Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko jauheliha sinusta "perustuote"?

Vierailija
11.07.2019 |

Tarkoitan "perustuotteella" että syöt sitä säännöllisesti tai pidät aina pakkasessa tai jääkaapissa. Kun ajattelee jauhelihaa itsessään niin se on halvimmillaan aika oksettava tuote - jotain sekalihaa puristettuna nuudeliksi. Moni silti pitää sitä suunnilleen arkiruuan kulmakivenä, vakiotäytteenä pizzassa jne. JA nimenomaan sitä halvinta ja huonointa sellaista. Itse en ole koskaan edes oppinut tykkäämään siitä, joku Tartar hyvässä raflassa on jees mutta sekin ihan eri juttu.

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle se ei ole perusruokaa. Syön punaista lihaa ehkä kerran kuussa tai kahdessa, koska se ei ole terveellistä. Broileri on mulle enemmän perustuote.

Miksi miellät punaisen lihan epäterveelliseksi?

http://hyvinvointi.ts.fi/terveys/punainen-liha-terveysriski/

Vierailija
22/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle se ei ole perusruokaa. Syön punaista lihaa ehkä kerran kuussa tai kahdessa, koska se ei ole terveellistä. Broileri on mulle enemmän perustuote.

Eihän tossa puhuta punaisesta lihasta, vaan lihajalosteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla tosi typerä, et edes ymmärrä mistä tuossa puhutaan.

Vierailija
24/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mulle perustuote, aika usein pakasteessa on paketti tai parikin. Ostan yleensä vähärasvaista nauta-sikajauhelihaa, joka maksaa vähän alle 3 € per 400 g. Kaikkein halvin maksaisi alle 2 €, mutta se on paljon rasvaisempaa.

Mitä tarkoitat halvimmalla jauhelihalla? En tiedä yhtään miten korkealle tasolle jauhelihoja menee.

Tarkoittaa varmaan että joku K-Menun sikanauta on toista kuin suoraan teurastajalta hankittu.

Vierailija
25/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas mahtava perustelu :D:D:D

Vierailija
26/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ilmeisesti ongelmaa luetunymmärtämisessä. Mutta en jää inttämään. Mulle on ihan sama mitä sinä syöt. Ei se minun terveyteen vaikuta.

Vierailija
27/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegetaristi kirjoitti:

En käytä jauhelihaa ollenkaan. Kasvissyöjä kun olen, niin tumma soijarouhe on korvannut jo vuosikausia jauhelihan. Soijarouhe sopii tacoihin, kasvislasagneen, chili con soija, bolognese jne. Kokeilkaapa muutkin! Soijarouhe säilyy hyvin kaapissa. Edullistakin se on.

Miehille kasvaa soijalla tissit.

Vierailija
28/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä joo, että on niin yleisesti käytössä. Henkilökohtaisessa elämässä ei, jauhelihaa tulee syötyö ehkä kerran kuussa jos sitäkään. Syödään lihaa muutenkin harvoin, ei edes joka viikko joten siihen nähden syödään usein. Yleensä tortilloissa tai spagettikastikkeessa. Soijarouhetta sen sijaan on aina kaapissa, vaikkei sitä syödä sen useammin kuin jauhelihaakaan. On vaan jotenkin tullut tavaksi pitää hätävarana.

Vierailija
29/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ilmeisesti ongelmaa luetunymmärtämisessä. Mutta en jää inttämään. Mulle on ihan sama mitä sinä syöt. Ei se minun terveyteen vaikuta.

Ehkä en käsitä lukemaani, mutta sinä et ymmärrä eroa lihan ja jalosteen välillä. Oletko koskaan edes nähnyt lihaa?

Vierailija
30/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurko kirjoitti:

Jauhelihaa ei kannata jääkaapissa hautoa. Yleensä valmistan sen ostopäivänä ja katson ostaessa, että käyttöaikaa on runsaasti edessä, mitään viimeisen päivän jauhelihoja en osta vaikka olisi -30%.

Sama juttu, harmaantuvatkin lähellä viimeistä käyttöpäivää.

Oikeasti liha on luonnostaan harmaata, jos se on punaista se on värjätty.

Höpsis. Ihan punaista se raaka liha on, jos nyt punaisesta lihasta puhutaan eli naudasta.

Vierailija
31/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä en käsitä lukemaani, mutta sinä et ymmärrä eroa lihan ja jalosteen välillä. Oletko koskaan edes nähnyt lihaa?

Ihan oikeassahan tuo broilerinsyöjä on sun lukutaidon suhteen.

Mm. "Yhdysvaltain kansallisen syöpäinstituutin toukokuussa julkaistussa tutkimuksessa ilmeni, että eniten käsittelemätöntä punaista lihaa ja prosessoituja lihatuotteita syövien kuolleisuus on noin kolmanneksen suurempi kuin vähiten punaista lihaa syövän viidenneksen."

Vierailija
32/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliha oli alunperin ylellisyystuote, koska vain rikkailla oli varaa ostaa lihamylly.

Vierailija
33/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeassahan tuo broilerinsyöjä on sun lukutaidon suhteen.

Mm. "Yhdysvaltain kansallisen syöpäinstituutin toukokuussa julkaistussa tutkimuksessa ilmeni, että eniten käsittelemätöntä punaista lihaa ja prosessoituja lihatuotteita syövien kuolleisuus on noin kolmanneksen suurempi kuin vähiten punaista lihaa syövän viidenneksen."

Näissä tutkimuksissa punainen liha ja lihajalosteet on samassa sopassa. Ei ne kerro punaisen lihan haitallisuudesta yhtään mitään. Eikä sitä ole edes tutkittu.

Vierailija
34/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä perustuote.

Parasta tuoreena, siis kun valmistaa suoraan kaupasta kannetut paketit.

Suomessa on korkealastuista jauhelihaa, hyvä näin.

Lapset ja mies tykkäävät.

Paljon hyviä reseptejä löytyy, kunnon kotiruokaa, ei ole eines tai pizza.

Parasta on jauhelihakastike, perunat ja porkkanaraaste.

Kaupasta saa 10% Stalin, jos h a lua. On valikoimaa, sikaa, nautaa, paistia ja sika-nautaa, kaikille löytyy oma laatuluokkansa.

Kun jättää lento lomat tekemättä, eikä autoile työmatkoja, eikä osta elektroniikkatuotteita, voi hyvällä omallatunnolla syödä jauhelihaa.

Vierailija
35/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurko kirjoitti:

Jauhelihaa ei kannata jääkaapissa hautoa. Yleensä valmistan sen ostopäivänä ja katson ostaessa, että käyttöaikaa on runsaasti edessä, mitään viimeisen päivän jauhelihoja en osta vaikka olisi -30%.

Joka tapauksessa oksettava väri raa'assa lihassa.

Kyllä se kuule punertavaa on. Oon ollu mukana kun eläintä on teurastettu niin tiiän mistä puhun. Jos liha on harmaata niin silloin on jo pilaantunutta 🙊

Vierailija
36/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurko kirjoitti:

Kyllä se kuule punertavaa on. Oon ollu mukana kun eläintä on teurastettu niin tiiän mistä puhun. Jos liha on harmaata niin silloin on jo pilaantunutta 🙊

ei välttämättä edes pilaantunutta, vaan pinnaltaan hapettunutta.

ilmankos nykynaiset on näinkin uusavuttomia

Vierailija
37/118 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurko kirjoitti:

Jos liha on punaista, se on teurastettu väärin. Liha on väriltään harmaata.

Vierailija
38/118 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä, onko perustuote, mutta kyllä siitä saa monenlaista ruokaa tehtyä.

Vierailija
39/118 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegetaristi kirjoitti:

En käytä jauhelihaa ollenkaan. Kasvissyöjä kun olen, niin tumma soijarouhe on korvannut jo vuosikausia jauhelihan. Soijarouhe sopii tacoihin, kasvislasagneen, chili con soija, bolognese jne. Kokeilkaapa muutkin! Soijarouhe säilyy hyvin kaapissa. Edullistakin se on.

Tiedäthän, että olet samalla onnistunut nostamaan syöpäriskisi tasolle, joka monia huolestuttaisi. Soijarouhe on erittäin prosessoitu ruoka-aine.

Vierailija
40/118 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurko kirjoitti:

Jos liha on punaista, se on teurastettu väärin. Liha on väriltään harmaata.

Enpä ole vielä harmaata lihaa nähnyt tuoreessa ruhossa. Mihin perustat tämän punaisen värin teoriasi?