100 000 euron osakesalkku ei ole mitenkään ihmeellistä!
Asuimme avopuolison kanssa 10 vuotta kahdestaan kaksiossa ja molemmilla yli 3000 euroa palkka. Lainan lyhennys taisi olla 600-700 euroa / kk.
Jos nyt lasketaan, että kuussa jäi helposi 1000 euroa yli laskujen jälkeen niin 10 vuodessa se tekee:
10 * 12 * 1000 euroa = 120 000 euroa.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Miksi ei voi jäädä 1000 euroa kuussa yli jos ei ole mitään menoja?
Tuon lisäksi tuli asunto maksettua kokonaan omaksi.
Nyt sitten kun tekee lapset tässä vaiheessa niin onhan niitä säästöjä silloin!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On riskaapelia pitää noin isoa osakesalkkua. Luin yhdestä sijoittajasta joka on samoilla linjoilla mun kanssa eli on parempi pyörittää pienempiä summia voitto mielessä sen sijaan että laittaa satatonnia tai enemmän kiinni osakkeisiin joissa aina piilee riski. Eli ei ne osingot niin paljon tuota että on riskin väärtti.
No minua tämä 7000 euroa nettona vuosittain kyllä lämmittää arvonnousun lisäksi...
Suomalaisten osakkeiden osingot taitaa olla keskimäärin 5 % ja siitä vielä kun verot pois niin satasen salkulla se on 3500 euron nettona.
Kuka on pelkistä suomalaisista osakkeista puhunut. Minulla on tänä vuonna jo tullut nettona 2800 € ja vielä on noin 1400€ tulossa, eikä minun salkkuni ole lähelläkään 100 000€
T:Ohis
Ei tuollaisen salkun saaminen mikään kummoinenkaan juttu ole. Tosin aika pieni osa kansasta tienaa nettona tuon 3000e/kk. Itse kuulun onnekkaaseen osaan ja nettotuloni on 3500€/kk, vaimoni tosin tienaa 1500€/kk. Säästetään ”vain” 300€/kk rahastoihin. Itse jotenkin vierastan ajatusta, että vetäisin talouden tiukalla, että saisin mahdollisimman paljon säästöön. Elän mieluummin mukavaa ja huoletonta elämää ja osittain kompensoin vaimoni pienehköjä tuloja.
Jotenkin tää nykyinen ihme vouhotus sijoittamisesta alkaa menemään yli. Kaikki tuntuu puskevan rahansa dollarit silmissä osakkeisiin ja rahastoihin. Mukava eläminen ei tunnu merkitsevän enää mitään. Eräskin duunikaverini ottaa työpaikalta joka päivä vessapaperirullan, että säästää kuluissa vaikka liksa on suunnilleen sama kuin minulla. Kaiken rahansa tunkee osakkeisiin. Muuttivat perhenen kanssa 70 neliön kämppään, että säästää pari satasta kuluissa ja saa ne laitettua säästöön. Teini-ikäiset tyttäret jakavat nyt huoneen yhdessä tämän seurauksena. Alkaa menemään jo sairauden puolelle...
Vierailija kirjoitti:
Mulla voisi olla tuon kokoinen salkku jo nyt kolmikymppisenä mutta mun lapsilisiä ei sijoitettu, eikä muutenkaan kotona kannustettu sijoittamaan. Kun kerroin olevani kiinnostunut pörssistä, sitä pidettiin älyttömänä riskinottona.
Nyt mulla ikää 29 ja koko omaisuuden arvo tilit, salkut ja rahastot laskettuna vain 20k €. Omaa asuntoakaan ei ole ja sekin olisi voinut olla realistinen hankinta jo lukion jälkeen jos rahat olisi sijoitettu oikein. Lisäksi oma asunto on aivan älyttömän hyvä turva opintojen ja työttömyyden aikana.
Me ysärin laman traumatisoimien vanhempien lapset saatiin kärsiä, onneksi nykyvanhemmat on fiksumpia.
No niitä lapsilisiä ei ole tarkoitettu sijoituksiin. Meillä ne ainakin meni elämiseen, ei pahemmin ollut mahdollisuutta sijoittaa niitä kun kaikki rahat meni elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän mitään yhteissalkkuja ole. Salkku on aina henkilökohtainen. Vai tarkoitatko, että kumpikin sai yli 1000 euroa kuussa säästöön eli kummallakin 100 000 salkku. Harvalta onnistuu. Moni tykkää matkustella, vaihtaa autoa, remontoida. Eikä kaikki edes haikaile suurien sijoitussalkkujen perään. Ei se ole mikään onni ja autuus.
Onni ja autuus ei myöskään ole remontoida (ei helvetti jos pitäis remontoida töiden jälkeen) tai saastuttaa matkustelemalla.
Itsekin asun vuokralla ja sijoitan, huoleton elämä. Osakkeet on pidemmän päälle tuottoisampi ja riskittömämpi sijoituskohde kuin asunto.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän mitään yhteissalkkuja ole. Salkku on aina henkilökohtainen. Vai tarkoitatko, että kumpikin sai yli 1000 euroa kuussa säästöön eli kummallakin 100 000 salkku. Harvalta onnistuu. Moni tykkää matkustella, vaihtaa autoa, remontoida. Eikä kaikki edes haikaile suurien sijoitussalkkujen perään. Ei se ole mikään onni ja autuus.
No eihän se yhden ihmisenkään sijoitussalkku ole välttämättä vain yksi arvo-osuustili vaan laaja eri omaisuuslajeja sisältävä portfolio joka on hajautettu paikkoihin a, b, c...n eli käytännössä useita salkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisen salkun saaminen mikään kummoinenkaan juttu ole. Tosin aika pieni osa kansasta tienaa nettona tuon 3000e/kk. Itse kuulun onnekkaaseen osaan ja nettotuloni on 3500€/kk, vaimoni tosin tienaa 1500€/kk. Säästetään ”vain” 300€/kk rahastoihin. Itse jotenkin vierastan ajatusta, että vetäisin talouden tiukalla, että saisin mahdollisimman paljon säästöön. Elän mieluummin mukavaa ja huoletonta elämää ja osittain kompensoin vaimoni pienehköjä tuloja.
Jotenkin tää nykyinen ihme vouhotus sijoittamisesta alkaa menemään yli. Kaikki tuntuu puskevan rahansa dollarit silmissä osakkeisiin ja rahastoihin. Mukava eläminen ei tunnu merkitsevän enää mitään. Eräskin duunikaverini ottaa työpaikalta joka päivä vessapaperirullan, että säästää kuluissa vaikka liksa on suunnilleen sama kuin minulla. Kaiken rahansa tunkee osakkeisiin. Muuttivat perhenen kanssa 70 neliön kämppään, että säästää pari satasta kuluissa ja saa ne laitettua säästöön. Teini-ikäiset tyttäret jakavat nyt huoneen yhdessä tämän seurauksena. Alkaa menemään jo sairauden puolelle...
En minä mitään "vouhottamista" sijoittamisesta ole nähnyt. Ennemminkin tuntuu olevan meno aivan päinvastaista. Pikavippiä luottokorttivelan päälle otetaan ja mitään ei säästetä, eikä varauduta huomiseen mitenkenkään, kun jos jotain sattuu niin "tuet pienenee" tai "joutuu käyttään säästöjään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On riskaapelia pitää noin isoa osakesalkkua. Luin yhdestä sijoittajasta joka on samoilla linjoilla mun kanssa eli on parempi pyörittää pienempiä summia voitto mielessä sen sijaan että laittaa satatonnia tai enemmän kiinni osakkeisiin joissa aina piilee riski. Eli ei ne osingot niin paljon tuota että on riskin väärtti.
No minua tämä 7000 euroa nettona vuosittain kyllä lämmittää arvonnousun lisäksi...
Suomalaisten osakkeiden osingot taitaa olla keskimäärin 5 % ja siitä vielä kun verot pois niin satasen salkulla se on 3500 euron nettona.
Kuka on pelkistä suomalaisista osakkeista puhunut. Minulla on tänä vuonna jo tullut nettona 2800 € ja vielä on noin 1400€ tulossa, eikä minun salkkuni ole lähelläkään 100 000€
Saat vajaa 5000€ vuoden aikana osinkoja ja sen takia täällä paukuttelet henkseleitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat vajaa 5000€ vuoden aikana osinkoja ja sen takia täällä paukuttelet henkseleitä?
No paljonko sinä saat? Prosenteissa tuo 5000 nettona on paljon enemmän kuin tuo 5%-brutto mitä kommentoin.
T:se ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onni ja autuus ei myöskään ole remontoida (ei helvetti jos pitäis remontoida töiden jälkeen) tai saastuttaa matkustelemalla.
Itsekin asun vuokralla ja sijoitan, huoleton elämä. Osakkeet on pidemmän päälle tuottoisampi ja riskittömämpi sijoituskohde kuin asunto.
Itse olen eri mieltä. Oma asunto on kyllä sellainen assetti että oksat pois. Pääkaupunkiseudulla sen voi aina realisoida ja saada edes jotakin takaisin päin, kun taas pörssiosakkeet voivat heitellä rajustikin. Puhumattakaan muista hyödyistä mitä omassa asuminen aiheuttaa, olettaen toki ettei asunto ole ökymitoitettu tai kokonaan lainalla hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko sinä saat? Prosenteissa tuo 5000 nettona on paljon enemmän kuin tuo 5%-brutto mitä kommentoin.
En mitään. Sijoitan vain rahastoihin ja osingot rahastot sijoittavat uudestaan joten jäävät kasvamaan korkoa.
Asia on juuri noin kun ap sen esittää. Jos rahaa jää yli, sen voi säästää ja sijoittaa.
Muualla kuin pääkaupunkiseudulla luulisi rahan kasautuvan ihan itsestään, kun asuminen on niin halpaa.
Missä tahansa on kyllä helppoa varmistaa se, että rahaa ei koskaan jää yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Sijoitan vain rahastoihin ja osingot rahastot sijoittavat uudestaan joten jäävät kasvamaan korkoa.
Tai dilutoituvat kurssien ja indexien laskiessa pois. Maksetut rahat eivät tätä tee vaikkakin hattana on verot tuloista.
Niin no itse 32v sinkkunainen ja 135k osakesalkku. Erittäin helposti on onnistunut sijoittaminen vaikka olen matkustellut paljon, opiskellut ja nauttinut elämästä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Hölölöö taas.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo salkku mitään ihmeellistä ole hyvin ansaitsevien parien omistamina.
Eri asia on kuka salkkua hoitaa, ja miten se pitemmän päälle tuottaa.Osakekurssit kun vaihtelee, mitä olla ihme insinööri joka jaksaa päivittäin seurata salkkuaan ja jolla vaativan työn lisäksi on siihen edes aikaa. Mutta menestystä sijoituksiin!
Tutkitusti salkku, jota ei hoideta lainkaan, eli ostetaan vakavaraista, ja unohdetaan, tuottaa parhaiten pitkällä aikavälillä.
Se on ihmeelistä että on vaan 100k€ sijoitussalkku kun meillä jo reilusti toista miljoonaa.
AV mammojen köyhälistö kyykkyyn ja kokkarit seuraavaan hallitukseen.
Mulla voisi olla tuon kokoinen salkku jo nyt kolmikymppisenä mutta mun lapsilisiä ei sijoitettu, eikä muutenkaan kotona kannustettu sijoittamaan. Kun kerroin olevani kiinnostunut pörssistä, sitä pidettiin älyttömänä riskinottona.
Nyt mulla ikää 29 ja koko omaisuuden arvo tilit, salkut ja rahastot laskettuna vain 20k €. Omaa asuntoakaan ei ole ja sekin olisi voinut olla realistinen hankinta jo lukion jälkeen jos rahat olisi sijoitettu oikein. Lisäksi oma asunto on aivan älyttömän hyvä turva opintojen ja työttömyyden aikana.
Me ysärin laman traumatisoimien vanhempien lapset saatiin kärsiä, onneksi nykyvanhemmat on fiksumpia.