Eikö vanhoja tarvitse kunnioittaa?
Kuuntelin eilen kun yksi nuorempi (50v) kaverini haukkui eläkeläisen vanhuksen, koska vanhus oli aikaisemmin heittänyt hänen mielestään huonoa huumoria hänen kustannuksellaan. Mua hävettää ihan järkyttävästi ja oon päättänyt kyllä antaa tänään palaa tälle tuttavalleni etten enää liiku hä en seurassaan julkisesti. Itse olen 30v ja sitä mieltä, että vanhojen viisautta ja elämänkokemusta pitää kunnioittaa. Jos ihminen on yli 70, niin kyllä pitäisi olla ymmärrystä.
Tietty tää mun tuttavani on suorastaan neiti pikkurillipystyssä jolla kierukka pyörähtää ympäri ku sanoo jotain väärällä äänensävyllä, mutta... PITÄÄ NYT KUNNIOITTAA VANHOJA IHMISIÄ! Onko tämä muka joku juttu, jota ei enää noudateta!?
Kommentit (68)
Siis vanhus haukkuu toista ihmistä ja nyt sitten jonkun mielestä muut ovat kylmiä ja vaikka mitä kun tuomitsevat sellaisen toiminnan. Jonkun mielestä vanhukset siis saavat kohdella muita ala-arvoisesti ja muiden kuuluu tämä hiljaa hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
eli 30 vuotiaan ei tarvitse kunnioittaa 50 vuotiasta, mutta 50 vuotiaan pitää kunnioittaa 70 vuotiasta. Kyllähän sinulla ja 50 vuotiaalla on isompi ikäero, että kunnioitusta peliin!
No tämä juuri! Ap ei kunnioita vanhampaa ja kuvittelee nulikka vielä että hänellä olisi oikeus läksyttää toista!
Toissapäivänä näin uskomattoman kohtauksen erään kauppakeskuksen sisääntulossa:
Siinä vanhempi pariskunta kulki noin 16 - 18 vuotiaan pojan kanssa, kun tämä teini sai yhtäkkiä ihan tajuttomat kilarit huusi ja kiroili jotain omaa mokaansa ja lopulta sylki tämän iäkkään pariskunnan päälle!!
Vanha mies siinä vaan tokaisi selvästi nolona ja yllättyneenä, että "onpas siinä nuorella miehellä kauheat tavat."
Vierailija kirjoitti:
Siis vanhus haukkuu toista ihmistä ja nyt sitten jonkun mielestä muut ovat kylmiä ja vaikka mitä kun tuomitsevat sellaisen toiminnan. Jonkun mielestä vanhukset siis saavat kohdella muita ala-arvoisesti ja muiden kuuluu tämä hiljaa hyväksyä.
Ei kuulu hyväksyä. Voi arvata, kuka tai ketkä tuomitsevat haukuttavat. Harmittaa varmaan kun henkiselle väkivallan käytölle tulee loppu. Pitäisi mennä terapiaan hakemaan apua, jos kiukuttaa kun ei saa nimitellä ja kaltoinkohdella muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vanhempi pariskunta kulki noin 16 - 18 vuotiaan pojan kanssa, kun tämä teini sai yhtäkkiä ihan tajuttomat kilarit huusi ja kiroili jotain omaa mokaansa ja lopulta sylki tämän iäkkään pariskunnan päälle!!
Vanha mies siinä vaan tokaisi selvästi nolona ja yllättyneenä, että "onpas siinä nuorella miehellä kauheat tavat."
Päällesylkeminen on kunnianloukkaus. Mitä sinä teit, kävitkö antamassa tukesi pariskunnalle?
Vanhuksia tulee kunnioittaa eli huomioida, antaa tilaa ja kuunnella lähtökohtaisesti enemmän kuin muita ihmisiä. Heillä on kokemukseen perustuvaa tietoa enemmän, mutta myös vanhuudenheikkoutta ja hitautta, se että saa sanotuksi jotain on työläämpää.
Vanhuksen kunnioittamisen vaatimukseen sisältyy ymmärtääkseni oletus, että vanhus käyttäytyy arvokkaasti.
Jos vanhus käyttäytyy itse huonosti ja vaikka pilkkaa jotakuta huumorin varjolla, ei siihen pidä alistua kuitenkaan. Silloin voi olla nimenomaan kunnioittavampaa, että asiallisesti sanoo takaisin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempia tarvitsee kunnioittaa, niinkuin kaikkia ihmisiä, jos ansaitsevat kunnioituksen. 50v pitää kestää huonoakin huumoria. Ja aina voi miettiä onko vanhalla ihmisellä joku sairaus joka pistää suusta tulemaan mitä tahansa.
Mitä on huono huumori toisen kustannuksella? Toisen pilkkaamista, nimittelyä? Minkään ikäisen ei tarvitse sellaista hyväksyä. Sitäpaitsi laki kunnianloukkauksesta koskee kaiken ikäisiä aikuisia, kannattaisi eläkeläisenkin miettiä mitä suustaan päästelee.
Sitä, että suusta pääsee tökerö lause, se pitäisi 50v ymmärtää, että jokaisen suusta pääsee joskus. Ihan itsensä kunnioittamista on pitää suunsa kiinni kun toiselta sellainen pääsee. Eikö sitä voi ihan kauniisti sanoa, että tuo loukkaa minua, silloin kunnioittaa toista ja itseään. Elämässä kun aika usein on ihmisiä, joiden kanssa ei aina ole helppo olla, mutta heistä ei voi ottaa eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempia tarvitsee kunnioittaa, niinkuin kaikkia ihmisiä, jos ansaitsevat kunnioituksen. 50v pitää kestää huonoakin huumoria. Ja aina voi miettiä onko vanhalla ihmisellä joku sairaus joka pistää suusta tulemaan mitä tahansa.
Mitä on huono huumori toisen kustannuksella? Toisen pilkkaamista, nimittelyä? Minkään ikäisen ei tarvitse sellaista hyväksyä. Sitäpaitsi laki kunnianloukkauksesta koskee kaiken ikäisiä aikuisia, kannattaisi eläkeläisenkin miettiä mitä suustaan päästelee.
Sitä, että suusta pääsee tökerö lause, se pitäisi 50v ymmärtää, että jokaisen suusta pääsee joskus. Ihan itsensä kunnioittamista on pitää suunsa kiinni kun toiselta sellainen pääsee. Eikö sitä voi ihan kauniisti sanoa, että tuo loukkaa minua, silloin kunnioittaa toista ja itseään. Elämässä kun aika usein on ihmisiä, joiden kanssa ei aina ole helppo olla, mutta heistä ei voi ottaa eroa.
Entä kun niitä tökeröitä lauseita pääsee jatkuvasti ja tahallisesti? Kenenkään ei ole sellaista pakko sietää, minkään ikäiseltä. Myöskään kaikkien kanssa ei ole mikään pakko olla tekemisissä vaikka olisikin lähisukua. Sitä niittää, mitä kylvää.
Puolison isovanhemmat oli just tuollaisia. Räyhäsivät että miksei heitä arvosteta ja kuunnella kun ikätovereitaan "veijoa" ja "riittaa" kaikki kunnioittaa. Olisiko siksi että nämä kaksi omisti vaikka mitä ja oli mukana kunnan päätöksenteossa? Isovanhemmat kai luuli että vanhuksista tulee automaattisesti patriarkkoja ja matriarkkoja. Säälittävää.
Nykyiset vanhukset eivät ole mitään veteraaneja vaan AHNE sukupolvi. Ei tarvitse kunnioitta.
Kyllä vanhoja pitää kunnioittaa. Mutta huonoa käytöstä ei tartte sietää vanhaltakaan ja itseään saa puolustaa.
(Poikkeus jos sairauden aiheuttama sekavuus kyseessä, se on ymmärrettävä).
Mä olen myös aina kunnioittanut vanhuksia, mutta välillä se on aika raskasta. Oma mummoni on nyt 94-vuotias, asuu omakotitalossa ja on ns. täysissä voimissaan henkisesti. Olemme aina olleet hyvin läheisiä ja mummo on mulle yhtä tärkeä kuin oma äitini. Muutama vuosi sitten hän kuitenkin muuttui tosi ilkeäksi mua kohtaan ja se liittyi siihen kun menin yliopistoon. Sen jälkeen hän haukkuu mussa ihan kaiken ja koko ajan. Aina kun käyn hänen luonaan, hän tuijottaa mua halveksivasti ja haukkuu kaiken ulkonäöstä älykkyyteen, työhön jne. Viimeisen kerran jälkeen oli niin paha olo että tuumasin olla enää menemättä. Harmi vaan että mulle jää nyt mummosta ikävät muistot ja myös paappa on vielä elossa enkä siten näe enää häntäkään, ellen halua nähdä mummoa. Mitä voin sanoakaan? Joka tapauksessa on pelko että jos edes nätisti yritän ottaa asiaa puheeksi, saa mummo jonkun slaagin ja kuolee. Mitään sairautta hänellä ei ole eikä kukaan muu kohtaa samanlaista käytöstä häneltä. Kateutta taitaa olla, mutta kunnioitus alkaa loppumaan viis iästä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset vanhukset eivät ole mitään veteraaneja vaan AHNE sukupolvi. Ei tarvitse kunnioitta.
