Työsuhde päättyi keväällä, seuraava alkaa syksyllä - en ole riittävän aktiivinen työtön
Miten kukaan voi enää väittää, että aktiivimalli olisi muuta kuin leikkaus yli 3 kk työttömänä olleiden työttömyysturvaan?
Viimeisin työsuhteeni päättyi maaliskuussa, mutta sain onnekseni uuden työpaikan elokuusta alkaen. Siitä huolimatta viimeisin työmarkkinatuki maksettiin minulle alennettuna riittämättömän aktiivisuuden vuoksi.
Se kun on nimittäin sillä tavalla, että töiden hakeminen TAI EDES NIIDEN SAAMINEN ei ole riittävää aktiivisuutta.
Toivottavasti nykyhallitus tekisi mallille pian jotain. Ottaisin mieluummin vastaan ihan rehellisen tukileikkurin esim. työttömyyden jatkumisen takia kuin mitään tällaista järjenvastaista pelleilyä "aktiivisuuden" nimissä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
No miksi et voi tehdä kesällä töitä? Niin me monet muutkin tehdään.
Aika moni työtön vaihtaisi heti työttömyyden vakityöhön ja palkalliseen kesälomaan.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää! Päättäjät osaavat tehdä niin järjenvastaisia päätöksiä että ei mitään rajaa! Tästä nähdään se kun päättäjät eivät mieti loppuun asti pitkälle asioita joita päättävät, vaan tekaisevat jotain ilman sen perusteellisempia miettimisiä.
Tämähän juuri on mietitty ratkaisu. Luvattiin, ettei työttömyysturvasta enää leikata, joten oli pakko rakentaa järjetön himmelimalli ja toteuttaa leikkaukset sen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin vaadin merkintää ettei aktiivimalli minua ole työllistänyt, VAAN MINÄ ITSE, kun se ei ole muuta kuin leikkuri. Ihme juttu että kuvitellaan että muutaman prosentin varastaminen korvauksista työllistäisi. Kun työtön itse työllistää itsensä. Aktiivimalli ei työllistä vaan leikkaa pienistä tuloista muutaman prosentin. Tämä on hullua esittää niin että aktiivimalli työllistäisi jotenkin muka. Oikeutetaan riistäminen valheeseen pohjautuen. Koko aktiivimalli on moraalittomuuden huippu eikä mitään muuta.
Sitä merkintää ei sinulta kysytä vaan se katsotaan ihan vaan tilastoista. Jos on esim. työllistynyt x ajan jälkeen työnhakukurssin käytyä sinut katsotaan kurssin ansiosta työllistyneeksi. Ihan sama vaikka työpaikka olisi saatu jo paljon ennen kurssin alkamista.
Samoin kaikki aktiivimallin aikana työllistyneet Sipilä katsoi työllistyneen mallin ansiosta.
Ei kukaan sanonutkaan että kysyttäisiin, vaan minä vaadin merkinnän, ettei aktiivimalli ole minua työllistänyt, juuri siitä syystä. Koska se ei ole työllistävä vaan leikkaava järjestelmä. Haluan myöhemmin varmistaa sen että aktviimallin teho ei ole sama kuin työllistyneiden määrä. Tosin olen ollut tarkoituksen mukaisesti aktiivimallin ajan työttömänä enkä aio työllistyä ennenkuin se poistuu, normaalisti olen pätkätyöläinen(yli20 työpaikkaa ITSE hankittuna ennen aktiivimallia) ja tämä on isku minua vastaan joten isken takaisin yhteiskuntaa vastaa luonnollisesti, sitä saa mitä tilaa. Opponointi on ainoa keino saada jokin tolkku tähänkin menoon.
Ihan mielenkiiinosta, minnekä sinä sen merkinnän vaadit? Sipilälle itselleen vai otitko yhteyttä tutkijoihin? Mitä olet asian eteen tehnyt?
Mitä sinä sillä tiedolla teet? Jokaisella työttömällä on oma rekisteri. Ilmoitatahan työkkäriin jos menit töihin onko tämä ihan uutta sinulle. Ymmärrätkö että kun ihmisellä ei ole mitään vakituista työtä vaan runsaasti pätkiä jotka eivät kovin suurta turvaa tuloihin tuo, niin tämä aktviiimallisi on se joka katkaisee kamelin selän? Ymmärrätkö vai et, epäilen että et. Et ole ainakaan osoittanut mitään ymmärrystä tähän mennessä.
Eli työkkäriinkö ilmoitit että tämä työllistyminen ei ole aktiivimallin ansiota? Heillä tuskin on sellaista kohtaa mihin rastia laittaa minkä ansiosta on työllistynyt jolloin Sipilän ja kumppaneiden mielestä työllistyit juurikin aktiivimallin ansiosta. Heidän mielestään kaikki työllistyivät aktiimallin aikana juurikin sen ansiosta. Eli mihinkä sinä sen merkin vaadit ettet ole työllistynyt aktiivimallin ansiosta? Epäilen ettet mihinkään tai korkeintaan tänne palstalle.
Ps. olen itsekin työtön ja jos olisin työllistynyt askettäin niin kyllä se vaan olisi näiden mielestä ollut mallin ansiota eikä esimerkiksi parantuneen taloustilanteen. Otan kuitenkin vastaan vinkkisi (jos vaan voit sen jakaa) mihin voin ilmoittaa minkä ansiosta työllistyn etten vain kenenkään mielestä ole työllistynyt minkään tukitemppuilun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin vaadin merkintää ettei aktiivimalli minua ole työllistänyt, VAAN MINÄ ITSE, kun se ei ole muuta kuin leikkuri. Ihme juttu että kuvitellaan että muutaman prosentin varastaminen korvauksista työllistäisi. Kun työtön itse työllistää itsensä. Aktiivimalli ei työllistä vaan leikkaa pienistä tuloista muutaman prosentin. Tämä on hullua esittää niin että aktiivimalli työllistäisi jotenkin muka. Oikeutetaan riistäminen valheeseen pohjautuen. Koko aktiivimalli on moraalittomuuden huippu eikä mitään muuta.
Sitä merkintää ei sinulta kysytä vaan se katsotaan ihan vaan tilastoista. Jos on esim. työllistynyt x ajan jälkeen työnhakukurssin käytyä sinut katsotaan kurssin ansiosta työllistyneeksi. Ihan sama vaikka työpaikka olisi saatu jo paljon ennen kurssin alkamista.
Samoin kaikki aktiivimallin aikana työllistyneet Sipilä katsoi työllistyneen mallin ansiosta.
Ihan noin se ei mene. Onhan se ihan Simo Aron tutkimuksissa todettu, että työvoimakoulutuksesta ja erilaisista rekrykoulutuksista voidaan sanoa tilastojen perusteella, vaikuttivatko ne työllistymiseen, mutta muista toimenpiteistä voidaan todeta ainoastaan ajallinen yhteys.
Moni typo-koulutus päättyy keväällä juuri ennen kuin kesälomakausi alkaa joten jo se vaikuttaa työllistymiseen hetkellisesti. Muutama typo-koulutuksen päättänyt on täälläkin ollut lehdessä kertomassa että "joo sain töitä kesäksi ja nyt sitten syksyn mittaan haen taas". Eli näkyy työllistyneenä vaikka kyse olisi puhtaasti kesätöistä. Esim. varastokoulutuksen kesto saattaa olla 6kk-9kk ja sillä pääsee kesäksi varastolle palkkatöihin. Olisi sinne joku palkattu ilman koulutustakin, ei ne hommat niin paljoa vaadi ja suhteilla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Viikon työnhakukurssi olisi ollut sulle passeli aktiivisuuden osoitukseksi työpätkien välissä. Samalla olisit näkynyt tilastoissa kurssin ansiosta työllistyneenä.
T. Sipilä&co
Minulle ehdotettiin tai oikeastaan minut ilmoitettiin tämmöiselle kurssille kun valmistuin sairaanhoitajaksi ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Kurssille en mennyt kun olen saanut sijaisuuksia aina peräkkäin. Tosin kyllä tuli virkailijalta ilmoitus että jossain kohtaa tämä kurssi täytyy käydä.
Opettajana on vähän sama. Kesän ajan olen työtön enkä jaksa tehdä mitään "aktiivista". Ärsyttää riittävästi etten saa palkallista kesälomaa, vaikka olin koko lukuvuoden töissä.
Minusta on outoa ettei kaikki rahanarvoinen ja veroja Suomen valtion kassaan kerryttävä ole toimintaa, josta aktiivimalli täyttyisi.
Esim. Airbnb toiminnasta ei aktiivimalli täyty, vaikka siinä maksetaan 30% vuokratuloista valtiolle veroina.
Katsokaapa huviksenne kuinka paljon 40 000€ vuodessa tienaava maksaa veroja %. Se on alle 18,5%
Työtön Airbnb toimija maksaa siis 30% vaikka tienaisi vain 100€.
Eli oikeastaan kantaa valtion kassaan veroja huomattavan summan työttömyydestään huolimatta.
Esimerkiksi 10 000€ tienaava ei maksa ollenkaan laskurin mukaan veroa. Airbnb toimija maksaisi samaisesta summasta 3000€
15 000€ tienaava maksaa veroa alle 300€.
20000€ tienaava jo 1000€
Eli näiden perusteella työtön saattaakin olla ahkerampi verojen maksaja kuin työssä käyvä.
Työttömän tienatessa 3000€ vuokraustoiminnan kautta maksaa hän veroina valtion kassaan n.900€
Eli osin hänen maksuillaan pyöritetään myös niitä tukia mitä hän saa. Aktiivimallin leikkurin jälkeen käteen jää alle 500€ ja vuokran jälkeen vielä vähemmän.
Moni sairas ja lapsiperhe saa valtiolta rahan arvoista etua vuosien saatossa isoja summia.
Työttömyys on todennäköisesti väliaikaista, jos työnantajat ottavat tehtäväkseen tarjota määräaikaisuuksia näille työttömille ja sitä kautta huomaavat kuinka osaavia ihmisiä työttömissäkin on...
En ymmärrä miksi työttömiä kepitetään tavalla tai toisella ja haukutaan loisiksi, kun tukien saajia on mmuitakin. Väitän, että yli 95% työttömistä haluaa töihin.
Suosittelen muillekin Airbnb toimintaa ja suosittelen ihmisille myös huoneen vuokraamista jonkun kotoa edes 1 yöksi loman aikana. Tuette siinä suoraan jotakin henkilöä ettekä vain isoa hotellikorporaatiota, jotka usein ovat myös isoja ketjuja.
Ihan noin se ei mene. Onhan se ihan Simo Aron tutkimuksissa todettu, että työvoimakoulutuksesta ja erilaisista rekrykoulutuksista voidaan sanoa tilastojen perusteella, vaikuttivatko ne työllistymiseen, mutta muista toimenpiteistä voidaan todeta ainoastaan ajallinen yhteys.