Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimakkaasti ylipainoinen puoliso sairastaa/ikääntyy

Vierailija
15.07.2019 |

Onko keneltäkään kokemusta siitä, että hyvin voimakkaasti ylipainoinen läheinen sairastaa? Olen ollut joitakin vuosia yhdessä ylipainoisen miehen (painoindeksi n. 60) kanssa. Alkuun ajattelin, ettei paino haittaa minua, mutta nyt se on alkanut yhä useammassa asiassa haitata. Nyt viimeisimpänä miehellä on alkanut elimistö ilmeisesti pettää. Noin vuosi sitten löytyi molemmista polvista voimakasta kulumaa ja nyt tuli toiseen polveen vamma, josta on päällä uhkaus, että voidaan joutua leikkaamaan.

Pelkkä ajatus ahdistaa minua suunnattomasti. En voi olla miettimättä, että miten mies pärjää leikkauksen jälkeen, millaista apua mahdollisesti tarvitsee ihan perusjutuissa ja miten ylipäätään kuntoutuminen leikkauksen jälkeen? Minulla on kaksi erityislasta ja arki on melko haastavaa näin muutenkin.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista tai ylipäätään vahvasti ylipainoisen henkilön kanssa elämisestä tämän ikääntyessä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mahdollistajat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nyt vielä sanoa, että hain kirjoituksellani nimenomaan kokemuksia voimakkaasti ylipainoisen läheisenä olemisesta, en mitään mutu-moralisointia, jos ei tiedä mitä se arki on, kun läheisen kanssa saa esimerkiksi miettiä löytyykö vieraasta paikasta riittävän iso tuoli tai kestääkö huonekalut painon.

Mitkään neuvot eivät tunnu kelpaavan. ilmeisesti olet itsekin lihava. Mies on psyykkisesti sairas, jokin häiriö täytyy olla ahmia itsensä tuollaiseksi. Melko avuton olet sinäkin auttamaan.

Free-kanavan sairaalloisten lihavien, kuten miehesikin on, ohjemassa selviää ain a että näillä , miehes i painoislla,  lähes vuoteenomina painonsa takia olevilla ,on aina lihavuuden mahdollistaja lähipiirissään ts. omainen, useinmiten puoliso joka kantaa heille ruokaa. 

Suomessakin on jo  ihmsiä, jotka eivät lihavuuden takia ole pystyneet vusiin poistumaan kotoaan. Hädin tuskin pystyvät kävelemään vessaan asti. Ja puoliso vaan kantaa ruokaa ja mahdollistaa tälläisen !!

Yleensä nämä vuoteeseen sidotut lihavat ovat vieläpä erittäin taitavia manipuloijia.

Provohan tämä on, vauva viimestään paljasti. Mutta kerrotaan nyt, että minä olen sivusta seurannut tekonivelleikkausten onnistumista useammankin kerran ja näyttää siltä että lihavien toimintakyky ei koskaan palaa täysin normaaliksi, suurin piirtein normaalipainoisten kyllä. Toki seuraamissani tapauksissa normaalipainoisilla oli huomattavasti suurempi motivaatio kuntouttaa itseään ja lähteä kävelemään heti kun se oli suinkin mahdollista. Lihavat taas passivoituivat entisestään.

Kannattaa luottaa tutkimuksiin ja KäypäHoitoon https://www.kaypahoito.fi/nak07878

Ylipainon merkitys polven ja lonkan tekonivelleikkauksen lopputulokseen

Morbidisti obeesien potilaiden lähtötasot olivat huonommat, mutta he hyötyivät leikkauksesta yhtä paljon, ehkä jopa enemmän kuin ei-lihavat potilaat. Ainoastaan revisioita syvän infektion vuoksi ylilihavien ryhmässä hieman enemmän. Johtopäätöksenä esitetään, että ylilihavuutta ei voida pitää kontraindikaationa lonkan tekonivelleikkaukselle.

Tutkimuksen laatu: kelvollinen

Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: kohtalainen

Vierailija
42/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan sanonut, että en ala toisen omaishoitajaksi. Jos hän ei pysty osallistumaan tasavertaiseen parisuhteeseen ihan mistä syystä tahansa, silloin on parasta erota. Ja sama tietty toiseen suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan sanonut, että en ala toisen omaishoitajaksi. Jos hän ei pysty osallistumaan tasavertaiseen parisuhteeseen ihan mistä syystä tahansa, silloin on parasta erota. Ja sama tietty toiseen suuntaan.

Silloin ei kannata mennä naimisiinkaan. Tulee tehtyä väärä vala  (niin myötä kuin vastoinkäymisissä) ja voi joutua sinne helvetin puolelle, jossa piru piikittää persiiseen.

