Näin minulta paloi luottotiedot
Tapahtui 2007.
Olin huostaanotettuna ja sijoitettuna valtion nuorisokotiin.
Muut nuoret varastivat passini ja vuokrasivat Filmtownista elokuvia joita eivät ikinä palauttaneet.
Sitten yksi kaunis päivä saan postissa kirjeen, että luottotietoni ovat menneet.
Tuolloin identiteettivarkaus ei ollut suomessa rikos joten laskut jäivät (törkeine) korkoineen mun maksettavaksi.
Huoltajat eli lastensuojelu eli yhteiskunnan luoma järjestelmä ei auttanut mitenkään.
Passivarkaat eivät saaneet edes nuorisokodilta rangaistusta.
Motivaationi työntekoa ja opiskelua kohtaan katosi täysin.
Viimeistään tällöin aloin tuhoamaan yhteiskuntaa sen rakentamisen sijaan.
Katkeroiduin ja aloin aiheuttamaan tahalleni laskuja kaikin tavoin miten vain ikinä pystyin.
No nyt olen velaton ja vieläkin luottotiedoton.
Kiinnostaisi tietää miten asiat olisivat menneet ilman luottotietojeni pilaamista ja siitä johtuvaa katkeroitumista.
Kiitos kaikille osallisille ihan hemmetin paljon tästäkin kurasta.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka identiteettivarkaus ei olisi ollut rikos vuonna 2007, niin petos on ollut. Jos lainaa toisen passilla elokuvia ja jättää palauttamatta ne. Näin aiheuttaen toiselle taloudellista vahinkoa. Menee se petoksen alle. Joten jos tämä olisi ihan oikeasti tapahtunut. Olisi asianomaiset saaneet syytteen petoksesta.
Kerro sitten miksi eivät saaneet. Tässä yhteiskunnassa asiat kun aina meneekin kaikkien sääntöjen ja lakipykälien mukaan. Herää jo.
Siksi koska sinä olet tyhmä, etkä toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on ollut kuule rikos ihan ennen vuotta 2007.
Identiteettivarkaus on ihan toinen juttu. Mitä sinulle on tehty on kyse PETOKSESTA mikä on rangaistava teko vielä ennen vuotta 2007.
Se on todella UPEAA! Miksi sitten eivät urpot saaneet syytteitä petoksesta vaan laskut jäi mun maksettavaksi?
No teitkö rikosilmoitusta? kiistitkö laskut? Arvaan että et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Identiteettivarkaus on ihan toinen juttu. Mitä sinulle on tehty on kyse PETOKSESTA mikä on rangaistava teko vielä ennen vuotta 2007.
Se on todella UPEAA! Miksi sitten eivät urpot saaneet syytteitä petoksesta vaan laskut jäi mun maksettavaksi?
Kuten 18v laitosjantterit, tuskinpa on osannut alkaa hoitaa asioitaan mallikkaasti heti???
Joku ei uskonut, että lasku voi mennä ulosottoon ilman,e ttä ap saisi tietää. No, kyllä tossa on sekin ihan mahdollista. Tiedän varmasti, että omalla jantterilla oli viitä vaille, ettei aloittanut täysi-ikäisyyttään luottotiedottomana, eikä hän olisi sitä etukäteen millään tiennyt, vasta 18v täytettyään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten 18v laitosjantterit, tuskinpa on osannut alkaa hoitaa asioitaan mallikkaasti heti???
Joku ei uskonut, että lasku voi mennä ulosottoon ilman,e ttä ap saisi tietää. No, kyllä tossa on sekin ihan mahdollista. Tiedän varmasti, että omalla jantterilla oli viitä vaille, ettei aloittanut täysi-ikäisyyttään luottotiedottomana, eikä hän olisi sitä etukäteen millään tiennyt, vasta 18v täytettyään...
Jos jantteri on ollut laitoksessa, niin laskuthan ovat menneet sinne ja sossutädit kyllä myös tienneet niistä. Ovat varmaan olleet ihan jantterin omia laskuja, joita ei suostunut maksamaan kun myö ne filmit ryyppyrahoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jantteri on ollut laitoksessa, niin laskuthan ovat menneet sinne ja sossutädit kyllä myös tienneet niistä. Ovat varmaan olleet ihan jantterin omia laskuja, joita ei suostunut maksamaan kun myö ne filmit ryyppyrahoihin.
Mahtavaa, että teillä on luotto noin kova siihen videopuljuun, että siellä on tän jantterin oikeat tiedot, osoitehan siellä voi olla mitä tahansa, silloin ei posti mene jantterille asti. Mutta joo, pska homma silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ot, mun jantterin sossutädit eivät ainakaan olisi tienneet... Omaohjaaja ehkä, jos jantteri olis sille kertonut. Ja mun jantteri ei olis kertonut.
Eihän identiteettivarkaus ole vieläkään rikos? Vai milloin siitä on tullut rikos? On mennyt ohi minulta.
Mutta väärällä identiteetillä tehty rikos on aina ollut rikos. Uskon kyllä muuten tuon tarinan. Jos rikos paljastuu pitkän ajan päästä ja huoltajat eivät välitä, niin se jää roikkumaan ja henkilön vastuulle.
Aika moni on menettänyt luottotiedot toisen henkilön takia. Moni aviopuolison tai lapsen tekojen takia.
Itellä oli noin pari sataa euroa ulosotossa, olikohan hammaslääkäri ja jotain muuta pientä. Ulosotto söi sitten mun pienistä tuloista tota pois ja eikä siinä mitään, hyvä että velka lyheni. Noh aloitin sitten työt ja tietenkin tällöin työttömyystuki sun muut loppuivat, tuossa kuussa ulosotto yritti ulosmitata 20€ laskua pois mutta törmäsi siihen ettei minulla ollut tuloja! No ei tietenkään ollut koska olin juuri aloittanut työt ja ei ekaa palkkaa ollut tullut. Tuosta 20€ laskusta tuli sitten varattomuusmerkintä ja vähän ajan päästä kirje asiakastiedosta, sinne meni luottotiedot.
Vierailija kirjoitti:
Itellä oli noin pari sataa euroa ulosotossa, olikohan hammaslääkäri ja jotain muuta pientä. Ulosotto söi sitten mun pienistä tuloista tota pois ja eikä siinä mitään, hyvä että velka lyheni. Noh aloitin sitten työt ja tietenkin tällöin työttömyystuki sun muut loppuivat, tuossa kuussa ulosotto yritti ulosmitata 20€ laskua pois mutta törmäsi siihen ettei minulla ollut tuloja! No ei tietenkään ollut koska olin juuri aloittanut työt ja ei ekaa palkkaa ollut tullut. Tuosta 20€ laskusta tuli sitten varattomuusmerkintä ja vähän ajan päästä kirje asiakastiedosta, sinne meni luottotiedot.
Jälkiviisaus persiistä, mutta siis sun olisi pitänyt itse sinne ulosottoon ilmoittaa etukäteen, että tilanne juuri muuttuu... Sen vuoksi sulla on sen hepun puhelinnumero.
Mua jotenkin suunnattomasti huvittaa nämä kakkosluokan kansalaiset. Markkina-arvo parisuhdemarkkinoillakin varmaan aika nolla.
Porvari888 kirjoitti:
Mua jotenkin suunnattomasti huvittaa nämä kakkosluokan kansalaiset. Markkina-arvo parisuhdemarkkinoillakin varmaan aika nolla.
No minua ei huvita, hieman surullisiahan nuo kohtalot ovat. Kaikilla ei ole tasapuolisia lähtökohtia elämälle. Ei siinä mitään erityisen hauskaa mielestäni ole.
toinen porvari kirjoitti:
Porvari888 kirjoitti:
No minua ei huvita, hieman surullisiahan nuo kohtalot ovat. Kaikilla ei ole tasapuolisia lähtökohtia elämälle. Ei siinä mitään erityisen hauskaa mielestäni ole.
Suorastaan surullista, ei ollenkaan hauskaa.
Porvari888 kirjoitti:
Jos kommentti on ykkösluokan kirjoittama, niin kallistun kyllä tuohon kakkosluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, että teillä on luotto noin kova siihen videopuljuun, että siellä on tän jantterin oikeat tiedot, osoitehan siellä voi olla mitä tahansa, silloin ei posti mene jantterille asti. Mutta joo, pska homma silti.
Ihan sama mitä siellä videokiskassa on tiedot, noi ei ole suoraan perittäviä laskuja joten homma pitää hoitaa oikeuden kautta ja tällöin kyllä otetaan selville missä olet
Nuo ovat faktat ja ne on nieltävä, vaikka ovat kuinka epäoikeudenmukaista.
Nyt positiivista asennetta ja energiaa kehiin. Selvitä kuinka voit tuosta selvitä ja selviä. Tsemppiä.
Epäoikeudenmukaisuus on pahin pettymys, mutta siitä on päästävä yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkiviisaus persiistä, mutta siis sun olisi pitänyt itse sinne ulosottoon ilmoittaa etukäteen, että tilanne juuri muuttuu... Sen vuoksi sulla on sen hepun puhelinnumero.
Suoraan sanottuna eipä silloin tullut mieleenkään tuommoinen skenaario. Noh kokemuksesta oppii, tosin vois näissäkin vähän olla inhimillisyyttä, ei paljoa vaatis että ulosottomies ottais vaikka yhteyttä tämmösessä tapauksessa
Mä ainakin ymmärrän hyvin että sua on vituttanut niin paljon, että olet halunnut yhteuskunnan auttavan edes jossain.
Tai siis, tehnyt lisää velkaa.
Otan oikeasti osaa. Sua ei ole autettu, jotta olisit osannut toimia oikein.
Varmaan juuri siksi näitä tekijöitä ei syytetty mistään, koska kukaan muu ei tiennyt kuin sinä. Sinun olisi pitäny haastaa heidät oikeuteen tuosta teosta. Eihän laskun lähettäjä tiennyt, että passisi on hukassa.
Mutta tosiaan, todella kurjaa, että sinulle kävi näin. Nuorena ei älyä kaikkea, eikä kehtaa tai uskalla pyytää apua.
Mulle heräsi yksi ajatus tästä. Ainakin Suomalaista yhteiskuntaa voi muuttaa ja vaikuttaa siinä. Usein huonoista tilanteista pitäisi oppia se, että tekee kyseisen asian hyväksi jotain.
Ei se lakimuutoskaan tullut itsestään. Luultavasti monet identiteettivarkauden kokeneet ovat valittaneet asiasta ja vedonneet kansanedustajiin. Siten asiat menee eteenpäin.
Joskus asioita joutuu muuttamaan itse systeemin sisältä. Tai tarttumaan muuten asiaan, puolustamalla itseään. Haastamalla oikeuteen.
"Katkeroituminen on ihan sun oma valinta. Ja kaikki mitä oot päättänyt tehdä, perustellen sitä juurikin tuolla katkeroitumisella ja kostamisella yhteiskunnalle. Tähän sopis hyvin sanonta "viha on kuin myrkyn juomista olettaen että toinen tulisi siitä kärsimään"
Huvittavaa miten ihmiset näkevät vain mussa sen vian, eivät missään muussa. :DDD Tästä syystä ei jaksa jauhaa täällä teidän kanssa missä äo on lanttulaatikon tasolla.
"Koska tarinasi juttu ei oikeasti tapahtunut niinkuin kerroit."
Sinähän sen tiedätkin kun olet elämäni elänyt.
Ap: ensinnäkin ne laskut ovat satavarmasti tulleet sinulle/huoltajallesi, miksi et ole kiistänyt niitä? Laskun maksun pitää olla myöhässä vähintään 60 päivää ennenkuin siitä voidaan tehdä maksuhäiriömerkintä. Velkojan on täytynyt lähettää sinulle kaksi kappaletta muistutuslaskuja ja niissä pitää olla maininta lähestyvästä merkinnästä jos laskua ei makseta. Aivan satavarmasti olet ollut näistä tietoinen. Samoin sinun olisi pitänyt kiistää lasku ja tehdä rikosilmoitus poliisille jos henkilötietojasi oli käytetty ostosten tekemiseen, tällöin perintä olisi keskeytetty. Miksi et toiminut näin? Aina välillä kuulee näitä tarinoita että maksuhäiriömerkintä on tullut henkilön tietämättä - tämä ei ole mitenkään mahdollista jos henkilö on jotenkin tolkuissaan ja katsoo postinsa läpi edes kerran kuussa.
Munn idoleita, kovia jätkiä molemmmat.