Apua, kuka voi neuvoa mitä teen? Raha/asumistilanne
En tiedä pitäisikö mun konsultoida ihan terapeuttia tai jotakuta tällaisessa tilanteessa, kun jotain täytyisi tehdä, mutta en yhtään tiedä miten toimia. Tällä hetkellä rahaa valuu ihan järjettömästi hukkaan nykyisen asumisratkaisun takia. Olen vuokralla, ja sain rahaa perintönä joten en saa toimeentulotukea enää. Omaa rahaa on heti mennyt suuria määriä enimmäkseen terveydenhuollon kuluihin. Rahaa jää vuokran jälkeen tuista käyttöön n.300 euroa, kun toimeentulotuella ei voida täydentää.
Haen työkyvyttömyyseläkettä, mutta en tiedä meneekö se läpi ja koska päätös on valmis.
Jos pystyisin ostamaan oman asunnon, niin pääsisin taas toimeentulotuen piiriin ja tietyssä mielessä oma raha olisi tallessa asunnossa. Tämänhetkinen tyylihän vaan kuluttaa rahan loppuun, minkä jälkeen olen vuokralla ja toimeentulotuella edelleen.
Ongelmana on, että raha ei riitä mihinkään kunnolliseen asuntoon kotikaupungista (kaksio tmv.) Ne maksaa puolet enemmän kuin minulla on. Sillä rahalla mitä minulla on käytössä, saisi ankean kerrostaloaksion hyvin, hyvin syrjästä. Mielestäni siinä ei ole oikein paljon järkeä. Jos asuu kaukana, miksi kerrostalo? Itse en mielellään asuisi taajaman reunalla pienessä asunnossa jossain Turengin tyylisessä kylässä, vaan muuttaisin mieluummin vaikka syrjempään tai kunnolla maalle. Lapsikin tähän suhtautuu yllättävän myönteisesti.
En kuitenkaan tunnu löytävän tarpeeksi nopeasti meidän tarpeisiin sopivaa omakotitaloa. Okt:ta ei varmaan edes kannattaisi ihan kiireessä ostaa, koska virheellisestä ostoksesta voi olla vaikea päästä eroon. Mutta tosiaan joku ratkaisu olisi tehtävä. Mitä te tekisitte?
Kommentit (73)
Hei Ap oletko koko aikuisiässäsi ollut hetkeäkään ilman mitään tukia vai oletko kokoajan lähtenyt rakentamaan talouttasi tukien kautta?
Ei kyllä hyvältä kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en ota kantaa, paitsi siihen että suurin virheesi olisi ostaa se vanha talo maalta.
Niin idyllinen ajatus kuin se onkin, niin mieti kuka ja millä rahalla sen talon pitää kunnossa ja lämpimänä, maksaa kiinteistöverot ja vakuutukset.Mieti myös, millä kulkisit esim. kauppaan ja muille asioille. Ainoa vaihtoehto on oma auto. Se maksaa, bensa maksaa.
Mitä tekemistä lapsellasi olisi maalla? Seudusta riippuen maaseutu voi olla ilärakenteeltaan kovin iäkästä, ei kavereita missään. Ei enää laukkaile pellavapäät pitkin ja poikin pihoja, kuten Suomi-filmeissä.
Maalla on suurimman osan vuodesta todella pimeää.Sanon vaan, että älä tee ainakaan sitä virhettä.
Se kyllä mietityttää, että kuinka hyvin siellä oikeasti sujuisi. Ja jos suunnitelma osoittautuu sudeksi ja talosta onkin hirveän vaikea enää päästä eroon. Tai jos paljastuu joku yllättävä ongelma talon kunnossa.
Ainoa syy, miksi meillä nyt ei ole autoa on se, että ei ole autopaikkaa. Nythän minulla olisi hyvä sauma autoon, mutta paikkoja on todella huonosti, sen vapautumisessa voi mennä vielä puoli vuotta - vuosi. Sen(kin) takia tekisi mieli muuttaa täältä pois. En käytä kaupungin palveluista juuri muuta kuin lähikauppaa ja apteekkia, ja niihin pääsee maaltakin autolla kerran viikkoon. Sairaalassa ja joskus kauppakeskuksessa käyn bussilla, ja sekin maksaa yllättävän paljon.
Kyllähän lapsi koulua käy maallakin ja kavereita voisi isompaan kotiin olla kivampi myös kutsua. Muutaman vuotta saattaisi aika kulua vielä hyvin luonnon keskellä puuhaten, mutta murrosiässä ennen mopoikää saattaa alkaa kiristää hermoja. Mutta, pääseehän sieltä jotenkin pois, jos on jossain vaiheessa pakko. Siis eihän elämässä voi mitään tehdä, jos on pakko olla aivan pettämätön suunnitelma joka asiaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Näin kirjoitti:
Minkä verran rahaa sulla olisi laittaa asuntoon ja minkä verran tarviit tilaa ? Entä onko toiveita mistäpäin suomea asunnon haluaisit ?
