Mitä kirjoja suosittelisitte 15-v. teinille?
Nuoret katsovat liikaa youtube videoita ja lukevat aivan liian vähän kirjoja. Nyt kesällä teinillä olisi aikaa lukea ihan oikeita kirjoja.
Aikaisemmin alakoulussa lapsi tykkäsi lukea kaikki Harry Potterin kirjat, samoin Risto Räppääjä kirjat sekä Tatu ja Patu kirjat. Yläasteella lukeminen on jäänyt.
Olen yrittänyt teinille ehdottaa Viisikko kirjoja ja Stephen Kingin kirjoja lukemiseksi, mutta ne taitaa olla vähän so last season.
Nyt olisi aikomus saada teini lukemaan kirjoja uudelleen.
Hyvät palstalaiset, ehdottakaa ja suositelkaa teinille sopivaa kesälukemista, mielellään ihan oikeita kirjoja, joita itse olette lukeneet teini-iässä tai joita teidän omat teinit ovat kehuneet.
Kommentit (32)
Miksi lukea itse eikä vain kuunnella? Lukeminen kehittää kieltä ja kirjoitustaitoa. Se lisää sanavarastoa ja kehittää mielikuvitusta. Elokuvan katsominen tai pelin pelaaminen tarjoaa erittäin valmiiksi pureskeltuja tarinoita, joissa mielikuvituksen ei tarvitse lentää. Mielikuvitusta tarvitsemme luovuuden kehittymiseen ja luovuutta tarvitaan työelämässä vaikkapa sitten siinä, kun luo itse jonkin pelin. Sitä ei onnistu luomaan valmiiksi pureskeltuja tarinoita kuluttamalla - ei ainakaan sellaista peliä, joka olisi uudenlainen ja tarjoaisi alalle jotain erilaista.
Tietokirjallisuuden teksti on usein täsmällistä ja alakohtaista. Siinä ei ole kaunokirjallisuuden luovuutta ja lennokkuutta. Se ei siis tarjoa mielikuvitukselle samanlaista alustaa kuin kaunokirjallisuus. Toki tietokirjallisuuden lukeminen on ehdottomasti parempi kuin ei minkään kirjallisuuden lukeminen.
Nuorena opettajana tuli vastaan kaksi oppilasta, joista toinen kirjoitti hyvin tieteellisiä aineita ja toinen erittäin lennokkaita, luovia mutta aika lailla rönsyileviä tekstejä. Ensimmäisen aineet olivat tylsiä, raskaita lukea eivätkä ne olleet viihdyttäviä tai tarjonneet mielikuvitukselle kovinkaan paljoa. Toisen aineet taas olivat täynnä kauniita ja lennokkaita ilmaisuja mutta tarina ei oikein edennyt eikä aineesta tullut hyvää kokonaisuutta. Hyvä kirjoittaja tarvitsee molempia: kykyä ilmaista asiat vivahteikkaasti ja kykyä luoda looginen ja eheä tarina. Siksi on hyvä lukea monipuolista kirjallisuutta, jotta oma kirjoitustaito kehittyyja asioiden ilmaiseminen on monipuolista ja tekstistä saa kiinnostavan ja jopa viihdyttävän, oli aineena sitten mikä tahansa.
Tulen ja jään laulu/Valtaistuinpeli on jännittävä. Parempi kuin sarja.
Lempikirjani on lapsesta asti ollut Sieppari Ruispellossa. Etenkin tuon ikäisenä! Tosin, ei taida enää tänäpäivänä nuoria kiinnostaa...
Aleksi Delikouras: Nörtti-sarja. Tehty myös tv-sarja, löytyy Areenasta. You Tubessa videoita myös.
Jyri Paretskoi: K15-sarja
Kirjastosi sivuilta löytyy varmasti lukudiblomi-kirjat yläkoululaisille sekä kirjavinkkejä nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys kirjojen (kaunokirjallisuuden?) lukemisella on? Edistääkö se jotenkin kielellistä kehitystä enemmän kuin tietokirjojen jopa oppikirjojen lukeminen? Jos edistää, niin eivätkö äänikirjat edistä? Tätä en ole oikein koskaan oivaltanut. Tuo yksikin tuolla ehdotti, että maksaa 5 euroa/luettu kirja. Miksi??
Tutkitusti kaunokirjallisuutta lukevilla on moninkertainen sanavarasto verrattuna heihin, jotka eivät lue. Lisäksi kaunokirjallisuus kehittää mielikuvitusta ja keskittymiskykyä. Äänikirjat eivät ole huono vaihtoehto, kaunokirjallisuuttahan nekin ovat. Kuunteleminen ja lukeminen eivät kuitenkaan ole täysin sama asia, huomaat sen kun luet ja kuuntelet saman kirjan.
Jyri Paretskoi, K15 ja Shell's Angles -sarjat. Tyttö voisi tykätä Terhi Rannelan matkakirjasarjasta (Amsterdam, Anne F. ja minä jne).
Holly Bournen kirjat, etenkin Oonko ihan normaali? ja sen jatko-osat!
Throne of Glass sarja mikäli pitää fantasiasta. Yksittäisinä kirjoina esim Viha jonka kylvät - Angie Thomas, Mirror mirror - Cara Delevingne ja Cecilia Ahern - Viallinen
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoittaja tarvitsee molempia: kykyä ilmaista asiat vivahteikkaasti ja kykyä luoda looginen ja eheä tarina.
Aivan, mutta en tiennytkään, että ap:n lapsi aikoo kirjailijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöille varmasti jojo moyesit ja sophie kinsellat. Pojille ehkä remeksen dekkarit.
Ai että tytöille tyttökirjat ja pojille poikakirjat? Puetaanko saman tien tytölle vaaleanpunainen mekko ja pojalle siniset housut että varmasti menee sanoma perille?
Miksei, jos sillä tavalla kiinnostuu lukemaan.
Toisaalta, sinähän se tässä luokittelit yllämainittujen kirjailijoiden teokset "tyttö- ja poikakirjoiksi", eikä se henkilö, joka ne mainitsi. Huomaatko lainkaan, miten itse pidät yllä sukupuolittuneita mielikuvia?
15 v. luki koulun äidinkielen tunnilla valittuna kirjana Kingin uinu uinu lemmikkini