Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia? Perhetuttu viestittelee lasteni kanssa

Vierailija
21.07.2019 |

Meillä on yhden ystäväperheen kanssa whatsapp ryhmä johin kuuluvat aikuiset ja lapset. Vietetään paljon aikaa yhdessä, joten siinä vaihdetaan kuulumisia ja sovitaan asioita. Nyt yksi aikuisista on perustanut oman ryhmän jossa on hän sekä meidän lapset. Hän ei ole sanonut tästä mitään mulle tai puolisolleni. Kuulin asiasta ohimennen lapsiltani. Katsoin viestit läpi ja ei niissä mitään ihmeellistä ole, välillä tosin kysyy lapsilta asioita jotka mielestäni aikuisten pitäisi sopia keskenään, vaikka että mennäänkö viikonloppuna lintsille vai leffaan. Kysymättä meiltä vanhemmilta että onko tämä ok. Onko tämä ihan normaalia? Onko muilla näin?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole provo. Halusin kuulla mielipiteitä kun toisaalta tämä ärsyttää ja toisaalta ajattelen kuin #16. Isommat lapset voivat sopia asioita myös suoraan ja mietin missä menee raja.

Vierailija
22/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap itse suunnittelee tällaisen ryhmän perustamista ja täällä kuulostelee miten siihen suhtauduttaisiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole provo. Halusin kuulla mielipiteitä kun toisaalta tämä ärsyttää ja toisaalta ajattelen kuin #16. Isommat lapset voivat sopia asioita myös suoraan ja mietin missä menee raja.

Voitko sitten kertoa, minkä ikäisistä lapsista on kyse. Kun vähän isompia ei oikeasti kerro yhtään mitään. Mutta jos puhutaan lukioikäisistä lapsista, niin tässä ei ole mitään outoa. Mutta jos on kyse alakouluikäisistä ja ehdotetaan maksullista tekemistä, ja oletus on että vanhemmat maksaa. Silloin ei ole ok.

Vierailija
24/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän tuo on, että lapset oppivat viestittelemään ilman vanhempia. Itse näkisin, että perhetutun kanssa viestiminen on turvallista. Hyvä välivaihe siihen, että joskus myöhemmin alkaa viestimään vieraampien ihmisten kanssa.

Vierailija
25/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai junanlauta

Junalautoja saatanava Perkiön asemalta.

Vierailija
26/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus nyt valitettavasti on kuitenkin se, että lähes aina lasten hyväksikäyttäjät ovat nimenomaan niitä läheisiä tuttuja tai sukulaisia. On ihan tervettä ihmetellä tarvetta viestiä ilman vanhempien tietämistä.

Vierailija
27/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Normaali/ terve" aikuinen mies EI halua viestitellä muiden lapsille salaa. Kuvailemasi käytös ei ole asiallista - itselleni ei tulisi mieleenkään alkaa viestittelemään muiden mukuloille ohi heidän vanhempiensa "hei, mennäänkö lintsille vai leffaan".

Tee tämä selväksi miehelle.

Vierailija
28/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on käyttäneet pyöräilykypärää alakouluajan. Kun siirtyivät yläkoulun niin ekana koulupäivänä loppui kypärän käyttö. Me vanhemmat emme ole puuttuneet asiaan mitenkään. Tuossa iässä lapset saavat jo enemmän vapautta.

Naapurin lapset lopettivat kypärän käytön jo kakkosluokkalaisina. Silti lapset ovat voineet pyöräillä yhdessä koulumatkojaan jne. Olemme nimittäin opettaneet lapsillemme että on erilaisia ajattelutapoja ja kaikkien ei tartte käyttäytyä samalla tavalla. Yläkoulussa olisi aika rankkaa olla kuitenkin niiden 3 % joukossa jotka vain käyttävät kypärää. Eli Ajankohta ilman jos haluavat. Me aikuiset käytetään yleensä pyöräilykypärää ajaessa tosin ei aina.

Jos apn lapset jo ylälouluikäisiä niin en ymmärrä valitusta tuosta ryhmästä ja lapsien kanssa tekemisten suunnittelusta. Itse kuvittelisin että tuttava on joku kerta istunut omien lasten kanssa suunnittelemassa jotain tekemisiä esim reissua ja on perustanut ryhmän jossa äkkiä kysynyt apn lasten mielipidettä jos tulisivat mukaan (omat vieressä niin ei te heiltä kysyä). Ja ryhmä on jäänyt siitä.

Jos apta närästää niin voisihan tuttavalle vinkata että tuon lasten kanssa ryhmän sijaan voisi jatkossa sopia menoista siinä isommassa ryhmässä niin muutkin aikuiset pysyy kartalla mitä menoja sovitaaan ja milloin.

Vierailija
29/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on provo. Onko jo kutsunut yökylään? Tarjoaako jäätelöä, makeisia ja muita myymälätuotteita?

Vierailija
30/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole 'normaalia', jos aikuinen mies on kiinnostunut viestittelemään sekä hengailemaan muiden kuin omien lasten kanssa.

Vierailija
31/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset on käyttäneet pyöräilykypärää alakouluajan. Kun siirtyivät yläkoulun niin ekana koulupäivänä loppui kypärän käyttö. Me vanhemmat emme ole puuttuneet asiaan mitenkään. Tuossa iässä lapset saavat jo enemmän vapautta.

Naapurin lapset lopettivat kypärän käytön jo kakkosluokkalaisina. Silti lapset ovat voineet pyöräillä yhdessä koulumatkojaan jne. Olemme nimittäin opettaneet lapsillemme että on erilaisia ajattelutapoja ja kaikkien ei tartte käyttäytyä samalla tavalla. Yläkoulussa olisi aika rankkaa olla kuitenkin niiden 3 % joukossa jotka vain käyttävät kypärää. Eli Ajankohta ilman jos haluavat. Me aikuiset käytetään yleensä pyöräilykypärää ajaessa tosin ei aina.

Jos apn lapset jo ylälouluikäisiä niin en ymmärrä valitusta tuosta ryhmästä ja lapsien kanssa tekemisten suunnittelusta. Itse kuvittelisin että tuttava on joku kerta istunut omien lasten kanssa suunnittelemassa jotain tekemisiä esim reissua ja on perustanut ryhmän jossa äkkiä kysynyt apn lasten mielipidettä jos tulisivat mukaan (omat vieressä niin ei te heiltä kysyä). Ja ryhmä on jäänyt siitä.

Jos apta närästää niin voisihan tuttavalle vinkata että tuon lasten kanssa ryhmän sijaan voisi jatkossa sopia menoista siinä isommassa ryhmässä niin muutkin aikuiset pysyy kartalla mitä menoja sovitaaan ja milloin.

Mistä tämä kypäräleidi tuli ja miten se nyt tähän liittyy? Jotkut naiset tuntuu esittävän niin ymmärtäväistä ja pyrkivät löytämään selityksen kaikkeen mahdolliseen.

Vierailija
32/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on, jos haluat että se nussii sun lapsia joskus? Sun tehtävä on suojella sun lapsia.

Vierailija
33/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on groomausta. Onko kyseessä poikia vai tyttöjä?

Vierailija
34/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoiko ap että tuttava on mies? Jos sillä nyt on väliä.

Vierailija kirjoitti:

"Normaali/ terve" aikuinen mies EI halua viestitellä muiden lapsille salaa. Kuvailemasi käytös ei ole asiallista - itselleni ei tulisi mieleenkään alkaa viestittelemään muiden mukuloille ohi heidän vanhempiensa "hei, mennäänkö lintsille vai leffaan".

Tee tämä selväksi miehelle.

Vierailija
35/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän tuo on, että lapset oppivat viestittelemään ilman vanhempia. Itse näkisin, että perhetutun kanssa viestiminen on turvallista. Hyvä välivaihe siihen, että joskus myöhemmin alkaa viestimään vieraampien ihmisten kanssa.

Yleensä ne hyväksikäyttäjät ovat juuri näitä "turvallisia" aikuisia, jotka luikertelevat perhepiiriin ja voittavat vanhempien luottamuksen.

Vanhempien ensisijainen tehtävä on suojella lapsiaan. Mielestäni tuollainen viestittely kuulostaa oudolta enkä itse sitä sallisi.

Vierailija
36/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mymälätuotteita???

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti on provo. Onko jo kutsunut yökylään? Tarjoaako jäätelöä, makeisia ja muita myymälätuotteita?

Vierailija
37/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee normaalin ja epänormaalin viestittelyn raja lapsen kanssa? Siinäkö, että ulkopuolinen aikuinen sopii tapaamisia toisen perheen lapsen kanssa vaiko viestittelyn määrässä?

Minä viestittelin juuri viikko sitten tuttavaperheen lapsen kanssa (lapsi 7, minä 27) ja sitä ennen vaihdettiin muutama viesti talvella. Enpä kyllä ajatellut lomakuulumisten kyselyn mitenkään outoa olevan eivätkä hänen vanhempansakaan ajattele niin, mutta av:n mielestä minulla on nyt varmaan pahat mielessä.

Vierailija
38/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä menee normaalin ja epänormaalin viestittelyn raja lapsen kanssa? Siinäkö, että ulkopuolinen aikuinen sopii tapaamisia toisen perheen lapsen kanssa vaiko viestittelyn määrässä?

Minä viestittelin juuri viikko sitten tuttavaperheen lapsen kanssa (lapsi 7, minä 27) ja sitä ennen vaihdettiin muutama viesti talvella. Enpä kyllä ajatellut lomakuulumisten kyselyn mitenkään outoa olevan eivätkä hänen vanhempansakaan ajattele niin, mutta av:n mielestä minulla on nyt varmaan pahat mielessä.

Tapaamisten sopiminen ohi vanhempien menee yli. Sen nyt varmaan itsekin ymmärsit.

Vierailija
39/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On omituista kyllä, etenkin jos siellä ryhmässä ei ole esim. hänen omia lapsiaan mukana. Ehkä sitten ymmärtäisi paremmin, että lapset viestittelisivät siellä keskenään jonkun teistä, aikuisten valvonnassa. Outoa myös, että hän ei ole puhut siitä teille mitään koko ryhmästä ja lapset puhuivat.  Toki myös ikä on ratkaiseva asia, että viestitteleekö ala-asteikäisten vai lukiolaisen kanssa. Ei ole normaalia, että aikuinen kaveeraa lasten kanssa jossain puhelimessa, jos eivät edes ole sukulaisia keskenään.

Vierailija
40/83 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapaamisten sopiminen ohi vanhempien menee yli. Sen nyt varmaan itsekin ymmärsit.

Kyllä, se menee minustakin yli. Mutta osassa näistä tänne tulleista viesteistä puhutaan siitä että ylipäätään viestittely tutun lapselle on outoa.