Vierailija
44/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle on tarjottu lihavuusleikkausta. Ei suostu menemään.

Se on erinomaista että ei mene jos ei halua. Leikkaus vaatii elinikäisen sitoutumisen uuteen ruokavalioon ja elämäntapaan, potilaan tulee kyetä pudottamaan painoa, haluta laihtua, osoittaa motivaatio sekä kyetä itsehillintään. Pitkä prosessi, leikkaukseen ei vain "mennä" paitsi yksityisellä puolella tätäkin valitettavasti tapahtuu. Jos leikattu potilas ei kykene sopeutumaan uuteen elämäntapaan voivat seuraukset olla katastrofaaliset.

Minulla on BMI 44 ja oikeastaan ainoa apu mitä julkinen terveydenhuolto tarjoaa on satunnaiset ravitsemusterapeuttikäynnit (siis yksi vuonna 2010, yksi 2015) ja leikkauksen ja lääkkeiden tuputus. Lääkkeistä tosin lääkäri myönsi että niiden vaikutus on aika olematon ja sekin olemassa vain lääkkeen käytön ajan, eli ei ratkaise mitään.

Mutta tätä minä ihmettelen: "vaatii elinikäisen sitoutumisen uuteen ruokavalioon ja elämäntapaan, potilaan tulee kyetä pudottamaan painoa, haluta laihtua, osoittaa motivaatio sekä kyetä itsehillintään". Näinhän se on. Mutta jos hallitsee kaiken tuon, mihin sitä leikkausta tarvitsee?

Vierailija
45/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle on tarjottu lihavuusleikkausta. Ei suostu menemään.

Se on erinomaista että ei mene jos ei halua. Leikkaus vaatii elinikäisen sitoutumisen uuteen ruokavalioon ja elämäntapaan, potilaan tulee kyetä pudottamaan painoa, haluta laihtua, osoittaa motivaatio sekä kyetä itsehillintään. Pitkä prosessi, leikkaukseen ei vain "mennä" paitsi yksityisellä puolella tätäkin valitettavasti tapahtuu. Jos leikattu potilas ei kykene sopeutumaan uuteen elämäntapaan voivat seuraukset olla katastrofaaliset.

Minulla on BMI 44 ja oikeastaan ainoa apu mitä julkinen terveydenhuolto tarjoaa on satunnaiset ravitsemusterapeuttikäynnit (siis yksi vuonna 2010, yksi 2015) ja leikkauksen ja lääkkeiden tuputus. Lääkkeistä tosin lääkäri myönsi että niiden vaikutus on aika olematon ja sekin olemassa vain lääkkeen käytön ajan, eli ei ratkaise mitään.

Mutta tätä minä ihmettelen: "vaatii elinikäisen sitoutumisen uuteen ruokavalioon ja elämäntapaan, potilaan tulee kyetä pudottamaan painoa, haluta laihtua, osoittaa motivaatio sekä kyetä itsehillintään". Näinhän se on. Mutta jos hallitsee kaiken tuon, mihin sitä leikkausta tarvitsee?

Koska painoa tulee saada reilusti alas ihan terveydenkin vuoksi. Lihavuusleikkaus on erittäin tehokas, mutta sekin on vain apukeino laihtumiseen. Pääkopassa on suurin muutos. Sairaalloisen lihavalle leikkaus on hyvä apuväline mutta ei ratkaisu.

Vierailija
46/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koomista tässä kaikessa on oikeastaan se, että karppaus olisi erinomainen ratkaisu, mutta kun karppaamalla laihtuu väärin! Kuinka typeriä olivatkaan ne, jotka pelottelivat karppauksen vaaroista.

Vierailija
47/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen mies kyseessä?

Vierailija
48/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei kannata mennä naimisiinkaan. Tulee tehtyä väärä vala  (niin myötä kuin vastoinkäymisissä) ja voi joutua sinne helvetin puolelle, jossa piru piikittää persiiseen.

No naimisiin meno nyt on pelkkä oikeudellinen ja taloudellinen sopimus, jossa on vieläpä hyvin tarkat ehdot js selvät purkupykälät. Sillä kirkkoliturgialla on merkitystä vain uskovaisille (kuten sinulle?)

Vierailija
49/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki uusi puoliso. Normaali painoinen, nuori ja terve.

En ole oikein sen tyyppinen, että vaihtaisin kumppania sairauden vuoksi. Nyt en kuitenkaan tiedä jaksanko oikeasti alkaa hoitajaksi yli 200kg miehelle, kun kaksi omaishoidettavaa on jo ennestään.

En minäkään sairauden vuoksi eroaisi. Mutta siksi, että parisuhteesta tulee minulle huono, kyllä eroaisin.

Vierailija
50/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No naimisiin meno nyt on pelkkä oikeudellinen ja taloudellinen sopimus, jossa on vieläpä hyvin tarkat ehdot js selvät purkupykälät. Sillä kirkkoliturgialla on merkitystä vain uskovaisille (kuten sinulle?)

Mennessään naimisiin pariskunta vakuuttaa toisilleen ja yhteisölle solmivansa liiton, jossa sitoudutaan toiminaan yhdessä kaikkien parhaaksi. Mitä sinusta kertoo, että halveksut tällaista asiaa?

Vierailija
51/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki kirkossa naimisiin menevät ole uskovaisia? Mutta jos ihminen käyttää hyväksi toista ja jättää heti kun toinen sairastuu, on sellaisen ihmisen arvomaailma kaikilla mittareilla todella sairas. Suorastaan jätettä.

Vierailija
52/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda kaikki erikoiset dietit ja karppaukset. Koko perhe voi syödä samaa ruokaa. Paljon kasviksia, lihaa, kalaa ja kanaa. Yksi peruna . Määrä ratkaisée. Kahvin kanssa voi syödä vaikka pienen pullan tai voileivän ja yhden hedelmän. Pieniä annoksia noin 3 tunnin välein. Vichy vesi tuo kylläisyyden tunnetta. Tue miestäsi.

Vierailija
53/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ainakin Hollannissa ole eutanasiaklinikoita? Ajatte sinne ja naps?

Vierailija
54/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta mieheni omaishoitajana olemisesta ja ei ole helppoa. Pukemiset, riisumiset, suihkuttelut eivät rasittaneet, vaan se miehen asenne. Mitään ei tehnyt itsensä eteen, ei jumpannut, ei katsonut syömisiään, tupakoi, istui päivät pitkät huudattamassa televisiota. Tsemppasin itseäni, tsemppasin häntä, tsemppasin lapsia, kunnes yhtäkkiä totuus valkeni; mies ei tule muuttumaan. Hän ei edes halua toipua, vaan mun on jaksettava hoitaa häntä, eikä hänen fyysinen tilanteensa tule parantumaan. Niinpä jouduin lopettamaan hoitamisen. Totuus oli liikaa, loppuelämä toisen ehdoilla ilman toivoa paremmasta.

En suosittele kenellekään.

Vierailija
55/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lihavuusleikkausta potilaan on osoitettava pystyvänsä laihduttamaan tietyn kilomäärän. Monet on pystyneet itse laihduttamaan reippaasti ja jättäneet ajatuksen leikkauksesta, jatkavat itse laihduttamista, mikä mielestäni on tosi hienoa. Ei se leikkaus kaikilla painoa saa putoamaan niin paljon, kuin odottivat, toiset laihtuvat tosi paljon. Kyllä se vaatii aikamoisen elämäntapamuutoksen leikkauksen jälkeen esim. syömisen ja juomisen suhteen.

Vierailija
56/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 180-senttisellä tuo tarkoittaisi n. 195 kg:n painoa. Kova dieetti ja samalla kuntoilua, mihin pystyy. Vasta sen jälkeen leikkauksia. Leikkaus ei auta mitään, jos ei opi syömään vähemmän.

Vierailija
57/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen mies kyseessä?

44v

Vierailija
58/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki kirkossa naimisiin menevät ole uskovaisia? Mutta jos ihminen käyttää hyväksi toista ja jättää heti kun toinen sairastuu, on sellaisen ihmisen arvomaailma kaikilla mittareilla todella sairas. Suorastaan jätettä.

Kerros mistä päättelet, että hyväksikäytän miestäni?

-ap

Vierailija
59/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tää nyt vielä sanottakoon, että meillähän ei siis ole se ihan tavallinen suhde. Asutaan erillään. Molemmilla on täysin eri talous. Eikä siis olla ees naimisissa, joten avioliittolupausta ei olla rikkomassa. Molemmat ollaan tiedostettu, että tarvitaan omaa tilaa ja aikaa ja siitä olen nyt huolissani, että tästä tilasta pääsinkin miehen täyspäiväiseksi hoitajaksi. Arvostelkaa vaan, jos haluatte, mutta ehkä näillä vähäisillä tiedoilla ei kannata.

Vierailija
60/61 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään olette yhdessä? Ovatko lapset yhteisiänne ja minkä ikäinen vauva teillä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä