Yllättävä tutkimus: Naiset ovat miehiä hurjasti huonompia kuskeja
Sveitsiläinen vakuutusyhtiö on päätynyt autoiluselvityksessään yllättäviin lukemiin. Naiset ovat selvityksen mukaan reilusti huonompia kuljettajia kuin miehet.
Naiset ovat peräti neljänneksen alttiimpia liikenneonnettomuuksille. Normaalisti naiset ajavat 40 prosenttia miehiä vähemmän, joten kilometriä kohden onnettomuusriskeissä on vieläkin suurempi ero miesten hyväksi, eli kaksinkertainen.
Kommentit (56)
Kuinka usein suomessa nainen ajaa ja mies on kyydissä paitsi jos miehellä on kova krapula. Suurin syy , että naisten autoilu on heikentynyt , että autossa sometetaan koko aika katselkaa tienvieressä niin naisista yli puolet joko puhuu puhelimessa tai somettaa.
Niin ei yllättäisi toisaalta, kun moni mies oppii jo pikkunatiaisena ajamaan niin onhan sitä kokemustakin eri lailla, Suomessa siis. Minä naisena taas olen tosi varovainen, se ehkä auttaa, ikävää on ihmisten piittaamattomuus kun aiheuttavat vaaratilanteita.
Kyllä Suomessakin on niin, että kun on pariskuntia/perheitä autossa, niin siellä on aina se kuskina olija mies. Eli miehet haluavat ajaa useammin, kuin naiset ja mikä ihmekkään siinä on, jos ovat "parempia" kuskeja.
https://www.is.fi/autot/art-2000000925839.html
https://tekniikanmaailma.fi/naiset-ovat-miehia-parempia-autoilijoita-tu…
Ap:n tutkimus vuodelta 2013, tuossapa tutkimuksia 2015 ja 2018, tulos kiistaton: naiset parempia kuskeja kuin miehet.
Mä olen nainen ja olen ajanut 20 vuotta putkeen joka päivä pk-seudulla ja muuallakin. Pk-seudulla asun. Ei yhtäkään kolaria. En ota riskejä eli en aja ylinopeutta, en ohittele turhaan, huomioin muut hyvin eli hahmotan suojatielle saapuvat ihmiset ja päästän ne ja niin edelleen. Mielestäni olen hiton hyvä kuski. Osaanpa vielä taloudellisen ajon, eli en aja täysillä punaisiin valoihin seisomaan enkä lähde valoista renkaat palaen.
https://yle.fi/uutiset/3-10274373
Jos juuri näitä kaikkein vakavampia kuolemaan johtaneita onnettomuustilastoja katsoo olisi varmaan parempi, että ajaminen sallittaisiin vain naisille. Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa mieskuljettajien osuus on yli 80 prosenttia, Juha Valtonen sanoo.
Naiset ehkä lommottavat enemmän peltiä ahtailla parkkipaikoilla mutta eivät sentään aiheuta yhtä pahaa vaaraa muille ihmisille kuin miehet.
Minä ajan aina omaa autoani ja mies omaansa. Meillä ei mies ole automaattisesti kuski. Outo ajatus. Nyt ollaan mun autolla reissussa ja olen toki ajanut. Mulle tulee kilometrejä noin 10-15000 vuodessa ja miehelle 3000-5000.
Toiset tutkimukset sanovat vähän toista. Eihän sillä nyt yksilön kohdalla kuitenkaan ole niin merkitystä.
Itse olen aina luottanut enemmän naiseen ratissa kuin mieheen. En muista, että naisen kyydissä olisi ikinä tapahtunut mitään, ei edes läheltä piti -tilanteita, eikä naiset hurjastele yleensä, mutta miesten kyydissä on koettu ties mitä.
Mä olen mies, joka ei itse aja hahmotusongelmien takia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/autot/art-2000000925839.html
https://tekniikanmaailma.fi/naiset-ovat-miehia-parempia-autoilijoita-tu…
Ap:n tutkimus vuodelta 2013, tuossapa tutkimuksia 2015 ja 2018, tulos kiistaton: naiset parempia kuskeja kuin miehet.
Asiaa voi tutkia monella tapaa ja jos tosiaan tutkitaan tällaista eikä sitä kuinka paljon todellisuudessa kolareita ajellaan niin varmaa saadaankin eri tulos. Naisethan ovat tunnollisia ja ottavat vähemmän riskejä.
"Tutkijoiden mukaan naiset peittoavat rattiin tarttuneet miehet miltei joka asiassa, mukaan lukien nopeusrajoitusten noudattaminen, pysähtyminen liikennevaloissa ja vilkkujen käyttäminen."
Tosiaan Suomen kohdalla tehty samanlainen vakuutusyhtiötutkimus jonka mukaan nuoret miehet ovat kaikkein kolarialttiimpia mutta jossain siinä 35:n ikävuoden jälkeen kolarialttiimpia ovatkin naiset eli juuri sama asia johon alkuperäisessä jutussakin kerrotaan.
Mulla on pelti kolissut. Peruutin kerran (vasta kortin saaneena) lautakasasta törröttävään lautaan ja autosta hajosi takalasi. Sen jälkeen pari kertaa peruuttanut toiseen autoon, kolhaisten, mutta koska vauhtia ollut niin vähän niin ei tullut naarmuakaan (toisella kerralla jätin lapun, että tarkistavat itsekkin ja puhelinumeroni siihen, toisella kertaa auton omistaja näki tapahtuneen ja sanoi ettei tullut mitään).
Vuosiin ei ole mitään sattunut, haasteellisimpia tilanteita on huonokuntoiset metsätiet kivineen ja kuoppineen, mutta niistäkin on selvitty.
En ole hyvä kuski, mutta varovainen olen ja tiedostan omat kykyni ja rajoitteeni. Toisaalta, eikö se juuri tee hyväksi kuskiksi? Olen yksinasuva, joten en ole koskaan voinut tukeutua mieheen ajaessa, on ollut pakko tehdä ja opetella itse tekemään.
Sveitsissä asiaa tutkivat vakuutusyhtiöt, tietoja ei kerätty esim. poliisin kirjaamista tapauksista. Suurin osa vakuutusyhtiöille ilmoitetuista autovahingoista ei ole kolareja tms. vaan auton kolhimista parkkipaikalla tai pihassa. Tuossa selvityksessä kolhimiset tapahtuvat aamuruuhkassa.
Harmillisesti ei ole osoitettu, kenen vika se kolhu oli eli veikö nainen autonsa korjattavaksi siksi, että joku toinen sitä vahingoitti vai siksi, että itse törttöili.
Ei ole yhtään yllättävää, että kokemattomammat kuskit kolaroivat enemmän.
Mikä on hyvä kuski? Onko se ajotaitoa, että väistelee kovassa vauhdissa liukkaalla tiellä keilat, hirvet ja taskuparkkeeraa peräkärryn kanssa tiukkaan parkkiruutuun. Hallitsee auton hurjissakin tilanteissa.
Tällaisessa taitoa vaativassa teknisessä ajamisessa mieheni on minua parempi, hän on todella taitava.
Minä olen myös hyvä kuski. Ajan aina taitojeni mukaan ja ennakoin, etten joudu tilanteisiin jossa auto lähtee lapasesta. Ajan rauhallisesti, takuuvarmasti, liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan.
Minä olen taas tässä miestäni parempi.
Kumpi nyt sitten on parempi kuljettaja.
Nuorille miehille ei tarvitse korvata mitään, kun makaavat hautuumaalla noiden kolariensa jälkeen. Autokaan harvoi on oma.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa nähdä miten naiset yrittävät puolustella itseään. Jos olisin nainen en ottaisi kantaa tähän.
Miten niin? Tässä on ihan hyvin osoitettu, että tilastoja on monenlaisia ja ne voivat kertoa monenlaisista asioista. Ottaako koville, kun autolla pörrääminen ei olekaan suuri maskuliinisen kyvykkyyden ja taidon osoitus?
Tilastot ovat aina tilastoja. Otanta vaikuttaa suuresti tulokseen.
Itse ajan päivittäin, ja lähes aina kun kanssakuskit ajavat kanttareitten päältä, saavat auton sammumaan liikennevaloihin, tekevät kaistapäisiä ohituksia ilman vilkun käyttöä, eivät pysähdy suojatien eteen jos viereisellä kaistalla on niin tehty, ym., niin kyseessä on ollut joko a. nainen, tai b. reilusti eläkeikäinen paappa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa nähdä miten naiset yrittävät puolustella itseään. Jos olisin nainen en ottaisi kantaa tähän.
Miten niin? Tässä on ihan hyvin osoitettu, että tilastoja on monenlaisia ja ne voivat kertoa monenlaisista asioista. Ottaako koville, kun autolla pörrääminen ei olekaan suuri maskuliinisen kyvykkyyden ja taidon osoitus?
Kiitos päivän parhaasta vitsistä !
Joopa, naiset ja auton ohjaus, ei vidhu!
Eli ottaa koville.
Vierailija kirjoitti:
Tilastot ovat aina tilastoja. Otanta vaikuttaa suuresti tulokseen.
Itse ajan päivittäin, ja lähes aina kun kanssakuskit ajavat kanttareitten päältä, saavat auton sammumaan liikennevaloihin, tekevät kaistapäisiä ohituksia ilman vilkun käyttöä, eivät pysähdy suojatien eteen jos viereisellä kaistalla on niin tehty, ym., niin kyseessä on ollut joko a. nainen, tai b. reilusti eläkeikäinen paappa.
Niin, on kyllä tutkimustietoa nimenomaan siitä, että naiset ajavat paljon turvallisemmin ja ottavat vähemmän riskejä kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein suomessa nainen ajaa ja mies on kyydissä paitsi jos miehellä on kova krapula. Suurin syy , että naisten autoilu on heikentynyt , että autossa sometetaan koko aika katselkaa tienvieressä niin naisista yli puolet joko puhuu puhelimessa tai somettaa. [/quote
Meillä ajetaan molemmat, usein mies kyllä istuu vieressä, ihan selvinpäin ja ilman rapulaakin. Rakastan ajaa autoa ja ole ihan hyvä siinä ja ole ajanut todella paljon.
Näin Sveitsissä. Jutellaan sitten kun puhutaan Suomessa tehdystä tutkimuksesta, koska tämä on asia mihin kulttuuri voi vaikuttaa paljon. Jos Sveitsissä on esim. sellainen kulttuuri ettei naiset aja niin paljoa (miltä vaikuttaisi tuon tekstin perusteella), niin hehän on totumattomampia ajamaan, mikä lisää onnettomuusriskiä.
Syynä onnettomuusalttiuteen ei siis ole sukupuoli vaan totumattomuus ja se on kulttuuritekijä että ajaminen on yleensä miesten hommaa.