Dermoidikystat
Itseltäni löytyi moinen,ja toivon että vihdoin löytyi syy vuosikausia vaivanneisiin vatsakipuihin. Olen nyt menossa leikkaukseen.Jännittää hieman,kun gyne ei nähnyt huonon näkyvyyden vuoksi tarkaa sijaintia,ja jotenkin koko homma tuli niin nopeasti.Pahanlaatuisuuteen,tai sairasloman pituuteen ei otettu kantaa.
Löytyykö palstalta muita,joilta on löydetty dermoidikysta? Poistettiinko se ja kuinka? Poistettiinko samalla koko munasarja? Oliko se hyvänlaatuinen?
Kommentit (14)
Hei, ap, mistä tiedät, että se on dermoidikysta? Vaiko arvelu? Minulla on ollut ja se paljastui vasta leikkauksessa. Tarkoitus oli poistaa ainoastaan se, mutta se hajosi leikkauksessa ja jouduttiin munasarjan poistoon myös. Dermoidi on hyvänlaatuinen. Usein kuulemma niitä on molemmissa ja joskus voi olla niin, että aihe on niin pieni, ettei se näy leikkauksessa, kun katsotaan toista munasarjaa ja voi sitten jossain vaiheessa elämää lähteä kasvamaan. Leikkaus ja toipuminen menivät hyvin.
Niinkuin toinen kirjoittaja kirjoitti, hänellä on toisessakin dermoidi. Se voi pysyä pienenä tai sitten kasvaa, joten kyllä se vauva-asia kannattaa nyt ottaa harkintaan. Opiskelut, työt, ym hoituu myöhemminkin, mutta lapsenteko ei välttämättä. Kasvain tutkitaan aina pahalaatuisuuden vuoksi, vaikka minullakin silmällä katsoen oli ihan tyypillinen dermoidikysta.
Kertokaapa molemmat mietteistänne. Kun itse muistan pelästyneeni kovasti löydöstä.
Lapsia minulla ei ole, mutta ei johdu tästä. Toinen munasarja on pelittänyt hyvin leikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ap, mistä tiedät, että se on dermoidikysta? Vaiko arvelu? Minulla on ollut ja se paljastui vasta leikkauksessa. Tarkoitus oli poistaa ainoastaan se, mutta se hajosi leikkauksessa ja jouduttiin munasarjan poistoon myös. Dermoidi on hyvänlaatuinen. Usein kuulemma niitä on molemmissa ja joskus voi olla niin, että aihe on niin pieni, ettei se näy leikkauksessa, kun katsotaan toista munasarjaa ja voi sitten jossain vaiheessa elämää lähteä kasvamaan. Leikkaus ja toipuminen menivät hyvin.
Niinkuin toinen kirjoittaja kirjoitti, hänellä on toisessakin dermoidi. Se voi pysyä pienenä tai sitten kasvaa, joten kyllä se vauva-asia kannattaa nyt ottaa harkintaan. Opiskelut, työt, ym hoituu myöhemminkin, mutta lapsenteko ei välttämättä. Kasvain tutkitaan aina pahalaatuisuuden vuoksi, vaikka minullakin silmällä katsoen oli ihan tyypillinen dermoidikysta.
Kertokaapa molemmat mietteistänne. Kun itse muistan pelästyneeni kovasti löydöstä.
Lapsia minulla ei ole, mutta ei johdu tästä. Toinen munasarja on pelittänyt hyvin leikkauksen jälkeen.
Minullakin löydös tehtiin ihan sattumalta. Olin ylävatsan ultrassa diabeteksen vuoksi. Radiologi epäili jo silloin että kyseessä voisi olla dermoidikysta. Sain lähetteen naistenpolille ja sielä gyne tarkemmalla ultralla "näki" että kystan sisällä on eri lokeroita ja sisällä eri kudoksia.Luuta tai hammasta,hiuksia ja jotain muuta...Leikkauksen kulusta on ollut tosi vähän puhetta,ja vähän ehkä jännittää. Kasvaimen yläreunaa ei nähty ollenkaa,eikä ultrattaessa löytynyt koko munasarjoja. Olen kuitenkin saanut kaksi lasta,ilman ongelmia,että kaippa ne siellä jossain on.
