Suomalainen tapa kutsua sinkut ilman avecia juhliin
Onko tämä vain suomalainen vai yleismaailmallinen tapa, että sinkku joutuu menemään juhliin yksin? Rasittaa taas ihan riittävästi.
Olisi tarjolla periaatteessa ihan mukavat isommat sukujuhlat, mutta tiedossa seitsemän tuntia autoilua yksin sekä sitten juhlissa täytyy koko ajan lyöttäytyä jonkun seuraan, ettei tarvitse haahuilla yksin. Olisi mukavampi ajella kaksin ja minglailla kaksin kuin orpona.
Kommentit (55)
Olen pahoillani tilanteestani ap. Mutta jos sinusta tuntuu noin kurjalta mennä yksinäsi, niin eihän sinun ole pakko mennä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tuntua muista lapselliselta ja naurettavalta, mutta minusta lähinnä yksinäiseltä ja surulliselta. Olen kyllä edustanut yksin ihan riittävästi työtilaisuuksissa ja ystävähäissä tms.
Sen sijaan nämä sukujuhlat tuntuvat tosi pahalta. Sukuhaarojen koot ovat 10, 11 ja 17 hlö ja minä yksin oma haarani. Se tuo menetykset ja vaillejäämiset aika kirkkaasti pinnalle.
Edellisistä juhlista lähdin yksin omalle autolleni, kun muut tilailivat kimppatakseja jatkoilleen ja koteihinsa. Ja siitä sitten ajelin hiljaiseen kotiin.
Ap
Edelleen ap. Kuka avec haluaisi tulla sinun sukusi juhliin? Jos kerran noin pahalta tuntuu sinkkuus, niin kyllä siihen asiaan täytyy ihan itse panostaa, eikä syytellä muita.
Miten olen syyttänyt muita? Ihmetellyt ainoastaan, onko vain Suomessa tapana kutsua yksinäiset yksin.
Joskus on ollut ystävä mukana.
Ongelma nyt ei ole pelkästään sinkkuus vaan se, ettei ole yhtään lähiomaista. Jos olisi äiti tai isä tai sisaruksia tai lapsia, heidät olisi kutsuttu myös.
Ap
Mutta eikö kuitenkin olen edes jollain lailla ilahduttavaa, että he tai kuka nyt sitten kustun lähettäjä on tai ovat - halunnut / halunneet kutsua sinutkin, vaikka tietävät sinun olevan sinkku. -Eivätkä jätä sinua kitsumatta siksi, että olet sinkku. - Ja edelleen miten suhtaustuisit kutsuun, jossa kutsun lähettäjä kertoisi, että sinun avecina sitten tulee olemaan mies N.n. - Tai vaikka N.N. (Kun ollaan tuota sukulaisissa aateltu, että olet kallellaan naisiin päin enempi, kun et ole miestä löytänyt rinnallesi). Ja tai paikalla sinua odottaa yllätys avec.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tuntua muista lapselliselta ja naurettavalta, mutta minusta lähinnä yksinäiseltä ja surulliselta. Olen kyllä edustanut yksin ihan riittävästi työtilaisuuksissa ja ystävähäissä tms.
Sen sijaan nämä sukujuhlat tuntuvat tosi pahalta. Sukuhaarojen koot ovat 10, 11 ja 17 hlö ja minä yksin oma haarani. Se tuo menetykset ja vaillejäämiset aika kirkkaasti pinnalle.
Edellisistä juhlista lähdin yksin omalle autolleni, kun muut tilailivat kimppatakseja jatkoilleen ja koteihinsa. Ja siitä sitten ajelin hiljaiseen kotiin.
Ap
Myönnän, että sulla on kurjaa, jos olet oman sukuhaarasi ainoa. Mutta täytyy sun kyllä mennä pitämään sinne teidänkin lippua korkealla! Että teidätkin muistetaan. Ei kaikissa suvuissa sukujuhlia edes ole.
Ehkä joskus saat sinäkin puolison? Kun kerran koet, että muissakin tilaisuuksissa on kurjaa yksin?
Kiitos viestistäsi.
Varmaan menisin, jos olisi lähempänä, en vaan jaksa tuota ajoa yksin plus orpo olo juhlissa, liikaa yhdelle päivälle.
Ja sitten alkaa se, miten minulle aletaan puhua heistä, jotka eivät ole enää paikalla. Ymmärrän, että muillakin on heitä ikävä, mutta ihan taatusti on minullakin ja tuossa tilanteessa ihan käytännönkin tasolla - jos he olisivat siellä,en olisi paikalla orpona.
Ap
Ihan rivien välistä luettuna tuntuu siltä että Apta närästää ettei hän voi juhlissa ryypätä kun joutuu yksin ajamaan sinne ja takaisin. Mene julkisilla niin ongelma poistuu.
Ap, sitten kun sinä joskus pidät juhlat, niin muista sitten itse kutsua kaikille avecit. Voit yllättyä, että joudut maksamaan ja paljon. Yhden ihmisen pitopalvelun kustannuskin on joku 25-40e. Että siitä vain juhlia järjestämään!
Ihmisillä on tapana jutella muillekin kuin vain sille omalle kaverille. Yksin juhliin ja muihin tilaisuuksiin meneminen on just parasta! Silloin voi keskittyä uusien tuttavuuksien hakkimiseen, kun se avec ei ole riippakivenä mukana.
Muuta asennettasi, muuten olet ikuisesti yksin.... Sitä kimppataksia jatkoille voi seurata omalla autolla...
Kumpi on loukkaavampaa jättää kutsua sinkuksi tiedetty sinkku ainoana juhliin, vai kutsua sinkku ja järjestää hänelle, joku aveciksi? Oli aika, eikä edes sataa vuotta siitä kun Suomessakaan naiset eivät saaneet mennä yksin ravintolaan saati baariin tai yökerhoon. - Haluaako joku tuon ajan palaavan takaisin Suomeen. - Minä en, enkä vähiten siksi, että ,näin on isompi mahd. että itse kohtaan ravintolassa, yökerhossa tai baarissa, johonkin mielenkiintoiselta vaikuttavaan naiseen. - Tosin mahdollisuuteni tällaiseen kohtaamisen ovat aika pienet, koska viihdyn edellä mainituissa paikoissa aika huonosti. Ja esimerkiksi ravintolaan menen lähinnä syömään, enkä niinkään hakemaan itselleni seuraa.
Kerro ap yksikin syy, miksi kutsuisin juhliini jonkun täysin tuntemattoman?
Tokihan moni ei tiedä mitä kutsuun kannattaa kirjoittaa ja osa ei osaa tulkita. Jos vaikka kutsutaan marja kakku häihin niin jos marja kakku tulee yksin kun oli vain hänen nimensä ja kutsuja on ihmeissään missä loppu perhe on. Toisaalta joskus ihmiset ottavat perheen mukaan vaikka vain heidät on kutsuttu. Eli kannattaa aina kysyä jos on jotenkin outo kutsu.
Vierailija kirjoitti:
No kenet sinä ottaisit aveciksi? Ja kuka edes tulisi täysin vieraaseen porukkaan juhlimaan, kun ei edes tunne juhlakalua?
jonku naisystävän tietysti, tai siis transmiehen
tai ehkä miehen joka on transnainen
Hopeakaetun joka onkin puuma?
Valintoja valintoja...
Vierailija kirjoitti:
Sinähän kutsuisit tuntemattoman, jos tietäisit että hänen kanssaan on harrastettu seksiä vaikkapa kuukauden ajan. Mutta et kutsuisi vaikkapa lapsuudenystävää, joka on ollut kuvioissa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sitten kun sinä joskus pidät juhlat, niin muista sitten itse kutsua kaikille avecit. Voit yllättyä, että joudut maksamaan ja paljon. Yhden ihmisen pitopalvelun kustannuskin on joku 25-40e. Että siitä vain juhlia järjestämään!
Eiköhän suurimmalle osalle tule luonnostaan kutsuttua avecit. Ja jos kutsutaan vaikkapa kaveriporukka sinkkuja, on ihan ymmärrettävää etteivät he tarvitse avecia. Mutta jos 40 hengen porukassa on 1-3 täysin irrallista sinkkua niin minä kutsuisin heille avecit.
Sinkku myös maksaa suhteessa enemmän lahjasta, koska harvoin lahjan arvo kertautuu perheen koon mukaan. Lisäksi sinkulle on kalliimpaa saapua juhliin, ellei saa kimppakyytiä.
Kuinka virallisia sukujuhlia teillä on? Häät ym on tietty erikseen, mutta ainakin meidän suvussa järjestetään myös vuosittain vapaampia tapaamisia, joihin voi tietenkin ottaa avecin kunhan on majoitus- ja ruokailut mietitty (yleensä nämä ovat noissa tapahtumissa omakustanteisia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Myönnän, että sulla on kurjaa, jos olet oman sukuhaarasi ainoa. Mutta täytyy sun kyllä mennä pitämään sinne teidänkin lippua korkealla! Että teidätkin muistetaan. Ei kaikissa suvuissa sukujuhlia edes ole.
Ehkä joskus saat sinäkin puolison? Kun kerran koet, että muissakin tilaisuuksissa on kurjaa yksin?
Kiitos viestistäsi.
Varmaan menisin, jos olisi lähempänä, en vaan jaksa tuota ajoa yksin plus orpo olo juhlissa, liikaa yhdelle päivälle.
Ja sitten alkaa se, miten minulle aletaan puhua heistä, jotka eivät ole enää paikalla. Ymmärrän, että muillakin on heitä ikävä, mutta ihan taatusti on minullakin ja tuossa tilanteessa ihan käytännönkin tasolla - jos he olisivat siellä,en olisi paikalla orpona.
Ap
Ymmärrän. Tuossa tilanteessa nimenomaan kaipaat lähimpiäsi ja muut Sukulaiset puhuvat sinulle tietysti heistä ja muistelevat heitä.
Kukaan ei ole kanssasi samalla puolella vastailemassa ja keskustelemassa. Ymmärrän oikein hyvin. Toiset siellä ovat sukua sinulle, mutta heillä on se oma lähisukunsa.
Toivoisit siis saavasi ottaa avecin mukaan, jotta esim paluumatkalla voisit jutella hänen kanssaan siitä omasta näkökulmastasi käsin niitä tapahtumia.
Kuten sieltä sukujuhlista lähtevät monet lähisukulaiset muistelemaan omiensa kanssa. Onko sulla mahdollista saada vielä oma lähisuku itsellesi? Siis puoliso ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän kutsuisit tuntemattoman, jos tietäisit että hänen kanssaan on harrastettu seksiä vaikkapa kuukauden ajan. Mutta et kutsuisi vaikkapa lapsuudenystävää, joka on ollut kuvioissa vuosia.
En kutsuisi ketään lyhytaikaista seksikumppania, vaan seurustelukumppanin tai puolison. Edellyttää siis muutakin kuin seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kenet sinä ottaisit aveciksi? Ja kuka edes tulisi täysin vieraaseen porukkaan juhlimaan, kun ei edes tunne juhlakalua?
Riippunee juhlasta. - Tunnetuin tällainen juhla Suomessa on luultavasti tasavallan presidentin isännöimä/ emännöimä tsenäisyyspäivän vastaanotto.
Ei ole. Sinne ei kutsuta sinkuille aveceja.
Kadetit on siellä sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Tasavallan presidentin vastaanotolle kutsutaan vakiintuneiksi tunnetut pariskunnat, kumpikin omalla nimellään ja omalla kutsullaan.
Kuka tämän selvitystyön tekee? Eihän presidentti niitä ihmisiä yleensä tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos viestistäsi.
Ap
Ymmärrän. Tuossa tilanteessa nimenomaan kaipaat lähimpiäsi ja muut Sukulaiset puhuvat sinulle tietysti heistä ja muistelevat heitä.
Kukaan ei ole kanssasi samalla puolella vastailemassa ja keskustelemassa. Ymmärrän oikein hyvin. Toiset siellä ovat sukua sinulle, mutta heillä on se oma lähisukunsa.
Toivoisit siis saavasi ottaa avecin mukaan, jotta esim paluumatkalla voisit jutella hänen kanssaan siitä omasta näkökulmastasi käsin niitä tapahtumia.
Kuten sieltä sukujuhlista lähtevät monet lähisukulaiset muistelemaan omiensa kanssa. Onko sulla mahdollista saada vielä oma lähisuku itsellesi? Siis puoliso ja lapsia.
Kiitos! Juuri noin. Ja on kurja olo lähteä yksin ajelemaan kotiin ja sekava olo.
Puolison ehtii kyllä saada, jos hyvin käy, mutta lasten kanssa taitaa tulla liian kiire.
Ap
Minusta sukujuhlissa on parasta se, että pääsee juttelemaan sukulaisten kanssa. Näen heistä valtaosaa vain max. 2 kertaa vuodessa. Olin kymmenen vuotta sinkku, nyt olen kolme vuotta seurustellut, mutten ole vielä ottanut miestä mukaan sukujuhliin, koska asumme kaukana, ulkomailla.
Koskaan en ole sukujuhlissa tuntenut oloani surkeaksi, vaikka olin siis sinkku tosi kauan. Joissain juhlissa olen myös ollut oman "sukuhaarani" ainoana edustajana. Siltikin juhlissa on ollut kiva tunnelma, kun sitä olen sinne viitsinyt myös omalla käytökselläni luoda.
En tiedä, millainen juhlija sinä ap olet, mutta jos haluat kivat juhlat, niin hymy naamalle ja aktiivisesti juttelemaan toisille. Kysele heiltä, miten vuosi/kesäloma on mennyt. Korosta ihmisten hyviä puolia. Kerro omasta elämästäsi niitä kohtia, joista olet ylpeä. Panosta kunnolla siihen, että olet mukana luomassa hyvää juhlahenkeä. Jos oma elämäsi on juuri nyt pirstaleina, voisit kuitenkin kehua muita, esim: "Eikös ole hienoa, että Tuomas pääsi siihen kouluun? On se varmasti tehnyt paljon töitä sen eteen!"
Esittäydy aktiivisesti tuntemattomille ihmisille. Kysele mummeleilta ja papparaisilta, haluaisivatko he lisää kahvia. Kuuntele heidän kertomuksiaan 50-luvun elämästä. Tai kysele pikkulapsilta, minkälaisessa päiväkodissa he käyvät. Niin minä olen pari kertaa tehnyt, jos itseäni on alkanut ujostuttamaan. :) Jos sukulaisesi muistelevat sinulle ääneen menetettyjä henkilöitä, voit ystävällisesti pyytää heitä vaihtamaan puheenaihetta: "Mä en ole siinä mielentilassa nyt, että pystyisin puhumaan heistä. Voidaanko puhua jostain muusta? Miten sulla on mennyt töissä?"
Kyllä ne juhlat hyvin menee! Eikä sitä tarvitse/pidä/saa hävetä, että sieltä sitten lähtee yksin kotiin. Tuota asiaa ei siellä juhlissa kukaan muu pohdi kuin sinä.