Olen 52-v ja minulle on kertynyt työvuosia 16, onko vähän ja paljon?
Töihin 29-vuotiaana, sitä ennen yhden kesä kesätöissä. Työttömyyttä 2003-2008, nyt työttömänä melkein kolme vuotta.
Kommentit (83)
Eikö meidän viiskymppisten työvuodet lasketa vasta 23-vuotiaasta eteenpäin? Nykyäänhän laskutapa on muuttunut, mutta ilmeisesti me mennään vanhan laskukaavan mukaan ja äityslomat pienentää työssäolovuosia. Jos oikein tuurilla käy niin 67-vuotiaana minulla on työssäolovuosia 40 vaikka olen mennyt töihin 14-vuotiaana.
Ajattelin ensin, että vähän, mutta eipä niitä työvuosia itselläkään ole kuin 17-18 nyt 44-vuotiaana. Valmistuin yliopistosta 25-v ja siitä saakka olen ollut töissä 1 äitiys/vanhempainvapaata lukuunottamatta. Sitä ennen 3 hyvää kesätyökesää ja 3 kpl kuukauden tonnitöitä, noista ei varmaan eläkekään kertynyt. Hyvinkin 52-v, joka on opiskellut pitkälle, tehnyt useamman lapsen ja ollut pätkän työttömänä ei parempaan pääse.
Mielenkiintoista, että tähän keskusteluun eivät nyt vastaa selvästikään ne pitkään opiskelleet 10 000 e/kk ansaitsevat vaan ne, jotka ovat olleet 15 v saakka hanttihommissa ja matalapalkkatöissä.
Ikää 53 ja työvuosia 31. Kaksi äitiysloman eikä työttömyysjaksoja.
Ikää 47v. työvuosia 17. Lisää tulossa jos hengissä pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan ap tajuat, että tuo on tosi vähän.
Itse olen saman ikäinen, akateemisesti koulutettu ja ollut kahden lapsen kanssa kotonakin yhteensä 3,5 vuotta. Ja silti on työvuosia takana jo 28.
Tuliko nyt hyvä mieli tästä purkauksestasi? Oletko parempi ihminen? Pitäisikö sinua vähemmän saavuttaneet heittää katolta alas?
Tä? Mitä ihmettä sinä keuhkoat? Ap kysyi, minä vastasin.
Kuten ketjusta näet, moni on ollut paljon pidempäänkin työelämässä. Minulla opiskelu ja vauvalomat+hoitovapaat verottivat saldoa.
Jos et halua kuulla mielipidettä, älä kysy sitä.
No onhan tuo nyt aika vähän. Itsellä ikää 42v ja työvuosia takana 18. Tuosta otetaan kyllä pois kahden lapsen kanssa kotonaolo.
Tosi vähän .
Ikää 59v ja täysiä työvuosia 35, viimeisen vuoden olen ollut 1/2 eläkkeellä. Työttömyyttä yht 2kk näiden vuosien aikana ja 4 perus äitiyslomaa. 19vnä töihin
Töihin 29-vuotiaana? mitä teit sitä ennen? vedit huumeita/linnassa?
Vierailija kirjoitti:
Töihin 29-vuotiaana? mitä teit sitä ennen? vedit huumeita/linnassa?
En ole sinulle tilivelvollinen tekemisistäni, mutta et ehkä ole koskaan kuullutkaan kotirouvista /äideistä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun iässäsi olin ollut vakituisessa työsuhteessa 30 vuotta. Tuota ennen olin 15-vuotiaasta lähtien koulun lomajat töissä.
Ja kouluun hiihdit vaikka pakkasta 25 astetta ja kesätöissä olit 12 tuntia kuutena päivässä viikossa?
:D Meillä päin vaan oli tapana tehdä töitä loma-aikoina. Hiihtää ei kouluun tarvinnut. Ihan pyöräillen kuljimme koulumatkat. En oikein ymmärrä irvailuasi. Kateellinenko? Vai harmitteletko omaa tilannettasi?
Viisikymppisillä huomioidaan nykylain mukaan työvuodet/työkokemus vasta 23-vuotiaasta saakka. Vaikka olisi työskennellyt 15-vuotiaasta saakka, sitä ei huomioida mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisillä huomioidaan nykylain mukaan työvuodet/työkokemus vasta 23-vuotiaasta saakka. Vaikka olisi työskennellyt 15-vuotiaasta saakka, sitä ei huomioida mitenkään.
Kyllä näin on, mutta ei se vähennä sitä tosiasiaa, kauanko kukin on töitä tehnyt. Eläke alkaa tietyllä ikäryhmällä kertyä vasta 23-vuotiaasta. Eli tuossa "maksumiehinä" ovat he, jotka ovat nuorena menneet työelämään.
Menossa 44 työvuosi, ei työttömänä koskaan. Parhaimmillaan 3 työtä samaan aikaan. Riittäisi jo, mutta vielä pitäisi 4,5 vuotta jaksaa. ellei sitten taas nosteta eläkeikää
36 v ja 20 v täynnä jokapäiväistä työntekoa. Siinä ohessa pari korkeakoulututkintoa. kannatan lämpimästi tuota 40 työvuoden rajaa. AP:n kaltaiset loisijat ottaa päähän, saisi tehdä töitä vielä 24 vuotta, jos tässä maassa olisi enää yhtään oikeudenmukaisuutta jäljellä.
Niin toisilla käy säkä ja saa tehdä töitä. Nykyään ei niinkään aina itsestä kiinni
Oon 55v ja sairaseläkkeellä
Mulla tuli työvuosia 35 ennenkuin 53 v potkivat eläkkeelle. 🤔
Mulla vastaavassa iässä työvuosia 30 😳😬