Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minikodit - Mitä mieltä olet 15 neliön perävaunu-ekokodista tai 50 neliön omakotitalosta?

Vierailija
16.07.2019 |

Mulla kiinnostaa kamalasti ja haaveena on noin 50-60 neliön kahden makuuhuoneen omakotitalo pienellä pihalla ja autokatoksella. Ehkä pieni kasvihuone olisi mukava lisä! Asun nyt 45 neliön kaksiossa kerrostalossa, jossa tilava parveke. Omakotitalo olisi mukava, mutta en näe järkeä asua yksin/kahdestaan missään 100+ neliön kodissa. Ei ole tavaraa niin paljon, että sen kalustaisi, eli pitäisi ostaa ihan turhaa tavaraa sinne. Ylläpito maksaisi (lämmitys talvella) ja isompi työ siivota. En tykkää siivota, mutta haluan että on siistiä. Joten minulla on vähän tavaraa ja koti on helppo siivota. Satsaan mieluummin laatuun kuin määrään.

Nuo pienenpienet ekokodit pyörien päällä taas on liian hippiä minulle, vaan haluan sen helppohoitoisen kodin kaikilla mukavuuksilla, eli toimiva vesivessa, kunnollinen suihku ja sauna, tavallinen keittiö jne.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 20m2 asunnossa, ja se kyllä oli liian pieni. Itselleni sopiva asunnon koko on noin 40 m2, en tosin pistäisi pahakseni asua isommassakaan jos olisi varaa. En myöskään asuisi missään minikodissa, josta puuttuu suihku, wc ja tavallinen keittiö. Juuri Hesarista luin jutun, jossa tuollaisessa liikuteltavassa minikodissa asunut nainen oli poistanut kuivakäymälän ja keittiöstä kaiken järkevän "turhana". Nyt sitten käy metsässä tarpeillaan, ja laittaa ruokansa (=lämmittää) keittilevyllä. Pyykit pesee käsin jne jne jne. Ei olisi minusta kyllä tuollaiseen, että huomattava osa ajasta menee ihan perus talosaskareisiin.

Kävin katsomassa yhtä vessatonta/käymälätöntä taloa viikonloppuna. Oli sellainen kärpästen ja ötököiden kuhina pihapiirissä, ettei tarvitse olla kummoinen einstein päätelläkseen miksiköhän siellä niitä niin paljon oli. Ellei asukas ollut sitten haudannut ruumista pihaansa... 

Että siitä vaan pysyvässä asuinpaikassa lähimetsään tarpeille, hyvä siitä tulee.

Vierailija
42/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäilyä. Iso ja tilava parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rskennutan parhaillaan mökkiä 3-5 hengelle. Valitsin 45-neliöisen, jotta kaikki mahtuvat ja on tilaa tarpeeksi. Aluksi katselin 20-neliöisiä.

Huvittavia nuo kösitykset, että 80-neliöinen olisi pieni! Jotenkin 80-lukua.

Vajasta on hyvä aloittaa, ennen päärakennusta

Vierailija
44/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten ja "liian hyvinvoivien" kotkotuksia, muoti-ilmiö.

Sulje silmäsi ja kuvittele itsesi 12 m² perävaunuun kun olet 65 v.

Siinähän lumilapioit itsellesi polkua metsänreunaan aamukakalle.

Oikeasti. Nämä ääritapaukset ovat hetken irtiottoja normielämästä, itseään etsivien tutkimusretkiä.

Sen sijaan nuo 50 m² kodit ovat ihan asuttavia ja viihtyisiä. Noinhan ennen asuttiinkin, ei kaikilla ollut omaa huonetta. Meilläkin 3 lasta nukkui vanhempien kanssa yhdessä ja samassa huoneessa teini-ikään asti.

Itsekin asun enimmäkseen mökillä, jossa elämäni on "kokonaisvaltaisempaa" kuin kerrostalossa kaupungissa. Tulen sieltä sitten kaupunkiin lomalle, kun alkaa tuntua siltä.

12 neliön perävaunu on erittäin pieni. Paljon tyypillisempi on esimerkiksi 24 neliön vaunu. Tuo on jo aivan normaalin yksiön koko, ja siihen mahtuu kaikki tarpeellinen. Yksi ihminen ei tarvitse 50 neliön kotia.

Riippuu ihmisestä. 25 neliötä on liian pieni aikuiselle, jolla on kertynyt omaisuutta.

Vierailija
45/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäilyä. Iso ja tilava parempi.

Millä tavalla parempi? Onko perusteluja?

Vierailija
46/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin yksin, riittäisi pienikin asunto. Mutta koska mies ja lapset eivät millään opi laittamaan tavaroita paikalleen, tai olemaan hankkimatta turhaa roinaa, on neliöitä oltava oman mielenterveyteni vuoksi enemmän. Tykkään muutenkin väljyydestä ja ahdistun jos on ahdasta.

Vierailija
47/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rskennutan parhaillaan mökkiä 3-5 hengelle. Valitsin 45-neliöisen, jotta kaikki mahtuvat ja on tilaa tarpeeksi. Aluksi katselin 20-neliöisiä.

Pieni on halvempi lämmittää. Asunnossa tai mökissä lisäneliöt eivät ole mitään rajahyötyä tietyn pisteen jälkeen, vaan rajahaittaa. Jos nyt ymmärrät näitä kansantalouden termejä. Riippuu täysin asujan omista mieltymyksistä ja vaihtoehtoiskustannuksista, missä kohtaa se piste menee.

N23

Vierailija
48/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopisi minulle hyvin. En halua asua kenenkään kanssa, ja yksiöt ovat suhteessa aika kalliita. 25-30 neliötä riittää mainiosti, kun sen saa itse suunnitella omia tarpeitaan vastaavaksi. Itse en esimerkiksi haluaisi kuin pienen kylpyhuoneen, ja erillistä makuuhuonetta en tarvitse ollenkaan.

Tsekatkaa vaikka virolainen talotehdas.eu, joka tekee jo tällaisia minikoteja pyörillä Suomen markkinoille.

Mitä nuo miniomakotitalot sitten yleensä maksavat? Meidän lähelle rakennettiin vasta uusi, alle 90 neliön perheomakotitalo. En tiedä, meneekö se ihan vielä minikodista, mutta hinta oli muistaakseni 250 000 luokkaa. Ei minusta mitenkään erityisen halpa hinta noin pienestä asunnosta. Ja lisätään vielä, että tämä asunto ei siis ole Helsingin alueella.

Vierailija
49/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös kehitellyt ajatusta, että kun jään eläkkeelle, ostan tuollaisen matkailuvaunun ja alan elää siinä. Talveksi lämpimämpään ja kesän tullen pohjoisemmaksi. Tavaramäärä pysyisi pakosta pienenä ja jos seutu ei miellytä, voi ajaa muualle. Kesälomalla voi ajaa jonnekin Lapin perukoille muutamaksi kuukaudeksi marjoja ja sieniä poimimaan ja valokuvausta harrastamaan.

Muutenkin voisi pitää sellaista kuvapäiväkirjaa.

Vierailija
50/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopisi minulle hyvin. En halua asua kenenkään kanssa, ja yksiöt ovat suhteessa aika kalliita. 25-30 neliötä riittää mainiosti, kun sen saa itse suunnitella omia tarpeitaan vastaavaksi. Itse en esimerkiksi haluaisi kuin pienen kylpyhuoneen, ja erillistä makuuhuonetta en tarvitse ollenkaan.

Tsekatkaa vaikka virolainen talotehdas.eu, joka tekee jo tällaisia minikoteja pyörillä Suomen markkinoille.

Mitä nuo miniomakotitalot sitten yleensä maksavat? Meidän lähelle rakennettiin vasta uusi, alle 90 neliön perheomakotitalo. En tiedä, meneekö se ihan vielä minikodista, mutta hinta oli muistaakseni 250 000 luokkaa. Ei minusta mitenkään erityisen halpa hinta noin pienestä asunnosta. Ja lisätään vielä, että tämä asunto ei siis ole Helsingin alueella.

Ja lisätään vielä, että piha ei ollut myöskään iso vaan samanlainen postimerkkipiha kuin kaupungissa olevilla uusilla omakotitaloilla yleensäkin.

Vierailija
51/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, ne tuon jälkeen tulevat neliöt on kaikkein halvimpia.. Eli ne vakiojutut, mitä tulee joka tapauksessa, oli neliötä 50 tai 150, on ne kalliimmat. Keittiö, kosteat tilat, viemäröinti, sähkötyöt, ovet ja ikkunat, jne. Pelkkiä makuuhuoneita tai ison olohuoneen tekeminen pienen tilalle on suhteellisesti halvinta koko talossa tehdä.

Vierailija
52/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni on halvempi lämmittää. Asunnossa tai mökissä lisäneliöt eivät ole mitään rajahyötyä tietyn pisteen jälkeen, vaan rajahaittaa. Jos nyt ymmärrät näitä kansantalouden termejä. Riippuu täysin asujan omista mieltymyksistä ja vaihtoehtoiskustannuksista, missä kohtaa se piste menee.

N23

Kyllä, ne on juuri mieltymyksistä ja tarpeista kiinni, 20 vuotias voi asua vaikka kapselissa, mutta perheelliselle se ei ole oikein hyvä ratkaisu. Itse asiassa neliöitä tai kuutiota mitattaessa isommassa talossa on pienempi kulutus neliötä kohden.

Vierailija
53/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N23

Kyllä, ne on juuri mieltymyksistä ja tarpeista kiinni, 20 vuotias voi asua vaikka kapselissa, mutta perheelliselle se ei ole oikein hyvä ratkaisu. Itse asiassa neliöitä tai kuutiota mitattaessa isommassa talossa on pienempi kulutus neliötä kohden.

Mutta ei se silti halvempi ole.

Jos ostan kakun 20 eurolla, myyjä tarjoaa että ota kaksi kakkua, saat molemmat 30 eurolla, niin kalliimmaksi se tulee kuin yhden kakun ostaminen.

Vierailija
54/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä ajatuksella rakennettiin itsellemme 79 neliöinen kolmen makuuhuoneen talo. Neliöiden sijaan todella paljon vaikuttaa pohjaratkaisu ja ratkaisut ylipäätään. Kaksi asiaa mitkä tekee minitalosta tilavampia on normaalia korkeampi huonekorkeus ja isot lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat. Kolmas on seinän sisään menevät liukuovet.

Ainut asia mitä kaipaan näin jälkikäteen on vaatehuone. Haluaisin poistaa hyllyjä ja lipastoja huoneista ja pistää tavarat yhteen ns. varastoon ja hakea sieltä. 

Voisitko kertoa oliko tämä pakettitalo ja minkä firman? Itsekin olen katsellut noita, mutta meiltä puuttuu vielä tontti.

Vierailija
55/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on sinkkuna tuollainen pieni omakotitalo, tosin siinä vajaat 80 neliötä, piha, terassi ja autokatos. En tiedä kannattaako pienempää enää tehdä, tuo toimii ihan hyvin 1-3 henkilölle. Ei tunnu mitenkään ylimitoitetulta, Suomessa on vaan totuttu asumaan kopeissa. Omasta mielestä yli 100 neliötä rupeaisi olemaan yksin vähän tarpeetonta, vaikka kyllä sitä erilaista harrastehuonetta tms. saisin vielä helposti käytettyäkin.

Vierailija
56/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, ne tuon jälkeen tulevat neliöt on kaikkein halvimpia.. Eli ne vakiojutut, mitä tulee joka tapauksessa, oli neliötä 50 tai 150, on ne kalliimmat. Keittiö, kosteat tilat, viemäröinti, sähkötyöt, ovet ja ikkunat, jne. Pelkkiä makuuhuoneita tai ison olohuoneen tekeminen pienen tilalle on suhteellisesti halvinta koko talossa tehdä.

Ja jos laittaa aurinkopaneelit ja maalämmön, ei se lämmityskään hirveästi maksa. Toki taloissa on ongelmana se, pääseekö siitä ikinä eroon ja verot ja pakolliset maksut.

Vierailija
57/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut tuollaista 20-30 neliön hirsimökkiä. Mökillä joen rannassa tulee kuitenkin oltua enimmäkseen ulkona, niin sisällä ei tarvitsisi olla kuin pieni keittiö, ruokapöytä, nukkumatilat ja jonkin verran säilytystilaa. Pihasauna on erikseen, iso terassi. Kun laittaa parven, nukkumaan mahtuu isompikin porukka tarvittaessa.

Vierailija
58/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällä Hesarin haastattelemalla taiteilija-naisella tai jollain vastaavassa rakennelmassa asuvalla blogia/instaa, mistä voisi seurata elämää?

Vierailija
59/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin taloa vailla (ja omistaisin vähemmän irtaimistoa), tuollainen minikoti kiinnostaisi kyllä. Ihan kiinteä rakennus siis, en nauti sellaisesta "vapaudesta" että kotikin pitää olla siirreltävissä.

Minulla on vanha 75-neliöinen puutalo, käytännössä kaksio. Maksoi 70t. On matalat huoneet ja pienet ikkunat. Ihan näppärän kokoinen, en enempää neliöitä kaipaa ja jokin siirtolapuutarhamökin kokoinen pesä olisi varmaan vielä kotoisampi. Vierastan avaraa tyhjää tilaa, eikä siitä olekaan vaaraa kun talo on niin tupaten täynnä tavaraa.

Vierailija
60/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on iso ero ihmisten käsityksissä riippuen siitä, onko maalta vai esimerkiksi Helsingistä.

Siinä on kaupungissa ihan valtava ero, ostanko 45 naliön kaksion 250 000 eurolla vai 80 neliön asunnon 500 000 eurolla vai 200 neliön asunnon 1,5 miljoonalla. Lisäksi yhtiövastike menee neliöiden mukaan. Jo 150 neliötä tarkoittaatyypillisesti 600 euron kuukaisittaista yhtiövastiketta. Mitä järkeä on sellaisissa asuinkuluissa.

Netissä on myös laskureita mäkkien lämmityskuluista ja niissä on selkeä ero menoissa neliöiden mukaan.

Noi isojen asuntojen puolestapuhujat ovat kyllä todella maalaisia.