Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö vanhoja tarvitse kunnioittaa?

Vierailija
18.07.2019 |

Kuuntelin eilen kun yksi nuorempi (50v) kaverini haukkui eläkeläisen vanhuksen, koska vanhus oli aikaisemmin heittänyt hänen mielestään huonoa huumoria hänen kustannuksellaan. Mua hävettää ihan järkyttävästi ja oon päättänyt kyllä antaa tänään palaa tälle tuttavalleni etten enää liiku hä en seurassaan julkisesti. Itse olen 30v ja sitä mieltä, että vanhojen viisautta ja elämänkokemusta pitää kunnioittaa. Jos ihminen on yli 70, niin kyllä pitäisi olla ymmärrystä.

Tietty tää mun tuttavani on suorastaan neiti pikkurillipystyssä jolla kierukka pyörähtää ympäri ku sanoo jotain väärällä äänensävyllä, mutta... PITÄÄ NYT KUNNIOITTAA VANHOJA IHMISIÄ! Onko tämä muka joku juttu, jota ei enää noudateta!?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

94-vuotias kiusaajamummo ei herätä kunnioitusta kirjoitti:

Mä olen myös aina kunnioittanut vanhuksia, mutta välillä se on aika raskasta. Oma mummoni on nyt 94-vuotias, asuu omakotitalossa ja on ns. täysissä voimissaan henkisesti. Olemme aina olleet hyvin läheisiä ja mummo on mulle yhtä tärkeä kuin oma äitini. Muutama vuosi sitten hän kuitenkin muuttui tosi ilkeäksi mua kohtaan ja se liittyi siihen kun menin yliopistoon. Sen jälkeen hän haukkuu mussa ihan kaiken ja koko ajan. Aina kun käyn hänen luonaan, hän tuijottaa mua halveksivasti ja haukkuu kaiken ulkonäöstä älykkyyteen, työhön jne. Viimeisen kerran jälkeen oli niin paha olo että tuumasin olla enää menemättä. Harmi vaan että mulle jää nyt mummosta ikävät muistot ja myös paappa on vielä elossa enkä siten näe enää häntäkään, ellen halua nähdä mummoa. Mitä voin sanoakaan? Joka tapauksessa on pelko että jos edes nätisti yritän ottaa asiaa puheeksi, saa mummo jonkun slaagin ja kuolee. Mitään sairautta hänellä ei ole eikä kukaan muu kohtaa samanlaista käytöstä häneltä. Kateutta taitaa olla, mutta kunnioitus alkaa loppumaan viis iästä.

Lääketiett. fakta kuitenkin on, että 94v on aivoissaan paljon harmaita alueita, oli hän miten terve tahansa, jotka muuttavat ihmisen persoonallisuutta ja käytöstä. Taustalla usein dementtia, alshaimer jne.

Vierailija
42/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun alanuolet kertovat siitä että te vittumaiset_ämmät ette todellakaan välitä mistään muusta kuin itsestänne. Minäminäminä.

Muissa maissa on sivistystä ja menestystä, se perustuu siihen että vanhoja ihmisiä kunnioitetaan ja heitä kuunnellaan.

Mutta jatkakaa te saatanan_vajakkilehmät vaan niiden ig-tyrkkyjenne kuuntelemista, niillä on viisautta :)))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä kertomassa jollekin 70 vuotta täyttäneelle, että hän on vanhus, ja tule sitten kertomaan millaisen vastaanoton sait.

Vanhushan hän on, mikä sitten? Teinikö?

Vierailija
44/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vanhuksia tulee kunnioittaa eli huomioida, antaa tilaa ja kuunnella lähtökohtaisesti enemmän kuin muita ihmisiä. Heillä on kokemukseen perustuvaa tietoa enemmän, mutta myös vanhuudenheikkoutta ja hitautta, se että saa sanotuksi jotain on työläämpää.

Vanhuksen kunnioittamisen vaatimukseen sisältyy ymmärtääkseni oletus, että vanhus käyttäytyy arvokkaasti.

Jos vanhus käyttäytyy itse huonosti ja vaikka pilkkaa jotakuta huumorin varjolla, ei siihen pidä alistua kuitenkaan. Silloin voi olla nimenomaan kunnioittavampaa, että asiallisesti sanoo takaisin.

Juuri näin. Vanhusten huonokäytös johtuu usein heidän terveydentilasta, kun avoihin tulee yhäenemmän harmaita alueita, taustalla dementtia, alshaimer jne. eikä vanhus tee sitä usein ilkeyttään, vaan taustalla on vanheneminen ja aivojen toimintakyvyn heikkeneminen. Ja nuo oireet voi tulla jo 55+.

Ihan samalla tavalla kun persoonallisuus muuttuu teinillä tai raskaana tai vaihdevuosissa olevilla naisilla, jolloin hormoonit tekee kepposia.

Ja silloinkin tarvitaan muiden ymmärrystä.

Vierailija
45/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 69 v, eikä minua tarvi kunnioittaa, jos en ole sitä ansainnut.

Eikä minulla ole mitää hillosokeriviisauksia, koska en ole koskaan hillonut, säilönyt tai kutonut sukkaa.

Vierailija
46/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun alanuolet kertovat siitä että te vittumaiset_ämmät ette todellakaan välitä mistään muusta kuin itsestänne. Minäminäminä.

Muissa maissa on sivistystä ja menestystä, se perustuu siihen että vanhoja ihmisiä kunnioitetaan ja heitä kuunnellaan.

Mutta jatkakaa te saatanan_vajakkilehmät vaan niiden ig-tyrkkyjenne kuuntelemista, niillä on viisautta :)))

Kaltaisiasi vanhuksia halveksin erityisen paljon, en todellakaan kunnioita. Mitä olet tehnyt ansaitaksesi kenenkään kunnioitusta?

Vierailija
47/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

94-vuotias kiusaajamummo ei herätä kunnioitusta kirjoitti:

Mä olen myös aina kunnioittanut vanhuksia, mutta välillä se on aika raskasta. Oma mummoni on nyt 94-vuotias, asuu omakotitalossa ja on ns. täysissä voimissaan henkisesti. Olemme aina olleet hyvin läheisiä ja mummo on mulle yhtä tärkeä kuin oma äitini. Muutama vuosi sitten hän kuitenkin muuttui tosi ilkeäksi mua kohtaan ja se liittyi siihen kun menin yliopistoon. Sen jälkeen hän haukkuu mussa ihan kaiken ja koko ajan. Aina kun käyn hänen luonaan, hän tuijottaa mua halveksivasti ja haukkuu kaiken ulkonäöstä älykkyyteen, työhön jne. Viimeisen kerran jälkeen oli niin paha olo että tuumasin olla enää menemättä. Harmi vaan että mulle jää nyt mummosta ikävät muistot ja myös paappa on vielä elossa enkä siten näe enää häntäkään, ellen halua nähdä mummoa. Mitä voin sanoakaan? Joka tapauksessa on pelko että jos edes nätisti yritän ottaa asiaa puheeksi, saa mummo jonkun slaagin ja kuolee. Mitään sairautta hänellä ei ole eikä kukaan muu kohtaa samanlaista käytöstä häneltä. Kateutta taitaa olla, mutta kunnioitus alkaa loppumaan viis iästä.

Lääketiett. fakta kuitenkin on, että 94v on aivoissaan paljon harmaita alueita, oli hän miten terve tahansa, jotka muuttavat ihmisen persoonallisuutta ja käytöstä. Taustalla usein dementtia, alshaimer jne.

Mutta kuten jo kirjoitin, tämä kyseinen mummo on ainoastaan mulle ilkeä. Ei kenellekään muulle ikinä. Olen toki myös sukumme ainoa nainen, joka on käynyt yliopiston ja saanut huipputyön. Itse veikkaisin johtuvan siitä.

Vierailija
48/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotaveteraaneja/lottia on kyllä helppo kunnioittaa.

Jotakin neuvostoliittoa fanittaneita taistolaisia, kumma kyllä, hieman vaikeampi...

Niin, heidänhän olisi  kai sitten mielestäsi ollakseen riittävän 'isänmaallisen esikuvallisia' pitänyt  aloittaa kostosodan valmistelu ja Karjalan takaisin ottaminen sotilastoimin alkuna Neuvostoliiton lopulliselle lyömiselle pois maailmankartalta ja naapuruudestamme ?

No eipä olisi kannattanut (vaikka olisi onnistunutkin) sillä sehän kaatui vain muutaman vuosikymmenen kuluttua ihan itsestäänkin ja ilman ketään taistelu-uhreja.

(...eikä se muuten kyllä olisi onnistunut missään tapauksessa- muutenkaan.) 

Neuvostoliitto oli siihen aikaan näet  poliittinen realiteetti, jonka Yhdysvallatkin oli tunnustanut jo ajat sitten ja sitäpaitsi maa,jonka kanssa Yhdysvallat oli ollut toisen maailmansodan aikana liitossakin (...minkä tosiasian  silloin koululaisetkin tunsivat ja mikä muutenkin oli ihmisillä tuoreemmassa muistissa kuin nykyisin.) 

Euroopan kahtiajako kylmänsodan rajaviivoin ja (myöskin) symbolisesti Berliinin muurin avulla.

Suomi eli tavallaan näiden blokkien välissä.

Eli kyllä täältä oli ihan  vapaa pääsy länteen (vaikka maantieteellisestihän Suomi oli taatusti enemmän itä-Eurooppaa, kuin esim. Tsekkoslovakia, tai Unkari, jotka maantieteellisesti ja perinteisesti ovatkin aina olleet lähinnä keski-Eurooppaa. ) ,mutta monessa mielessä (politiikka, ulkomaankauppa yms.) olimme maana myös Neuvostoliitosta riippuvaisia ja meitä sitoi myös sen kanssa tehty YYA-sopimus.

Puhuttiin ns. 'suomettumisen' vuosista.

Nykyisin netin avulla noihin vuosiin voi kyllä tutustua hyvinkin tarkasti, jos haluaa.  Niistä on paljon dokumentoitua materiaalia katsottavaksi ja luettavaksi.

Pitää kuitenkin muistaa, että ne olivat ja edustivat silloin sitä sen ajan 'nyt'-hetkeä, jossa kaikki silloin elivät.

Ota aikakautta arvioidessasi vielä sekin asia huomioon, että jo maailmansodan jälkeinen Neuvostoliitto oli jo aivan toinen Neuvostoliitto, kuin se Stalinin ennen sitä johtama diktatuuri (jota vastaan mm. Suomikin Saksan rinnalla soti). 

Oli ainakin sikäli ,että siinä sodassa NL oli menettänyt n. 20 milj. kansalaistaan.

Taistolaisten aikana elettiin Urho Kekkosen ja  Leonid Brezhnevin välisen dialogin aikaa ja se oli heidän välillään  aina hyvin rauhallista ja rauhanomaista .

Kekkonen oli yhdistävä ja varsinainen 'koko kansan presidentti' ja lisäksi poliittisen suosionsa huipussa. Mieti miten sinä olisit silloin elänyt.

Siinä maailmassa ja sen ehdoilla.

Eivät ne sen ajan ns. 'taistolaisnuoret' mitään sen erityisempää (jälkeenpäin) kunnioittamista ole nuoremmilta sukupolvilta kysyneet, saati vaatineet niiden aikojen elämisestään ja valinnoistaan silloin , mutta  eivät he myöskään mihinkään sellaisiin tekoihin syyllistyneet, mistä ketään voisi oikeasti syyttää, tai vaatia edes ns.  tilille. (sitäpaitsi moniakin entisten taistolaisten ns. omia 'tilinteko'-kirjoja on ilmestynyt viime vuosikymmeninä markkinoille- esim. Pirkko Saision). 

Heidän valintojensakaan arvostelua en pitäisi oikeutettuna ilman niiden perusteisiin kunnolla tutustumista ja niiden lähtökohtana oli tietystikin se maailma, jossa silloin elettiin.  

Vierailija
49/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisiasi vanhuksia halveksin erityisen paljon, en todellakaan kunnioita. Mitä olet tehnyt ansaitaksesi kenenkään kunnioitusta?

Sinä voit elää parhaaksi katsomalla tavalla, mutta kyllä työelämässä, erityisesti kansainvälisissä tehtävissä, vanhempien kollegoiden kunnioitus, sos.taidot ja hyvät käytöstavat avaavat ovia uusiin tehtäviin ja työuralla etenemiseen, jopa enemmän kuin koulutus.

Vierailija
50/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit elää parhaaksi katsomalla tavalla, mutta kyllä työelämässä, erityisesti kansainvälisissä tehtävissä, vanhempien kollegoiden kunnioitus, sos.taidot ja hyvät käytöstavat avaavat ovia uusiin tehtäviin ja työuralla etenemiseen, jopa enemmän kuin koulutus.

Se on aivan sama, koska vanhukset eivät ole työelämässä.

Vierailija
51/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutko useinkin tuohon sävyyn läheisillesi, sukulaisillesi ja työkavereillesi? Turha odottaa yhtään kunnioitusta. Näköjään se, että on elänyt pallolla pidempään kuin joku muu, ei tee fiksuksi.

Vierailija
52/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59 vuotias mummeli ja toivoisin, että minua kunnioitetaan ihan yhtä lailla kuin minä kunnioitan niin itseäni nuorempia kuin vanhempia. 

Kunnioitus ansaitaan, eikä sitä tarvitse osoittaa silloin kun toisen käytös on huonoa.

Ihmistuntemusta pitäisi kuitenkin jo olla kaverisi iässä ja nähdä nopeasti, mitä toinen huumorillaan ja puheillaan loppujen lopuksi tarkoittaa. Jos vitsi loukkaa voi siitä kohteliaasti sanoa toiselle, että nyt musta tuntuu pahalta ja en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit. Avoimuus ja rohkeus  pitäisi jo iän myötä kehittyä ihmiselle kuin kiukutella nelivuotiaan lailla.

Ikääntyminen ei siis  tee viisaammaksi. Viisautta ja hyviä käytostapoja löytyy pienistä lapsista aina vanhuksiin saakka, joten seuransa kannattaa valita ennakkoluulottomasti ja muistaa kunnioittaa pienintäkin elämää.

Vierailija
53/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein, ette te koskaan itse tule vanhoiksi, kun vain muistatte halveksia kaikkia, jotka evät ole enää laillanne nuoria.

Sehän  se on sitä suurinta elämänviisautta mitä voi olla  ja tehän sitä nyt ylimpinä, jo ulkonäöllänne  tietenkin,edustatte.

Nauttikaa siis nyt siitä edustustehtävästänne maan päällä niin kauan kuin voitte ja tehän tetenkin (kaikista edellisistä sukupolvista tietenkin  poiketen) voitte - voitte ikuisesti !

Luottakaa vain minuun.

terv: Paholainen

Vierailija
54/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletusarvo vanhempien ihmisten kunnioittamisesta tulee siitä, että heillä on tietynlaista kokemusta elämästä ja joskus sitä on hyvä kuunnella, koska siitä oppii oikeasti uusia asioita. Niinkuin nuorempiakin on hyvä kunnioittaa ja innostua siitä elämänmausta ja uusista ajatusmalleista. Jotka ei useinkaan ole sitten niin uusia

Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että joku vanha ihminen käyttäytyy törkeästi muita ihmisiä kohtaan. En kunnioita etuilevia rääväsuita, on ne sitten 17- tai 77-vuotiaita.

