Tytär ei päässyt lääkikseen ja nyt ei halua tehdä mitään
Tyttö on tiennyt koko lukion ajan hakevansa lääkikseen ja panostanut lääkisaineisiin. Abikeväänä meni valmennuskurssille, kirjoitti L-rivin ja kurssilla harjoituskokeet menivät tosi hyvin.
Itse pääsykoe menikin sitten valitettavasti huonosti ja tyttö jäi täpärästi ulos eikä hän tunnu pääsevän siitä yli millään, vaikka tulosten tulemisesta on jo kolme viikkoa. Toki ymmärrän harmituksen, kun ei nuorella ihmisellä ole tämän isompia pettymyksiä tullut elämässä vastaan. Mutta kun ei tuo tunnu reipastuvan millään: välivuodeksi ei halua keksiä mitään tekemistä, on nihkeä tekemään kavereidenkaan kanssa yhtään mitään ja on apaattinen kaiken kaikkiaan, vaikka normaalisti iloinen ja nauravainen. Kaikki kaveritkin kuulemma päässeet ekalla ja hän ei halua niistä ainakaan mitään kuulla. Ei auta lohdutus, että moni hyväkin joutuu hakemaan useamman kerran tai ettei hakukertojen määrä hänen arvoaan tai fiksuuttaan määritä.
Miten tuon saisi tuosta piristymään vai tarvitseeko tuota nuhjaamista katsella vielä pitkänkin aikaa?
Kommentit (149)
Mitenhän käy kun tuollaiselle naiselle tulee vastoinkäyminen vaikkapa avioliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tyttö on tottunut pärjäämään, eikä osaa käsitellä pettymyksiä. Siinä tapauksessa hylkäys voi olla parasta mitä hänelle on tapahtunut. Toki ei kannata sanoa sitä hänelle. :-D Parempi opetella käsittelemään pettymyksen tunteita edes 19- vuotiaana kuin, että aikuisena vasta havahtuu siihen ettei kaikki menekään aina niin miten on suunnitellut.
En tosin tiedä miten tämä tapahtuu mutta voisi esim. hyvässä hengessä saada ajatukset täysin muualle
Muutoin samaa mieltä, mutta ei niitä ajatuksia välttämättä tarvitse siirtää kokonaan muualle. - Tai no. tarkoitit varmaan muualle pettymyksestä; - siitä olen samaa mieltä.
Sen sijaan täysin samaa mieltä olen siitä, että pärjäämäänkin tottuneen on toisinaan hyvä kokea pettymystä. - itse tuskin olisin tänään yliopisto-opiskelija, jos aikanaan olisin "heti" päässyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Voi olla, että olisin mutta siihen olsi mennyt "hieman kauemmin" aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai haki jonnekin muualle myös? Ja kai pääsi jonnekin kuitenkin? Esim. kemian tai biologian lukeminen on ihan hyödyllistä tulevalle lääkäriopiskelijalle. Ja ensi vuonna uudesta pääsykokeisiin.
Opiskeluja voi tehdä avoimen yliopiston puolella. Olisiko siellä jotain, mitä voisi lukea hyväksi varsinaisissa opinnoissa?
Syksyllä avoimeen lukemaan lääkiksen peruskirsseja mikäli näitä on? Monet kurssit voi suorittaa ihan vaan netin kautta jos yliopisto on toisessa kaupungissa. Ja monet esim Hesan avoimenyliopiston kurssit pystyy lukemaan hyväksi jossain toisessa yliopistossa. Itse luin välivuoteni aikana avoimessa kaikki peruskurssit, pääsin tokalla haulla sisälle ja luin ne käymäni kurssit hyväksi. Tämä 2000-luvun puolivälissä ja kaupallisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai haki jonnekin muualle myös? Ja kai pääsi jonnekin kuitenkin? Esim. kemian tai biologian lukeminen on ihan hyödyllistä tulevalle lääkäriopiskelijalle. Ja ensi vuonna uudesta pääsykokeisiin.
Ja menettäisi samalla ensisijaisuuskiintiönsä. Miksi kukaan tekisi niin?
Jos en väärin muista niin aiemmin ainakin oli kohtuu helppoa siirtyä saman yliopiston sisällä laitokselta toiselle. Eli jos aloittaa vaikka kemian lukemisen samassa yliopistossa niin lääkikseen luulisi olevan aika näppärä siirtyä sieltä.
Kyllä sinä nyt taidat muistaa ivan väärin. - Lääkiksen puolelle ei ole tainnut koskaan voida siirtyä yliopiston sisällä "laitokselta-toiselle" muutoin kuin pääsykokeen kautta. - Ainoa mikä saattaa auttaa, jotain on se, että opiskelemalla yliopistolla vaikka sitten kemiaa tai fysiikkaa niin ne tukevat ja auttavat pitämään yllä osaksi sellaisia taitoja, joista saattaa myöhemmin olla hyötyä pääsykokeessa. Aivan joitain yksittäsiä kursseja saattaa olla sellaisia, joista voi hakea myöhemmin -opiskelupaikan saatuaan- hyväksi lukuja; mutta tällaisia kursseja voi yhtä hyvin löytyä avoimen yliopiston tarjonnasta.
Voisi mennä "vippariksi" sote -alalle niin näkisi mitä se ala on. Voisi olla tulevalle doktorille ihan terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja menettäisi samalla ensisijaisuuskiintiönsä. Miksi kukaan tekisi niin?
Jos en väärin muista niin aiemmin ainakin oli kohtuu helppoa siirtyä saman yliopiston sisällä laitokselta toiselle. Eli jos aloittaa vaikka kemian lukemisen samassa yliopistossa niin lääkikseen luulisi olevan aika näppärä siirtyä sieltä.
Kyllä sinä nyt taidat muistaa ivan väärin. - Lääkiksen puolelle ei ole tainnut koskaan voida siirtyä yliopiston sisällä "laitokselta-toiselle" muutoin kuin pääsykokeen kautta. - Ainoa mikä saattaa auttaa, jotain on se, että opiskelemalla yliopistolla vaikka sitten kemiaa tai fysiikkaa niin ne tukevat ja auttavat pitämään yllä osaksi sellaisia taitoja, joista saattaa myöhemmin olla hyötyä pääsykokeessa. Aivan joitain yksittäsiä kursseja saattaa olla sellaisia, joista voi hakea myöhemmin -opiskelupaikan saatuaan- hyväksi lukuja; mutta tällaisia kursseja voi yhtä hyvin löytyä avoimen yliopiston tarjonnasta.
Kyllä näin oli aiemmin ainakin, mutta ehkä sitten ei lääkiksen puolelle. Jännä miten tuo lääkis on tehty niin hankalaksi päästä sisään vaikka lääkäreistä on jatkuva pula ja työllistyminen olisi taattu. Ilmeisesti AY-mafia (=lääkäriliitto) on vaan niin voimakas täällä Suomessa että järkipäätöksiä ei osata tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tyttö on tottunut pärjäämään, eikä osaa käsitellä pettymyksiä. Siinä tapauksessa hylkäys voi olla parasta mitä hänelle on tapahtunut. Toki ei kannata sanoa sitä hänelle. :-D Parempi opetella käsittelemään pettymyksen tunteita edes 19- vuotiaana kuin, että aikuisena vasta havahtuu siihen ettei kaikki menekään aina niin miten on suunnitellut.
En tosin tiedä miten tämä tapahtuu mutta voisi esim. hyvässä hengessä saada ajatukset täysin muualle
Muutoin samaa mieltä, mutta ei niitä ajatuksia välttämättä tarvitse siirtää kokonaan muualle. - Tai no. tarkoitit varmaan muualle pettymyksestä; - siitä olen samaa mieltä.
Sen sijaan täysin samaa mieltä olen siitä, että pärjäämäänkin tottuneen on toisinaan hyvä kokea pettymystä. - itse tuskin olisin tänään yliopisto-opiskelija, jos aikanaan olisin "heti" päässyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Voi olla, että olisin mutta siihen olsi mennyt "hieman kauemmin" aikaa.
Tarkoitin siinä mielessä muualla, että pettymyksessä ei tarvitse velloa. Ja elämässä on myös muuta kuin työ/opiskelu. Kuvauksen perusteella tuli vaikutelma suorittajaluonteesta.
Ja nykyään ei missään nimessä kannata uhrata ensikertalaisuuspisteitä johonkin kemiaan, jos oikeasti haluaa lääkikseen ja todistuspisteillä on mahdollista päästä.
Lääkis lääkis lääkis lääkis.
Mikä ihme tämä lääkisbuumi on? Itse opiskelin 2000-luvun alussa, ja silloin ihmisillä oli vaikka minkälaisia opiskeluhaaveita. Nykyään kuulen vain lääkiksestä joidenkin harvinaisten TEAK-halukkaiden lisäksi. Useimmat vielä väittävät, että lapsuuden unelma ollut...
Kyseessähän on suuri pettymys, miksi täällä pilkataan? Joillekin ura ja työ ei ole elämässä tärkeää, mutta heidänkin pitäisi tajuta että monilla on kunnianhimoa ja päämääriä elämässään.
Onneksi tyttö voi hakea ensi vuonna uudestaan. Nyt voi vähän aikaa velloa pettymyksessä, mutta uusi tilaisuus tulee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tämä lääkisbuumi on? Itse opiskelin 2000-luvun alussa, ja silloin ihmisillä oli vaikka minkälaisia opiskeluhaaveita. Nykyään kuulen vain lääkiksestä joidenkin harvinaisten TEAK-halukkaiden lisäksi. Useimmat vielä väittävät, että lapsuuden unelma ollut...
Tykkäävät ronkkia ihmisten intiimipaikkoja.
Ruotsiin on moni päässyt ja Tartoon.
Vierailija kirjoitti:
Voisi mennä "vippariksi" sote -alalle niin näkisi mitä se ala on. Voisi olla tulevalle doktorille ihan terveellistä.
Näin ennen tehtiin. Nykyään ei enää ole mitään vipparintöitä
Vierailija kirjoitti:
Onhan se raivotsuttavaa kun toisinaan kohtaa muiden muassa lääkäreitä, jotka ovat kuin Jumalasta seuraavia ja itseään virheettöminä pitäviä, joille "tavallinen" potilas on roskan arvoinen. Mutta toisaalta valtaosa lääkikseen niin hakijoista kuin sinne päässeitä taitanee kuitenkin olla vielä ihan tavallisia kuolevaisia. - Toisaalta aika moni lääkäri voi aina pysyä suojassa lääkäriliiton takana olematta tai pyrkimättä itse olemaan erityisen ahne. Harva ammattiliitto voi halutessaan milloin tahansa halutessaan laittaa vähintään puolet suomalaisista polvileen ilmoittamalla,. että tarvitsisi tuosta kutsumuksesta ja alan vaativuudesta johtuen maksaa lisää palkkaa ja ellei palkkaa aleta maksaa lisää niin ollaan aateltu olla loppuviikko lakossa. Ja toisn kuin sosiaali ja terveys- sektorin hoitajille heille ei vastata, että miten tuollaisella vastauksella olette ahneita ksuipäitä, jotka vaatimuksellanne paitsi koko kansanterveyden niin myös ajatte Suomen kansantalouden alas hevettiin.
Sen sijaan hykerrellään ja taputetaan, että kuinka meillä Suomessa sentään on maailman paras terveydenhoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäävät ronkkia ihmisten intiimipaikkoja.
No se on se raharaharaha ja hieno ammatti
Eipä taida olla sopiva lääkärin töihin tuo tyttö. Käy kalliin koulutuksen ja kun työ ei olekaan hohdokasta, niin masis päälle ja kotiin nyhjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Se on nyt se statusnormaali nuorten keskuudessa. Ja kyllähän lääkärin ammatissa on hyvä palkka ja status ja osa-aikatyölläkin voi elättää itsensä. Opiskelu on yhtä muiden hyväkkäiden kanssa biletystä ja olkaan taputtelua, kun ”ollaan parasta a-ryhmää!” Yolo-sukupolvi ei halua jäädä paitsi mahdollisuudesta olla Lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ennen tehtiin. Nykyään ei enää ole mitään vipparintöitä
Onhan niitä avustajan töitä esim vanhustenhoidossa.
Itse olin kokenut väkivaltaa, menettänyt kaiken ja ainoa toivoni oli opiskelupaikka. Ainoa syy miksi aina jaksoin. No en päässyt. Teen itsemurhan vielä tänä vuonna. Se voi olla iso asia, jos elämässä ei ikinä tule olemaan perhettä tai mitään muuta kuin työ. Ja jos aina joutuu opiskelupaikalla ja töissä kiusatuiksi niin ei sitä jaksa, jos ei tee edes mieluistaan asiaa.