Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko loppuraskaudessa saada kotiapua jos sairas ja kotiäiti?

Vierailija
16.07.2019 |

Täällä nyt aina haukutaan kaikki aloittajat, mutta silläkin uhalla kysyn; voiko raskaana saada kotipalvelua? Kunnan mukaan ei voi koska se ei ole ”äkillinen tarve”.
Kyse on noin 6 viikon ajasta, eli synnytys aikanaan toivottavasti jkv helpottaa vaivaa. Kyseessä siis oilea sairaus, sydämen vajaatoiminta ja siihen liittyvä paha hengenahdistus ja huimaus sekä hengitysvaikeuskohtaukset. Kotona taapero.

Olen jo MLLältä kysynyt hoitajaa mutta ei ole saatavilla noin pitkäksi aikaa päiväsajalle (illaksi kyllä mutta silloin onneksi mies kotona). Isovanhemmista kummatkaan ei auta edes hädässä eivätkä ole omien ongelmiensa takia tekemisissä muutenkaan. Muita sukulaisia tms ei asu 300km säteellä.
Viimeinen vaihtoehto on sit toki se että mies ottaa palkatonta, mutta yritän vielä saada 6 viikoksi hoitajaa. Hoitopaikka ei ehdi saamaan, sekin on kysytty kunnalta.
Olen aina ollut terve urheileva ihminen enkä todellakan osannut varautua että näin voisi käydä. Ja en siis odota ilmaista hoitoa vaan malsan siitä ilomielin. Kunhan vaan saisi jostain sitä.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpäs hurmos-velat pois ketjusta trollaamasta.

Vierailija
62/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on. Siis kotiäidillä. Mä olen kotiäitinä ollessani sairastunut mm keuhkokuumeeseen, on murtunut raaja, olen ollut vakavassa suolistotulehduksessa... aina on kirjoitettu sairaslomalappu mutta SE EI AUTA MITÄÄN. Ei mitään saikkua voi pitää jos on kotiäiti. Ei kukaan tule saikun ajaksi hoitamaan lapsia eikä se työssäkäyvä puoliso voi olla joka sairaudesta pois töistä.

Kertaakaan ei ole kunnasta saatu apua ja meilläkään ei isovanhemmat auta, eivät ole koskaan selunnin vertaa viitsineet hoitaa.

Kotiäiti on aivan ”lainsuojaton” eikä ole oikeutta sairastaa. Lapset piti vaan hoitaa keuhkokuumeessa 40 asteen kuumeessakin.

Yhteiskunnan velvollisuus on huolehtia, että sen jäsenillä on suojaa, ruokaa ja vaatteita. Korkeimpien arvojen tyydyttämisestä, jokaisen tulisi vastata itse.

Tyypillistä äitivihamielistä tuubaa. Suomessa TYÖTÖNKIN saa sairastaa ja olla saikulla. Sama oikeus pitäisi olla kotiäidillä.

Sillä äidillä on ihan samat oikeudet, mutta hän on vaan omilla valinnoilla päättänyt tehdä lapsia ja jäädä hoitamaan niitä kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto sosiaalityöntekijöille ja tarvittaessa lasu, tämä takaa sen että kunnan etsittävä taaperolle päivähoitopaikka kiireellisenä.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
64/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi kiinnostaa että miten tällanen homma toimii Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa, tai siis vaikka Usassa. Jos siellä kotiäiti sairastuu niin miten toimitaan? Tuleeko kodinhoitaja kotiin?

Vierailija
65/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Soitto sosiaalityöntekijöille ja tarvittaessa lasu, tämä takaa sen että kunnan etsittävä taaperolle päivähoitopaikka kiireellisenä.

Sossu innoissaan etsii sijaisperheenkin virkaintoisena :)

Vierailija
66/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas akat hyökkii toistensa kimppuun ja arvostelee. Hemmetti soikoon. Tässä on aivan YKSISELITTEISESTI kunnan vastuulla järjestää äkilliseen tilanteeseen apua. Soitto AVIlle ja alkaa tapahtumaan kunnassakin. Jos vaan aina tyytyy siihen että kunta ei toteuta velvoitteitaan ei mikään asi korjaannu koskaan.

Lapsi ehtii syntymään ennen kuin byrokratian rattaista ehtii mitään tapahtumaan parhainpaan kesäloma aikanaan :D

Vierailija
67/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on. Siis kotiäidillä. Mä olen kotiäitinä ollessani sairastunut mm keuhkokuumeeseen, on murtunut raaja, olen ollut vakavassa suolistotulehduksessa... aina on kirjoitettu sairaslomalappu mutta SE EI AUTA MITÄÄN. Ei mitään saikkua voi pitää jos on kotiäiti. Ei kukaan tule saikun ajaksi hoitamaan lapsia eikä se työssäkäyvä puoliso voi olla joka sairaudesta pois töistä.

Kertaakaan ei ole kunnasta saatu apua ja meilläkään ei isovanhemmat auta, eivät ole koskaan selunnin vertaa viitsineet hoitaa.

Kotiäiti on aivan ”lainsuojaton” eikä ole oikeutta sairastaa. Lapset piti vaan hoitaa keuhkokuumeessa 40 asteen kuumeessakin.

Yhteiskunnan velvollisuus on huolehtia, että sen jäsenillä on suojaa, ruokaa ja vaatteita. Korkeimpien arvojen tyydyttämisestä, jokaisen tulisi vastata itse.

Tyypillistä äitivihamielistä tuubaa. Suomessa TYÖTÖNKIN saa sairastaa ja olla saikulla. Sama oikeus pitäisi olla kotiäidillä.

Ei sitten muuta kuin vaatimaan veroäyreihin tuntuvia korotuksia, että voidaan ylläpitää tälläistäkin järjestelmää.

Vierailija
68/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten tapahtuu kun olet synnyttänyt? Miten sä sitten pärjäät?

Vierailija
69/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun minä olin pieni eli 70-80 luvulla homma meni näin:

- loppuraskaudessa äiti sai ilmaisen kodinhoitajan

- synnytyksen ajaksi sai ilmaisen kodinhoitajan

- synnytyksen jälkeen ns lapsivuodeajaksi sai ilmaisen kodinhoitajan kun oli taapero ja vauva, olisko ollut 6 vkoa tai jotain sellaista

- tän jälkeen sai viikottain hoitoapua molemmilta isovanhemmilta eli mummolat hoiti ja auttoi viikonloput, lomat, ja muulloinkin.

Nyt oma tilanne:

- mitään apu en ole saanut ikinä mistään edes pahassa hädässä, ei auta kunta ja vielä vähemmän ne isovanhemmat

Todellakin on aika paskarasti olla äiti nykypäivänä. Ennen oli ihan kermaperseoltavat!

Vierailija
70/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- synnytyksen jälkeen ns lapsivuodeajaksi sai ilmaisen kodinhoitajan kun oli taapero ja vauva, olisko ollut 6 vkoa tai jotain sellaista

- tän jälkeen sai viikottain hoitoapua molemmilta isovanhemmilta eli mummolat hoiti ja auttoi viikonloput, lomat, ja muulloinkin.

Nyt oma tilanne:

- mitään apu en ole saanut ikinä mistään edes pahassa hädässä, ei auta kunta ja vielä vähemmän ne isovanhemmat

Todellakin on aika paskarasti olla äiti nykypäivänä. Ennen oli ihan kermaperseoltavat!

VMP

Vierailija
71/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oma tilanne:

Ettet vaan olisi syntynyt rikkaaseen perheeseen, tai joku tuttava oli siellä hoitajana. Ei ainakaan mistä itse tulen (köyhä suku) niin tuollaisia ole ollut

Vierailija
72/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy neuvolasta apua?itse sain juuri neuvolasta kun hätä sektion jälkeen mun haava tulehtu ja olin kaks viikkoo tipassa sairaalassa..kotiin sain neuvolasta apuja..vauvan hoidossa ja koti hommissa..niin kauan ku oma vointi parani..

Missä mies?

73/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu innoissaan etsii sijaisperheenkin virkaintoisena :)

Ei etsi koska tässä ei sijoituksen kriteerit täyty. Lastensuojelun avotoimenpiteenä tuo päivähoitopaikka on ensisijainen. Paikka löytyy kyllä, mutta ei tod.näk. lähipäiväkodista.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
74/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunta? Ainakin joskus diakonissat kävi hoitamassa sairaita kodeissa.

Vierailija
75/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet siis kunnasta jo kysynyt, miten he ovat oikeasti voineet evätä avun tuossa tilanteessa?!

No jossain laissa/asetuksessa lukee että kotipalvelu on ÄKILLISEEN avuntarpeeseen. Tämä ei ilmeisesti ole äkillistä kun raskaus on ollut tiedossa pitkään. Ap

Niin, mutta eihän nyt tavallisessa raskaudessa ole tuollaista tilannetta, että ahdistaa henkeä ja huimaa! Jos sulla ei ole lääkärintodistusta noista oireista, niin hanki sellainen. Ja kysy sieltä kunnasta, että miten he ajattelevat, että sinä tilanteen hoidat.

On lääkärinlusunnot ja saikkulappu mutta kuten tiedätte niin kotiäidille nuo ei auta. Ei kukaan tule saikun ajaksi lasta hoitamaan.

Entä onko miehen työpaikalla selvittetty tämän jäämistä kotiin perhesyistä johtuen tuolla lääkärintodistuksella?

Et siis lukenut aloitusta.

Niin he ovat omilla valinnoillaa päättäneet, että tämä ei ole vaihtoehto vaan sen kaiken hyvän pitäisi tulla jonkun muun tarjoamana.

Millä omilla valinnoilla? Luuletko sä nyt ihan oikeasti, että töistä voi olla pois kuuden viikon ajan tai että jonkun talous kestää kuuden viikon palkatonta jaksoa?

Tavattoman monen talous todennäköisesti kestää kuuden viikon palkattoman jakson. Sillä onhan menot suhteutettu tuloihin niin että pärjää tulojen laskiessa ja se oma selusta turvattu juuri tälläisiä tilanteita varten, kuten sairaus, työttömyys, ero, jne...

On perheitä, jotka elää kädestä suuhun. Tuleko tämä vielä jollekin yllätyksenä?

Tämmöisiä tapauksia vartenhan meillä on luotu nuo tuo tukijärjestelmä ylipäätään?

Vierailija
76/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten tapahtuu kun olet synnyttänyt? Miten sä sitten pärjäät?

Niin, kai se olo helpottuu, kun raskaus ei enää rasita kroppaa?

Vierailija
77/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua alkoi kiinnostaa että miten tällanen homma toimii Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa, tai siis vaikka Usassa. Jos siellä kotiäiti sairastuu niin miten toimitaan? Tuleeko kodinhoitaja kotiin?

Tai muualla Euroopassa tai vaikkapa Ruotsissa.

Haluaisimpa nähdä sellaisen maan, missä kodinhoitaja pörhältää paikalle, hoitamaan lapsia ja tekemään kotitöitä, kun kotiäiti sairastuu tai on muuta menoa.

Vierailija
78/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys sairaalaan sosiaalityöntekijään (sen sairaalan, jossa totesivat sen sydämmen vajaatoiminnan). Hän osaa neuvoa teidän alueen tilanteen. 

Meillä oli tilanne, että kuopus joutui yllättäen syntymän jälkeen leikkaukseen ja sen jälkeen tehohoitoon (oli sairaalassa 2kk ja sen jälkeen vaati paljon hoitoa kotona ja paljon käyntejä sairaalaan). Hoitajat sanoivat heti, että älkää tehkö mitään itse, antakaa sairaalan sosiaalityöntekijän selvitellä kuviot. Muutamassa päivässä saatiin esikoiselle (1,5v silloin) hoitopaikka sairaalan vierestä (n.150km meidän kotoa, ihan eri kunta) ja lapsen siirtyessä jatkohoitoon kotipaikkakunnan sairaalaan isoveli siirtyi saman tien kodin lähelle perhepäivähoitoon. 

Vierailija
79/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oma tilanne:

Nyt muistat väärin. Kunnallinen kodinhoitaja on ollut ilmainen vain, jos perheellä ei ollut maksukykyä, muut maksoivat siitä markkinahinnan.

Yhä edelleen kodinhoitopalveluita löytyy, mutta kunnat ovat ne yksityistäneet ja palvelu ostetaan yksityiseltä kotipalveluyrittäjåltä, tekevät samoja hommia tai mitä asiakas haluaa.

Ja näitä kotipalveluyrittäjiä on joka niemessä ja notkelmsssa, jopa pienissä maaseutukunnissa.

Vierailija
80/89 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä saa apua ja vastaavia on ympäri Suomea runsaasti, jopa maaseudulla.

Tässä yksi

https://debora.fi/palvelut/lapsiperheille/?gclid=CjwKCAjw67XpBRBqEiwA5R…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan