Sámevegaani saattaa syödä myös lihaa – Máren-Elle Länsman selvitti kandidaatintyössään muutaman saamelaisen vegaanin ruokatottumuksia
Olisiko tämä hyvä ja eettinen ruokavalio myös muualla kuin Saamenmaalla asuville?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita. Piste.
Puhu vain omasta puolestasi. Itse söin juuri kana-aterian. Ja olen ollut vegaani pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita. Piste.
Mikä sinä olet määrittelemään mitä vegaani tekee tai on tekemättä
Vierailija kirjoitti:
Itse olen transvegaani.
Koen olevani vegaani mutta syön lihaa päivittäin.
Mä en tiedä, mikä mä oon. Tää on jonkun syytä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen fennovegaani. Täydennän kasvisruokavaliotani ainoastaan suomalaisilla lihatuotteilla.
M
pölhö. Fennovegaani on jo olemassa oleva käsite ja tarkoittaa ainoastaan suomessa kasvavia vegaanisia raaka-aineita käyttävää vegaania. Nyt älynystyrät sauhuamaan ja keksi joku parempi hassuttelujuttu.
Eikö semi-vegaani termi ole jo olemassa ja tarkoita käytännössä samaa asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen fennovegaani. Täydennän kasvisruokavaliotani ainoastaan suomalaisilla lihatuotteilla.
M
pölhö. Fennovegaani on jo olemassa oleva käsite ja tarkoittaa ainoastaan suomessa kasvavia vegaanisia raaka-aineita käyttävää vegaania. Nyt älynystyrät sauhuamaan ja keksi joku parempi hassuttelujuttu.
Kyllä jotkut fennovegaanit lihaa syövät.
”Fennovegaanius sallii tuotteita, jotka ovat olleet keskeisiä ihmisten selviytymiselle Suomen pohjoisissa olosuhteissa. Selvitettävänä on poron ja ei-kasvatetun kalan kuuluminen fennovegaanin ruokavalioon.”
Vierailija kirjoitti:
Siis sillä erotuksella, ettei siitä liitetä kansaan eikä alueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tykkäävät käyttää tuota termiä, mutta se ei tarkoita mitään. Se on yksinkertaisesti huono termi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä Suomen yliopistokoulutuksen taso tänä päivänä, vai onko tuo jokin poikkeus, että saamelaisilta voidaan hyväksyä mitä tahansa?
Tätähän se on, tiedettä! Jos ihmettelet näitä akateemisia, olet koulutus- ja tiedevastainen persujuntti.
Ihan ekologinen ja eettinen ruokavaliohan tuo on, mutta veganismia siitä ei saa vääntämälläkään. En ymmärrä miksi on pitänyt edes yrittää.
Jos on niin tärkeää saada luokitella itsensä johonkin lokeroon ruokavalion perusteella, niin ehkä joku pohjoinen lähiruokavalio voisi olla kuvaavampi..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tykkäävät käyttää tuota termiä, mutta se ei tarkoita mitään. Se on yksinkertaisesti huono termi.
Minusta se on oikein hyvä termi. Harva ihminen syö pelkästään kasveja tai pelkästään lihaa. Tuollaisia vegaanisuuden astetta täsmentäviä termejä itse asiassa tarvittaisiin lisää. Toki prosenttiosuuden voi ilmoittaa, mutta sitä joku paheksui tuossa yhdessä aikaisemmassa ketjussa. Esimerkiksi demivegaani (50% kasveja) ja dodranttivegaani (75%).
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio kuulostaa sinänsä ihan hyvältä, mutten ymmärrä miksi pitää sotkea asioita kutsumalla itseään vegaaniksi? Ei maitotuotteita käyttävät kasvissyöjätkään kutsu itseään lakto-vegaaneiksi. Joku kasvispainotteinen saamelaisruokavalio tjsp antaisi oikeamman kuvan.
Tuntuu nyt ihan vaan pätemisen tarpeelta. Suurin osa väestöstä on sekasyöjiä, joten eihän se sovi että heidät sotketaan sellaiseen junttiuteen. Muutenkin saamelaisten perinteiseen elämäntapaan on kuulunut nahan, villan, luiden yms. eläinosien käyttö, joten vegaaniutta on siihen aivan mahdotonta tunkea mikäli haluaa vaalia perinteitä.
Tämähän on vähän niinkuin se vuohenjuustovegaani-hullu. Ehkä hän ei ollutkaan hullu, vaan aikamme trendien aallonharjalla.
Tästä näkee että pieni ruokakriisi ja nälänhätä tekisi meille ihan hyvää. Ei tulisi enää kenellekään mieleen tehdä syömisestä identiteettikysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on oikein hyvä termi. Harva ihminen syö pelkästään kasveja tai pelkästään lihaa. Tuollaisia vegaanisuuden astetta täsmentäviä termejä itse asiassa tarvittaisiin lisää. Toki prosenttiosuuden voi ilmoittaa, mutta sitä joku paheksui tuossa yhdessä aikaisemmassa ketjussa. Esimerkiksi demivegaani (50% kasveja) ja dodranttivegaani (75%).
Niin, kun termi ”sekasyöjä” on niin ruma ja juntti vaikka se tarkoittaa samaa kuin demi-, same-, fenno-, trans-, turku-, ja dodranttivegaani.
”Sekasyöjä” on hyvin epätäsmällinen käsite. Ainakin minulle on suuri ero siinä, onko potentiaalinen kumppani esimerkiksi 95-prosenttisesti vai vain 50-prosenttisesti vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on tapahtunut vanhalle, hyvälle vegetaristille? Näitähän oli paljon erilaisia. Oli lakto-, ovo-, pollo-, pesco-, semi-, demi- jne vegetaristeja. Ja flexitaristeja, jos vaan silloin tällöin söi lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on vähän niinkuin se vuohenjuustovegaani-hullu. Ehkä hän ei ollutkaan hullu, vaan aikamme trendien aallonharjalla.
Googlaamalla näyttää löytyvän aika lailla vegaanisia vuohenjuustoruokia. Eihän vuoheja juuston saamiseksi tapeta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on tapahtunut vanhalle, hyvälle vegetaristille? Näitähän oli paljon erilaisia. Oli lakto-, ovo-, pollo-, pesco-, semi-, demi- jne vegetaristeja. Ja flexitaristeja, jos vaan silloin tällöin söi lihaa.
Sanat lyhenevät käytössä. Ihan kuten esimerkiksi teknillinen > tekninen.
Olen lakto-ovo-pesce-carni-omni-vegaani
Minulle maistuu porokkana.