Onko jauheliha sinusta "perustuote"?
Tarkoitan "perustuotteella" että syöt sitä säännöllisesti tai pidät aina pakkasessa tai jääkaapissa. Kun ajattelee jauhelihaa itsessään niin se on halvimmillaan aika oksettava tuote - jotain sekalihaa puristettuna nuudeliksi. Moni silti pitää sitä suunnilleen arkiruuan kulmakivenä, vakiotäytteenä pizzassa jne. JA nimenomaan sitä halvinta ja huonointa sellaista. Itse en ole koskaan edes oppinut tykkäämään siitä, joku Tartar hyvässä raflassa on jees mutta sekin ihan eri juttu.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten niin monet luulevat broilerin lihan olevan yhtään sen terveellisempää kuin naudan tai porsaan lihankaan?
Koska se on.
Punainen liha esim. nostaa syöpäriskiä enemmän.
Varmaan osaat perustella väitteesi.
Ööö Google laulamaan. Tieteellistä tutkimusta asiasta löytyy.
Suomessa suositellaan max 400-500 gr punasta lihaa esim. viikossa.
Näytäpä yksikin niistä tutkimuksista. Miksi suositus on tuo?
Älä jaksa esittää tyhmää.
t. eri
Sulla ei ole näyttää mitään tutkimuksia. Kukahan se tyhmä on?
Ai mun pitää tähän ne aikuiselle ihmiselle linkata? Ihan itse varmasti osaat löytää.
Et itsekään löydä.
Kyllä se aikalailla perustuote on. En joka päivä sitä syö mutta suht usein. Saa tehtyä monenlaisia kotiruokia. Käytän 10% naudan lauhelihaa. Ostan sen vieressä olevasta lähikaupasta ja teen samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten niin monet luulevat broilerin lihan olevan yhtään sen terveellisempää kuin naudan tai porsaan lihankaan?
Koska se on.
Punainen liha esim. nostaa syöpäriskiä enemmän.
Varmaan osaat perustella väitteesi.
Ööö Google laulamaan. Tieteellistä tutkimusta asiasta löytyy.
Suomessa suositellaan max 400-500 gr punasta lihaa esim. viikossa.
Näytäpä yksikin niistä tutkimuksista. Miksi suositus on tuo?
Älä jaksa esittää tyhmää.
t. eri
Sulla ei ole näyttää mitään tutkimuksia. Kukahan se tyhmä on?
Ä-lä jak-sa e-sit-tää tyh-mää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauheliha on yksi tuotteista, joita ei osteta kaupasta olleenkaan. Jauhetaan itse ns. parhaista paloista riistaa(jota syödään kerran viikossa yhdellä aterialla), kanaa ja kalaa.
Jokainen joka lukee vähänkin jotain muuta kuin aihe vapaata tietää, että punainen liha on yksi niistä tuotteista jotka ylläpitää sitä kehon hiljaista tulehdus tilaa, joka johtaa väsymykseen, turvotukseen, suolisto-oireisiin, vaikuttaa mielialaan ja vastustuskyvyn heikkemiseen ihan siinä meidän arkisessa elämässä, mutta toki päälle tulee muut riskit.
Jokainen, joka ymmärtää ravinnosta, tietää punaisen lihan haitattomuuden.
Minä en ymmärrä ravinnosta mitään, mutta itsestäni ymmärrän paljonkin. Ja yksin parhaimmista teoista itselleni on ollut punaisen lihan jättäminen pois ruokavaliosta.
Itselle se ei ole perustuote.
Ostan naudanpaistista jauhettua lihaa vaan tarpeeseen. Eli kerran pari kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurko kirjoitti:
Jauhelihaa ei kannata jääkaapissa hautoa. Yleensä valmistan sen ostopäivänä ja katson ostaessa, että käyttöaikaa on runsaasti edessä, mitään viimeisen päivän jauhelihoja en osta vaikka olisi -30%.
Sama juttu, harmaantuvatkin lähellä viimeistä käyttöpäivää.
Oikeasti liha on luonnostaan harmaata, jos se on punaista se on värjätty.
Joka tapauksessa oksettava väri raa'assa lihassa.
Kyllä se kuule punertavaa on. Oon ollu mukana kun eläintä on teurastettu niin tiiän mistä puhun. Jos liha on harmaata niin silloin on jo pilaantunutta 🙊
Jos liha on punaista, se on teurastettu väärin. Liha on väriltään harmaata.
Vau!
Atrian naudat on sitten vuosikymmeniä olleet väärin teurastettuja. :D
Nyt taas varsinainen tietäjä joukossamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauheliha on yksi tuotteista, joita ei osteta kaupasta olleenkaan. Jauhetaan itse ns. parhaista paloista riistaa(jota syödään kerran viikossa yhdellä aterialla), kanaa ja kalaa.
Jokainen joka lukee vähänkin jotain muuta kuin aihe vapaata tietää, että punainen liha on yksi niistä tuotteista jotka ylläpitää sitä kehon hiljaista tulehdus tilaa, joka johtaa väsymykseen, turvotukseen, suolisto-oireisiin, vaikuttaa mielialaan ja vastustuskyvyn heikkemiseen ihan siinä meidän arkisessa elämässä, mutta toki päälle tulee muut riskit.
Minä en ymmärrä ravinnosta mitään, mutta itsestäni ymmärrän paljonkin. Ja yksin parhaimmista teoista itselleni on ollut punaisen lihan jättäminen pois ruokavaliosta.
Haitat tulevat vasta vuosien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto noi soijat ja tofut. Ei mistään ruuasta saa hyvää ilman eläinkunnan tuotteita ja kasvisruoka tarvitsee juustogratiinin, kermaa, munia, voita tai edes voinmakuista rypsiöljyä mikä on todella hyvänmakuista ja siitä saa parhaimman makuiset popcornit poppari koneella. Pieni lasipullo voinmakuista rypsiöljyä ja ostan aina kaksi kerralla enkä tykkää yhtään oliiviöljyn mausta.
En osaa tehdä vegaaneille hyvänmakuista ruokaa ja olen kokeillut niin en saattanut sitä itsekkään syödä. Vegetaristit tehköön itse sapuskansa ja minä en sellaista moskaa enään edes yritä tehdä.
Ei kai se nyt maistu hyvältä kun et osaa sitä tehdä hahah.
Mene kunnon ravintoloihin ja kokeile vaikka 5 kertaa kasvisruokaa, varmasti tykkäät.
En mene ravintoloihin ja kasvatan hyötypuutarhaa ja keittiö yrttejä itse niin miksi hitossa menisin ravintoloihin ja syön kasvikset sellaisenaan raakana tai teen smoothiee tehosekoittimella. En osaa tehdä pelkkää kasvisruokaa ja miksi opetellakkaan kun haluan ruokaan eri juustolajikkeita. Kolmen eri juusto lajikkeen pizza on maailman parasta kun teen pohjan denniksen pizza jauhoista. Kyllä minä ne ravintola ruuat tiedän kun ole kokkikoulun käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ne niin antibiooteilla kyllästyttejä. Mutta saahan sitä antibiootti vapaata luomu lihaakin.
Vierailija kirjoitti:
Kurko kirjoitti:
Jauhelihaa ei kannata jääkaapissa hautoa. Yleensä valmistan sen ostopäivänä ja katson ostaessa, että käyttöaikaa on runsaasti edessä, mitään viimeisen päivän jauhelihoja en osta vaikka olisi -30%.
Sama juttu, harmaantuvatkin lähellä viimeistä käyttöpäivää.
Meillä ei kissa syö, jos on paketti ollut pari yötä jääkaapissa. Samana päivänä ostettua ja avattua kyllä syö. Samoin kinkkusiivujen kanssa, jos paketti on ollut avattuna pari päivää, kissa ei enää syö. Niinhän se on, että kissoilla on erittäin tarkka hajuaisti.
Av-mammat täällä brassailevat käyttävänsä liharuoissa vain parhaita paloja. Vieläkö joku kehtaa tunnustaa olevansa noin epäekologinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkasessa on aina useita kiloja hirven jauhelihaa. En ihan viikottain käytä
Olen kuullut monen kuolleen syöpään syötyään kamalasti riistalihaa. Porotkin syö jäkälää jossa tsernobiili laskeumaa.
Itse käytän vähä rasvaista paisti jauhelihaa jonkin verran ja pärjäisin kasvisruuallakin mutta välillä vaan tekee mieli tehdä hampurilaispihvejä pitaleivän väliin. Prosessoituja lihatuotteita koitan välttää ja pikaruokaa harvoin. Teen itse lähes kaiken. Lasgnea ja pakaste pitsaa ostan valmiina hätävaraksi pakastimeen jos ei aina ehdi tai jaksa tehdä. Tuunaten niistäkin saa mitä mainiointa nopsasti tehtyä.
Uskot siis kuulopuheisiin ja huhuihin??
Ei ole huuhaata kun eräs kertoi isänsä olevan metsästäjä ja söi paljon riistaa niin kuoli kuuskymppisenä syöpään ja poronlihan syöjiä on myös kuollut nopeesti kun sitä on halvalla saanut. Riippuu varmaan elimistöstäkin kuinka paljon kestää myrkkyjä. Pirkanmaalla oli aika paha se tsenobiili laskeuma ja ahkerana marjastajana mummoni kuoli syöpään. No sitähän ei voi todistaa olisiko muutenkin kuollut.
No en nyt usko ihan mihinkä vaan eikä tuo niin haittane vaikkei liian pitkään täällä eläisi sillä parempi lyhyt onnellinen elämä kuin pelätä kaikkea ja liian pitkään kitua.
Mummoilla nyt sattuu olemaan taipumus kuolla jossain vaiheessa, muuallakin kuin Pirkanmaalla.
Kehon tulehdustila kyllä johtuu sokerista ja pikaruuasta jossa ei ole mitään ravinto aineita enään jäljellä. Siksi teen pizzat ja hampurilaiset itse. Katson tuoteselosteet sokerimääristä ja sokeri on se mikä väsyttää ja vitamiinit & hivenaineet eivät välttämättä imeydy. No ei se haitta jos joskus repsahtaa sokerimössöihin kunhan ei ole joka viikottaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lihan ja eläinrasvojen jättäminen ruokavaliosta antaa haitat nopeastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tulen vuosien päästä kuolemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkasessa on aina useita kiloja hirven jauhelihaa. En ihan viikottain käytä
Olen kuullut monen kuolleen syöpään syötyään kamalasti riistalihaa. Porotkin syö jäkälää jossa tsernobiili laskeumaa.
Itse käytän vähä rasvaista paisti jauhelihaa jonkin verran ja pärjäisin kasvisruuallakin mutta välillä vaan tekee mieli tehdä hampurilaispihvejä pitaleivän väliin. Prosessoituja lihatuotteita koitan välttää ja pikaruokaa harvoin. Teen itse lähes kaiken. Lasgnea ja pakaste pitsaa ostan valmiina hätävaraksi pakastimeen jos ei aina ehdi tai jaksa tehdä. Tuunaten niistäkin saa mitä mainiointa nopsasti tehtyä.
Uskot siis kuulopuheisiin ja huhuihin??
Ei ole huuhaata kun eräs kertoi isänsä olevan metsästäjä ja söi paljon riistaa niin kuoli kuuskymppisenä syöpään ja poronlihan syöjiä on myös kuollut nopeesti kun sitä on halvalla saanut. Riippuu varmaan elimistöstäkin kuinka paljon kestää myrkkyjä. Pirkanmaalla oli aika paha se tsenobiili laskeuma ja ahkerana marjastajana mummoni kuoli syöpään. No sitähän ei voi todistaa olisiko muutenkin kuollut.
No en nyt usko ihan mihinkä vaan eikä tuo niin haittane vaikkei liian pitkään täällä eläisi sillä parempi lyhyt onnellinen elämä kuin pelätä kaikkea ja liian pitkään kitua.
Mummoilla nyt sattuu olemaan taipumus kuolla jossain vaiheessa, muuallakin kuin Pirkanmaalla.
Niimpä juuri mutta kun ei ole alkoa käyttänyt eikä tupakoinut koskaan niin ei luulisi niin lyhyt elämän olevan kun alle 60v kuolee. Deekutkin elää pitempään.
Meillä ei ole. Emme ole täysin kasvissyöjiä, mutta syömme kasvispainotteisesti. Jauhelihaa ostetaan ehkä kerran-pari vuodessa. Jossain vaiheessa kaapissa oli aina soijarouhetta, jotta saisi tehtyä samantyyppistä kastiketta, kun joskus lapsuudenkodissa oli tapana, mutta nykyään emme juuri osta sitäkään. Enemmän tehdään erilaisia papu/kikhernekastikkeita ja ylipäätään muuta kuin kastike + lisäke tyyppistä ruokaa.