Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sámevegaani saattaa syödä myös lihaa – Máren-Elle Länsman selvitti kandidaatintyössään muutaman saamelaisen vegaanin ruokatottumuksia

Vierailija
19.07.2019 |

Olisiko tämä hyvä ja eettinen ruokavalio myös muualla kuin Saamenmaalla asuville?

https://yle.fi/uutiset/3-10881146

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-identiteetti. Voi teitä teiniraasuja. On niin kauhean hankalaa osoittaa omaa erityisyyttään.

Aivan, siitähän näille samevegeillä oli pointtina. Kyse ei ole ekologisesta tai terveydellisestä ajatuksesta vaan identiteetti-ideologiasta, jolla nuoret saamelaiset yritetään irtautumaan Suomesta ja suomalaisuudesta. Sehän oli siinä Ylen pätkässä, kun haastateltiin saamelaisia nuoria aikuisia, nämä sanoivat, että eivät ole suomalaisia, eivätkä äänestä Suomen vaaleissa.

Kuka tästä saamelaisten eriyttämisestä hyötyy?

Vierailija
22/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-identiteetti. Voi teitä teiniraasuja. On niin kauhean hankalaa osoittaa omaa erityisyyttään.

Aivan, siitähän näille samevegeillä oli pointtina. Kyse ei ole ekologisesta tai terveydellisestä ajatuksesta vaan identiteetti-ideologiasta, jolla nuoret saamelaiset yritetään irtautumaan Suomesta ja suomalaisuudesta. Sehän oli siinä Ylen pätkässä, kun haastateltiin saamelaisia nuoria aikuisia, nämä sanoivat, että eivät ole suomalaisia, eivätkä äänestä Suomen vaaleissa.

Kuka tästä saamelaisten eriyttämisestä hyötyy?

Kun tuota höpötystä lukee niin me tavalliset suomalaiset ilman muuta hyödymme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuulostaa sinänsä ihan hyvältä, mutten ymmärrä miksi pitää sotkea asioita kutsumalla itseään vegaaniksi? Ei maitotuotteita käyttävät kasvissyöjätkään kutsu itseään lakto-vegaaneiksi. Joku kasvispainotteinen saamelaisruokavalio tjsp antaisi oikeamman kuvan.

Vierailija
24/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radikalismi poikii useimmiten vastareaktion. Näkee tästäkin keskustelusta. Ei ehkä ihan sitä mitä saamelaisradikaalit halusivat.

Vierailija
25/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa nyt niiden saamelaisten tehdä mitä ne haluaa tai ne alkaa taas uhriutua ja ulista.

Vierailija
26/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa nyt niiden saamelaisten tehdä mitä ne haluaa tai ne alkaa taas uhriutua ja ulista.

Tarkoitat joikata. Kun saamelainen ulisee, se on joikaamista.

Vierailija
27/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen absolutisti mutta juon silloin tällöin (kännään ) kotitekoista viiniä.

Vierailija
28/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, jos suosivat lähiruokaa, mutta ei tuo kyllä veganismia ole. 

Se että se ei sinun mielestäsi ole veganismia ei tarkoita etteikö joku muu voisi kokea sitä omaksi tavakseen olla vegaani.

Niin, totta kai veganismissa on aste-eroja. Toinen vegaani ei osta villavaatteita edes käytettynä, kun taas joku toinen voi hyvinkin ostaa ja käyttää niitä. Nähdäkseni molemmat ovat vegaaneja. Mutta riistaa ja kalaa syövä on sekasyöjä, ei vegaani, vaikka asiaa miten päin vääntäisi. Mitä järkeä on käsitteiden vesittämisessä?

Tällä palstalla joku väitti olevansa semivegaani. Kysyttäessä hän selvitti, että syö lihaa vain noin joka toisella aterialla... eli on siis semivegaani. Itse en syö lihaa koskaan enkä kyllä tosiaankaan kutsu itseäni miksikään semivegaaniksi, koska käytän toisinaan munia ja maitotuotteita. 

Loogistahan tuo on että on puolivegaani jos syö jokatoisella aterialla ei-vegaanisesti.  Itse olisin ehkä kolmeneljäsosavegaani kun en syö lihaa enkä käytä elukoista tehtyjä vaatteita mutta kun autossa on nahkapenkit ja olohuoneessa nahkasohva joilla kummallakin istun päivittäin niin siihen kaatui. Ai niin, untuvapeittokin on ja -tyyny. Pieleen meni mutta onneksi minun vegaani-identiteettiäni tälläiset pienet nyanssit ei haittaa vaan koen silti itseni aika vegaaniseksi.

Vierailija
29/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamiksille sapuskaa. Miksi pitää leikkiä vegaania jos pupeltaa poroa? Tämä oli ehkä tyhmin juttu mitä olen hetkeen kuullut.

