Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi oot suomen kansalainen vai suomalainen?

Vierailija
08.07.2019 |

Mulla on suomen kansalaisuus mut en oo suomalainen.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kansalainen (=passi, synnyinmaani onpi Suomi) olen ja usein häpeän sitä.

Vierailija
22/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkosuomalainen. Samaistun kyllä muihin suomalaisiin, mutta haluan että ystäväpiirini ja ympäristöni on kansainvälisempi. Suomesta kaipaan luonnon puhtautta, turvallisuutta, asioden sujuvuutta ja ihmisten luotettavuutta, mutta en kuitenkaan tunne Suomessa olevani 'kotona'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suomen kansalainen ja etnisesti suomalainen, mutta koen itseni identiteetiltä yleisesti eurooppalaiseksi, en suomalaiseksi. Esim. mulla ei ole mitään tunteita suomen lippua, lauluja, tai koko kansaa kohtaan, enkä samaistu sen kummemmin mihinkään suomen voittoon jossain kilpailussa. En asu enää suomessa enkä usko että palaan sinne.

Vastaamatta jäi enää miksi roikut tällä palstalla eikö teillä ole omia

Eipä sitä kysytty 😘. Osuiko johonkin hermoon.. ja missä sanotaan että tämä keskustelupalsta on jotenkin suomessa asuville varattu? Miksi itse roikut tällä palstalla?

Sulla ei ole mitään tunteita suomea kohtaan mutta vietät aikaa suomalaisella palstalla jonka puheenaiheet käsittelee pääosin Suomea ja suomalaiaisia ja kirjoitettu suomalaisten kielellä.

Vierailija
24/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen ja Suomen kansalainen. Vaikka juureni (Äiti Kenia, isä suomi-ruotsi) ovat muualta niin raadan pe**e hiessä 6 päivää viikossa töitä, paistan saunan kiukaalla makkaraa, tykkään oluesta, vihdon saunassa, otan jääkiekon aivan liian vakavasti, olen syntynyt kyssillä, käyn mehtuulla ja puhun leveää savoa. N. 26

Vierailija
25/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ulkosuomalainen. Samaistun kyllä muihin suomalaisiin, mutta haluan että ystäväpiirini ja ympäristöni on kansainvälisempi. Suomesta kaipaan luonnon puhtautta, turvallisuutta, asioden sujuvuutta ja ihmisten luotettavuutta, mutta en kuitenkaan tunne Suomessa olevani 'kotona'.

Roikut kuitenkin suomalaisten palstalla jossa keskutellaan suomeksi suomalaisten asioista.

Vierailija
26/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Suomen kansalainen, etnisesti olen sekava tapaus, eli kaikki isovanhemmat eri etnisestä ryhmästä.

Sama täällä, etnisesti mielenkiintoinen :D

Mutta olen sekä Suomen kansalainen että kulttuurillisesti paljasjalkainen kolmannen polven stadilainen ja Suomalainen. Identiteettini on selvä vaikka geenejä on hiukan monimuotoisemmin. 

Olen asunut nyt 22v eli puolet elämästäni ulkomailla. 

Olen tuo kelle vastasit, eli sama juttu olen asunut ulkomailla osan elämästäni, mutta olen myös stadissa syntynyt ja kasvanut.

Mulla kuitenkin identiteetti on monimutkaisempi, koska kotikin oli kaksikielinen lapsena, mutta myös aikuisena avioliiton kautta.

Mun isovanhempien suvuissa puhuttiin alkun perin kuutta eri kieltä. Isänisä ei osannut suomea. Äidinpuolinen suku ortodokseja.

Avioliiton ja ulkomailla asumisen kautta samaistun myös mieheni kulttuuriin, uskontoon ja kieleen, eli vaikka nyt asun Suomessa, niin tämäkin on osa mun identiteettiä.

Vierailija
27/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 98 % lappilainen, loput 2 % karjalaa ja pohjanmaata.
Mutta tunnen olevani kosmopoliitti. En välitä saunasta enkä jouluruuista. En seuraa suomalaisten urheilumenestystä.

Satun tällä hetkellä asumaan Suomessa, mutta olen muuttamassa

Israeliin.

Mutta roikut suomalaisten palstalla jossa keskutellaan suomeksi suomalaisten asioista

Vierailija
28/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat Venäjältä, mutta olen suomalainen kaikinpuolin. Joka väittää muuta on vihapuhuja, joka rapauttaa identiteettiäni.

Vierailija
29/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen.

Vierailija
30/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen voi olla vaan jos kokee et on suomalainen. Jos ei koe niin ei oo suomalainen. Joku voi sanoo et on suomalainen vaikka ei olis suomen kansalaisuutta tai ikinä käyny edes ja se on niin. Ne on 2 ihan eri asiaa. 

Kirjoituksesi on tavattoman vaikeaselkoista. Tarkoitatko sitä, että suomalaisuus on pelkkä valinta? Onko esimerkiksi argentiinalainen, jolla ei ole suomen kansalaisuutta ja joka ei ole koskaan käynyt Suomessa, suomalainen, jos vain haluaa?

Jos se kokee niin ja se on innostunut siitä. Jos on innostunu niin se on koska sillon se elää samanlaista elämää mitä suomalaiset. Sellanen varmaan muuttaa jossain vaiheessa. 

Jaha, minä ryhdynkin nyt monacolaiseksi. Monacoon ei kuitenkaan saa muuttaa, jollei ole miljoonia tilillä, joten menen rajalle ja vaadin azyloimaan* pääsemistä. Ja kun olen niin innostunut monacolaisena olemisesta, saan varmasti jäädä, vai?

*Tiedän kyllä, ettei tuota sanaa ole olemassa, mutta kaikki tuota käsitettä kuvaavat sanat johtavat näemmä automaattiseen kadotukseen.

Vierailija
31/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syntynyt, etnisesti suomalainen mutta en ole Suomen kansalainen.

Vierailija
32/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suomen kansalainen ja etnisesti suomalainen, mutta koen itseni identiteetiltä yleisesti eurooppalaiseksi, en suomalaiseksi. Esim. mulla ei ole mitään tunteita suomen lippua, lauluja, tai koko kansaa kohtaan, enkä samaistu sen kummemmin mihinkään suomen voittoon jossain kilpailussa. En asu enää suomessa enkä usko että palaan sinne.

Vastaamatta jäi enää miksi roikut tällä palstalla eikö teillä ole omia

Eipä sitä kysytty 😘. Osuiko johonkin hermoon.. ja missä sanotaan että tämä keskustelupalsta on jotenkin suomessa asuville varattu? Miksi itse roikut tällä palstalla?

Sulla ei ole mitään tunteita suomea kohtaan mutta vietät aikaa suomalaisella palstalla jonka puheenaiheet käsittelee pääosin Suomea ja suomalaiaisia ja kirjoitettu suomalaisten kielellä.

Hän osaa suomea. Kieli on kieli ja yleensä ihmiset puhuu ja kirjottaa sellasilla sivuilla mitä kieltä ne osaa. Menet sä itse semmoselle sivulle keskustelee mitä kieltä sä et osaa? 

Vierailija
33/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen voi olla vaan jos kokee et on suomalainen. Jos ei koe niin ei oo suomalainen. Joku voi sanoo et on suomalainen vaikka ei olis suomen kansalaisuutta tai ikinä käyny edes ja se on niin. Ne on 2 ihan eri asiaa. 

Kirjoituksesi on tavattoman vaikeaselkoista. Tarkoitatko sitä, että suomalaisuus on pelkkä valinta? Onko esimerkiksi argentiinalainen, jolla ei ole suomen kansalaisuutta ja joka ei ole koskaan käynyt Suomessa, suomalainen, jos vain haluaa?

No minä ymmärsin tuon ihan selvästi niin että kansalaisuus on valtion myöntämä status, mutta jokainen voi olla etnisesltä identiteetiltään suomalainen, jos tausta siihen viittaa ja itsestä siltä tuntuu.

Ajatellaan vaikkapa amerikansuomalaisia. Joissakin perheissä puhutaan vielä osittain suomea, suomalaista identieettiä ylläpidetään (sellaisena kuin se on jossain takametsissä säilynyt 1800-luvun lopusta ja 1900-luvun alusta) jne...

Tai että joku ulkomailla kasvanut on puoliksi suomalainen toisen vanhempansa kautta.

Toisaalta Suomessa suomalaisessa ja suomenkielisessä perheessä kasvaneella adoptiolapsessa Kiinasta tai Etelä-Afrikasta on suomalainen identiteetti. Tai kauan täällä asuneella muualta muuttaneella ihmisellä.