Voisko siinä sitten olla niin, että kysta on peittänyt munasarjan tai munasarjat, muutenhan ne näkyisi. Onhan se sitten selkeästi dermoidikysta, samat ainekset minulla piti sisällään, kun leikkauksen jälkeen tutkittiin. Onnensi sinulla on lapsia. Jos dermoidikystat molemmissa munasarjoissa, voi kuulemma joskus käydä niin, ettei poistaminen onnistu ilman, että munasarja otetaan, vaikka siihen tietysti pyritään, jos ei vielä nainen ole vaihdevuosi-iässä.
Munasarjoja etsitty joskus jonkun muunkin asian yhteydessä,en tosin enää muista miksi.Niitä ei silloinkaan löytynyt,joten ne taitavat vain sijaita hieman normaalista poikkeavalla paikalla. Kävin tt-kuvassa ja soittelin sitten jälkikäteen,mutta puhuin vain sairaanhoitajan kanssa,joka ei kuvia tulkitse ja kävimme läpi lähinnä leikkauksen käytäntöjä.Olisi kiva tietää,onko sieltä löytynyt jotain muuta. Mutta ei tässä varmaan nyt auta kuin odotella leikkausta. Olen 30v ja lapsitoiveita ei nyt tällä haavaa ole enempää,mutta mistäs sitä tietää vaikka mieli joskus vielä muuttuisikin. Mielelläni säilyttäisin munasarjani mutta ilmeisesti lisääntyminen onnistuu hyvin yhdelläkin.
Multa on poistettu vasen munasarja ja -johdin kystan yhteydessä. Tähystyksellä poistettiin ja hyvänlaatuinen oli.
Hei. Jos TT-kuvassa näkyy ´jotain muuta`. lääkäri soittaa potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Hei. Jos TT-kuvassa näkyy ´jotain muuta`. lääkäri soittaa potilaalle.
Näin minäkin ajattelin,että kai sieltä soitellaan sitten perään.Kanta.fi.ssä kun nyt äsken kävin oli toimenpiteenä nyt sitte munasarjan poisto (tästä siis ei ole ollut puhetta) eli näköjään,siinä muutakin poistetaan kuin itse kysta. Olen jotenkin niin utelias/kontrollifriikki,että haluaisin tietää kaiken etukäteen.
Minulla on ollut dermoidikysta, mutta häntäluun kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut dermoidikysta, mutta häntäluun kohdalla.
Oho! Poistettiinko sekin?
Jos palstailette, niin kertokaahan miten leikkaus meni ja minkälainen toipumisaika oli?
Kävin keskiviikkona gynellä ja ultrassa vahva epäily dermoidikystasta vasemmassa munasarjassa, lähete naistenpolille ja gyne sanoi että munasarja poistetaan. Kuinka iso kysta oli, oliko kipuja`?
Multa poistettu dermoidikysta, munasarja säästyi. Tähystysleikkaus ja samana päivänä kotiin, ei ongelmia toipumisessa, raskaampia hommia välttelin muistaakseni pari viikkoa tms. Useampi vuosi jo tuosta. Taisi olla n. 12cm kysta, ei kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Multa poistettu dermoidikysta, munasarja säästyi. Tähystysleikkaus ja samana päivänä kotiin, ei ongelmia toipumisessa, raskaampia hommia välttelin muistaakseni pari viikkoa tms. Useampi vuosi jo tuosta. Taisi olla n. 12cm kysta, ei kipuja.
Oliko kipuja leikkauksen jälkeen? Mulla on sektioarpi alavatsassa ja siksikin vähän jännittää tuleva leikkaus.
Minulta löydettiin vahingossa, kun etsittiin syytä suolisto-ongelmiin. Kontrolli käynti on vasta loppusyksystä ja se pelottaa.
Olen 23v ja minulle selitettiin, että menetän leikkauksessa todennäköisesti koko toisen munasarjan. Aiemmassa kontrollissa löydettiin toisestakin, mutta pienenpi.
Jouduin käydä yksityisellä gynekologilla juttelemassa lapsi haaveista, sillä Julkisella ei otettu huoliani yhtään todesta.
Annettiin 2-4 vuotta aikaa hankkia lapsi jos sellaisen koskaan haluan. Elämäntilanne ei vain ole kovin hyvä tällä hetkellä lapsen hankkimiseen, vaikka olenkin ollut miehen kanssa kohta 8 vuotta yhdessä. :(