Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko loppuraskaudessa saada kotiapua jos sairas ja kotiäiti?

Vierailija
16.07.2019 |

Täällä nyt aina haukutaan kaikki aloittajat, mutta silläkin uhalla kysyn; voiko raskaana saada kotipalvelua? Kunnan mukaan ei voi koska se ei ole ”äkillinen tarve”.
Kyse on noin 6 viikon ajasta, eli synnytys aikanaan toivottavasti jkv helpottaa vaivaa. Kyseessä siis oilea sairaus, sydämen vajaatoiminta ja siihen liittyvä paha hengenahdistus ja huimaus sekä hengitysvaikeuskohtaukset. Kotona taapero.

Olen jo MLLältä kysynyt hoitajaa mutta ei ole saatavilla noin pitkäksi aikaa päiväsajalle (illaksi kyllä mutta silloin onneksi mies kotona). Isovanhemmista kummatkaan ei auta edes hädässä eivätkä ole omien ongelmiensa takia tekemisissä muutenkaan. Muita sukulaisia tms ei asu 300km säteellä.
Viimeinen vaihtoehto on sit toki se että mies ottaa palkatonta, mutta yritän vielä saada 6 viikoksi hoitajaa. Hoitopaikka ei ehdi saamaan, sekin on kysytty kunnalta.
Olen aina ollut terve urheileva ihminen enkä todellakan osannut varautua että näin voisi käydä. Ja en siis odota ilmaista hoitoa vaan malsan siitä ilomielin. Kunhan vaan saisi jostain sitä.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap!

Olet oikeutettu lapsiperheiden kotipalveluun pelkästään jo näillä kertoi lasi tiedoilla. Palvelu on lakisääteinen ja kunnalla on se velvollisuus järjestää tavalla tai toisella. Pyydä myös päätös palvelusta erityisesti jos se on kielteinen jotta voit valittaa.

Terkuin kyseisiä päätöksiä tekevä

Vierailija
82/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on. Siis kotiäidillä. Mä olen kotiäitinä ollessani sairastunut mm keuhkokuumeeseen, on murtunut raaja, olen ollut vakavassa suolistotulehduksessa... aina on kirjoitettu sairaslomalappu mutta SE EI AUTA MITÄÄN. Ei mitään saikkua voi pitää jos on kotiäiti. Ei kukaan tule saikun ajaksi hoitamaan lapsia eikä se työssäkäyvä puoliso voi olla joka sairaudesta pois töistä.

Kertaakaan ei ole kunnasta saatu apua ja meilläkään ei isovanhemmat auta, eivät ole koskaan selunnin vertaa viitsineet hoitaa.

Kotiäiti on aivan ”lainsuojaton” eikä ole oikeutta sairastaa. Lapset piti vaan hoitaa keuhkokuumeessa 40 asteen kuumeessakin.

Tarkoitat varmaan, ILMAISTA lasten- ja kodinhoitoa apua.

Olen ollut vastaavassa tilanteessa, eikä tarvinnut kuin googlettaa "lastenhoito ja kodinhoitoapua perheelle" niin alkoipa löytyä ja olen ollut tosi tyytyväinen palveluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on kesä. Palkkaa joku teini auttamaan.

Vierailija
84/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lukiolaisilla vielä lomaa ja taatusti saat apua palkkaamalla lukioikäisen avuksi teille. On miellellään taaperon kanssa, vie kesällä ulos, tekee avuksesi pieniä askareita kotona. Hän saa rahaa ja oppii esin tekemään joitain ruokia. Meidän 16 v osaahelposti pestä pyykit ja samoin astiat koneeseen ja pois ym ym.

Eikä sinullekkaan ap tee hyvää olla vaan paikoillaan. Pitää pienest tehdä askareita , muuten tulee veritulppia ,jos vaan olet paikallasi. Ei keittiön pöydän pyyhkimiset ja ruuan laitto voi olla ylitsepääsemätöntä muille kuin sänkypotilaille.

Ei tämä sen vaikeampaa ole. Heti ilmoitukset kauppan ilm taululle ,rappukäytävään tai pakkallislehteen vai käytätkö facebookia, whatsappia.jonkun äiti näkee ja kertoo lukiolaiselleen.

Vierailija
85/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä tää vaihetelee kunnittain. Naapurikunta on rikas ja siellä saa kotiapua ihan siihen että on tukiverkoton. Tuttu saanut jo 2 vuotta säännöllisesti.

Meidän kunta 10 km päässä on köyhä ja täällä ei saa vaikka olis pää kainalossa. Oikeasti koko kotiapua ei ole edes olemassa kuin paperilla.

Tämän pitäisi olla kaikkialla samanlaista mutta eipä ole.

Tämä on varmasti totta. Kun olin lapsi, perheemme ei saanut apua vaikka meitä oli monta lasta, yksi lapsista autisti eikä vanhemmat saaneet järjesteltyä työvuorojaan niin että olisivat voineet olla enemmän kotona. Jos jompi kumpi olisi jäänyt kotiin ei meillä olisi enää ollut rahaa esim ruokaan... Eli myöskään erityislapsen kohdalla ei välttämättä mitään apua saada. Jos olisimme asuneet naapurikunnassa apua olisi 100% varmasti saanut vaikka naapurikunta oli köyhempi. Siellä kuitenkin asiat hoidettiin inhimillisemmin. 

Vierailija
86/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiden kotipalvelu jeesaa lyhytaikaisissa tilanteissa kun perheellä on esim. ongelmana vanhemman sairastuminen, loukkaantuminen tai puhtaasti väsymys. Palvelu on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön ja sitä myönnetään tietty määrä tunteja viikossa. Me saimme 10x 3:n tunnin käyntejä viikossa kun mursin kotiäitinä jalkani. Eri kunnat käynnistävät palvelun eri tavoin. Kannattaa soittaa ja kysyä. Toki heinäkuu tekee tilanteen haasteelliseksi, saattavat olla etteivät kernaasti ota uusia asiakasperheitä. Synnytyksen ajaksi ei palvelua saa, koska se ei ole luonteeltaan sellaista, että joku olisi koko ajan valmiudessa tulemaan apikalle kun synnytys alkaa ja olemaan paikalla tarviitaessa päiviä. 

Vierailija
87/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap , oletko tehnyt mitään asian eteen, että saisit opiskelijan auttamaan. Hyöty olisi molemminpuloinen.

Vaan oletko sitä kaliperia ,joka vaan inisee täällä. Sillä et taatusti saa apua saa.

Vierailija
88/89 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on kotiapu järjestynyt ?

Vierailija
89/89 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että pyydät hoitavalta lääkäriltä todistuksen terveydentilastasi.. Sen

voi auttaa saamaan kunnallista kotiapua, jos et pysty hoitamaan taaperoa. Tai sitten hänen pitää laittaa hoitoon , että saat päivät levätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi