Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi ja mies murskaa minut

Vierailija
14.07.2019 |

Tuntuu että minut on heitetty jonkun toisen elämään.
Anoppi on vahvasti osa elämäämme. Minun päätösvalta on nolla. Anoppi omistaa kodistamme ja maista puolet. Ovat sopineet että mies ostaa hänen osuuden, mutta eivät pääse hinnasta sopuun.

En voi päättää kodissamme mitään. Kaikesta tulee kritiikkiä, välillä molemmilta.

Kestäisin yhden vahvan ihmisen jota rakastan, mutta en kahta.
Näen itseni appiukkona, joka on tietoisesti vetäytynyt. En halua olla sellainen.

Niin siis käytännössä kai omistan 25% koska olemme naimisissa ilman avioehtoa. Mutta oikeasti en omista. Minulla on yksiö vuokralla ja välillä mietin, että muuttaisin sinne.

Miten saisin itsestäni vahvemman ja itsevarmemman? Stressaan riidoista vaikka itse hetkessä uskaltaisinkin sanoa. Anoppi elää todennäköisesti kymmeniä vuosia..

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun mä arvaan, anoppi ja mies on Karjalaisia paskaevakoita, joille raha ja omaetu on kaikkikaikessa

Wow

Vierailija
82/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma on mies, jonka pitäisi laittaa äitinsä kuriin ja estää äitiään päsmäröimästä ap:n ja miehen kodissa. 

Vasta kakkosongelma on se anoppi. Mutta jos mies ei laita äitiään kuriin, niin ap joutuu. Jos anoppi yrittää kritisoida jotain (mitä tahansa) ap:n ja miehensä kodissa olevaa asiaa (sisustusta tai muuta), niin ap vain sanomaan, että "Ikävää, että et pidä, mutta tämä on meidän koti ja tämän kodin asiat on meidän päätöksiä eikä ne oikeastaan kuulu sinulle mitenkään. Edellytän, että kunnioitat kotiamme jatkossa niin, että et sano siitä mitään negatiivista meille". 

Jos anoppi suuttuu, niin suuttukoon.

Jos anoppi ei usko kerrasta, niin toisen kerran pitää toistaa sama, mutta lisätä, että "ikävä kyllä et voi tulla enää meille käymään, jos et kunnioita kotiamme".

Jos mies tästä hermostuu, niin eiköhän se avioliitto ole siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pahenee vielä. Miehesi on äitinsä ”puoliso”. Läheisriippuvainen yms.

Narskut usein tekevät lapsistaan pikkupuolison, koska sillä saa kontrolloitua sekä siippaa että lasta.

Vierailija
84/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tavalla kiintymyshäiriöiset läheisriippuvat ei muutu, päinvastoin vain pahenee vanhetessaan.

Mieti ainoaa elämääsi.

Kun sulla on se yksiökin, luulisi muuton olevan helppoa. Voit myös lähteä muualle ja salata osoitteesi.

Ryhdistäydy, nainen. Ansaitset parempaa.

Vierailija
85/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kysessä on anopin ja perikunnan kiinteistöstä? Onko miehesi hänen ainoa perillisensä? Jos kyseessä on anopin ja hänen edesmenneen miehensä asunnosta, anopilla on hallintaoikeus. Ei siis riitä hänen osuutensa ostaminen vaan on kirjattava hallintaoikeuden päättyminen silloin myös. Ositus lienee tehty, koska sanot miehen omistavan 50%? Hän ei sitä virallisesti omista, jos ositusta ei ole tehty, vaikka olisikin ainoa lapsi. Nämä on hankalia tilanteita. Ihmettelen, että miksi anoppi ei hyväksy hiljaista pernnön siirtoa pojalleen hyväksymällä alemman hinnan. Olisiko järkevää, että muuttaisitte muualle, ja jättäisitte anopin yksin hoitamaan paikkaa?

Hallintaoikeus on päättynyt silloin kun anoppi on muuttanut virallisesti pois.

Minustakin alempi hinta olisi parempi niin ei tarvisi maksaa niin paljon veroja. Lopulta anopin omaisuus menee pojalle joten parempi jos osa siitä on jo luovutettu pois.

Vierailija
86/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi ostaa anoppia pihalle, koska he vääntävät miehen kanssa jostain 30 tuhannesta ja ikivanhan rantasaunan kuulumisesta kauppaan. Mies on mielestäni sauna-asiassa oikeassa, mutta ei suostu mihinkään kompromissiin. Nyt saunaa ei käytä kukaan, koska mies haluaisi räjäyttää sen ja anoppi remontoida.

Ihan sairas äiti-poikasuhde. Kun tästä sanon, niin mies ei kestä. Käskee minun asioida anopin kanssa, kun olen siinä niin taitava, ei silti suostu mihinkään mitä ehdotan, joten vaikea asioida ilman päätösvaltaa.

Ap

Olen sitä mieltä, ettei anopin pitäisi puuttua asioihinne, mutta tuossa sauna-asiassa kannattaa kuunnellä häntä. Nykyään ei saa enää rakentaa saunaa rantaan, mutta jo olemassa olevien rantasaunojen kunnostus on sallittua. Jos puratte vanhan saunan, niin ette enää saa koskaan rakentaa saunaa yhtä hyvään paikkaan rannan viereen.

Maalaa vain huone sillä värillä kuin alunperin halusit, äläkä välitä miehen tokaisusta. Hän tuli sinua vastaan ja ihan oikein se on, koska sinäkin olet varmasti tehnyt useimmissa asioissa hänen mielensä mukaan. Hyvä, että osaat pitää pääsi. Jatka samaan malliin. Tämä oli vasta ensimmäinen askel siihen suuntaan, että talosta tulee myös sinun kotisi. Vaadi, että sinun pitää saada päättää puolet kotisi asioista ja pidä kiinni päätöksistäsi ja nauti niistä hyvällä omallatunnolla.

Meillä oli aikoinaan melkoinen taistelu keittiönpöydästä. Mies ei olisi halunnut valkoista pöytää, mutta se oli minulle todella tärkeä. Hänelle taas melko merkityksetön asia. Pitkän jankkaamisen jälkeen sain lopulta tahtoni läpi ja tulen joka kerta hyvälle tuulelle, nähdessäni ihanan keittiöni, johon pöytä sopii täydellisesti. Mielestäni lopputulos oli koko perheelle hyvä asia, vaikka kyse olikin näin pienestä jutusta.

Kiitos vastauksesta! Uskonkin olevani iloinen jos vain nyt maalaisin ja pääsisin tästä itsesäälistä eroon.

Valitettavasti verhoja ja mattoja ym katsoessa tulee välillä mieleen anopin kommentit. Tosin hänen kotinsa ei miellytä omaa silmääni, joten pitäisi osata olla antamatta arvoa arvostelulle. Vaikeaa vaan kun en ole tuollaiseen haukkumiseen tottunut.

Ap

Sinä sanoit sen ihan itse, nyt toteutat sen myös ihan realiaikaisesti.

Anoppi : miten olet noin kamalat vihreät verhot laittanut, huonoa kangastakin. Voiko näitä edes pestä ? Ei sitten kelvannut ne minun nuorikkona taloon tuomani mummo vainaan keltaiset samettiverhot , kyllä on tähän asti kelvannut.

Sinä : Minä tykkään näistä, otatko lisää kahvia ?

Vierailija
87/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi ostaa anoppia pihalle, koska he vääntävät miehen kanssa jostain 30 tuhannesta ja ikivanhan rantasaunan kuulumisesta kauppaan. Mies on mielestäni sauna-asiassa oikeassa, mutta ei suostu mihinkään kompromissiin. Nyt saunaa ei käytä kukaan, koska mies haluaisi räjäyttää sen ja anoppi remontoida.

Ihan sairas äiti-poikasuhde. Kun tästä sanon, niin mies ei kestä. Käskee minun asioida anopin kanssa, kun olen siinä niin taitava, ei silti suostu mihinkään mitä ehdotan, joten vaikea asioida ilman päätösvaltaa.

Ap

Olen sitä mieltä, ettei anopin pitäisi puuttua asioihinne, mutta tuossa sauna-asiassa kannattaa kuunnellä häntä. Nykyään ei saa enää rakentaa saunaa rantaan, mutta jo olemassa olevien rantasaunojen kunnostus on sallittua. Jos puratte vanhan saunan, niin ette enää saa koskaan rakentaa saunaa yhtä hyvään paikkaan rannan viereen.

Maalaa vain huone sillä värillä kuin alunperin halusit, äläkä välitä miehen tokaisusta. Hän tuli sinua vastaan ja ihan oikein se on, koska sinäkin olet varmasti tehnyt useimmissa asioissa hänen mielensä mukaan. Hyvä, että osaat pitää pääsi. Jatka samaan malliin. Tämä oli vasta ensimmäinen askel siihen suuntaan, että talosta tulee myös sinun kotisi. Vaadi, että sinun pitää saada päättää puolet kotisi asioista ja pidä kiinni päätöksistäsi ja nauti niistä hyvällä omallatunnolla.

Meillä oli aikoinaan melkoinen taistelu keittiönpöydästä. Mies ei olisi halunnut valkoista pöytää, mutta se oli minulle todella tärkeä. Hänelle taas melko merkityksetön asia. Pitkän jankkaamisen jälkeen sain lopulta tahtoni läpi ja tulen joka kerta hyvälle tuulelle, nähdessäni ihanan keittiöni, johon pöytä sopii täydellisesti. Mielestäni lopputulos oli koko perheelle hyvä asia, vaikka kyse olikin näin pienestä jutusta.

Kiitos vastauksesta! Uskonkin olevani iloinen jos vain nyt maalaisin ja pääsisin tästä itsesäälistä eroon.

Valitettavasti verhoja ja mattoja ym katsoessa tulee välillä mieleen anopin kommentit. Tosin hänen kotinsa ei miellytä omaa silmääni, joten pitäisi osata olla antamatta arvoa arvostelulle. Vaikeaa vaan kun en ole tuollaiseen haukkumiseen tottunut.

Ap

Koita jättää anopin mielipiteet omaan arvoonsa. Yleensä maku ei kohtaa, koska teillä on varmasti ikäeroakin reilusti. Minun anoppi on minua 30 vuotta vanhempi ja se kyllä näkyy kaikessa maussa. Vaate, sisustus, jne (ihan kaikki) on täysin erilaista. Hän on arvostellut paljon, mutta minua ei voisi enää vähempääkään kiinnostaa. Minusta hänen makunsa on kaamea, mutta en sitä hänelle sano tietenkään. Koita pitää pintasi. Jossain vaiheessa voit myös suoraan sanoa, että "minä valitsin näin, koska tämä on minun kotini."

Vierailija
88/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kodissamme" ei se ole teidän, vaan anopin niin kauan kuin hän sen omistaa.

Vierailija
89/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja taas !

Asuin yli 30 vuotta vanhempieni omistamassa asunnossa . Kyllä mä olen sitä meidän kotina pitänyt ja rempannut ihan äidiltä kysymättä.

Vierailija
90/96 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irroitin listat! Mies kiltisti auttoi huonekalujen siirrossa. Jo nyt parempi olo.

Ap

Vierailija
91/96 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteesi on kuin minun 40 vuotta. Elämäni on mennyt ohi.

Siksi annan sinulle painavan neuvon, PAKENE vielä kun voit. Oman mielenterveytesi vuoksi.

Anoppi ja poika symbioosi ei tuosta muutu, ainakaan sinulle paremmaksi .

Olisipa joku minua neuvonut ennen häitä.

Vierailija
92/96 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et omista et päätä. Ja jos omistaisitte 50/50 niin kuitenkin sisustuksesta pitäisi päättää yhteisesti. Aloittakaa yhteinen elämä, kaukana anopista ja nykyisestä talosta. Itse en tuollaista sietäisi...

Vierailija
93/96 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sinä sanoit sen ihan itse, nyt toteutat sen myös ihan realiaikaisesti.

Anoppi : miten olet noin kamalat vihreät verhot laittanut, huonoa kangastakin. Voiko näitä edes pestä ? Ei sitten kelvannut ne minun nuorikkona taloon tuomani mummo vainaan keltaiset samettiverhot , kyllä on tähän asti kelvannut.

Sinä : Minä tykkään näistä, otatko lisää kahvia ?

Minusta ei näin, vaan: "olipa epäkohteliaasti sanottu. Tämä kahvittelu päättyi nyt tähän. Ensi kerralla osaat toivottavasti käyttäytyä paremmin".

Vierailija
94/96 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo auttaa vain hetken. Kohta on joku uusi anopin valitus kehissä. Sinuna muuttaisin erilleen ja palaisin vasta kun omistat puolet talosta.

Ainoa toinen vaihtoehto on mielestäni se, etä todella tylysti koulutat anopin tavoille. Aina kun hän sanoo jotain loukkaavaa, sano rauhallisesti että olipa todella epäkohteliaasti sanottu. Ole hyvä ja poistu kotoani (ei vuokraisäntäkään voi väkisin kyläillä vuokralaisen kotona). Kokeillaan vierailua uudelleen kahden viikon päästä. Sitä ennnen pysy poissa.

Ja todella heität hänet ulos. Lukitset ovet etkä avaa vaikka tulee koputtamaan. Teet näin aina kun hän käyttäytyy huonosti. Ihmiset eivät yleensä opi puheista mitään mutta käytännön seuraukset voivat tepsiä.

Tämä vaatii tietenkin että mies on 100% sinun kannalla tässä. Epäilen että ei ole. Minkä takia kannatan tuota erilleen muuttoa.

Vierailija
95/96 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin, asunto on sen ihmisen koti, joka siinä asuu, ei sen joka omistaa. Vai luuletko sinä oikeasti vuokralla asuvia ihmisiä kodittomiksi, kun ne kaikki asunnot ovat vuokranantajien omistamia,  Saton tai mitä näitä nyt on?

Jos et usko, tarkista kotirauhan rikkomista koskeva laki. Ei siinä sanota mitään asunnon omistamisesta.

Vierailija
96/96 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi osa väittää ettei Ap omista mitään? Eikö avioliitto puolita kaiken omaisuuden? Vai meneekö se niin, että puolittaa vain avioliiton jälkeen tulleen omaisuuden?

Ei varsinaisesti omista, mutta osituksen jälkeen on oikeutettu puoleen puolison omaisuudesta, jos siis ei ole avioehtoa.

Ei puolison vaan molempien puolisoitten YHTEENLASKETUSTA omaisuudesta puoleen. Jos siis ap itse omistaisi suuremman omaisuuden kuin miehen omistama 30 000 euron arvoinen tilanpuolikas, hän joutuisi erossa maksamaan tasinkoa miehelleen.

Esimerkiksi miehen omaisuuden arvo olisi vain mainittu osuus = 30 000€, AP:n omaisuus vaikkapa yksiö 40 000€+auto 10 000€ = yhteensä 30 000€ + (40 000€+10 000€) = 80 000€. Yhteenlaskettu omaisuus jaetaan tasan  80 000€/ 2 = 40 000€, joten ap olisi se, joka joutuisi erossa maksamaan miehelle tasinkoa.

Meneekö muka noin jos ap on ostanut yksiön ennen avioliittoa? + Jos mies on saanut tilanpuolikkaan perintönä, niin nykyisin niistä rajataan jo testamentissa tuleva/nykyinen puoliso pois, juuri maiden/muun omaisuuden säilymiseksi suvulla.

Menee. Ei sillä ole mitään merkitystä, onko omaisuus hankittu ennen avioliittoa vai sen aikana. Voit itse tarkistaa tämän finlexistä. Vain se merkitsee, jos lahjoittaja tai perinnönantaja on rajannut puolison pois.