päivä nyt toteuttaa se ettet vaan hoida mitään.
Soitat tiistaina aamupäivällä/päivällä töistä että joudut olemaan normaalia pitempään töissä joten mies on vastuussa tarjottavasta jne. Sinä ehdit kotiin vasta juuri kun vieraat tulevat tai saattaapa pahimmillaan mennä jopa vähän yli, harmin paikka.
Sitten otat rennosti töiden jälkeen tunnin pari ja palaat kotiin juuri kun vieraatkin saapuvat.
Sinä olet mahdollistanut kerta toisensa jälkeen tuon, joten oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mieheltä kaikki muut hommat hoituu ihan oma-aloitteisesti mutta tätä vieraskuviota hän ei vain tunnu tajuavan. Tiedä sitten, mistä johtuu.
-ap
Sinusta ap, sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuviohan on ollut tällainen jo pidempään, ei toki olekaan yhtäkkiä ilmaantunut. Mies ei tosiaan mikään veltto, laiska, vätys ole, eli tekee kyllä oman osansa erilaisista asioista mm. ruuanlaiton ja siivoamisen suhteen. Tää ongelma on siis meillä vain, kun vieraita on tulossa.
Tässä kohtaa olen siis tähän hieman kyllästynyt ja siksi kirjoitan aiheesta täällä. Puhuminen kun ei tässä asiassa ole auttanut.
-ap
Ap, mitä tapahtuisi, jos sinä ET siivoaisi ja kokkaisi? Jättäisivätkö ystävänne teidät? Saisivat teistä "huonon kuvan"?
Lopeta heti tuo hössötys. Sinä itse mahdollistat miehellesi tuollaisen perseilyn. Älä mahdollista.
Ota nyt tiistai kouluksen kannalta. Jos miehesi ei tähän asti ole koskaan hoitanut vierailuja, voit jättää hänelle to-do-listan tyyliin "siivoa vessa, raivaa olkkarista lasten lelut ja vaatteet, pese tiskit, hae kaupasta pullaa ja juustoja ja suolakeksejä ja keitä kahvia juuri ennen vieraiden tuloa"
Jos ei ole tehnyt, mitä piti, niin oma vikansa. Älä ota sitten mitään paineita, voit korkeintaan todeta tulleesi juuri töistä, niin vieraat tietävät kyllä, kuka on tehnyt tai pikemminkin jättänyt tekemättä mitäkin.
Niin kauan kuin sinä pysyt emännänroolissasi, ja hoidat kaiken, mies ei tapojaan muuta. Kyllä, hän tekee sen itsekkyyttään ja ilkeyttään, jos kerran olet asiasta hänelle puhunut ja hän itsekin myöntää, ettei tuo ole reilua - älä ala kaunistella miehen touhua. Kovat aseet käyttöön vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuviohan on ollut tällainen jo pidempään, ei toki olekaan yhtäkkiä ilmaantunut. Mies ei tosiaan mikään veltto, laiska, vätys ole, eli tekee kyllä oman osansa erilaisista asioista mm. ruuanlaiton ja siivoamisen suhteen. Tää ongelma on siis meillä vain, kun vieraita on tulossa.
Tässä kohtaa olen siis tähän hieman kyllästynyt ja siksi kirjoitan aiheesta täällä. Puhuminen kun ei tässä asiassa ole auttanut.
-ap
Jos puhuminen ei auta on seuraava looginen vaihe teot. Tässä tapauksessa se ettet tee vaan jätät asian miehen tehtäväksi. Jos hän kerran ilmoittele kaiken maailman vierailijoista niin sinäkin voit ilmoittaa että ohoh juuri silloin oletkin itse vierailemassa/harrastamassa/whatever jossain muualla.
Sano selkeästi, että "sinä olet sitten tiistaina vastuussa kaikesta siivoamisesta ja tarjoilusta. Minä en käy kaupassa ostamassa tarjottavia, enkä aineksia niihin. En myöskään anna sinulle listaa siitä mitä tarvitaan. En myöskään tee mitään ruokaa enkä leivo. Jos haluat tarjota vieraille jotain, sinä hankit sen alusta asti. Jos perussiisteys ei riitä niin sinä siivoat paremmaksi. Ymmärrätkö?"
Ja lähde tosiaan lasten kanssa iltapäivällä vaikka uimaan ja tule vasta kun vieraat ovat jo paikalla. Tee näin joka ikinen kerta, eiköhän mies lopulta opi.
Jos tulee kiusallisia tilanteita tai vierast ihmettelevät jotain niin ohjaa ihmettelyt miehen suuntaan: "ai Pekka etkö sä laittanutkaan mitään tarjottavaa?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miksi vieraita varten pitäisi pingottaa? Ostat kaupasta paketin mariekeksejä ja siinä on riittävät tarjoilut. Pikkuhiljaa alkaa vieraatkin ymmärtää yskän.
Tee oikeat asiat ystävällisesti, niin muutos tapahtuu. Ilmoita ystävällisesti, että voit auttaa jollakin tavalla mutta et huolehtia koko kestinnästä. Kerro selvästi, mitä aiot tehdä ja mitä et. Älä nälvi tai arvostele. Minulla on siis kokemus vastaavasta tilanteesta, ja kun tein ilman ilkeilyä selväksi, että tosiaan minun osallistumisen raja menee tässä ja sinun lienee parasta tehdä loput jos haluat kaiken olevan kunnossa kun vieras tulee. Reaktio oli kiukutteleva, mutta mieheen tuli vauhtia ja hän teki homman loppuun asti. Ilta oli kiva eikä kukaan jäänyt pahalla muistelemaan mitään.
Mitä tahansa teetkin: älä ole ilkeä äläkä tee kaikkea. Ilmoitat vain omat rajasi. Kuten itse sanot, et ole mikään pitopalvelu etkä sen koommin mikään palvelijatar. Oleellista ei ole se, suuttuuko mies rajojen asettamisesta (luultavasti ensin suuttuu tai ongelmakäyttäytyy jotenkin muuten), vaan se, että ne rajat asetetaan. Kyllä se siitä.
Huh huh, karseeta ! Vierailut ja kyläilyt on muutenkin jo ihan last season! Itse inhoon kaikenlaista vierailua, ärsyttää vaan tarjota vieraille jotka tulee siihen istumaan ja lätiseen joutavia. Siinä sitä sitten tuijotetaan kahvikuppeja ja keksitään mitä lätistäs. Hyi olkoon ! Itse en tykkää kyläillä enkä myöskään kutsu vieraita. Minä nautin kun saan olla omissa oloissani kaikessa rauhassa :) Jos haluan tavata ystäviä jne, tehdään tärskyt jonnekin kahvilaan. Se on paljon kivempaa.
Jos noin tiuhaan vieraita ramppaa niin kyllä itse tekisin vaikka pakastimeen isomman erän tarjottavaa. Ja jos koti on siisti niin eihän siitä tarvi stressiä ottaa.
Mä en vaan tee mitään kun mies kutsuu vieraita.
Saatan jopa todeta, että oho, sorry mutta mulle tulikin menoa.
Napakampaa otetta. Ilmoitat lähteväsi lasten kanssa päiväksi pois, ja että kaikki järjestelyt ovat miehellä.