Geeniperimä, kieli, kulttuuri-identiteetti ja kansalaisuus ovat kaikki vähän eri asioita.

Vierailija
34/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekä suomalainen että Suomen kansalainen. Jos nyt etnisyydestäkin puhutaan niin tietääkseni lähinnä nyky-Suomen ja kannaksen Karjalasta suurin osa suvustani. Jotain ilmeisesti Ruotsista jostain muutaman sadan vuoden takaa. Mielestäni suomalainen on kuka tahansa joka on Suomessa pidempään asunut (mutta ei välttämättä koko ikäänsä, ei ole pakko olla syntynyt Suomessa, voi asua muualla nyt kuten itse asun) joka kokee olevansa suomalainen etnisestä taustasta riippumatta. Kokemuksesta, mielentilasta ja asenteesta se suomalaisuus enemmän riippuu. 

Vierailija
35/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se kokee niin ja se on innostunut siitä. Jos on innostunu niin se on koska sillon se elää samanlaista elämää mitä suomalaiset. Sellanen varmaan muuttaa jossain vaiheessa. 

Jaha, minä ryhdynkin nyt monacolaiseksi. Monacoon ei kuitenkaan saa muuttaa, jollei ole miljoonia tilillä, joten menen rajalle ja vaadin azyloimaan* pääsemistä. Ja kun olen niin innostunut monacolaisena olemisesta, saan varmasti jäädä, vai?

*Tiedän kyllä, ettei tuota sanaa ole olemassa, mutta kaikki tuota käsitettä kuvaavat sanat johtavat näemmä automaattiseen kadotukseen.

Jos sä koet olevas monacolainen ja sinne muuttamisen ehdot on noi niin sun on pakko varmaan saada ne miljoonat tilille ensin. Kait sä elät jo niinkun monacolaiset ja kuuntelet monacolaista musiikkia ja osaat jonkun verran ranskaa? Mä luulen et sä viihdyt ranskassa kanssa ja sinne ei tarvii miljoonia muuttoon. 

Vierailija
36/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entas sitten nama suomalaiset joiden pitaa heittaa englantia (usein vaarin) joka valiin vaikka eivat puhu kielta eika heilla ole mitaan yhteytta mihinkaan englanninkieliseen maahan? Pois suomalaiselta palstalta?

Vierailija
37/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Myös Ruotsin kansalainen, mutta en ruotsalainen vaan ruotsinsuomalainen.

Vierailija
38/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen ja Suomen kansalainen. Vaikka juureni (Äiti Kenia, isä suomi-ruotsi) ovat muualta niin raadan pe**e hiessä 6 päivää viikossa töitä, paistan saunan kiukaalla makkaraa, tykkään oluesta, vihdon saunassa, otan jääkiekon aivan liian vakavasti, olen syntynyt kyssillä, käyn mehtuulla ja puhun leveää savoa. N. 26

Kuulostat ihanalta! 😂

Vierailija
39/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä koet olevas monacolainen ja sinne muuttamisen ehdot on noi niin sun on pakko varmaan saada ne miljoonat tilille ensin. Kait sä elät jo niinkun monacolaiset ja kuuntelet monacolaista musiikkia ja osaat jonkun verran ranskaa? Mä luulen et sä viihdyt ranskassa kanssa ja sinne ei tarvii miljoonia muuttoon. 

Ei. Inhoan ranskalaisia. En kuuntele monacolaista musiikkia. Olen kuitenkin innostunut monacolaisena olemisesta tosi paljon, joten olen monacolainen. Suomessa on kurjaa, joten haluan kotiin Monacoon. Ja jos minä sinne asti selviän omin voimin, pakkohan niiden on ottaa minut vastaan. Paperit olen kuitenkin jo hukannut.

Vierailija
40/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 98 % lappilainen, loput 2 % karjalaa ja pohjanmaata.
Mutta tunnen olevani kosmopoliitti. En välitä saunasta enkä jouluruuista. En seuraa suomalaisten urheilumenestystä.

Satun tällä hetkellä asumaan Suomessa, mutta olen muuttamassa

Israeliin.

Mutta roikut suomalaisten palstalla jossa keskutellaan suomeksi suomalaisten asioista

Enemmanhan taalla on viime aikoina keskusteltu Englannin kuningashuoneen asioista kuin mistaan suomalaisesta.