Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minikodit - Mitä mieltä olet 15 neliön perävaunu-ekokodista tai 50 neliön omakotitalosta?

Vierailija
16.07.2019 |

Mulla kiinnostaa kamalasti ja haaveena on noin 50-60 neliön kahden makuuhuoneen omakotitalo pienellä pihalla ja autokatoksella. Ehkä pieni kasvihuone olisi mukava lisä! Asun nyt 45 neliön kaksiossa kerrostalossa, jossa tilava parveke. Omakotitalo olisi mukava, mutta en näe järkeä asua yksin/kahdestaan missään 100+ neliön kodissa. Ei ole tavaraa niin paljon, että sen kalustaisi, eli pitäisi ostaa ihan turhaa tavaraa sinne. Ylläpito maksaisi (lämmitys talvella) ja isompi työ siivota. En tykkää siivota, mutta haluan että on siistiä. Joten minulla on vähän tavaraa ja koti on helppo siivota. Satsaan mieluummin laatuun kuin määrään.

Nuo pienenpienet ekokodit pyörien päällä taas on liian hippiä minulle, vaan haluan sen helppohoitoisen kodin kaikilla mukavuuksilla, eli toimiva vesivessa, kunnollinen suihku ja sauna, tavallinen keittiö jne.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin niiden viehätyksen. Minä kuitenkin kaipaan ympärilleni tilaa, joten en sellaiseen asumismuotoon sopisi . Vaikka olen minimalisti, haluan elää tilavassa kodissa. Vietän todella paljon aikaa kotona, ja minulle on tärkeää, että kaikki toiminnot ovat kotona helppoja. En haluaisi elää niin, että joudun aina siirtämään jotakin tehdäkseni jotakin muuta. Olen valmis tästä kaikesta maksamaan enemmän. Ja minulle siis iso koti on tämä 140 neliötä kahdelle hengelle, en sentään asu missään 500 neliön asunnossa. Koen, että 140 neliötä kahdelle hengelle on erittäin runsaasti. Meille riittävästi. Pienempään en haluaisi muuttaa, enkä kyllä isompaankaan.

Vierailija
22/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä ajatuksella rakennettiin itsellemme 79 neliöinen kolmen makuuhuoneen talo. Neliöiden sijaan todella paljon vaikuttaa pohjaratkaisu ja ratkaisut ylipäätään. Kaksi asiaa mitkä tekee minitalosta tilavampia on normaalia korkeampi huonekorkeus ja isot lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat. Kolmas on seinän sisään menevät liukuovet.

Ainut asia mitä kaipaan näin jälkikäteen on vaatehuone. Haluaisin poistaa hyllyjä ja lipastoja huoneista ja pistää tavarat yhteen ns. varastoon ja hakea sieltä. 

Toihan on iso perheasunto! Miten kahdeksankymmentäneliöinen 4 h asunto on jonkun mielestä pieni? Me asumme sellaisessa 5-henkisenä perheenä ja asuntomme on taloyhtiön suurin, muut ovat pienempiä. Ennen tätä asuimme 5 henkeä 57-neliöisessä kaksiossa ja muissa sen talon kaksioissa oli myös lapsiperheitä.

Tämä siis Helsingissä kaliilla, hienolla asuinalueella, jossa neliöhinnat ovat korkeita.

Kehäkolmosen kuplasta on hassu huudella. Täällä Lapissa tuon kokoiset on normaalisti 2-3 hlö asuntoja, jos on enemmän lapsia tai kun lapset kasvaa, 120+ neliön koti on normaali, pienemmät pieniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin niiden viehätyksen. Minä kuitenkin kaipaan ympärilleni tilaa, joten en sellaiseen asumismuotoon sopisi . Vaikka olen minimalisti, haluan elää tilavassa kodissa. Vietän todella paljon aikaa kotona, ja minulle on tärkeää, että kaikki toiminnot ovat kotona helppoja. En haluaisi elää niin, että joudun aina siirtämään jotakin tehdäkseni jotakin muuta. Olen valmis tästä kaikesta maksamaan enemmän. Ja minulle siis iso koti on tämä 140 neliötä kahdelle hengelle, en sentään asu missään 500 neliön asunnossa. Koen, että 140 neliötä kahdelle hengelle on erittäin runsaasti. Meille riittävästi. Pienempään en haluaisi muuttaa, enkä kyllä isompaankaan.

Tuo on aivan valtavasti tilaa!

Minä en erittäin todennäköisesti tule koskaan elämässäni elämään yli 30-neliöisessä asunnossa.

Vierailija
24/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa mielenkiintoiselta tapaukselta tämä nainen, joka käy tarpeillaan läheisissä metsissä.

Tämä kuulostaa niin käsittämättömältä. Mukava varmasti -30 asteen talviaamuna lähteä kakalle. Mihin pyyhkii, paperiinko? Mihin laittaa sen paperin?

Rapsuttaa pyllyä oksaan tietenkin tai tekee perseensudin niin kuin ennen vanhaan

Vierailija
25/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en erittäin todennäköisesti tule koskaan elämässäni elämään yli 30-neliöisessä asunnossa.

Niin on. Tiedostan sen kyllä.

Vierailija
26/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten ja "liian hyvinvoivien" kotkotuksia, muoti-ilmiö.

Sulje silmäsi ja kuvittele itsesi 12 m² perävaunuun kun olet 65 v.

Siinähän lumilapioit itsellesi polkua metsänreunaan aamukakalle.

Oikeasti. Nämä ääritapaukset ovat hetken irtiottoja normielämästä, itseään etsivien tutkimusretkiä.

Sen sijaan nuo 50 m² kodit ovat ihan asuttavia ja viihtyisiä. Noinhan ennen asuttiinkin, ei kaikilla ollut omaa huonetta. Meilläkin 3 lasta nukkui vanhempien kanssa yhdessä ja samassa huoneessa teini-ikään asti.

Itsekin asun enimmäkseen mökillä, jossa elämäni on "kokonaisvaltaisempaa" kuin kerrostalossa kaupungissa. Tulen sieltä sitten kaupunkiin lomalle, kun alkaa tuntua siltä.

Vierailija
27/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sikäli, olisi kyllä hauskaa nähdä omat vähät tavarani isossa asunnossa. Olisi ainakin avaraa! Varmasti tuntisin oloni varsinaiseksi minimalistiksi, enkä sinänsä ahdistu laajsta tyhjästä tilasta ympärilläni, niin kuin jotkut minikotien ystävät ahdistuvat.

Saako kysyä, minkä kokoisella paikkakunnalla asut?

Vierailija
28/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette muuta sellaiseen putkeen mitä aasiassa suositaan, sellaisessa elämisessä saa konmarittaa kunnolla?

Vierailija
29/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi ihminen pesee käsipyykillä vaatteet ja käy tarpeillaan metsässä, sillä tuskin on kovin isoa merkitystä, mutta laajemmin noi ei kyllä olisi todellakaan mitään ekotekoja, vaan pikemmin tapa pilata ympäristö ihmisjätöksillä oikein kunnolla.

Tämä just häiritsee kaikessa ekokeskustelussa, että tällaisia oman itsensä löytämis -kokeiluja liitetään ekologiseen elämäntapaan. Jutun nuori on taiteilija, joten hänelle tuo voi olla perusteltua. Mutta yhteiskunnallisesti ekologista on, että parhaassa työiässä olevat, kalliit koulujärjestelmät käyneet ihmiset eivät käytä kaikkea aikaa perusarjen pyörittämiseen, vaan pesevät pyykit ja astiat vähän vettä ja energiaa kuluttavilla koneilla, joita toivottavasti huolletaan hyvin ja joiden jätevedet käsitellään ympäristöä suojellen.

Eli ihailtavaa, että joku voi kokeilla tuollaista, mutta ei mitenkään yleisesti tavoiteltavaa.

Sama koskee minimalismia. Kaikenlainen vähentäminen ja tasapainottelu on kyllä oikein suositeltavaa, ja on luonnollista. On hyvä ymmärtää, että tavaran säilöminen maksaa. Luonnollisesti nuoret ihmiset viettävät usein paljon aikaa kodin ulkopuolella, mutta ei minimalismi äärimmilleen vietynä näytä miltään ekoteolta, jos siitä tulee itsetarkoitus.  Ekologista on sekin, että koti muuntuu moniin tarpeisiin eri elämänvaiheiden mukaisesti, eikä aina tarvitse rakentaa uutta.

Vierailija
30/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sikäli, olisi kyllä hauskaa nähdä omat vähät tavarani isossa asunnossa. Olisi ainakin avaraa! Varmasti tuntisin oloni varsinaiseksi minimalistiksi, enkä sinänsä ahdistu laajsta tyhjästä tilasta ympärilläni, niin kuin jotkut minikotien ystävät ahdistuvat.

Saako kysyä, minkä kokoisella paikkakunnalla asut?

Hyvinkäällä. Sekä minä että puolisoni työskentelemme kotoa käsin, käymme toimistolla (molemmat Helsingissä) harvoin.

Vierailija
31/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lmao, 140m2 on sopiva autotallinkoko omakotitaloon

Vierailija
32/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten ja "liian hyvinvoivien" kotkotuksia, muoti-ilmiö.

Sulje silmäsi ja kuvittele itsesi 12 m² perävaunuun kun olet 65 v.

Siinähän lumilapioit itsellesi polkua metsänreunaan aamukakalle.

Oikeasti. Nämä ääritapaukset ovat hetken irtiottoja normielämästä, itseään etsivien tutkimusretkiä.

Sen sijaan nuo 50 m² kodit ovat ihan asuttavia ja viihtyisiä. Noinhan ennen asuttiinkin, ei kaikilla ollut omaa huonetta. Meilläkin 3 lasta nukkui vanhempien kanssa yhdessä ja samassa huoneessa teini-ikään asti.

Itsekin asun enimmäkseen mökillä, jossa elämäni on "kokonaisvaltaisempaa" kuin kerrostalossa kaupungissa. Tulen sieltä sitten kaupunkiin lomalle, kun alkaa tuntua siltä.

12 neliön perävaunu on erittäin pieni. Paljon tyypillisempi on esimerkiksi 24 neliön vaunu. Tuo on jo aivan normaalin yksiön koko, ja siihen mahtuu kaikki tarpeellinen. Yksi ihminen ei tarvitse 50 neliön kotia.

Vierailija
33/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhistuttava ajatus, että joutuisi asumaan omakotitalossa.

Vierailija
34/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole tosiaankaan ekoteko, että aletaan tehdä tarpeet ulos luontoon sen sijaan, että olisi jätevesi-ja viemärilaitos. Aika ihmeellinen näkökulma ekoiluun.

Vierailija
35/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksi ihminen pesee käsipyykillä vaatteet ja käy tarpeillaan metsässä, sillä tuskin on kovin isoa merkitystä, mutta laajemmin noi ei kyllä olisi todellakaan mitään ekotekoja, vaan pikemmin tapa pilata ympäristö ihmisjätöksillä oikein kunnolla.

Tämä just häiritsee kaikessa ekokeskustelussa, että tällaisia oman itsensä löytämis -kokeiluja liitetään ekologiseen elämäntapaan. Jutun nuori on taiteilija, joten hänelle tuo voi olla perusteltua. Mutta yhteiskunnallisesti ekologista on, että parhaassa työiässä olevat, kalliit koulujärjestelmät käyneet ihmiset eivät käytä kaikkea aikaa perusarjen pyörittämiseen, vaan pesevät pyykit ja astiat vähän vettä ja energiaa kuluttavilla koneilla, joita toivottavasti huolletaan hyvin ja joiden jätevedet käsitellään ympäristöä suojellen.

Eli ihailtavaa, että joku voi kokeilla tuollaista, mutta ei mitenkään yleisesti tavoiteltavaa.

Sama koskee minimalismia. Kaikenlainen vähentäminen ja tasapainottelu on kyllä oikein suositeltavaa, ja on luonnollista. On hyvä ymmärtää, että tavaran säilöminen maksaa. Luonnollisesti nuoret ihmiset viettävät usein paljon aikaa kodin ulkopuolella, mutta ei minimalismi äärimmilleen vietynä näytä miltään ekoteolta, jos siitä tulee itsetarkoitus.  Ekologista on sekin, että koti muuntuu moniin tarpeisiin eri elämänvaiheiden mukaisesti, eikä aina tarvitse rakentaa uutta.

Nämä minikodithan ovat erittäin suosittu ratkaisu myöhemmän iän asumiseen. Monessa maassa on tavallista, että isoäiti otetaan omakotitalon takapihalle mökkiin asumaan. Näin kummallakin on oma tila, mutta molemminpuolista apua on helposti saatavilla. Nimitys "granny flat" on paljon vanhempi kuin minikoti-ilmiö.

Vierailija
36/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä ajatuksella rakennettiin itsellemme 79 neliöinen kolmen makuuhuoneen talo. Neliöiden sijaan todella paljon vaikuttaa pohjaratkaisu ja ratkaisut ylipäätään. Kaksi asiaa mitkä tekee minitalosta tilavampia on normaalia korkeampi huonekorkeus ja isot lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat. Kolmas on seinän sisään menevät liukuovet.

Ainut asia mitä kaipaan näin jälkikäteen on vaatehuone. Haluaisin poistaa hyllyjä ja lipastoja huoneista ja pistää tavarat yhteen ns. varastoon ja hakea sieltä. 

Toihan on iso perheasunto! Miten kahdeksankymmentäneliöinen 4 h asunto on jonkun mielestä pieni? Me asumme sellaisessa 5-henkisenä perheenä ja asuntomme on taloyhtiön suurin, muut ovat pienempiä. Ennen tätä asuimme 5 henkeä 57-neliöisessä kaksiossa ja muissa sen talon kaksioissa oli myös lapsiperheitä.

Tämä siis Helsingissä kaliilla, hienolla asuinalueella, jossa neliöhinnat ovat korkeita.

Kerrostaloasunnot on yleensä pieniä, siksi teistäkin tuntuu 80m2 joltakin isolta, harva muuttaa 80m2 okt koska se on niin pieni. Sodan jälkeen rakenettiin mini taloja, kun ei ollut varaa tehdä isompia.

Vierailija
37/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhistuttava ajatus, että joutuisi asumaan omakotitalossa.

Niin, se on suhteellista, asuin itsekin kerrostalossa nuorempana, mutta nyt perheellisenä okt on parempi ratkaisu omine pihoineen. Eläkeläisenä voisin taas muuttaa kerrostaloon, ehkä? En tiedä pystyykö enää sellaiseen okt jälkeen

Vierailija
38/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin pilkkahintaan mummonmökki maalta reilu 50 neliötä, autotalli-varastoineen ja isoine pihoineen. Hyvin mahtuu pariskunta ja koira. Ollaan remontoitu kivaksi.

Viihdytään hyvin. Kulut ovat todella pienet.

Vierailija
39/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rskennutan parhaillaan mökkiä 3-5 hengelle. Valitsin 45-neliöisen, jotta kaikki mahtuvat ja on tilaa tarpeeksi. Aluksi katselin 20-neliöisiä.

Huvittavia nuo kösitykset, että 80-neliöinen olisi pieni! Jotenkin 80-lukua.

Vierailija
40/73 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isossa ja pienessä asuneena sanon, että isompi väljästi kalustettu on helpompi siivota ja pitää miellyttävänä kuin pieni ja ahdas koppi, jossa siivotessa joutuu siirtelemään tavaroita pois edestä.