Miksi kyselet näitä? En mielellään laittaisi paikkakuntaa tähän, joku tunnistaa ehkä jo nyt... Pk-seudulla ei todellakaan täydy olla, mutta en missään tapauksessa halua myös mihinkään pohjoiseen Suomeen. Huoneita olisi oltava vähintään kaksi ja keittiö. Olen katsellut, että juuri ja juuri saa ei mitenkään hienon kaksion aika kaukaa lähellä olevien kylien keskustoista. Samanlaista asumista kuin nyt, mutta elämänlaatu olisi jonkin verran huonompi siinä omassa kaksiossa, koska syrjäisempi seutu. Ellei siitä sitten oppisi pitämään. Ap
Voi kuule, kyllä minäkin haluaisin asua linnassa ja nukkua kultamunien päällä, mutta ei ole varaa sellaiseen joten vuokraan omalle tulotasolleni sopivaa asuntoa läheltä työpaikkaani, ja pyrin minimoimaan kaikki turhat menot ja luksuksen, jotta saisin palkasta pistää vähän sivuun pahan päivän varalle. Herää pahvi.
Aloittaja ei vieläkään ole kommentoinut, millä aikoo maksaa esim. yllättävät remonttikulut, kun kerran vain osa-aikatöihin pystyy ja aikoo toimeentulotuella jatkaa.
Ostaisin sinuna asumisoikeusasunnon tai muuttaisin tosiaan maalle kun ei työpaikkakaan ole esteenä. Ymmärrän sinua ehkä paremmin kuin suurin osa koska olen itse siinä tilanteessa että olen työkyvytön kenties loppuikäni (fyysisestä syystä, onnettomuuden jäljiltä) ja todella ahdistunut raha-asioiden kanssa. En tosin saa toimeentulotukea tai asumistukea vaan kuntoutustukea. Ja mulla on kaksi lasta ja pienipalkkainen mies. Oma asunto ostettiin yli 10v sitten vuosia ennen onnettomuutta. Jos ostat pienen asunnon niin olisi edes lapselle joskus jotain jätettävää. Toki jos sinulla on mahdollisuus kuntoutua työkykyiseksi niin tilanne olisi toiveikkaampi ja ehkä sitten sitä autoakin voi harkita. Tosin sen mukana tulee paljon kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei vieläkään ole kommentoinut, millä aikoo maksaa esim. yllättävät remonttikulut, kun kerran vain osa-aikatöihin pystyy ja aikoo toimeentulotuella jatkaa.
Tää on se syy miksi asumisoikeusasunto voisi olla järkevä. Jos vaikka taloyhtiön tulee iso remontti niin olet pulassa, rahoitusvastiketta ei nimittäin kohta enää huomioida asumiskuluna (korkoja lukuunottamatta) ja kulusi voisivat nousta monta sataa per kk. Eli siihen ei saa tt-tukea ja jotkut joutuvat todnäk jopa myymään asuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus1 kirjoitti:
Olisin tehnyt niin, että ennen kuin perintö olisi tullut, olisin lakannut hakemasta toimentulotukea.
Sitten sen jälkeen, kun ei enää näy 3 kk takautuvissa tiliotteissa (pois tililtä siis raha), niin olisi taasen voinut hakea sitä tukea. Tai ostanut sinä aikana sen talon.
Tuo olisi ollut järkevää, ostaa sinä aikana se talo. Käytännössä asia ei ole ollut niin helppo, koska perinnönjako ei onnistunut sovitussa aikataulussa kiistojen takia, eikä pystynyt siis ennakoimaan kauhean hyvin. Sitten olin myös sen jälkeen sairaalassa monta kertaa, enkä siinä kunnossa että olisin pystynyt taloja käymään katselemassa. Ap
Laitonta tuo olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en ota kantaa, paitsi siihen että suurin virheesi olisi ostaa se vanha talo maalta.
Niin idyllinen ajatus kuin se onkin, niin mieti kuka ja millä rahalla sen talon pitää kunnossa ja lämpimänä, maksaa kiinteistöverot ja vakuutukset.Mieti myös, millä kulkisit esim. kauppaan ja muille asioille. Ainoa vaihtoehto on oma auto. Se maksaa, bensa maksaa.
Mitä tekemistä lapsellasi olisi maalla? Seudusta riippuen maaseutu voi olla ilärakenteeltaan kovin iäkästä, ei kavereita missään. Ei enää laukkaile pellavapäät pitkin ja poikin pihoja, kuten Suomi-filmeissä.
Maalla on suurimman osan vuodesta todella pimeää.Sanon vaan, että älä tee ainakaan sitä virhettä.
Se kyllä mietityttää, että kuinka hyvin siellä oikeasti sujuisi. Ja jos suunnitelma osoittautuu sudeksi ja talosta onkin hirveän vaikea enää päästä eroon. Tai jos paljastuu joku yllättävä ongelma talon kunnossa.
Ainoa syy, miksi meillä nyt ei ole autoa on se, että ei ole autopaikkaa. Nythän minulla olisi hyvä sauma autoon, mutta paikkoja on todella huonosti, sen vapautumisessa voi mennä vielä puoli vuotta - vuosi. Sen(kin) takia tekisi mieli muuttaa täältä pois. En käytä kaupungin palveluista juuri muuta kuin lähikauppaa ja apteekkia, ja niihin pääsee maaltakin autolla kerran viikkoon. Sairaalassa ja joskus kauppakeskuksessa käyn bussilla, ja sekin maksaa yllättävän paljon.
Kyllähän lapsi koulua käy maallakin ja kavereita voisi isompaan kotiin olla kivampi myös kutsua. Muutaman vuotta saattaisi aika kulua vielä hyvin luonnon keskellä puuhaten, mutta murrosiässä ennen mopoikää saattaa alkaa kiristää hermoja. Mutta, pääseehän sieltä jotenkin pois, jos on jossain vaiheessa pakko. Siis eihän elämässä voi mitään tehdä, jos on pakko olla aivan pettämätön suunnitelma joka asiaan. Ap
Olen siis itse asunut maalla, ja tuo aiemmin kirjoittamani viesti on ihan omista kokemuksistani. Nimenomaan lasten vuoksi muutimme maalta pois, jotta heidän on mahdollista harrastaa muutakin kuin mitä omassa pihassa pystyy. Syksy ja talvi maaseudulla ovat pitkät.
Mutta mikään ei tietenkään estä kokeilemasta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä lainkaan ajatusmaailmaasi. Miksi toimeentulotuen saaja ei voi tienata mitään itse? Ei ihme, että moni saa toimeentulotukea, jos sille kerran pudottuaan, ei voi enää tienata mitään itse.
Täähän se just toimeentulotuen ongelma onkin, ettei esim. säästöjä saa olla yhtään. Se ei siis kannusta säästämään.
Joku voi ihmetellä, miksi asiakkaalla potöisi olla säästöjä? No siksi kun kaikkea ei suostuta toimeentulotuesta maksamaan ja jos jokin laite hajoaa, se pitää maksaa itse.
Jos olet työtön, mutta tarvitset autoa työn saamisen vuoksi, joudut maksamaan verot ja vakuutukset itse. Se on aika paljon sellaiselle, jonka yksi autovakuutusmaksu ja verot voi olla koko kuukauden ruokarahan verran. Tää on nyt vain yks esimerkki. Tai sitten sulla voi olla apteekkikuluja, joita tuet ei kata. Puhelinlaskukin maksetaan itse, vaikka työkkärin pitää saada sinut kiinni ja sinun pitää kuitata työkkärin jutut ja tehtävät netissä. :D
Ihan turhaan kuvitellaan että toimeentulotukea saavat semmoset, jotka sille sitten jää. Ja kukaan muu ei kehu tai nauti toimeentulotuella olemisesta paitsi ne, joiden elämä menee lähinnä päihteisiin eikä ruualla tai ulosotolla ole enää väliä. Ja tuskin kaikki hekään. Osa tukea saaneista saattaa olla tuen saamisen jälkeen pian töissä ym. Ja tiesittekö että töitä vastaanottaessakin pitäisi olla hiukan säästöjä työn aloitusta varten (mm. Muutto, mahdollinen auto, todistukset ym.). Yllättävän paljon menee rahaa siinä alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä lainkaan ajatusmaailmaasi. Miksi toimeentulotuen saaja ei voi tienata mitään itse? Ei ihme, että moni saa toimeentulotukea, jos sille kerran pudottuaan, ei voi enää tienata mitään itse.
Täähän se just toimeentulotuen ongelma onkin, ettei esim. säästöjä saa olla yhtään. Se ei siis kannusta säästämään.
Joku voi ihmetellä, miksi asiakkaalla potöisi olla säästöjä? No siksi kun kaikkea ei suostuta toimeentulotuesta maksamaan ja jos jokin laite hajoaa, se pitää maksaa itse.
Jos olet työtön, mutta tarvitset autoa työn saamisen vuoksi, joudut maksamaan verot ja vakuutukset itse. Se on aika paljon sellaiselle, jonka yksi autovakuutusmaksu ja verot voi olla koko kuukauden ruokarahan verran. Tää on nyt vain yks esimerkki. Tai sitten sulla voi olla apteekkikuluja, joita tuet ei kata. Puhelinlaskukin maksetaan itse, vaikka työkkärin pitää saada sinut kiinni ja sinun pitää kuitata työkkärin jutut ja tehtävät netissä. :D
Ihan turhaan kuvitellaan että toimeentulotukea saavat semmoset, jotka sille sitten jää. Ja kukaan muu ei kehu tai nauti toimeentulotuella olemisesta paitsi ne, joiden elämä menee lähinnä päihteisiin eikä ruualla tai ulosotolla ole enää väliä. Ja tuskin kaikki hekään. Osa tukea saaneista saattaa olla tuen saamisen jälkeen pian töissä ym. Ja tiesittekö että töitä vastaanottaessakin pitäisi olla hiukan säästöjä työn aloitusta varten (mm. Muutto, mahdollinen auto, todistukset ym.). Yllättävän paljon menee rahaa siinä alussa.
Tää on vähän ongelmallista ja sen vuoksi muita tukia ei halutakaan harkinnanvaraisiksi koska silloin pelkona on juuri se että ihmiset lopettavat kokonaan säästämisen mikä ei todellakaan ole hyvä asia. Mitä järkeä olisi säästää ja kituuttaa jos pulaan joutuessasi syöt ensin vaivalla kerätyt rahasi. Tällöin kannattaa alun alkaenkin pistää aina vaan kaikki haisemaan ja nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän ongelmallista ja sen vuoksi muita tukia ei halutakaan harkinnanvaraisiksi koska silloin pelkona on juuri se että ihmiset lopettavat kokonaan säästämisen mikä ei todellakaan ole hyvä asia. Mitä järkeä olisi säästää ja kituuttaa jos pulaan joutuessasi syöt ensin vaivalla kerätyt rahasi. Tällöin kannattaa alun alkaenkin pistää aina vaan kaikki haisemaan ja nauttia elämästä.
Kyllä me normaali-ihmiset ihan kaikke menomme maksamme itse vaivalla keräämillämme rahoilla. Sen jälkeen siis kun ensin siitä on ryöstetty tolkuton osuus (minulla 36% bruttopalkasta, ja sen päälle vielä työnantajalta ryöstetään noin 20% bruttopalkasta laskien).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me normaali-ihmiset ihan kaikke menomme maksamme itse vaivalla keräämillämme rahoilla. Sen jälkeen siis kun ensin siitä on ryöstetty tolkuton osuus (minulla 36% bruttopalkasta, ja sen päälle vielä työnantajalta ryöstetään noin 20% bruttopalkasta laskien).
Älä jaksa. Jos kaikki ensisijaiset tuet olisi harkinnanvaraisia niin se johtaisi pitkällä aikavälillä siihen että ei kukaan uskaltaisi säästää tai sijoittaa koska siitä olisi pelkästään haittaa jossain kohti elämää. Ja olen ihan normaali ihminen joka työstään veroja myös maksaa ja sijoittaa joka kk osan palkastaan ja siksi tämän ymmärränkin (ja toki olen nauttinut myös äitiyspäivärahasta sekä kotihoidontuesta itse).
Niin ja siis ei siihen lainanlyhennykseen mitään tukia saa, älkää pelätkö. Ei yhteiskunta kenenkään asuntovarallisuutta kerrytä. Ei edes taloyhtiön tekemien remonttien aiheuttamaan yhtiövelkaosuuteen (paitsi sen korkokuluun) tai okt:n kunnostuskuluihin saa tukea, niitä ei lasketa pakollisiin asumismenoihin.
Mulla on esim lainanlyhennys 1000 eur, korot 150 eur, hoitovastike 150 eur. Jos hakisin tukia, niin asumismenoihin laskettaisiin korot 150 ja hoitovastike 150. Halvempaa yhteiskunnalle kuin maksaa vaikkapa 800 eur vuokrakulut.
Asuntolainan joutuisi siis laittamaan lyhennysvapaalle, jolloin varallisuus ei kasva. Toki raha pysyy kiinni siinä (kaiketi jollain aikavälillä voidaan pakottaa myymään jos jatkuvasti tt-tukea hakee).
Ap:lle tämä tiedoksi myös, että jos ostat sen pikkuasunnon jostain ja siinä on hoitovastike vaikka 150 eur, niin ainoastaan se (ja joo jotain sähkölaskua ehkä lisäksi) lasketaan asumismenoon. Jos yhtiössä tehdään iso remppa (tai uudiskohteessa on rakennusaikaista lainaa) niin sen kustannuksen osuutta yhtiövastikkeesta ei lasketa mukaan.