Puhutko jostain kuusikymppisistä? Ei he ole vanhoja. Äitini n.90 sodat ja pula-ajan kokenut, paljon työtä tehnyt, ansaitsee kunnioituksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Vttumaisuus ja ilkeys lähinnä korostuvat ihmisen vanhetessa. Kunnioitus pitää ansaita, ei sitä automaattisesti saa.
Älä viitti. Kyllähän jokainen on nuorena ehdottomampi ja vanhuus tuo sitten elämään niitä sävyjä. Jokainen yli 30-vuotias tämän tietää. Kyllä pitää kunnioittaa vanhempia ihmisiä!
Asun taloyhtiössä jossa n. 80% asukkaista ovat vanhuksia. 3 vuotta olen heidän marinaansa, kinasteluaan, juoruamistaan, panetteluaan ja muiden kyttäämistään katsonut. Vaikuttaa siltä että eläkeläisten elämässä ei juuri muuta olekaan kuin em. aktiviteettejä. Nyt mitta on täysi ja muutan ensi kuussa pois.
Käypä kertomassa jollekin 70 vuotta täyttäneelle, että hän on vanhus, ja tule sitten kertomaan millaisen vastaanoton sait.
Vierailija kirjoitti:
Kulkiko teini pariskunnan kanssa vai sattuivatko he vain kulkemaan lähekkäin? Jos he olivat lapsensa tai lapsenlapsensa kanssa liikenteessä, niin heillä luulisi olevan tietona, onko lapsella joku käyttäytymiseen vaikuttava diagnoosi. Kaikki kehitysvammat tai aivovauriot eivät näy ulospäin.
Muita ihmisiä tulee lähtökohtaisesti kunnioittaa, ja pyrkiä suhtautumaan mahdollisiin ihmisten välisiin eroihin ymmärtävästi, oli niiden taustalla sitten ikä, kulttuuri tai mikä vain.
Ajatus siitä että vanhuksia tulisi kunnioittaa jotenkin erityisesti, on mielestäni outo, varsinkin kun kyseisellä kunnioituksella tarkoitetaan välillä sitä että vanhuksilta tulisi sallia huonokin käytös, sekä hyväksyä että he ovat ikänsä vuoksi aina oikeassa ja tietävät paremmin. Ikä ei tee kenestäkään viisasta tai edes paljon tietävää, vaan se kertoo ainoastaan sen, montako vuotta henkilö täällä on tallustanut. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vanhojen ihmisten viisaus ja elämänkokemus oikeasti on? Sitäkö, että tietää kuinka hillosokeria ja pankkikirjoja käytettiin tai kuinka ennen mentiin hevoskyydillä tai hiihdettiin kansakouluun? Maailma muuttuu, huumori muuttuu ja elämänkokemuskin jää auttamatta vanhaksi.
Parempi kuin että lässytetään vanhan viisauden kunnioittamisesta, kerrotaan heille rehellisesti mikä on sopivaa nykypäivänä. Autetaan selviytymään muutoksen mukana ja pysymään siitä kiinnostuneina, eikä nyökytellä.
Mistä näille nuorille on tullut oikeus sanoa, mikä on sopivaa ja mikä ei?
Nykyään vanhempien ihmisten kunnioituksen puute ja minä oikeassa-asenne on siirtynyt yhä nuorempiin ja näkyy työelämässä, yleisillä paikoilla, asiakaspalveluissa, vierailulla jne. Ja vanhuksen leiman saa yhä nuoremmat, jopa 30-35v, kun parikymppinen saattaa lässyttää ja ojentaa muita työkavereita, esimiehiä, vanhempiaan tai vaikkapa kaupankassalla, kuinka joku asia pitää tehdä tai mikä on sopivaa vai mikä ei.
Tuleeko nuorille esimerkki ja malli kotoa, kun vanhemmat haukkuvat, eivätkä kunnioita itseään vanhempi.
Viimeiseksi eilen olin todistamassa, kuinka parikymppinen nainen nöyryytty ja puhui epäkunnioittavasti kaupankassalle, joka oli iältään ehkä kolmekymppinen, miten kassan tulee toimia ja se oli nuoren naisen mielestä se ainut ja oikea tapa ja vanhat eivät tiedä mitään, vaikka kassa kuinka yritti puolustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
Ap. aloitus ei koske ainoastaan vanhuksia, vaan yhä nuoremmat nykyään saavat sen kokea nahoissaan, kun toisen ihmisen kunnioitus ei ole trendikästä, vaan yksilön näkemys ja tarpeet menevät kaiken edelle.
Ihmisiä ne vanhuksetkin ovat.
Ei mitenkään eroa muista, turha nostaa jalustalle iän takia.