Mitä kasvatuksellista tapahtuu päiväkodissa pienten ryhmässä?
Eli tässä alle kolmevuotiaiden ryhmässä, jossa on mukana myös niitä 11 kk ja 12 kk ikäisiä eli vauvoja. Mitä kasvatuksellista siinä ryhmässä tehdään ja tapahtuu? Lapsille varmaan jonkun verran lauletaan ja luetaan? Mutta entä mitä muuta? Opetetaanko jotain taitoja? Viikonpäiviä, värien nimiä, jotain lautapelejä? Entä opetetaanko jotain fyysistä taitoa? Kävelyä niille jotka ei kävele? Kuperkeikkoja?
Vai mitä opettamista ja kasvattamista pienet saa päiväkodissa?
Omani on kotihoidossa ja siksi kyselen.
Kommentit (29)
Lasten ja naisten paikka on kotona ja mies tuo elannon pöytään koska kova työmies!
Mä joka päivä töitä teen
Joka ainoa aamu seitsemäksi meen
Sen kaiken teen mä siksi vain
Koska kulta sä jaksat olla mun omanain
Ajat oli huonot kun mä olin nuori
Mietin eihän tässä auta
Lukuhommat riitti vilu sekä nälkä
Fiksummankin haaveet hautaa
Kun me mentiin yhteen olin aikamies
Monet kovat koulut käynyt
Olit vielä nuori pikku kullan nuppu
Minä monenlaista nähnyt
Mä joka päivä töitä teen
Tiesin kyllä töitä tekevälle riittää
Mukavasti alkuun päästiin
Joskus oli tiukkaa uskoni kun horjui
Autoit muo öin ja päivin
Kun sä sanot mulle on niin ihanaa
Olla oman katon alla
Tiedän ettei hukkaan nuoruuteni mennyt
Matkatöissä maailmalla
Mä joka päivä töitä teen
Mä joka päivä töitä teen
Mä joka päivä töitä teen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tuosta mitä yleisesti sun lapsen ikäiset osaa ja keksi siitä mitä asioita kannaittaisi omiesi kanssa puuhailla https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/
Ei päiväkodeissa mitään kummempia opetuksellisia juttuja pienten kanssa tehdä. Ryhmätaidot ja muut sosiaaliset taidot on pienten ryhmässä se tärkein opittava.
Ihan ohiksena, mutta mitä se oikein on sitten se "laadukas varhaiskasvatus", jota poliitikot rummuttaa syyksi sille, että lapsi pitäisi jo panna pienenä päiväkotiin eikä äidin olla lapsen kanssa kotona?!
(Ryhmätaitoja kotona oleva kaksivuotias voi oppia vaikka muskarissa ja muissa sellaisissa kerhoissa).
Poliitikot tarkoittavat sitä, että nykyvanhemmat ovat liian tyhmiä kasvattaakseen lapsensa itse ja siksi lapset pitää saada akateemisesti koulutetun varhaiskasvattajan holhoukseen ja aivopesuun.
Ai minä, erikoislääkäri ammatiltani oleva "nyky"äiti, olen liian tyhmä kasvattaakseni lapseni, ja sitten joku 23-vuotias sosionomiopiskelija, joka ei ole vielä edes valmistunut, mutta sai jo työpaikan päiväkodista, on älykkäämpi ja taitavampi kasvattamaan minun lapsen?
Aika järkyttävä kommentti. Miten sinun ammattisi liittyi tähän ja miksi aliarvoit varhaiskasvatuksen henkilökunnan koulutusta? Se, että olet erkoislääkäri, ei tee sinusta ihmisenä sen parempaa kuin sosionomiskelijasta.
Ei kai missään ole väitetty, että ammattikasvattajat olisivat jotenkin taitavampia kasvattamaan sinun lastatasi. Varsinkin pienillä ne pedagogiset tavoittet on hyvin arkisiin tilanteisiin sidottuja, joita voi myös yhtälailla kotona harjoitella. En usko, että kukaan on sitä mieltä, että päiväkoti on alle 3-vuotiaalle parempi paikka kuin koti, jos vanhempi kotona on ihan täysjärkinen ja vastaa lapsen tarpeisiin.
No pitääkö noita varhaiskasvattajia sitten kouluttaa yliopistossa, jos kuka tahansa pystyy hoitamaan homman kotona? Mitä lisäarvoa se akateemisuus tuo? Nykytouhu saa koko akateemisuuden näyttämään todella naurettavalta.
Tässä keskustelussa oli jo parikin kommenttia, joissa todettiin miksi se yliopistokoulutus on tärkeää.
Yleensä koulutetuille ihmisille ei tarvitse sitä rautalangasta vääntää.
Ah, kuinka ylimielistä :D Linkkaatko ne kommentit tai referoitko tähän niiden sisällön? Minä kun en ole nähnyt yhtään perustelua siihen, että varhaiskasvattajan täytyy olla yliopistokoulutettu.
Taitaa olla tuo koulutusasia sinulle arka paikka. Eikö lahjat riittäneet vai oletko vain laiska ja saamaton?
" kuinka ylimielistä :D Linkkaatko ne kommentit tai referoitko tähän niiden sisällön? Minä kun en ole nähnyt yhtään perustelua siihen, että varhaiskasvattajan täytyy olla yliopistokoulutettu."
En tarkoittanut olla ylimielinen. Tuo lasten havannointi ja tukimuotojen järjestäminen on siis se jonka vuoksi on hyvä olla koulutettu työvoima. Ennakoimalla saadaan suuria säästöjä.
Ja minä en ole korkeasti koulutettu, mutta pitkään työtä tehneenä olen nähnyt todella erinomaisia maisteriopinnot tehneitä lastentarhanopettajoa, joiden kanssa yhteistyö on antoisaa.
Arvostan kovasti koulutustaan.
En ollut päiväkodissa mukana joten en tarkalleen tiedä miten siellä on toimittu.
Mutta molemmat lapseni ovat varsinaisesti vasta pienten ryhmässä aloittamisen jälkeen alkaneet käyttää puhetta kommunikaatioon.
Kotona omien vanhempien kanssa ei tarvinnut kun ymmärsimme käden ojennuksesta ja puolinaisesta ynähdyksestä.
En usko että asiantuntijakaan osaa sen kummemmin sanoa tuon seikan merkityksestä oloppuelämän kannalta, mutta tällainen vaikutus tuli ainakin meillä havaittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tuosta mitä yleisesti sun lapsen ikäiset osaa ja keksi siitä mitä asioita kannaittaisi omiesi kanssa puuhailla https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/
Ei päiväkodeissa mitään kummempia opetuksellisia juttuja pienten kanssa tehdä. Ryhmätaidot ja muut sosiaaliset taidot on pienten ryhmässä se tärkein opittava.
Ihan ohiksena, mutta mitä se oikein on sitten se "laadukas varhaiskasvatus", jota poliitikot rummuttaa syyksi sille, että lapsi pitäisi jo panna pienenä päiväkotiin eikä äidin olla lapsen kanssa kotona?!
(Ryhmätaitoja kotona oleva kaksivuotias voi oppia vaikka muskarissa ja muissa sellaisissa kerhoissa).
Poliitikot tarkoittavat sitä, että nykyvanhemmat ovat liian tyhmiä kasvattaakseen lapsensa itse ja siksi lapset pitää saada akateemisesti koulutetun varhaiskasvattajan holhoukseen ja aivopesuun.
Ai minä, erikoislääkäri ammatiltani oleva "nyky"äiti, olen liian tyhmä kasvattaakseni lapseni, ja sitten joku 23-vuotias sosionomiopiskelija, joka ei ole vielä edes valmistunut, mutta sai jo työpaikan päiväkodista, on älykkäämpi ja taitavampi kasvattamaan minun lapsen?
Aika järkyttävä kommentti. Miten sinun ammattisi liittyi tähän ja miksi aliarvoit varhaiskasvatuksen henkilökunnan koulutusta? Se, että olet erkoislääkäri, ei tee sinusta ihmisenä sen parempaa kuin sosionomiskelijasta.
Ei kai missään ole väitetty, että ammattikasvattajat olisivat jotenkin taitavampia kasvattamaan sinun lastatasi. Varsinkin pienillä ne pedagogiset tavoittet on hyvin arkisiin tilanteisiin sidottuja, joita voi myös yhtälailla kotona harjoitella. En usko, että kukaan on sitä mieltä, että päiväkoti on alle 3-vuotiaalle parempi paikka kuin koti, jos vanhempi kotona on ihan täysjärkinen ja vastaa lapsen tarpeisiin.
No pitääkö noita varhaiskasvattajia sitten kouluttaa yliopistossa, jos kuka tahansa pystyy hoitamaan homman kotona? Mitä lisäarvoa se akateemisuus tuo? Nykytouhu saa koko akateemisuuden näyttämään todella naurettavalta.
Tässä keskustelussa oli jo parikin kommenttia, joissa todettiin miksi se yliopistokoulutus on tärkeää.
Yleensä koulutetuille ihmisille ei tarvitse sitä rautalangasta vääntää.
Ah, kuinka ylimielistä :D Linkkaatko ne kommentit tai referoitko tähän niiden sisällön? Minä kun en ole nähnyt yhtään perustelua siihen, että varhaiskasvattajan täytyy olla yliopistokoulutettu.
Taitaa olla tuo koulutusasia sinulle arka paikka. Eikö lahjat riittäneet vai oletko vain laiska ja saamaton?
Tämänkö vuoksi lapsenlikat piti lykätä yliopistoon? Että ne pääsevät keulimaan oikein yliopistotaustallaan? Ja samalla vetävät koko akateemisuuden arvon täysin lokaan.
Minun lapseni ryhmään ei ole osunut ihan pieniä, nuorimmat ovat olleet 1,5-vuotiaita. Paljon vapaata leikkiä sisällä ja ulkona, opetellaan muiden huomioon ottamista ja pöytätapoja ja pukemista, piirretään ja maalataan ja lauletaan, tehdään palapelejä, jumpataan. Arki on sellaista turvallista ja noh, arkista ja säännöllistä. Välillä on erilaisia projekteja, joiden aikana useamman viikon aikana puuhataan jonkin teeman ympärillä. Näiden puuhien aikana ryhmä saatettiin jakaa iän mukaan. Teemoina on ollut esimerkiksi tunteet ja niiden tunnistaminen (1 tunne/viikko), kotieläimet (teemaleikkejä ja askarteluja, naamiaiset), ihmiskeho (opeteltiin kehonosien nimiä, opeteltiin esim. syömisen ja ruuansulatuksen alkeita).