Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on varaa omakotitaloon?

Vierailija
13.07.2019 |

Asutaan Tampereella rivitalossa ja yhteenlasketut bruttotulot noin 9 k€ / kk. Tekisi mieli ostaa omakotitalo, mutta miten noihin voi kenelläkään olla varaa kun niiden hinnat 350k - 400k ? Laittavatko ihmiset noihin koko omaisuutensa kiinni niin ettei jää mitään osakesijoituksiin? Ei näillä tuloilla ole varaa omakotitaloon ainakaan Tampereella eikä kyllä aleta kädestä suuhun elämään.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin vastuulleni 400000 vanhan okt. Jota nyt remppailee kovalla kädellä. Mutta kun tekee laskelmia niin huomaa että tälläisessä 232m2 "yhtiövastike" (sis. Vakuutukset, kulutus sähköt, vedet, jätteet), on samaa luokkaa kun yksiöissä pk alueella. Joten ihan helposti elelee tuollaisen kanssa.

Ja olen poikkeuksellinen, nimittäin tuo okt oli ensi asunto.

-M38

Melkein puolimiljoonaa vuotta vanha okt? Minkä ihmisapinalajin tekemä, tämähän suuri löytö!

Vierailija
42/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun omakotitalossa koska se on todella paljon edullisempaa kuin osakkeissa. Pienituloisena mulla ei ois ikinä varaa ostaa asunto-osaketta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otin vastuulleni 400000 vanhan okt. Jota nyt remppailee kovalla kädellä. Mutta kun tekee laskelmia niin huomaa että tälläisessä 232m2 "yhtiövastike" (sis. Vakuutukset, kulutus sähköt, vedet, jätteet), on samaa luokkaa kun yksiöissä pk alueella. Joten ihan helposti elelee tuollaisen kanssa.

Ja olen poikkeuksellinen, nimittäin tuo okt oli ensi asunto.

-M38

Melkein puolimiljoonaa vuotta vanha okt? Minkä ihmisapinalajin tekemä, tämähän suuri löytö!

😂 Katoppa jäi jotain oleellista sisällöstä. 😉

-M38

Vierailija
44/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai on 350-450.000 maksava perheasunto sikakallis? Poika osti juuri 42 neliön loft-asunnon ja maksoi siitä 410.000. Samasta talosta 100 neliön asunto olisi maksanut melkein miljoonan.

Aika kallis. Ostin ison kaupungin keskustan kupeesta samankokoisen hyväkuntoisen rivarin 65000e.

Vierailija
45/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä omistan puolisoni kanssa puoliksi juuri tuollaisen 450 000 euron arvoisen omakotitalon pk-seudulla. Emme toki ostaneet sitä ensiasunnoksi, vaan ensin hankimme kerrostalokolmion, vaihdoimme siitä rivitalokolmioon ja vasta tästä omakotitaloon.

Kyllä me kuitenkin käytimme kaikki säästömme omakotitaloomme. Sijoittamisen aloitin vasta 42-vuotiaana, kun talo oli maksettu. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut lyhentää talolainaa vähän hitaammin ja aloittaa osakesijoittaminen aikaisemmin.

Vierailija
46/59 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 5ke brutolla 300ke talo. halvin ja vapain tapa asua. hyvin riittää rahat myös sijoituksiin.

Oma- vai vuokratontti?

Oma tontti ja kehä 3 sisällä

Vierailija
47/59 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää saada jotkut ihmeen "omat" pois? Asunto kuluu käytössä kuten autokin. Ei autostakaan saa jotain ihmeen "omia" pois. Ihmisten pitäisi jo päästä eroon tuosta ikuisen arvonnousun ideasta, joka on täysin typerä.[/quote]

Samaa mieltä. Kuitenkin siinä taloa myydessä on paremmassa tilanteessa, kuin se joka maksanut vaan vuokraa. Saa jotain rahaa itselleen siitä, sen sijaan kuin se joka ollut vuokralla.

Vierailija
48/59 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole paljoa mitään rahaa niin millä saa omakotitalon? Hinnat niillä on 50 000-500 000

usein. Jos täytyy saada nimenomaan omakotitalon. Mitä kun rahaa ei ole paljoa missä niin

missä sellaiset henkilöt asuvat?

Vierailija
49/59 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen rivitaloasunto siis maksoi pari vuotta sitten noin 250k uutena. Ap.

Kannattaako ostaa uutta? Niistä ei koskaan saa omiaan takaisin myydessä.

Jos taas ostaa vanhan, niiden hinta nousee.

Näin on, esimerkiksi täällä Pääkaupunkiseudulla, jossa uusia on myymättä pilvin pimein.

Miksi joku ostaisi pari vuotta vanhan jos täysin uusi maksaa saman verran?

Vierailija
50/59 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen rivitaloasunto siis maksoi pari vuotta sitten noin 250k uutena. Ap.

Kannattaako ostaa uutta? Niistä ei koskaan saa omiaan takaisin myydessä.

Jos taas ostaa vanhan, niiden hinta nousee.

Miksi pitää saada jotkut ihmeen "omat" pois? Asunto kuluu käytössä kuten autokin. Ei autostakaan saa jotain ihmeen "omia" pois. Ihmisten pitäisi jo päästä eroon tuosta ikuisen arvonnousun ideasta, joka on täysin typerä.

Olet oikeassa. Kodin ei pitäisi ikinä olla mikään sijoituskohde. Se on siinä asuvienmihmusten koti.

Ei kotia hankita siksi, että se myytäisi muutaman vuoden päästä.

Outoa pintaliitoa ja sieltä pudotaan korkealta.

Vierailija
51/59 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaksi persaukista ostettiin 74 pieni yksiö. Asuttiin pari vuotta jamuutettiin töiden vuoksi toiselle paikkakunnalle, josta saatiin työsuhdeasunto.

Yksiö oli vuokralla jolla maksettiin lainaa.

79-80akettiin rakentaa ja tontti saatiin pääkaupunkiseudulta sen yksiön hinnalla.

Löhes kokonaa itse tehtiin asioista selvää ottamalla. Tuttu rak.ins valvoi ja opasti.

Talo tuli maksamaan 250 000 mk.

Pientä pintaremppaa tehty ja putkiremppa muutama vuosi sitten n 3500 e.

Lainat maksettu joskus 1995.

Asumiskulut koko ajan olleet edulliset. Nyt n 350 e/kk.

Naapuri myi saman sorttisen talon pari vuotta sitten. N 300 000 e.

Koko aika säästetty ja nyt on jo toinen talo ( kakkaoskoti) tehty erämaajärven rantaan mukavuuksin.

Asutaan n puolet vuodesta siellä.

Ei ole perintöjä ja ihankeskituloisia ollaan oltu.

Yhteiset eläketulot n 2500e/kk.

Ei ole koskaa eletty leveillen kulutusjuhlia viettäen.

Vierailija
52/59 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakensin 30-v ensiasunnoksi 170m2 okt. En myy koskaan. Nyt jo maksettu.

Vierailija
53/59 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä laittaisi rahaa noin paljon taloon, joka ei ole uusi ja vartavasten mulle rakennettu. Ja en tiedä miten nuorilla voi olla rahaa tuollaiseen? Ehkä heidän vanhemmat on jo säästäneet isoja summia heille taloa varten? Nykyään kuitenkin ilmeisesti täytyy olla se tietty prosentti omaa rahaa talon hinnasta.

Vierailija
54/59 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen mitä iloa siitä sijoituksesta on ap:lle. Tai yleensäkään kellekään. Mä mielummin käytän sen rahan siihen, että asun perheeni kanssa kauniissa ok kodissa järven rannalla, lapsilla lyhyt koulumatka ja oma piha, pihasauna ja puutarha. Maksettukin muuten jo.

Jos olisin hillonnut saman rahan sijoituksissa ja asuisin ahtaasti samaan aikaan, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Milloin ja mihin niitä sijoituksia on tarkoitus käyttää? Vanhanako vai lapsillesiko säästät? Vanhana voi sitten jo taas asua pienemmässä kämpässä keskustassa kun ei enää jaksa pihaa hoitaa. Sillon niitä isoja rahoja enää mihkään tarvi.

Vierailija
55/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset maksaa.

Vierailija
56/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan vuokralla ja Kelan takuuvuokra sisällä:)

Vierailija
57/59 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talo maksoi pari vuotta sitten 220 000e. 

4 makkaria. Kastelli-talo, rakennettu 2005. Hyvänkokoinen tontti, joka rajoittuu metsäiseen puistoalueeseen, josta menee hyvät kuntopolut (talvella sekä latu että kävelyreitti). 

Vierailija
58/59 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
59/59 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole koskaa eletty leveillen kulutusjuhlia viettäen."

Tämähän se on. Nykyihmisten on vaikea käsittää,miten vaatimattomasti vielä esim -80-luvulla elettiin. Nykyisin oletetaan, että tuloista riippumatta kaikilla pitää olla varaa kaikkeen mitä ikinä keksii haluta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän