Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on varaa omakotitaloon?

Vierailija
13.07.2019 |

Asutaan Tampereella rivitalossa ja yhteenlasketut bruttotulot noin 9 k€ / kk. Tekisi mieli ostaa omakotitalo, mutta miten noihin voi kenelläkään olla varaa kun niiden hinnat 350k - 400k ? Laittavatko ihmiset noihin koko omaisuutensa kiinni niin ettei jää mitään osakesijoituksiin? Ei näillä tuloilla ole varaa omakotitaloon ainakaan Tampereella eikä kyllä aleta kädestä suuhun elämään.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmetellään, että miten nuorilla on varaa kalliisiin taloihin: lapsiperheet saa lainaa aika helposti. Jos ei mukuloita ole, niin ei irtoa sitten millään vaikka rahaa jää monta kertaa enemmän käteen kuin perheellisillä... 

Höpö höpö.

Ihan samat lainaehdot ( jotka ovat muutenkin kiristyneet viime vuosina) on sekä lapsellisilla että lapsettomilla.

Vierailija
22/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen rivitaloasunto siis maksoi pari vuotta sitten noin 250k uutena. Ap.

Kannattaako ostaa uutta? Niistä ei koskaan saa omiaan takaisin myydessä.

Jos taas ostaa vanhan, niiden hinta nousee.

Kannattaa ostaa uusi, jos haluaa käyttää aikansa muuhun kuin vanhan asunnon kanssa harrastamiseen. Vanhojen ok-talojen hinnat eivät todellakaan nouse, koska ihmiset eivät niitä homepommeja edes uskalla ostaa nykyään. Missä vaiheessa uudesta tulee vanha, että hinta kääntyy nousuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselet liian kalliita taloja. Itse pienituloisena olen maksanut ok-taloni velkavapaaksi 11 vuodessa ja silti jäi rahaa säästöön. uuden talon rakensin. Elämä on valintoja, ellei osaa suhteuttaa tulojaan ja menojaan niin voi voi.

Ei kuule kiinnosta itse remontoida yhtään mitään, eikä etenkään rakentaa.

Minä olen jo yhden asunnon maksanut velattomaksi, mutta siitä saadut rahat laitoin osakesalkkuun mikä tässä tilanteessa on totta kai järkevintä. Osakesalkku siis tällä hetkellä noin 150k. Ei mitään aikomustakaan laittaa sitä asuntoon, koska sehän sitten pilaa koko säästöstrategian.

Pinttini meni sulta siis ohi. Suhteuta tulot ja menot niin sullakin on varaa. Ei minua kiinnosta pätkääkään haluatko/osaatko itse rakentaa tai remontoida.

Sinulta on mennyt koko ketjun pointti ohi. Totta kai sitä on varaa johonkin vanhaan hometaloon Kauhavalta, mutta tästä ei nyt ollut kyse.

Älä sitten kysy tyhmiä. Lue aloituksesi uudestaan.

Vierailija
24/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai on 350-450.000 maksava perheasunto sikakallis? Poika osti juuri 42 neliön loft-asunnon ja maksoi siitä 410.000. Samasta talosta 100 neliön asunto olisi maksanut melkein miljoonan.

Poikasi on yksinkertaisesti tyhmä.

Miksi? Möi yksiönsä ja sai siitä 305.000e. Tarvitsi lainaa vain 100.000 euroa. Vähitellen pienemmästä isompaan.

Vierailija
25/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on n. 400000 € uusi talo Tampereelta, mutta tehtiin itse tosi paljon ja oli vähän säästöjä. Lainaa on 250 000, mikä toki sekin on paljon, mutta saman verran melkein maksettiin kaksi huonetta pienemmästä vuokrakämpästä raksa-aikana, kuin nyt lainanlyhennystä, että ei nyt kuitenkaan niin paljon kalliimpaa ole asua omassa talossa.

Vierailija
26/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää saada jotkut ihmeen "omat" pois? Asunto kuluu käytössä kuten autokin. Ei autostakaan saa jotain ihmeen "omia" pois. Ihmisten pitäisi jo päästä eroon tuosta ikuisen arvonnousun ideasta, joka on täysin typerä.

Vierailija
27/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä hintoja. Meidän talo maksoi 55 000 e savuvahinkoisena. Maalia, tapettia ja viikko rankkaa työtä aamusta iltaan, niin talo oli sen näköinen kuin halusimmekin. Kaksilapsiselle perheelle aivan sopiva tiloiltaan ja iso oma tontti.

Kun lapset kasvoivat, teimme vähän lisää tilaa ja muutenkin on paranneltu pikku hiljaa.

Vierailija
28/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa uusi, jos haluaa käyttää aikansa muuhun kuin vanhan asunnon kanssa harrastamiseen. Vanhojen ok-talojen hinnat eivät todellakaan nouse, koska ihmiset eivät niitä homepommeja edes uskalla ostaa nykyään. Missä vaiheessa uudesta tulee vanha, että hinta kääntyy nousuun?

Siinä vaiheessa nousee, kun osaa itse tehdä remontit, eikä niitä todellakaan teetetä muilla. Lisäksi kaikki eivät ole hometaloja, ostajan on oltava tarkkana ja tietää mitä on ostamassa.

Vierailija
29/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä saa hädin tuskin  yksiön keskustasta tuolla rahalla.

Vierailija
30/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää saada jotkut ihmeen "omat" pois? Asunto kuluu käytössä kuten autokin. Ei autostakaan saa jotain ihmeen "omia" pois. Ihmisten pitäisi jo päästä eroon tuosta ikuisen arvonnousun ideasta, joka on täysin typerä.

Juuri näin. Itse ostan asunnon asumiseen enkä sijoituskohteeksi. Jossakin nyt vaan on pakko asua. Osakesijoitukset sitten taas on eri asia ja niiden tarkoitus on tuottaa.

Vierailija
31/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä saa hädin tuskin  yksiön keskustasta tuolla rahalla.

No ei Tampereenkaan KESKUSTASSA asunnot kovin halpoja ole. Tuskin näitä OK-taloja keskustasta saa.

Vierailija
32/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarkoitus siirtyä jonkin ajan päästä isompaan, kannattaa ostaa asunto, jonka hinta nousee eikä laske. Siksi olisi järkevää saada "omat pois". Jos aikoo asua siinä samassa loppuelämän, sitten ei ole niin väliä, vaikka arvo laskisi nopeasti.

Vierailija
33/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmetellään, että miten nuorilla on varaa kalliisiin taloihin: lapsiperheet saa lainaa aika helposti. Jos ei mukuloita ole, niin ei irtoa sitten millään vaikka rahaa jää monta kertaa enemmän käteen kuin perheellisillä... 

Ja monilla myös vanhemmat auttavat taloudellisesti. Takaavat isoja lainoja jne. Ainakin täällä meillä päin. Meillä vanhemmat aina puhuneet takaamisesta siihen malliin, etten olisi halunnut edes pyytää. Omillamme ollaan, mutta se on ihan ok. Meillä vanha omakotitalo, mitä remontoidaan aina kun mahdollista.

Vierailija
34/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarkoitus siirtyä jonkin ajan päästä isompaan, kannattaa ostaa asunto, jonka hinta nousee eikä laske. Siksi olisi järkevää saada "omat pois". Jos aikoo asua siinä samassa loppuelämän, sitten ei ole niin väliä, vaikka arvo laskisi nopeasti.

No tuskin Tampereella minkään uuden asunnon hinta niin paljon tulee laskemaan, että menetät siinä rahasi.

Vierailija
35/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi. Toisen arvo lienee tällä hetkellä n. 1,3 milj ja toisen ostimme juuri, 1,9 milj ja laajensimme sitä n. 150.000€:lla. Molemmat omassa käytössä.

Ammatinvalintakysymys ja menestyminen työelämässä sekä onnistuneet sijoitukset.

Mulla on kymmenen. Kaikkien arvo yhteensä n. 20 milj.

Töitä en ole tehnyt päivääkään enkä tee, kun palvelijat tekevät työt puolesta.

Vierailija
36/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on keskustassa kallista, omakotitalot taas ovat keskustan kerrostaloihin verrattuna halpoja. 

Vierailija
37/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tärkeintä on, että asunto on koti. Ei sen ole tarkoituskaan olla mikään sijoitus tai bisnestä, ne on erikseen. Me tykätään asua väljästi ja omassa rauhassa joten sen vuoksi nyt omakotitalo.

Vierailija
38/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on niin kovat tulot että kyllä noista pitäis riittää kunnon talon ostoon. Meillä on tulot yhteensä noin 6000e brutto, eli noin 4000e netto, ja asutaan kulmatontilla talossa joka rempattiin täysin, lainaa oli alunperin noin 240 tonnia. Lainanlyhennystä on vaihdeltu vuosien mittaan 1000e-1200e/kk. Eli tosi hyvin jää rahaa vielä sijoituksiin ja matkusteluun ym. Nyt jää vähemmän kun on jo yksi lapsi ja toinenkin tulossa, mut ei rahasta pulaa ole. Mitään lyhennysvapaita ei oo tarvinut käyttää edes äitiyslomani aikana.

Vierailija
39/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Älkää ihmeessä ostako ainakaan juuri nyt! Onhan ollut ns hyvät vuodet meneillään, pian alkavat huonot vuodet. Silloin korko nostetaan ja ihmiset joutuvat myymään kalliit talonsa pilkkahintaan, tai pankki vie ne - ja silti jää velkaa.

En minäkään tajua miten ihmisillä on (ollut) varaa, mutta ainakaan täällä Ruotsissa ei pitkiin aikoihin ole tarvinnut lyhentää lainoja vaan maksaa vain korot, ihmisille on varmaan tullut sellainen harhakuva että asuminen ei paljon maksa. Odottakoot vaan.

Meillä ei ole asuntolainaa eikä edes autolainaa, vaan molemmat on maksettu itse eikä pankeilla siis ole valtaa meihin. Mitään kallista taloa ei tietenkään ole vaan vanha kämppä jota laittelemme itse kuntoon, ja auto on 10+ v vanha. Meillä ei olekaan vaatimuksena että kaiken pitää heti olla tiptop eikä naapureiden tarvi olla meille kateellisia. Jolleivät sitten siitä, että olemme velattomia.

Vuodesta toiseen tätä samaa tarinaa. Harmittaa että juniorina menin siihen lankaan. Kun vihdoin ostin oman OKT samat kämpät joita haaveilin 10v aikaisemmin maksoi 2,5 kertaa enemmän.

Vierailija
40/59 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin vastuulleni 400000 vanhan okt. Jota nyt remppailee kovalla kädellä. Mutta kun tekee laskelmia niin huomaa että tälläisessä 232m2 "yhtiövastike" (sis. Vakuutukset, kulutus sähköt, vedet, jätteet), on samaa luokkaa kun yksiöissä pk alueella. Joten ihan helposti elelee tuollaisen kanssa.

Ja olen poikkeuksellinen, nimittäin tuo okt oli ensi asunto.

-M38

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän