Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eritysherkän kanssa tapailu, seurustelu?

Vierailija
09.07.2019 |

Olen alkanut tapailemaan eritysherkkää ihmistä.
Aiemmat kokemukseni eritysherkistä on lähinnä tuttavia, joilla on liuta mielenterveysongelmia kuvioissa, eli kokemus ei ole hyvä. Tai nämä ovat sellaista joista olen tiennyt, olenhan voinut tavata montakin tietämättäni, eritysherkkiä kun lukemani mukaan on jopa 20% väestöstä.

Kaipaisin kailenlaisia kokemuksia eritysherkän kanssa seurustelusta, tapailusta, arjesta, ehkä riidoista, rakkaudesta ja koko elämästä. Jos olet itse eritysherkkä, voit myös kertoa ajatuksiasi.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Jos et ole itse samanlainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän autismikaan ollut tautiluokituksessa ennen 80 lukua...

Vierailija
24/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen naimisissa miehen kanssa joka nettitestien mukaan on erityisherkkä. Itsekin myönsi että kuulostaa oikealta.

Ollaan oltu naimisissa jo 18 vuotta. Hyvin sujuu ja ollaan onnellisesti yhdessä.

Miehen erityisherkkyys näkyy meillä lähinnä siinä että häntä häiritsee herkästi monet äänet. Naapurin koirien haukunta, mopopoikien pärinät ym. Erityisesti nukahtaessa tarvii hiljaisuutta. No meidän teinitkin osaa olla illalla 10 jälkeen huutamatta peleissä ym. Lisäksi mies stressaantuu herkästi jos kokee ettei häntä kohdella reilusti.

Muuten erityisherkkyydestä on lähinnä iloa minulle. Mies on huomaavainen ja kykenee asettumaan minun asemaani. Emme riitele juuri koskaan. Juttelemme todella paljon ja monenlaisista asioista. Olenkin sanonut että mieheni on paras ystäväni, puolisoni ja rakastajani.

Molemmat viihdymme hyvin kotona emmekä nauti väkijoukosta.

Minusta merkittävää on miten mies suhtautuu omaan erityisyyteensä. Jos oikeuttaa sillä oman navan tuijottelun ja sen että pitää saada päättää kaikesta niin en seurustelisi. Jos se taas on yksi piirre muiden joukossa ja ihminen koettaa ennemmin vältellä sitä että se aiheuttaisi muille ongelmia niin ei ongelmaa. Meillä mies esim nukahtaa iltaisin kuulokkeilla musiikkia kuunnellen jolloin meidän muiden ei tarvi olla niin hiljaa iltaisin.

Eli tärkeää on muuten luonne eikä erityisherkkyys itsessään ole ongelma jos luonne muuten ok.

Vierailija
25/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se ole mikään tauti että tunnet herkemmin kuin muut.

En ollut koskaan kuullutkaan erityisherkkyydestä, kuvittelin olevani vain super outo muihin verrattuna. Joten oli mukava tietää etten ole ainoa.

Vierailija
26/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkä on keksitty sana niille ihmisille kenellä on vielä tunteet. Niille kenellä elämä on jokaisessa henkäyksessä ja ruusupensaan tuoksussa. Silloin kun naisia ei ole elämässäni niin seilaan rauhallisesti tyynillä aalloilla ja kaikki on hyvin. Sitten minuun ottaa yhteyttä nainen joka rikkoo tuon rauhan.

Aallot lyövät kovaa ja keinuttavat laivaani, olo on hämmentynyt... I feel so unsure.. as i take your hand and lead you to dancefloor... ne katseet ja lantion liikkeet.. tuleekohan tästä mitään vai onko tämä taas vain unta? Leikkiä sairasta?

Vierailija
27/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki erityisherkät eivät ole samanlaisia. Ihan niin kuin kaikki diabeetikot eivät ole samanlaisia tai kaikki oikeakätisetkään. Jos teillä synkkaa hyvin ja haluat olla hänen kanssaan, niin ole. Jatka tapailua, kunnes molemmista tuntuu hyvältä esim. seurustella. Ei sitä seurustelua nyt tarvitse heti aloittaa tai sitä miettiä.

Jos taas et pidä kyseisestä ihmisestä ja sinusta tuntuu että pelkäät tulevaisuutta ja toista ihmistä liikaa, niin sano hänelle että et halua jatkaa tapailua. Ja lopeta se tapailu.

Niin kovin yksinkertaista.

p.s. kannattaa jutella hänen kanssaan erityisherkkyydestä, kun hän on siitä kerran kanssasi puhunut. Kysy, miten se näkyy hänen elämässään, kysy miten se vaikuttaa hänen ihmissuhteisiinsa ja arkeensa. Kysy, opi, ja tee johtopäätöksesi sen avulla, älä vauva.fi:stä kyselemällä.

Vierailija
28/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee sekava olo naisista. Olen eritysherkkä mies. Olo on kuin joku olisi murtautunut linnaani, muurit on lyöty rikki ja olen paljaana. Mitä hän haluaa minusta ja miksi? Miksi hän taas murtautui suojavallieni läpi? Miksi hän aina ilmestyy ja lähtee sitten jättäen minut tyhjäksi kaluttuna kalliolle makaamaan?

En saa unta, en tunne nälkää, ruoka ei maistu miltään. Se oli taas vain peliä missä ei ole kuin yksi häviäjä, olisihan minun pitänyt arvata.. näin on käynyt jo monta kertaa. Miksi en opi? Aa monsiur... sinulla on sittenkin joku heikkous hehh... meillä kaikilla on.

Vierailija
29/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eritysherkän kanssa täytyy treenata pidätyskykyä.

Vierailija
30/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erityisherkkänä miehenä hyvin nopeasti vahvoja ihastumisen tunteita naista kohtaan.

Ei mikään paras juttu tässä nykyisessä parisuhdekulttuurissa missä pitäisi osata olla cool ja hieman ehkä etäinen aluksi.

Vierailija
31/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erityisherkkänä miehenä hyvin nopeasti vahvoja ihastumisen tunteita naista kohtaan.

Ei mikään paras juttu tässä nykyisessä parisuhdekulttuurissa missä pitäisi osata olla cool ja hieman ehkä etäinen aluksi.

Häviääkö ne tunteet myös nopeasti? Ihastutko vahvasti myös suhteessa ollessasi ns ulkopuolisiin?

Vierailija
32/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häviääkö ne tunteet myös nopeasti? Ihastutko vahvasti myös suhteessa ollessasi ns ulkopuolisiin?

Ei häviä ja en ihastu ulkopuolisiin. Olen ihastunut elämäni aikana vain 3 naiseen. Tähän viimeiseen olen ollut ihastunut 7v.

Vierailija
33/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa monta negatiivista kokemusta. Onko lisää kokemuksia, ja saiainko esimerkkejä draamasta ja muusta?

Eikö kellään ole positiivisia kokemuksia?

En ole vielä huomannut mitään outoa, ollaan miehen kanssa tapailtu puolisen vuotta ja nyt puhuttu seurustelusta. Huomaa ehkä muita paremmin, jos mieltäni painaa joku tms, mutta muusta en ole huomannut. Tuleeko tuo draama ja muu kuvioihin myöhemmin vai onko hän vain erilainen kuin monet kokemukset täällä?

Ei ole mitään draamaa. Erityisherkkä osaa vain lukea sinua paremmin. Tietää ajatuksesi. Jos suhde kylmenee niin lähtee ennen kuin sinä kerkeät jättämään, koska hän aistii tunteet. Aistii petokset.

Vierailija
34/78 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mind reader kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa monta negatiivista kokemusta. Onko lisää kokemuksia, ja saiainko esimerkkejä draamasta ja muusta?

Eikö kellään ole positiivisia kokemuksia?

En ole vielä huomannut mitään outoa, ollaan miehen kanssa tapailtu puolisen vuotta ja nyt puhuttu seurustelusta. Huomaa ehkä muita paremmin, jos mieltäni painaa joku tms, mutta muusta en ole huomannut. Tuleeko tuo draama ja muu kuvioihin myöhemmin vai onko hän vain erilainen kuin monet kokemukset täällä?

Ei ole mitään draamaa. Erityisherkkä osaa vain lukea sinua paremmin. Tietää ajatuksesi. Jos suhde kylmenee niin lähtee ennen kuin sinä kerkeät jättämään, koska hän aistii tunteet. Aistii petokset.

Myrkkyä suhteelle onkin juuri se, kun toinen luulee olevansa ajatustenlukija.

Vierailija
35/78 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin syy on siihen, että ihminen alkaa luokitella itseään erityisherkäksi. Syy on aina kyseenalainen. Miksi ihmeessä tekee niin?

Minulle jo itsensä luokittelu tähän ryhmään on ehdoton ei kaikelle suhteelle

Vierailija
36/78 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin syy on siihen, että ihminen alkaa luokitella itseään erityisherkäksi. Syy on aina kyseenalainen. Miksi ihmeessä tekee niin?

Minulle jo itsensä luokittelu tähän ryhmään on ehdoton ei kaikelle suhteelle

Ei se minun mielestä ole mikään ryhmä tai sairaus vaan enemmänkin luonteenpiirre.

Vierailija
37/78 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tajusin vasta jokin aika sitten että mulla on ainaki joitain piirteitä mitä erityisherkällä.

Äänten ärsyttävyys: meillä oli joskus kello olkkarin seinällä joka nakutti aika kovaa. Niin kovaa etten iltaisin saanut unta kun kuuntelin vaan nakutusta, se oli niin ärsyttävä. Jouduin aina ottaa pariston pois iltaisin.

Ahdistun paljon väkivaltaa nähdessäni, suurissa ihmisjoukoissa ja jos ihmiset kiinnittävät minuun huomiota.

Mietin paljon mitä ihmiset ajattelevat minusta ja jos tunnen että joku ajattelee minusta pahasti yritän kovasti miellyttää häntä...

Olen kuitenkin hyvä kuuntelija, työpaikan uskottu. Joka sekin tosin stressaa kun kannan kaikkien huolia olkapäilläni, omieni lisäksi.:)

Vierailija
38/78 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toimit samalla tavalla kuin muidenkin kanssa, jotka ovat itselleen kivan pseudodiagnoosin keksinyt. Toisin sanoen jos jonkun pöpipään kanssa tapailet niin toimi sen mukaan. Ihmisilla on tosiaan liikaa aikaa nykyaan, kun se johtaa siihen, että keksitään kaikenlaisia toinen toistaan typerämpiä kyökkipsykologidiagnooseja itselle. Hankkikaa muuta jännitystä ja sisältöä elämäänne.

Vierailija
39/78 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pieni romanssi ihmisen kanssa, joka kertoi olevansa erityisherkkä. En tuntenut asiaa kovin hyvin, ja olin ennakkoluuloinenkin. Aikaisemmat vähäiset kokemukset olivat muutamasta hyvin vaativasta tyypistä, jotka olettivat koko ympäristön muuttuvan heidän tarpeisiinsa sopivaksi. Tämä uusi ihminen ei vaikuttanut lainkaan sellaiselta.

Kyselin siis aiheesta, ja keskustelun tuloksena luin itsekin erityisherkkyysjuttuja. Tein ne yleisimmät netistä löytyvät testitkin, suomen- ja englanninkieliset. Sain kaikista testeistä sellaiset pisteet, että olin kirkkaasti erityisherkän puolella.

Olen nelikymppinen ja pärjännyt tähän saakka ihan mainiosti ilman moista määritelmää. Olen vain ajatellut olevani joissain asioissa vähän outo.

Selvästi eniten arjessani vaikuttaa se, että minulle tulee huono olo monien loisteputkien valossa, esimerkiksi Prismassa. Jotkin superkirkkaat päivänvaloputket ovat kaikista pahimpia. Oli ihan helpottavaa saada tietää, että muillakin voi olla tällaista, enkä esim. ole kehittämässä itselleni jotain kajahtanutta sähköallergiaa.

Tunnistan itsessäni joitakin hsp-piirteitä myös emotiomaaliselta puolelta. Olen ambivertti, ja väitän ettei kukaan vaikka kahvipöydässä ikinä arvaisi minua erityisherkäksi.

Ajattelen, että kaikissa ihmissuhteissa tärkeää on vastavuoroisuus ja avoin keskustelu. Minulla on mielestäni ollut ihan tasapainoisia ihmissuhteita, ja välit tärkeimpien eksien kanssa ovat hyvät. En arvaile kenenkään tunteita, vaan ihmiset saavat ihan itse kertoa minulle niistä. Tietysti saatan vaistota joitakin muutoksia, mutta eivätkö useimmat ihmiset sitten vaistoa?

Kotona en pidä kattovaloa enkä omassa työhuoneessani loisteputkia. Prismassa pystyn asioimaan ihan normaalisti, vaikkei se olekaan lempipaikkani maailmassa :)

Vierailija
40/78 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tässä ketjussa tuntuu sekoittavan erityisherkkyyden ja aistiyliherkkyyden. Nämä ovat kaksi eri asiaa.