Vierailija
55/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan sama, koska vanhukset eivät ole työelämässä.

Ei se suinkaan ole sama, sillä työelämässä suurin yrityksen osakkeenomistajana ja hallituksen jäseninä istuu 65-85 vuotiaita ja tekevät vielä yritystä koskevia päätöksiä. Samoin tekevät eduskunnassa lakialoitteita ja hyväksyvät ne.

Suomen presidentikin on yli 70v.

En oikein ymmärrä tätä koston kierrettä ja epäystävällistä käytöstä esim. ap. esimerkki vain kertoo tuon 50v sivistyksestä ja käytöstapojen puutteesta, kun katsoo tarpeelliseksi antaa samalla mitalla, mitä tuo vanhus ja itse syyllistyy samalla tavalla epäkunnioitettavaan ja ilkeään käytökseen, eikä ihmisenä ole yhtään sen parempi.

Ja kyllä kaikkien eri ikäisten kanssa on tultava toimeen, eikä pelkästään työpaikalla tai sukulaisten kanssa, vaan yhtälailla naapureiden, viranomaisten jne. kanssa.

Vierailija
56/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo tarina, ei kenenkään iällä ollut mitään tekemistä asian kanssa. Sinulla on oikeus olla olematta tämän kaverin kanssa jos et pidä hänen käytöksestään. Kaikkia ihmisiä pitää iästä riippumatta lähtökohtaisesti kunnioittaa niin kauan kuin kohtelevat sinua asiallisesti. Jos vanhus käyttäytyy ikävästi niin siitä saa loukkaantua ja siihen saa puuttua ihan kuin kenen tahansa muunkin ikävään käytökseen.

Vierailija
57/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen asiakaspalvelutyötä ja monesti nämä vanhemmat rouvat ovat hieman keskimääräistä hankalampia asiakkaita. Siinä vaiheessa kun asiakaspalvelijaa syytetään osaamattomuudesta niin kerron kyllä mummolle surutta hänen olevan asiassa väärässä, enkä jaksa yhtään mielistellä, oli sitten yli 80v. tai ei.

Vierailija
58/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin niin, että vastavuoroisesti kaikkia ihmisiä tulee kunnioittaa ja vanhuus ja vaivat (ihan kaikilta) ottaa huomioon. Murrosikä, vanhuus tai vaivat eivät ole tekosyy huonoon käytökseen, mutta tietyissä tapauksessa vanhuus aiheuttaa höperyyttä jne. jolloin ihminen on käytännössä vähän pimahtanut. Pimahtaneita ei tarvitse ottaa liian vakavasti.

Mikäli vanhus on järissään niin silloin voi palauttaa maan pinnalle mikäli alkaa leikkiä matriarkkaa jolla on valta kilahtanut päähän.

Vierailija
59/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käypä kertomassa jollekin 70 vuotta täyttäneelle, että hän on vanhus, ja tule sitten kertomaan millaisen vastaanoton sait.

70-vuotias voi käydä töissä tai pyörittää omaa yritystä. Jos hän on terve, hyväkuntoinen, pää ja jalat toimii, niin ei hän vanhukseksi itseään miellä. Eläkeikäinen ei ole sama kuin vanhus.

Vierailija
60/68 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-vuotias voi käydä töissä tai pyörittää omaa yritystä. Jos hän on terve, hyväkuntoinen, pää ja jalat toimii, niin ei hän vanhukseksi itseään miellä. Eläkeikäinen ei ole sama kuin vanhus.

Suurin osa valtioiden päämiehistä ja vaikutusvaltaisimmista päättäjistä on juuri iältään 70v tai yli. Merkelkin on seitsemänkymmenen hujakoilla eli maailman valta on heillä.

Näin on myös Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi