100 000 euron osakesalkku ei ole mitenkään ihmeellistä!
Asuimme avopuolison kanssa 10 vuotta kahdestaan kaksiossa ja molemmilla yli 3000 euroa palkka. Lainan lyhennys taisi olla 600-700 euroa / kk.
Jos nyt lasketaan, että kuussa jäi helposi 1000 euroa yli laskujen jälkeen niin 10 vuodessa se tekee:
10 * 12 * 1000 euroa = 120 000 euroa.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Miksi ei voi jäädä 1000 euroa kuussa yli jos ei ole mitään menoja?
Tuon lisäksi tuli asunto maksettua kokonaan omaksi.
Nyt sitten kun tekee lapset tässä vaiheessa niin onhan niitä säästöjä silloin!
Kommentit (37)
Ei ehkä älyttömän ihmeellistä, mutta elämä on. Harva selviää ilman turbulenssia sitä vuosikymmentä, vaimo saa syövän ja mies pääsee kilometritehtaalle. Siinä sitten menee pasmat sekaisin ja säästöt syödään. SE on realismia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä älyttömän ihmeellistä, mutta elämä on. Harva selviää ilman turbulenssia sitä vuosikymmentä, vaimo saa syövän ja mies pääsee kilometritehtaalle. Siinä sitten menee pasmat sekaisin ja säästöt syödään. SE on realismia.
No ei syöpä tms nyt kuitenkaan kovin yleistä ole nuorilla aikuisilla!
Nyt jäi kyllä epäselväksi että oliko AP:lla sitä vaiko eikö?
ja kyllä se ihan oikeassa maailmassa on ihmeellistä. Reilusti alle 25% kotitalouksista on tuon verran rahoitusvarallisuutta ja lähelläkään kaikilla se ei ole osakkeissa vaan tileillä ja rahastoissa.
On riskaapelia pitää noin isoa osakesalkkua. Luin yhdestä sijoittajasta joka on samoilla linjoilla mun kanssa eli on parempi pyörittää pienempiä summia voitto mielessä sen sijaan että laittaa satatonnia tai enemmän kiinni osakkeisiin joissa aina piilee riski. Eli ei ne osingot niin paljon tuota että on riskin väärtti.
Aika mielekkään kuuloista elämää, jos ei 10 vuoden aikana ole "mitään" menoja kuin pakolliset ruoka- ja asumiskulut. Mutta kukin tyylillään.
Mulla on muuten n. 100ke salkku, joka tosin sisältää muutakin kuin suoria osakkeita, eikä edes puolisoa sitä jakamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei syöpä tms nyt kuitenkaan kovin yleistä ole nuorilla aikuisilla!
En todellakaan tuudittautuisi siihen ajatukseen.
Vierailija kirjoitti:
ja kyllä se ihan oikeassa maailmassa on ihmeellistä. Reilusti alle 25% kotitalouksista on tuon verran rahoitusvarallisuutta ja lähelläkään kaikilla se ei ole osakkeissa vaan tileillä ja rahastoissa.
AP:n mainitsemat palkat ovat vielä alle keskimääräisten palkkojen, joten mikä ihme on tuo "ihan oikea maailma" ? Sehän ei ole AP:n vika jos muut ryssivät asiansa ja tuhlaavat rahansa johonkin matkusteluun ja autoihin.
Ahaa. Kahvin juominen maidon kanssa ei ole ihmeellistä, mutta en silti tee tänne siitä aloitusta. Sen mä ymmärtäisin jos jostain aletaan puhua, koska se ON ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
On riskaapelia pitää noin isoa osakesalkkua. Luin yhdestä sijoittajasta joka on samoilla linjoilla mun kanssa eli on parempi pyörittää pienempiä summia voitto mielessä sen sijaan että laittaa satatonnia tai enemmän kiinni osakkeisiin joissa aina piilee riski. Eli ei ne osingot niin paljon tuota että on riskin väärtti.
Tuottoa ei tule ilman riskiä. Jos et halua ottaa mitään riskiä ja tehdä vain tappiota niin silloin pidät rahoja "turvassa" pankkitilillä nollakorolla.
Ei tuo salkku mitään ihmeellistä ole hyvin ansaitsevien parien omistamina.
Eri asia on kuka salkkua hoitaa, ja miten se pitemmän päälle tuottaa.
Osakekurssit kun vaihtelee, mitä olla ihme insinööri joka jaksaa päivittäin seurata salkkuaan ja jolla vaativan työn lisäksi on siihen edes aikaa. Mutta menestystä sijoituksiin!
Vierailija kirjoitti:
No minua tämä 7000 euroa nettona vuosittain kyllä lämmittää arvonnousun lisäksi...
Vierailija kirjoitti:
Aika mielekkään kuuloista elämää, jos ei 10 vuoden aikana ole "mitään" menoja kuin pakolliset ruoka- ja asumiskulut. Mutta kukin tyylillään.
Mulla on muuten n. 100ke salkku, joka tosin sisältää muutakin kuin suoria osakkeita, eikä edes puolisoa sitä jakamassa.
Mitä menoja sitten olisi pitänyt olla? Toki kaikki urheilutarvikkeet yms tuli ostettua jos tarvis. AP.
Siis suurella osalla palkka on paljon alle 2000 eli ei oikeasti voi sijoittaa. 10000 euron salkku on utopiaa monelle ja jos on välillä työtön niin salkku on vain pahasta
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo salkku mitään ihmeellistä ole hyvin ansaitsevien parien omistamina.
Eri asia on kuka salkkua hoitaa, ja miten se pitemmän päälle tuottaa.Osakekurssit kun vaihtelee, mitä olla ihme insinööri joka jaksaa päivittäin seurata salkkuaan ja jolla vaativan työn lisäksi on siihen edes aikaa. Mutta menestystä sijoituksiin!
Olet aivan hakoteilla. Hyvin hajautettua salkkua ei tarvitse eikä pidäkään päivittäin seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n mainitsemat palkat ovat vielä alle keskimääräisten palkkojen, joten mikä ihme on tuo "ihan oikea maailma" ? Sehän ei ole AP:n vika jos muut ryssivät asiansa ja tuhlaavat rahansa johonkin matkusteluun ja autoihin.
Ei mua ainakaan harmita, että olen voinut matkustella, harrastaa, pukeutua kauniisti ja pitää kivaa autoa. Ei tämä ole mikään mustavalkoinen joko-tai -asetelma. Toki sijoituksiin olisi voinut työntää vielä enemmän noista karsimalla mutta so not.
Vierailija kirjoitti:
Siis suurella osalla palkka on paljon alle 2000 eli ei oikeasti voi sijoittaa. 10000 euron salkku on utopiaa monelle ja jos on välillä työtön niin salkku on vain pahasta
Kyllä se valtaosalle olisi saavutettavissa, mutta kun suomessa ollaan sijoittajavastaisia, eikä ole sijoittamiskulttuuria niin hyvin harva alkaa sitä tekemään. Harvinainen se siis Suomessa on, mutta kyllä käytännössä kenen tahansa työtä tekevän saavutettavissa, yllättävän pienin panoksinkin vielä.
Mutta eihän mitään yhteissalkkuja ole. Salkku on aina henkilökohtainen. Vai tarkoitatko, että kumpikin sai yli 1000 euroa kuussa säästöön eli kummallakin 100 000 salkku. Harvalta onnistuu. Moni tykkää matkustella, vaihtaa autoa, remontoida. Eikä kaikki edes haikaile suurien sijoitussalkkujen perään. Ei se ole mikään onni ja autuus.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän mitään yhteissalkkuja ole. Salkku on aina henkilökohtainen. Vai tarkoitatko, että kumpikin sai yli 1000 euroa kuussa säästöön eli kummallakin 100 000 salkku. Harvalta onnistuu. Moni tykkää matkustella, vaihtaa autoa, remontoida. Eikä kaikki edes haikaile suurien sijoitussalkkujen perään. Ei se ole mikään onni ja autuus.
Onni ja autuus ei myöskään ole remontoida (ei helvetti jos pitäis remontoida töiden jälkeen) tai saastuttaa matkustelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minua tämä 7000 euroa nettona vuosittain kyllä lämmittää arvonnousun lisäksi...
Suomalaisten osakkeiden osingot taitaa olla keskimäärin 5 % ja siitä vielä kun verot pois niin satasen salkulla se on 3500 euron nettona.
AV-mammojen maailmassa kaikki on ihmeellistä.