Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, kuka voi neuvoa mitä teen? Raha/asumistilanne

Vierailija
16.07.2019 |

En tiedä pitäisikö mun konsultoida ihan terapeuttia tai jotakuta tällaisessa tilanteessa, kun jotain täytyisi tehdä, mutta en yhtään tiedä miten toimia. Tällä hetkellä rahaa valuu ihan järjettömästi hukkaan nykyisen asumisratkaisun takia. Olen vuokralla, ja sain rahaa perintönä joten en saa toimeentulotukea enää. Omaa rahaa on heti mennyt suuria määriä enimmäkseen terveydenhuollon kuluihin. Rahaa jää vuokran jälkeen tuista käyttöön n.300 euroa, kun toimeentulotuella ei voida täydentää.
Haen työkyvyttömyyseläkettä, mutta en tiedä meneekö se läpi ja koska päätös on valmis.
Jos pystyisin ostamaan oman asunnon, niin pääsisin taas toimeentulotuen piiriin ja tietyssä mielessä oma raha olisi tallessa asunnossa. Tämänhetkinen tyylihän vaan kuluttaa rahan loppuun, minkä jälkeen olen vuokralla ja toimeentulotuella edelleen.
Ongelmana on, että raha ei riitä mihinkään kunnolliseen asuntoon kotikaupungista (kaksio tmv.) Ne maksaa puolet enemmän kuin minulla on. Sillä rahalla mitä minulla on käytössä, saisi ankean kerrostaloaksion hyvin, hyvin syrjästä. Mielestäni siinä ei ole oikein paljon järkeä. Jos asuu kaukana, miksi kerrostalo? Itse en mielellään asuisi taajaman reunalla pienessä asunnossa jossain Turengin tyylisessä kylässä, vaan muuttaisin mieluummin vaikka syrjempään tai kunnolla maalle. Lapsikin tähän suhtautuu yllättävän myönteisesti.
En kuitenkaan tunnu löytävän tarpeeksi nopeasti meidän tarpeisiin sopivaa omakotitaloa. Okt:ta ei varmaan edes kannattaisi ihan kiireessä ostaa, koska virheellisestä ostoksesta voi olla vaikea päästä eroon. Mutta tosiaan joku ratkaisu olisi tehtävä. Mitä te tekisitte?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et saa toimeentulotukea jos sinulla on rahaa. Käytä ne elämiseen niin kuin muutkin.

Vierailija
2/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä jaksoiko kukaan lukea, kirjoitin nyt lähinnä omaa mieltä purkaakseni.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin sulle jo aiempaan ihan samanlaiseen avaukseen aso-asuntoa. Silloin rahat olisivat suht turvassa, mutta olisit oikeutettu tukiin.

Vierailija
4/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän paikkakunnalla asumisoikeusasuntoja? Rahasi voisivat riittää siihen ja asumisvastikkeeseen saa asumistukea.

Vierailija
5/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanteesi on tuo niin muuta jonnekin mistä saat tuolla rahalla hyvän asunnon keskustasta. Siis toiselle paikkakunnalle. Jos muuttaa hieman kasvukeskuksista sivuun voi saada hyvänkin asunnon halvalla ja asukkaita kuitenkin paikkakunnalla yli 10 000 niin ei ole ihan tuppukylä.

Toinen vaihtoehto on ajatella sijoittaa siitä perinnöstä johonkin muuhun kuin asuntoon. Tai ostaa asunto sieltä syrjemmästä jonka laittaa vuokralle ja elää sitten niillä vuokratuloilla.

Kolmas vaihtoehto on että käytät perintörahoja tilanteessa joissa et ole työkykyinen ilmeisesti. Eli se perintö turvaa sinulle vähän parempaa toimeentuloa kuin pelkkä eläke ja muut tuet. Eli se perintö on sijoitus nykyelintasoosi ja hyvinvointiisi.

Vierailija
6/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tehnyt niin, että  ennen kuin perintö olisi tullut, olisin lakannut hakemasta toimentulotukea.

Sitten sen jälkeen, kun ei enää näy 3 kk takautuvissa tiliotteissa (pois tililtä siis raha), niin olisi taasen voinut hakea sitä tukea. Tai ostanut sinä aikana sen talon.

Vierailija
7/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotin sulle jo aiempaan ihan samanlaiseen avaukseen aso-asuntoa. Silloin rahat olisivat suht turvassa, mutta olisit oikeutettu tukiin.

Joo, luin sen mutta avaus hukkui jonnekin. Joku kyllä sanoi siihen että aso-asunnossa ei ole kauheasti hyviä puolia edes minun näkökulmastani. Mutta kiitos ja laitan sen nyt ihan listaani vaihtoehtoihin, joihin perehdyn. Ap

Vierailija
8/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohoijaa, jatketaan provon linjalla.

Tee toimeentulohakemus, jossa pyydät Kelaa ostamaan sulle sopivan asunnon jostain kivasta paikasta. Samalla säästyy ne perintörahat.

Vierailija
9/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus1 kirjoitti:

Olisin tehnyt niin, että  ennen kuin perintö olisi tullut, olisin lakannut hakemasta toimentulotukea.

Sitten sen jälkeen, kun ei enää näy 3 kk takautuvissa tiliotteissa (pois tililtä siis raha), niin olisi taasen voinut hakea sitä tukea. Tai ostanut sinä aikana sen talon.

Tuo olisi ollut järkevää, ostaa sinä aikana se talo. Käytännössä asia ei ole ollut niin helppo, koska perinnönjako ei onnistunut sovitussa aikataulussa kiistojen takia, eikä pystynyt siis ennakoimaan kauhean hyvin. Sitten olin myös sen jälkeen sairaalassa monta kertaa, enkä siinä kunnossa että olisin pystynyt taloja käymään katselemassa. Ap

Vierailija
10/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanteesi on tuo niin muuta jonnekin mistä saat tuolla rahalla hyvän asunnon keskustasta. Siis toiselle paikkakunnalle. Jos muuttaa hieman kasvukeskuksista sivuun voi saada hyvänkin asunnon halvalla ja asukkaita kuitenkin paikkakunnalla yli 10 000 niin ei ole ihan tuppukylä.

Toinen vaihtoehto on ajatella sijoittaa siitä perinnöstä johonkin muuhun kuin asuntoon. Tai ostaa asunto sieltä syrjemmästä jonka laittaa vuokralle ja elää sitten niillä vuokratuloilla.

Kolmas vaihtoehto on että käytät perintörahoja tilanteessa joissa et ole työkykyinen ilmeisesti. Eli se perintö turvaa sinulle vähän parempaa toimeentuloa kuin pelkkä eläke ja muut tuet. Eli se perintö on sijoitus nykyelintasoosi ja hyvinvointiisi.

Kiitos näistä :) Ap

Vierailija
11/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ajatus ihmisillä on, että heidän ei tulisi käyttää heidän omaa rahaa omaan elatukseensa, vaan eletään muiden rahoilla? Ennen oli kunnia-asia, että ei haeta rahaa sosiaalitoimesta. Nyt mietitään, miten ei tarvisi omaa rahaa käyttää. Ei ihme, että valtion kassa on tyhjä, kun asenne on nykyään tämä.

Vierailija
12/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, luin sen mutta avaus hukkui jonnekin. Joku kyllä sanoi siihen että aso-asunnossa ei ole kauheasti hyviä puolia edes minun näkökulmastani. Mutta kiitos ja laitan sen nyt ihan listaani vaihtoehtoihin, joihin perehdyn. Ap

Hyvä puoli on se, että rahasi ovat suht hyvässä tallessa, ja saat vuokraan yhä tukia. "Hyvät puolet" riippuvat ihan tilanteesta, itse vuokransa maksavalle aso ei välttämättä kannatakaan.

Vierailija
13/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ajatus ihmisillä on, että heidän ei tulisi käyttää heidän omaa rahaa omaan elatukseensa, vaan eletään muiden rahoilla? Ennen oli kunnia-asia, että ei haeta rahaa sosiaalitoimesta. Nyt mietitään, miten ei tarvisi omaa rahaa käyttää. Ei ihme, että valtion kassa on tyhjä, kun asenne on nykyään tämä.

Ihan samaa mietin. Itse saan satunnaisesti toimeentulotukea, mutta jos saisin perinnön, ei kävisi mielessäkään, että yrittäisin keplotella itselleni enemmän.

Ap, osta sellainen asunto mihin on nyt varaa tai käytä perintörahat  elämiseen. Joku halpa okt ei ole myöskään ratkaisu, milläs sitten myöhemmin makselet korjauskustannuksia ym?

Vierailija
14/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli muut tuet korkeampia ja toimeentulotuki oli oikeasti viimesijainen tuki, jota harva joutui hakemaan. Työpaikkoja myöskin oli tarjolla. Nyt toimeentulotukea saa niin moni, että ei voida oikein sanoa sen olevan viimesijainen tuki. Se, että sitä moni saa, aiheuttaa myös kannustinloukkuja, koska toimeentulotuen saaja ei voi tienata mitään itse.

Omasta ja muutaman lääkärikin mielestä kuuluisin työkyvyttömyyseläkkeelle,vaan saa nähdä saako sitä. Kerran meni läpi, toisella kerralla ei, vaikka tilanne ei ollut parempi.

Myöskin pärjättäisiin hyvin nykyisessä asunnossa ilman toimeentulotukea, ellei Suomessa olisi tehty mahdolliseksi pitää vuokrat näin katossa. En suostu oikein tuntemaan syyllisyyttä siitä, että en voi tehdä töitä ja yritän elämäni järjestää silti parhaalla mahdollisella tavalla. Miksi et hyökkäisi niitä vastaan, jotka eivät töitä hae, vaikka niihin pystyisivätkin. Ap

Vierailija
15/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä lainkaan ajatusmaailmaasi. Miksi toimeentulotuen saaja ei voi tienata mitään itse? Ei ihme, että moni saa toimeentulotukea, jos sille kerran pudottuaan, ei voi enää tienata mitään itse.

Vierailija
16/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä hienoa että säästetään omat rahat ja pummitaan sitten muilta. Mäkin voisin hyvin säästää töistä saamani rahat ja sitten valtio/mikä lie voisi maksaa vastikkeeni. Kivahan se olisi. Mutta ei, sen sijaan maksan veroja jotta voidaan maksaa tukea niille jotka piilottelevat omia varojaan :D

Vierailija
17/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämmöisiä ihmisiä oikeasti olemassa vai onko tää provo taas suoraan Kokkareiden puoluetoimistolta?

Vierailija
18/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä lainkaan ajatusmaailmaasi. Miksi toimeentulotuen saaja ei voi tienata mitään itse? Ei ihme, että moni saa toimeentulotukea, jos sille kerran pudottuaan, ei voi enää tienata mitään itse.

Voi tienata, mutta se sitten vähennetään toimeentulotuesta. Jos saisi toimeentulotukea 400 euroa, mutta tilille tulisi palkkaa 150, niin sitten ei olekaan enää oikeutettu kuin 250 e toimeentulotukeen ja joutuu takaisinmaksamaan. Tämä epävarmuus siitä, paljonko saa palkkaa ja koska, pistetäänkö toimeentulotuki takaisinmaksuun vai ei, odotutetaanko toimeentulotukea kunnes kaikki lippuset on toimitettu johtaa monella ikävä kyllä siihen, että osa-aikaisen työn tekeminen ei helpota elämää vaan vaikeuttaa sitä. Ap

Vierailija
19/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tienata, mutta se sitten vähennetään toimeentulotuesta. Jos saisi toimeentulotukea 400 euroa, mutta tilille tulisi palkkaa 150, niin sitten ei olekaan enää oikeutettu kuin 250 e toimeentulotukeen ja joutuu takaisinmaksamaan. Tämä epävarmuus siitä, paljonko saa palkkaa ja koska, pistetäänkö toimeentulotuki takaisinmaksuun vai ei, odotutetaanko toimeentulotukea kunnes kaikki lippuset on toimitettu johtaa monella ikävä kyllä siihen, että osa-aikaisen työn tekeminen ei helpota elämää vaan vaikeuttaa sitä. Ap

Toimeentulotuessa huomioidaan vain 150e ylittävät ansiotulot. Eli jos tienaat 150 euroa tai vähemmän, toimeentulotukea ei vähennetä. Toimeentulotuki ei myöskään ole takaisinperittävä etuus.

Vierailija
20/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän omistusasuja saa toimeentulotukea...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan