Kannattaako opiskelijan mennä töihin ollenkaan..
Jos se heti vaikuttaa toimeentulotukeen ja opintotukeen? Osapäivätyö on ihan yhtä tyhjän kanssa jos opintotuet lähtee. Silti muutama satanen lisää kuussa olisi tervetullut
Kommentit (15)
Eikös sitä saa kuitenkin tienata useamman satasen kuussa ennenkuin vaikuttaa opintotukeen?
Ollenka on hyvä työpaikka. Menisin heti, jos saisin töitä Ollengasta. Siis kyllä kannattaa mennä töihin Ollenkaan.
Opiskelija ei yleensä voi saada tt-tukea. Opiskelijoilla on vuositulorajat, joiden yli ei saa tienata. Kyllä työnteko kannattaa.
Ap:n kaltaisten ei kannattaisi opiskella ollenkaan koska opintotuki lainoineen vaikuttaa toimeentulotukeen. ;)
No jos olisin työnantaja, katsoisin kyllä, onko henkilö aktiivinen eli esimerkiksi, että onko CV:ssä aukkoja, mm. kesätöiden kohdalla. Siis, että kannattaisiko minun palkata vai onko hakija sellainen tukien perässä juoksija pohjimmiltaan. Raha ei ole ainoa kannattavuuskriteeri, kun hankintaan valmiuksia työelämään. Jos CV on huono, työpaikkaa ei ehkä tule ikinä. Pelkät arvosanat eivät ratkaise. Mitä kauemmin elää ilman kosketusta työelämään, sitä vaikeampaa sinne on päästä. Nyt, kun kilpailu on kova. Tämän vuoksi itse ottaisin mieluummin vaikka ilmaisen harjoittelupaikan kuin makasin kotona.
Kyllä minulle on ollut ihan kannattavaa saada 500e kuussa opintotuen päälle. Auttaa mukavasti laskujenmaksussa ja ruokakaapin täytössä.
Jos nostaa opintotukea 9kk vuodessa niin kuin useimmat opiskelijat tekevät, saa tienata hiukan alle 12 000e vuodessa ilman, että vaikuttaa tukiin. Se on melkein 1 000e/kk. Siitä voit miettiä, onko kannattavaa.
Kunhan pidät huolen opintotuen tulorajoista ja jos saat asumistukea, myös kyseisen tuen tulorajoista, niin ei ainakaan tule ikävää yllätystä jälkeenpäin, kun Kela perii liikaa maksamia opintotukia takaisin. Tulorajat ja tulojen vaikutus tukiin löytyvät Kelan sivuilta.
https://www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot
Tuolta voit vilkaista, milloin alkaa vaikutus tukiin. Ei todellakaan heti, kun vähän saa palkkaa.
Asumistuella ja opintotuella ei juuri elä. Jos ei mene töihin, niin melkeen pakko nostaa sitten opintolainaa. Toimeentulotukea opiskelija ei saa, koska opintolaina lasketaan tuloksi.
Kannattaa. Kun tein töitä opintojen ohella, minun ei tarvinut ottaa senttiäkään opintolainaa. Nyt valmistuttuani ja työllistyttyäni, on mukava kun palkka tulee kokonaan minulle eikä sitä tarvitse käyttää lainanlyhennyksiin.
Opintotuki+asumislisä minulla noin 550e/kk. Vuokran, sähkön ja puhelinlaskun jälkeen jäisi rahaa noin 20e/kk ellen kävisi töissä tienaamassa lisää rahaa. Koen siis työnteon hyvinkin kannattavaksi tässä tilanteessa.
Ei varmaan kannata, jos se noin menee. Minulla ei mennyt ja kannatti käydä töissä