T oikea vegaani, jonka identiteettiä on nyt omittu ja väärinrepresentoitu joka on siitä hyvästä hyvin loukkaantunut ja saattaa aloittaa twittersodan tätä silmitöntä kulttuurista väkivaltaa vastaan

Olet rasisti.

Vierailija
30/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani ei syö lihaa. 

Ei vegaanius ole binääristä. Vegaani-identiteettejä voi olla monenlaisia. Hyvä että tämä aletaan vihdoinkin tajuta jotta tasa-arvo voi toteutus.

Vegaani-identiteetti :D Voi vitt u. Urpous sai juuri uuden ulottuvuuden.

Voiko vegaani koijata apinaa?

Vierailija
31/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihavegaani eli syön lihaa ja muuten olen vegaani

Vierailija
32/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä pitkästä aikaa hulluinta mitä olen kuullut. Ja vielä saamelaisilta jotka ovat oman kulttuurinsa ja sen kaikenlaisen omimisen kanssa NIIN tarkkoja..

Vierailija
33/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamiksille sapuskaa. Miksi pitää leikkiä vegaania jos pupeltaa poroa? Tämä oli ehkä tyhmin juttu mitä olen hetkeen kuullut.

T oikea vegaani, jonka identiteettiä on nyt omittu ja väärinrepresentoitu joka on siitä hyvästä hyvin loukkaantunut ja saattaa aloittaa twittersodan tätä silmitöntä kulttuurista väkivaltaa vastaan

Porot kyllä voidaan rinnastaa kasviksiin. Eiväthän ne tee mielekästä vastarintaa, kun ne ammutaan.

Vierailija
34/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, jos suosivat lähiruokaa, mutta ei tuo kyllä veganismia ole. 

Se että se ei sinun mielestäsi ole veganismia ei tarkoita etteikö joku muu voisi kokea sitä omaksi tavakseen olla vegaani.

Niin, totta kai veganismissa on aste-eroja. Toinen vegaani ei osta villavaatteita edes käytettynä, kun taas joku toinen voi hyvinkin ostaa ja käyttää niitä. Nähdäkseni molemmat ovat vegaaneja. Mutta riistaa ja kalaa syövä on sekasyöjä, ei vegaani, vaikka asiaa miten päin vääntäisi. Mitä järkeä on käsitteiden vesittämisessä?

Tällä palstalla joku väitti olevansa semivegaani. Kysyttäessä hän selvitti, että syö lihaa vain noin joka toisella aterialla... eli on siis semivegaani. Itse en syö lihaa koskaan enkä kyllä tosiaankaan kutsu itseäni miksikään semivegaaniksi, koska käytän toisinaan munia ja maitotuotteita. 

Ihan samalla tavalla kuin osa vegaaneista käyttää villaa, osa heistä syö lihaa. Ei kasvissyönti ole mikään veganismin mitta. Olen itsekin harkinnut semivegaaniksi siirtymistä nyt, kun kesäloma alkaa ja vatsan voi antaa rauhassa tottua lihatuotteisiin.

Vierailija
35/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kuulostaa sinänsä ihan hyvältä, mutten ymmärrä miksi pitää sotkea asioita kutsumalla itseään vegaaniksi? Ei maitotuotteita käyttävät kasvissyöjätkään kutsu itseään lakto-vegaaneiksi. Joku kasvispainotteinen saamelaisruokavalio tjsp antaisi oikeamman kuvan.

Sameveganismi on ihan osuva termi. Eihän tuo ruokavalio ole välttämättä ollenkaan kasvispainotteinen, vaan poroja ja kaloja saatetaan syödä vaikka miten paljon.

Vierailija
36/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkonen Hetkonen Hetkonen! Eihän se nyt sovi, että nämä saamelaiset ottavat sanan, jonka tarkoitus on hyvin Yksiselitteinen, eli ei eläinkunnan tuotteita, ja rupeavat käyttämään sitä ihan omassa merkityksessään, joka vääristää sanan täysin.

Tai sitten minäkin saan olla Kymin Saamelainen ja vaadin itselleni kuuluvat saamelaisoikeudet alueellani!

Punavuorelaisten kulttuurin omimista

Kielenraiskausta tuo on, että etuliitevegaani mussuttaa lihaa nahkahousuissaan. Eihän se vegaani silloin tarkoita mitään!

Viestisi on ilmoitettu asiattomaksi rasismiksi.

Vierailija
37/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet rasisti.

No jos sen määritelmä on poroveganismille naureskelu niin sittenpä olen. Ei itketä yhtään 😀

Vierailija
38/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa tää meno olemaan kuin jostain sketsisarjasta. Samevegaani, voi helvetti nyt

Vierailija
39/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä Suomen yliopistokoulutuksen taso tänä päivänä, vai onko tuo jokin poikkeus, että saamelaisilta voidaan hyväksyä mitä tahansa?

Vierailija
40/94 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita. Piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä