Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia? Perhetuttu viestittelee lasteni kanssa

Vierailija
21.07.2019 |

Meillä on yhden ystäväperheen kanssa whatsapp ryhmä johin kuuluvat aikuiset ja lapset. Vietetään paljon aikaa yhdessä, joten siinä vaihdetaan kuulumisia ja sovitaan asioita. Nyt yksi aikuisista on perustanut oman ryhmän jossa on hän sekä meidän lapset. Hän ei ole sanonut tästä mitään mulle tai puolisolleni. Kuulin asiasta ohimennen lapsiltani. Katsoin viestit läpi ja ei niissä mitään ihmeellistä ole, välillä tosin kysyy lapsilta asioita jotka mielestäni aikuisten pitäisi sopia keskenään, vaikka että mennäänkö viikonloppuna lintsille vai leffaan. Kysymättä meiltä vanhemmilta että onko tämä ok. Onko tämä ihan normaalia? Onko muilla näin?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi kysyä siltä ryhmän luoneelta mitä ja miksi ja kertoa että häiritsee, eikä miettiä vain täällä.

Vierailija
42/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä vikaa tuossa nyt siis on? Onko aikuisten ja lasten välinen viestittely kiellettyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis minkä ikäiset lapset?

Vierailija
44/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän isompia.

Vierailija
45/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen veljentyttöni (kummityttö) kanssa viestitellyt suoraan sovituista menoista, mutta vain sellaisista mistä olen puhunut vanhempiensa kanssa ensin. Kuulumisia olen vaihtanut, mutta yleensä enemmän tämän veljentytön aloitteesta. Jos perustaisi ryhmän, jossa olisin minä ja molemmat veljeni lapset ja siellä ehdottelisin menoja näille lapsille ja kyselisin kuulumisia, niin se olisi 1) outoa ja 2) vanhempia kohtaan epäkunnioittavaa. Ikään kuin ottaisin heidän lapset ja tekisin heidän kanssa oman "tiimin". Varmasti kummeilla, mummeilla ja tädeillä ym. tulee helposti varpaille astumisia jos on läheiset välit, mutta mielestäni tällaisessa tilanteessa on aika selvästi epäsopivuuden raja ylitetty.

Ei olisi siis mielestäni ok kummin, mummin, tädin tai sedän roolista ok tuommoinen toiminta. Vähemmän vielä jonkun perhetutun. Varsinkin jos koko perheen kanssa on jo tällä henkilöllä ryhmä.

Ei tuossa välttämättä ole mistään "laittomasta" kyse. Jotkut naiset vain haluavat olla äitejä toistenkin lapsille, ja eivät tajua normaaleja ihmisten välisiä rajoja. Tällainen kaveri pitää palauttaa maan pinnalle.

Vierailija
46/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän isompia.

😂

Vierailija
47/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kumppanin lapset ovat alkaneet viestitellä minulle. Vastaan heille, mutta en aloita viestittelyä ellei ole syntymäpäivät tai nimpparit. En ehdottele yhteisiä retkiä, vaan ne menee omien vanhempien kautta, vaikka olen kumppanini exälle tarjonnut ties mitä lahjakorttia, että tekisi lasten kanssa edullisesti jotakin kivaa yhteistä. 

Ovatko lapset viestitelleet tälle perhetutulle itse? Jos ovat, onkohan kokenut paremmaksi laittaa kaikki lapset samaan ryhmään ettei tarvitse kaikille erikseen kirjoitella. Muussa tapauksessa on hieman outoa tällainen viestittely.

Kysykää ensin lapsilta ja sitten tältä henkilöltä miksi näin.

Vierailija
48/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa.

Miksi pitää ohi vanhempien sopia jotain?

Tai antaa eri vapauksia ja kalastella lasten suosiota näin.

Saa itsensä suosioon lasten silmissä ja olemaan hyvä tyyppi ja vanhemmat on hanurista kun eivät suostu kaikkeen.

Vierailija
49/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä menee normaalin ja epänormaalin viestittelyn raja lapsen kanssa? Siinäkö, että ulkopuolinen aikuinen sopii tapaamisia toisen perheen lapsen kanssa vaiko viestittelyn määrässä?

Minä viestittelin juuri viikko sitten tuttavaperheen lapsen kanssa (lapsi 7, minä 27) ja sitä ennen vaihdettiin muutama viesti talvella. Enpä kyllä ajatellut lomakuulumisten kyselyn mitenkään outoa olevan eivätkä hänen vanhempansakaan ajattele niin, mutta av:n mielestä minulla on nyt varmaan pahat mielessä.

Tapaamisten sopiminen ohi vanhempien menee yli. Sen nyt varmaan itsekin ymmärsit.

Kyllä, se menee minustakin yli. Mutta osassa näistä tänne tulleista viesteistä puhutaan siitä että ylipäätään viestittely tutun lapselle on outoa.

Kyllä myös aikuisen viestittely toisten henkilöiden lasten kanssa on kummallista, ellei vanhemmat tiedä. Mikä tarve ylipäätään on viestitellä mistään syystä muiden kuin omien lasten kanssa vaikka olisi kuinka tuttu.

Vierailija
50/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

surkea yritys

Vierailija
51/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän isompia.

Ja edelleenkään emme tiedä muuta kuin että ovat vähän isompia. Eli toisin sanoen lapset ilmeisesti jo lukiossa. Ja mahdollisesti nämä ylimääräiset tekemiset menisi lasten omista kesätyörahoista. Mutta äiti edelleen haluaa kontrolloida lasten elämää

Vierailija
52/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän isompia.

Pitäisikö niiden laihduttaa?

Vierailija
53/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän isompia.

Vähän isompia kuin peukalo.

Vierailija
54/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MukhtarMies77 kirjoitti:

No ei ole 'normaalia', jos aikuinen mies on kiinnostunut viestittelemään sekä hengailemaan muiden kuin omien lasten kanssa.

Naiselle on normaalia?! On normaalia kelle vaan jos toimitaan vanhempien kans eikä salaa.

Vierailija
55/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä "vähän isommat" lapset sopii keskenään menoistaan niin aikuisten kuin saman ikäisten kavereiden kanssa. Joskus sovittuja asioita joudutaan perumaan, eikä niistä mitään suurta katastrofia synny. Jos jonkun kohdalla tuo ei tunnu toimivalta tai hyvältä tavalta kerron kyllä ko henkilölle suoraan että olisi kiva jos asioista sovittaisiin aikuisten kesken.

Vierailija
56/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän tuo on, että lapset oppivat viestittelemään ilman vanhempia. Itse näkisin, että perhetutun kanssa viestiminen on turvallista. Hyvä välivaihe siihen, että joskus myöhemmin alkaa viestimään vieraampien ihmisten kanssa.

Miten niin 'turvallista'? Kuule kaiken maailman ped*fiilit ja hyväksikäyttäjät ovat usein kamalan charmantteja ja koukuttavat lapsia pitkiäkin aikoja jotta saavat heidät tilaisuuden tullen tekemään jotain aivan sopimatonta.

Perhetuttu voi aivan hyvin olla hyväksikäyttäjä, ei sellainen näy päälle.

Vierailija
57/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketjun oleellisin asia on se, minkä ikäisistä lapsista tässä nyt on kyse. Sitä tietoa ei näytetä saavan kolmenkaan sivullisen jälkeen.  Eli 0/5

Vierailija
58/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyyppi viestittelisi jokaisen lapsen kanssa erikseen niin se olisi ok, mutta tama ryhma ei sovi ap:lle?

Vierailija
59/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän tuo on, että lapset oppivat viestittelemään ilman vanhempia. Itse näkisin, että perhetutun kanssa viestiminen on turvallista. Hyvä välivaihe siihen, että joskus myöhemmin alkaa viestimään vieraampien ihmisten kanssa.

Miten niin 'turvallista'? Kuule kaiken maailman ped*fiilit ja hyväksikäyttäjät ovat usein kamalan charmantteja ja koukuttavat lapsia pitkiäkin aikoja jotta saavat heidät tilaisuuden tullen tekemään jotain aivan sopimatonta.

Perhetuttu voi aivan hyvin olla hyväksikäyttäjä, ei sellainen näy päälle.

Joka tapauksessa turvallisempaa kuin jonkun tuntemattoman kanssa, jolloin toinen voi olla täysin eri tyyppi kuin mitä esittää olevansa. Eikä viestittelyn tarvitse merkitå sitä, että lapsi lähtisi jonnekin kertomatta vanhemille. Todella hölmöä jos sukulaisiin ei voi olla yhteydessä ilman, että epäillään pedofiiliksi.

Vierailija
60/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan yhtä hyvin niitä pahoja voi tapahtua vaikka aikuisen ja lapsen yhteinen Lintsin reissu olisi lapsen vanhemman kanssa sovittu.